Бінарний урок " Етапи онтогенезу людини. Постембріональний розвиток людини"

Про матеріал
Мета: Навчальна: ознайомити учнів з особливостями постембріонального розвитку людини; сформувати уявлення про старіння і смерть, як біологічно запрограмовані стадії онтогенезу; дати поняття про фактори, що сприяють продовженню життя; Розвиваюча: розвивати допитливість учнів, творчі здібності, навички роботи з додатковою літературою; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології як науки, що дає можливість продовжити життя людини; Виховна: виховувати відповідальне ставлення до свого здоров'я та здоров'я оточуючих.
Перегляд файлу

Бінарний урок на тему:

Етапи онтогенезу людини. Постембріональний розвиток людини

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів з особливостями постембріонального розвитку людини; сформувати уявлення про старіння і смерть, як біологічно запрограмовані стадії онтогенезу; дати поняття про фактори, що сприяють продовженню життя;

Розвиваюча: розвивати допитливість учнів, творчі здібності, навички роботи з додатковою літературою; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології як науки, що дає можливість продовжити життя людини;

Виховна: виховувати відповідальне ставлення до свого здоров'я та здоров'я оточуючих.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття: вікові періоди, хронологічний вік, біологічний вік, геронтологія, здоров'я, здоровий спосіб життя.

Обладнання та матеріали: мультимедійна презентація різного віку людини і здорового способу життя учнів, підручники, реферати та повідомлення учнів,плакати з висловами, листівки-валентинки, плакат «Дерево очікувань»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-схема уроку

Етап уроку

Час (хв.)

Форми і методи діяльності вчителя

Результат

І. Розминка

2

Психологічний настрій

Створення сприятливого психоемоційного клімату

ІІ. Актуалізація опорних знань

6

Біологічний диктант із взаємоперевіркою

Визначення рівня освітньої компетентності учнів

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1

Відгадування загадки

Розвиток в учнів пізнавального інтересу

IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

1

Визначення очікувань за методикою «Дерево очікувань»

Розвиток допитливості учнів

V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

20

Повідомлення учнів з презентацією роботи (домашнє завдання). Складання таблиці. Вправа «Чомучки»

Ефективне сприйняття та засвоєння нового матеріалу

VI. Узагальнення і систематизація знань

10

Робота в групах (коментування висловів). Вправа «Відгадай слово в прислів'ї»

Систематизація та закріплення знань з теми. Розвиток творчих здібностей

VII. Підсумки уроку

4

Визначення справдження очікувань за методикою «Дерево очікувань»

Підбиття підсумків

VIII. Домашнє завдання

1

Репродуктивного і творчо-пошукового характеру

Ефективне засвоєння матеріалу, повторення й узагальнення вивченого, підготовка до тематичного оцінювання

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Розминка

Психологічний настрій

Учитель 1. Ми раді вітати вас на уроці.

Ви – молоді, завзяті та кмітливі.

Ви – сповнені сил та енергії.

Ви маєте багато мрій, бажань, задумів і планів на майбутнє.

Ви мрієте про успіх, кохання і щастя, бо ви – молоді.

Вже від вас сьогоднішніх і від ваших сьогоднішніх рішень залежить, якими  будете ви завтрашні й ви майбутні. Добрий настрій притягує вдачу: не бійтеся дякувати долі за добре і за погане у житті. Дуже хочеться, щоб кожен з вас показав себе сьогодні через знання і дії на уроці. Отож, запрошуємо вас до співпраці.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Біологічний диктант із взаємоперевіркою

Учитель 1. Але перед тим, як перейти до вивчення нової теми давайте пригадаємо матеріал, який ми вивчали на попередніх уроках. У цьому нам допоможе біологічний диктант.

 

 

Варіант 1

 

 

  1. Злиття гамет – це процес…(запліднення).

 

  1. Зародок ще називають…(ембріон).

 

  1. Процес утворення жіночих статевих клітин називають…(овогенезом).

 

  1. Дитина чоловічої статі повинна мати статеві хромосоми…(ХУ).

 

  1. Прикріплення зародка до стінки матки – це…(імплантація).

 

  1. Індивідуальний розвиток організму – це…( онтогенез).

 

 

Варіант 2

 

  1. Вихід яйцеклітини з фолікула у маткову трубу – це…(овуляція).

 

  1. В результаті  злиття гамет утворюється…(зигота).

 

  1. Орган, що зв'язує плід з організмом матері – (плацента).

 

  1. Організм з дев’ятого тижня називають…(плодом).

 

  1. Процес утворення чоловічих статевих клітин – це…(сперматогенез).
  2. Період розвитку організму до народження називають…(ембріональним).

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель 1.

  • Відгадайте загадку: Хто вранці ходить на чотирьох, удень – на двох, а ввечері – на трьох?

( Відгадка. Дитина повзає навкарачки, доросла людина ходить на двох ногах, а старенькі люди – з палицею – на "трьох" ногах.)

 

  • Народження, старіння, смерть – усе це етапи онтогенезу, етапи життя людини. А які періоди виділяє сучасна наука, ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.

IV. Повідомлення теми і мети уроку

Визначення очікувань за методикою «Дерево очікувань»

Учитель просить учнів написати на листочках свої очікування від роботи. Після цього учні підходять до плаката, озвучують та приклеюють їх.

V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1. Вікова періодизація. Характеристика періодів розвитку.

Учитель 1. Життя людини – це безперервний процес росту, розвитку і постійного згасання цих функцій. Відповідно до вікових особливостей розвитку організму весь життєвий цикл людини поділяють на періоди. І ви ( учні)  мали на домашнє завдання підготувати розповідь про певний віковий період. Тож прошу презентувати свої роботи.

Учні-науковці презентують свої дослідження:

Учень 1 новонароджений і грудний;

Учень 2 – ясельний;

Вправа «Чомучки»

  1. Уявіть, що ви тато чи мама трирічної дитини. Спробуйте за 1 хв. Написати найпопулярніші запитання «Чому?», які вам ставитиме ваша дитина
  2. Спробуйте відповісти на запитання «Чому?» вашого сусіда по парті.

Чому діти у віці від трьох до п’яти років постійно ставлять запитання нам прокоментує наступний опонент

Учень 3 – дошкільний;

Учень 4 – шкільний період;

Учитель 1. Підлітковий період прекрасний тим, що в цьому віці багато хто з вас відчуває першу закоханість, симпатію до протилежної статі. А оскільки сьогодні день святого Валентина, а ми знаємо, що це день всіх закоханих. Тому у вас є прекрасна нагода подарувати "валентинки" тому, кому ви найбільше симпатизуєте і нашим гостям також.

Учень 5 – зрілий;

Учень 6 – похилий;

Учень 7 – старечий, довгожителі.

Учитель 1 . Старіння –  загальнобіологічна закономірність притаманна всім живим організмам. Наука, яка вивчає проблеми старіння називається геронтологією. Зміни, що відбуваються в організмі, зумовлені процесами старіння, але сам механізм старіння залишається загадкою. Існує близько 200 теорій старіння. Зупинемось на окремих, більш визначних.

Повідомлення учня

• Теорія І. І. Мечникова (патологічна)

Організм отруюється отрутами бактерій товстого кишечнику, тому дуже корисні кисло-молочні продукти.

Теорія О. О. Богомольця (тканинна)

Вікові зміни у сполучній тканині організму є головною причиною старіння. Розробив антиретикулярну цитотоксичну вакцину.

Теорія американця Оргеля (катастроф і помилок)

Старіння клітин відбувається завдяки зниженню точності білкового синтезу через випадкові помилки в геномі.

Кожна людина повинна знати: активна фізична діяльність – найпростіші і найефективніші рецепти від передчасного старіння а життєрадісність, активність, упевненість у собі – умови довголіття.

Учитель 1.

Смерть – завершальний етап онтогенезу (схема).

Смерть

 

                                          Біологічна                             Клінічна

                                                                                             

          Припинення життєвих процесів,           Зупинка серця, легень, але живі         

            саморегуляції, самооновлення.           тканини; до 7 хв. можливе оживлення.    

Статистично встановлено, що середня тривалість життя жінок, зазвичай вища, ніж у чоловіків. Як на вашу думку, з чим це пов’язано?( з особливістю праці чоловіків; шкідливі звички;жінки більш життєрадісні, виявляють свої емоції на зовні)   

 

Учитель 2    

  • Поясніть відмінність між хронологічним і біологічним віком?

( Хронологічний вік – це період прожитий від дня народження до певного відлічуваного моменту.

Біологічний вік – це сукупність анатомічних і фізіологічних особливостей організму, що відповідають віковим нормам для даної популяції).

  • І для того, щоб біологічний вік людини не перевищував хронологічний потрібно дотримуватися правил здорового способу життя.
  • Давайте пригадаємо, які фактори зміцнюють здоров'я?

Учні підходять до дошки і записують фактори:

  1. Раціональне харчування.
  2. Відмова від шкідливих звичок.
  3. Загартовування організму.
  4. Правильний режим праці, відпочинку й сну.
  5. Щоденна рухова активність.
  6. Дотримання правил особистої гігієни.
  7. Медичний самоконтроль, але не самолікування.

 

 Презентація роботи: « Наш здоровий спосіб життя»

VI. Узагальнення і систематизація знань

І. Робота в творчих групах

Учитель 1. Прокоментувати вислови

  1. Любов – найцікавіша з усіх людських слабостей і її найшвидше можна побачити (Ч. Діккенс).

 

  1. Жінки – перші виховательки роду людського (О. Голдсміт).

 

  1. Пам’ятай, що ніщо не минає так швидко, як юність (Е. Роттердамський).

 

  1. Молодість – ось пора для засвоєння мудрості, старість – пора для її застосування (Ж-Ж. Руссо).

 

  1. Година дитини довша, ніж день дідуся (А. Шопенгауер).

 

  1. Єдиний спосіб продовжити життя – не вкорочувати його собі (народна мудрість).
  2. У молодості людина витрачає своє здоров'я, щоб заробити гроші, а в старості витрачає гроші, щоб викупити здоров'я (індійська мудрість).

 

ІІ. Вправа «Відгадай слово в прислів'ї»

Завдання дається на картках кожній групі

Учитель2 . Продовжіть  прислів’я:

Група 1

  1. Здоровому все…(здорово).
  2. Бережи одяг новий, а здоров’я поки…(молодий).
  3. Ходи більше – проживеш…(довше).

Група 2

  1. Чиста вода – для хвороби…(біда).
  2. Без здоров’я нема…(щастя).
  3. Вартість здоров’я знає лише той, хто…(його втратив).

Група 3

  1. Щоб бути здоровим – тримай голову в холоді, а живіт – у…(голоді).
  2. Добре здоров’я краще за найбільше…(багатство).
  3. Менше хвилюєшся – довше…(проживеш).

VII. Підсумки уроку

Учитель 1.

  • А тепер попрошу вас зірвати свої листочки з «Дерева очікувань» і прокоментувати, чи здійснилися ваші очікування після вивченої теми. Можна також висловити свої побажання на майбутнє.

(Вислуховуються відповіді учнів)

  • Ми дуже задоволені вашою роботою на уроці….

Оцінювання.

Учитель 2. Отже, лише від вас залежить, чи буде ваше життя довгим і щасливим. А ми вам бажаємо  щастя, добра і, перш за все, здоров’я.

Учитель 1.

Життя прожити – не поле перейти,

Бажаю  вам цим полем йти та йти…

Бажаю щастя, радості чимало.

Так і живіть, щоб люди поважали!

VIII. Домашнє завдання

  1. Опрацювати § 37, 38 підручника.
  2. Розробити декілька рекомендацій довголіття.
  3. Підготуватися до тематичного контролю.
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
20 березня 2022
Переглядів
1054
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку