Вода:склад, будова, властивості

Про матеріал
  • Формування ключових компетентностей :

- спілкування державною мовою(використовувати в мовленні хімічні та біологічні терміни, поняття);

- основні компетентності у природничих науках (пояснювати процеси в живих організмах на основі хімічних знань; виконувати експериментальні завдання );

- інформаційно-цифрова компетентність(використовувати сучасні пристрої для добору хімічної та біологічної інформації, її оброблення, збереження і передавання; створювати інформаційні продукти хімічного та біологічного змісту);

- уміння вчитися впродовж життя (виявляти допитливість, прагнути самовдосконалення);

- соціальна та громадянська компетентність (працювати в групі зацікавлених людей, співпрацювати з іншими над реалізацією проектів, що передбачають використання хімічних і біологічних знань);

Перегляд файлу

 

Тема:     Вода: склад, будова, властивості

 Цілі:

   Формування ключових компетентностей :

- спілкування державною мовою(використовувати в мовленні хімічні та біологічні терміни, поняття);

- основні компетентності у природничих науках  (пояснювати процеси в живих організмах    на основі хімічних знань; виконувати експериментальні завдання );

- інформаційно-цифрова компетентність(використовувати сучасні пристрої для добору хімічної та біологічної інформації, її оброблення, збереження і передавання; створювати інформаційні продукти хімічного та біологічного змісту);

- уміння вчитися впродовж  життя (виявляти допитливість, прагнути самовдосконалення);

- соціальна та громадянська компетентність (працювати в групі зацікавлених людей, співпрацювати з іншими над реалізацією проектів, що передбачають використання хімічних і біологічних знань);

- математична компетентність(застосовування математичних методів для розв’язування задач хімічного та біологічного характеру, використовувати логічне  мислення);

- екологічна грамотність та здорове життя (використовувати хімічні та біологічні знання для пояснення користі та шкоди здобутків хімії для людини, дотримуватися здорового способу життя) .

  Формування предметних компетентностей :

 - формувати поняття про будову молекули води, її полярність, водневий зв’язок ;

повторити й закріпити знання про розчини, розчинність,фізичні та хімічні властивості, застосування та охорону води;

- розвивати хімічну та біологічну мову;

- виховувати інтерес до вивчення хімії та біології.

  Тип уроку: інтегрований (хімія, біологія).

  Навчальні ресурси:

  Електронні освітні ресурси, медійні джерела, таблиці ,інформації в числовій формі; дидактичні матеріали; навчальні презентації; підручники і посібники, глобус ; хімічний посуд, кухонна сіль, вода.

 Форми роботи:

  • прийоми:  «Асоціації», «Ти – мені, я – тобі», «Взаємоперевірка», «Мозковий штурм», «Випереджальне завдання», «Дивуй», «Гімнастика для очей»;
  • робота в групах,  робота в парах, фронтальна, індивідуальна, робота зі схемами, підручником. 

  Методи: інформаційно–рецептивний , системно-структурний , пошуковий, стимулювання та мотивації, контролю та взаємоконтролю.

Епіграфи  до  уроку:

 

Вода – сік життя

 Леонардо да Вінчі

 

Вода, у тебе нема ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи, що ти таке! Не можна сказати, що ти необхідна для життя! Ти – саме життя! Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими почуттями… Ти - найбільше багатство на світі...

Антуан  Сент – Экзюпері

 

Хід уроку

  1.  Організація класу.
  2.  Оголошення теми й мети уроку.

III.Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель біології:

З давніх - давен люди зрозуміли, що без води не зможе існувати жоден живий організм. Вчені довели, що життя виникло і розвинулося у воді. Очевидно звідси походять вислови: «Вода – чудо природи», «Вода – еліксир життя». Воду вивчають   біологи, географи, фізики. Не менш важливою є вода для хімії, як речовина, як джерело життя. 

Учитель хімії:

Вода - універсальний та дивовижний мінерал на Землі. Дивовижний тому, що створює умови для розвитку й росту різних форм життя. Найбільш розповсюджений серед інших мінералів на планеті. А що ви про неї знаєте?

IV. Актуалізація опорних знань.

Учитель хімії записує стислі вислови учнів до поняття «вода». (Прийом «Асоціації»)

V. Сприйняття і осмислення нового матеріалу.

План.

  1. Поширення води  в природі.
  2. Склад і будова молекули води.
  3. Фізичні властивості води.
  4. Хімічні  властивості води.
  5. Охорона води.
  1. Поширення води в природі.

Учитель  біології:

  • Наскільки поширена вода в природі?

(Випереджальне завдання. Відповіді учнів)

Вода – найбільш поширена речовина на Землі. Вона покриває понад 70% земної кулі (з яких тільки 2-3 % є питною водою). Без води неможливо уявити життя, вона є джерелом існування і основою нашого організму. Життя на Землі появилося у воді. До води люди ставляться з повагою та вважають за гріх говорити про воду й біля води погані слова, плювати в воду, бути у брудному одязі. Вода – це символ здоров’я.

Всі живі істоти складаються з води:     Додаток 1.

 

C:\Users\женя\Desktop\8-0.jpgтварини - на 75%, риби - на 75%,медузи - на 99%, картопля - на 76%, яблука - на 85%, помідори - на 90%, огірки - на 95%. Один з найбільш водянистих продуктів - це кавун. Кавун – на 93% складається з води. Людський організм - на 60-70% також складається з води.

 

 

C:\Users\женя\Desktop\367186_1.jpgC:\Users\женя\Desktop\Без названия.jpgC:\Users\женя\Desktop\1571457526_top-10-healthy-food-700x423-696x421-696x421.jpgC:\Users\женя\Desktop\ya-14610-18313.jpgC:\Users\женя\Desktop\preview_w698zc0.jpgC:\Users\женя\Desktop\images.jpg

C:\Users\женя\Desktop\images (1).jpgC:\Users\женя\Desktop\snimok-22.07.2019-10.png

 

 

 

 

 

 

 

 

До прикладу, людський ембріон – на 90%, новонароджена дитина – на 80%, доросла людина – на 65% складаються з води. З віком людина втрачає воду, що є однією з причин біологічного старіння. В організмі дорослої людини з масою тіла 70 кг у середньому міститься 42 літра  води.

 

«Кількість води в тілі залежно від віку людини»   Додаток 2

 

 

Різні тканини  в організмі людини містять різну кількість води. Найбільше води у склоподібному тілі ока - 99%. Найбідніша на воду зубна емаль,у ній води лише 0,2%. Кров містить 83% води. Багато води міститься в речовині мозку – 90-95%.

 

«Кількість води в різних органах людини»    Додаток 3

 

 

  1. Склад і будова молекули води.

 

Учитель хімії:  Будь яку речовину ми вивчаємо за планом: склад - будова  - властивості - застосування.

Як довести, що до складу води входять атоми Гідрогену та Оксигену?

(Треба пропустити через воду електричний струм. Цей процес називають електролізом ).

Напишіть рівняння реакції, яка відбувається. До якого типу вона належить?

Такий метод у хімії називають аналізом. Довести, що до складу води входять атоми Гідрогену та Оксигену можна також  реакцією синтезу.

  • Як саме?

(Пропонує учням записати рівняння реакції)

2 + О2 ―› 2Н2О

  • Складіть електронну та графічну формули води.

Далі учитель хімії показує кулестержневу модель молекули води, пояснює, що кут між зв’язками в молекулі води - 104º5ˊ. Пояснює поняття «диполь» і показує малюнок.

Робота з підручником: водневий зв'язок ( §2, с. 13-14.

 

  1. Фізичні властивості води. Прийом «Мозковий штурм»

Учитель хімії:

  • Які фізичні властивості води вам відомі?

«Фізичні властивості води»     Додаток 4

 

 

 Робота в групах: «Аномальні властивості води».  

  • Чому лід плаває? Що відбувається з тілами за Законом Архімеда?

(Тому що він легший за воду. Густина льоду становить 0,92 г/см3, у той час, як густина води при 4ºС дорівнює 1,0 г/см3. Якби лід не мав такої властивості, він опускався б на дно. Річки й озера не виходять з берегів завдяки властивості льоду триматися на поверхні води.)

  • Як пояснити той факт, що вода – природний регулятор клімату на Землі?

(Завдяки міцному каркасу водневих зв’язків вода належить до найбільш теплоємних речовин на Землі – 4,2 Дж/г. Вода океанів, морів, рік повільно накопичує літнє тепло й настільки ж поступово віддає його в холодні осінні й зимові дні, згладжуючи капризи погоди. В одному літрі води можна запасти в 330 разів більше тепла, ніж у тому ж обсязі повітря).

  • Чому у водоймах можливе життя?

(Всі тіла при нагріванні розширяються. Вода при охолодженні від 0ºС до 4ºС розширюється. При 4ºС вода має найбільшу густину. Завдяки цьому під шаром льоду у воді живуть риби).

  • Чому під час снігопаду спостерігається потепління?

(Вода має дуже велику питому теплоту плавлення. Внаслідок чого при снігопаді зазвичай стає тепліше.)

  • Чому там, де багато води, не дуже спекотно?

(Вода потребує дуже велику кількість теплоти для випаровування. Ось чому там, де багато води, навіть під проміннями сонця не дуже спекотно).

  • Як ви думаєте, щоб сталося в світі, якби питома теплота пароутворення води зменшилася б?

(Якщо би питома теплота пароутворення води була б в 10 разів менша (наприклад, як у гасу), то один за одним висохли б малі водойми, дощ перетворився б на пару ще в повітрі, а ліси перетворилися б на пустелю).

 

Вода - розчинник.

Учитель хімії:

  • Що таке розчин?
  • Що таке розчинність?
  • Чим відрізняється чиста дистильована вода від води океанів?

(Чиста вода складається лише з молекул Н2О, а вода в океанах містить 3,5% розчинних солей і є концентрованим сольовим водним розчином. Чиста вода –універсальний  розчинник багатьох речовин)

  • Як довести склад розчину?

 

Демонстрація досліду:

„Розділення суміші кухонної солі і води випаровуванням і кристалізацією”.

  • Як можна класифікувати речовини за їх розчинністю? (Робота з таблицею розчинності).

 

Учитель біології:

Прийом «Ти – мені, я – тобі»

  • Чи корисно людині пити дистильовану воду?

(Ні, тому що вона не містить корисних для людини елементів).

  • Від чого залежить різна розчинність будь – якої речовини у воді різних місцевостей України?

(Вода, що біжить вапнистими гірськими породами, взаємодіє з вуглекислим газом. При цьому в ній розчиняються солі магнію та кальцію. Вода стає твердою. Тверда вода непридатна для промислових і господарських потреб. У ній погано намилюється мило, дуже важко вимити волосся, прати білизну; погано розварюються овочі, в парових котлах утворюється накип).

  • Як можна усунути твердість води?

(Кип’ятінням або додаванням соди).

- Чому жаба живе у воді й ніколи не п’є води?

(Цей факт пояснює явище дифузії).

- Наведіть приклади природних розчинів. Поясніть свою відповідь.

(Клітинний сік, кров, вода річок, озер, морів, океанів).

Оздоровча вправа для зняття втоми з очей

  • 15 коливальних рухів очима по горизонталі справа – наліво,зліва – направо.
  • 15  коливальних рухів очима по вертикалі; вгору – вниз, вниз – вгору.
  • 15  обертальних рухів очима зліва – направо.
  • 15  обертальних рухів очима справа – наліво.
  • 15  обертальних рухів очима в праву, потім в ліву сторони, «вісімка»
  1. Хімічні властивості води

Учитель хімії  пропонує  виконати завдання:

  • З якими речовинами реагує вода: натрій, калій  оксид, цинк, мідь, сульфур(VI)оксид, карбон (II) оксид, хлоридна  кислота, барій гідроксид?
  • Напишіть рівняння відповідних реакцій.
  1. Охорона природних водойм від забруднень.

Учитель хімії:

  • В народі кажуть: “Не брудни криницю, бо схочеш водиці”. Заміна води в річках відбувається 30 разів на рік. Волога, яка міститься в ґрунті – за 1 рік. Води проточних озер – за десятки років, непроточних – за 200 – 300 років. Води світового океану оновлюються в середньому за 3000 років. Прісної води на Землі близько 3 % від загальної маси.

Наведені дані дають уявлення про те, як багато часу потрібно для самоочищення водойм. Тому проблема охорони водних ресурсів від забруднення - це державна проблема. В Україні прийнято Закон про охорону і раціональне використання природних ресурсів, в тому числі й водних.

  • Запропонуйте заходи щодо охорони водойм від забруднень.

Узагальнюючі висновки:

  1. Не можна зливати неочищені стічні води промислових підприємств та тваринницьких ферм у закриті водойми.
  2. На кожному великому підприємстві повинні бути очисні споруди; замкнута система водопостачання або безстічна технологія, коли здійснюється обіг використаної, а потім очищеної води, а із зовнішніх джерел тільки поповнюються її втрати.
  3. Не можна мити машини в природних водоймах або поблизу їх
  4. Потрібно створювати санітарно–захисні смуги навколо водоохоронних зон.

Учитель біології:

В середньовіччі людина використовувала до п’яти літрів води на добу, що у двадцять разів менше від сучасної людини. Розглянемо діаграму використання води в побуті.

 

«Діаграма використання води в побуті»    Додаток 5

 

 

 

 Презентація учнів    «Куди витікає вода?»    Додаток 6

C:\Users\женя\Desktop\images (1).jpg

Вода є унікальною речовиною земної поверхні, і, саме, через наявність великої кількості води нашу Землю називають «блакитною планетою».

 

 

 

 

А чи знаєте ви, як ми втрачаємо воду:

 

Струмінь води завтовшки з сірник призводить до витікання 500 л на добу.

C:\Users\женя\Desktop\Без названия (4).jpgC:\Users\женя\Desktop\Без названия (1).jpg

Не залишайте крани відкритими! Своєчасно їх ремонтуйте!

За 15 хвилин з крану на кухні витікає 135 л води.

Мийте посуд та овочі в непроточній воді, а потім виполіскуйте в проточній!

C:\Users\женя\Desktop\Без названия (2).jpg

Чистячи зуби, ми зазвичай залишаємо кран відкритим.

Набравши воду у склянку, ви зменшите витрати з 5л до 200 мл!

C:\Users\женя\Desktop\Без названия (3).jpg

Приймаючи ванну, ви витрачаєте 200-300 л води.

Приймаючи душ, ви витратите лише 20-30 л води, крім того, душ є більш гігієнічним!

 

C:\Users\женя\Desktop\Без названия (6).jpgДля посудомийної машини потрібно 40 л, для пральної — 50-120 л води.

 

Користуйтесь посудомийною чи пральною машинами при їх повному завантаженні!

 

C:\Users\женя\Desktop\Без названия (7).jpg

Використання питної води на виробничі та технічні потреби.

Не поливайте сад чи город водопровідною водою (це карається штрафом)! Миючи автомобіль, використовуйте губку та відро.

C:\Users\женя\Desktop\images.jpg

Аварії та витоки води з мереж водопостачання.

Негайно повідомляйте про такі випадки технічним службам водоканалу.

 

 

ВОДА – БЕЗЦІННИЙ СКАРБ У ЖИТТІ ЛЮДИНИ!

БЕРЕЖІМО ВОДУ!

 

Близько 80% води ми використовуємо у ванній кімнаті, 10% - на кухні. Найбільша кількість витраченої води припадає на злив в туалеті. Більшість людей за добу використовує до 100 літрів у день.

Кожен харчовий продукт має свою водомісткість, тобто,  сумарний обсяг усіх видів води, необхідний для отримання продукту в кінцевому вигляді.

 

«Таблиця продуктів харчування в літрах»    Додаток 7

 

 

 

VI. Узагальнення знань.

Робота в парах

Задачі, складені на основі народних прислів’їв про воду.

  1. „Під лежачий камінь вода не тече.”
  • Яка маса води утвориться при окисленні 5 моль водню?
  1. „Як з гусака вода”.
  • Визначити масові частки елементів в воді.
  1. „Крапля води камінь точить”.
  • Написати хімічну формулу води та визначити валентність елементів у ній.
  1. „Втопитися в ложці води”.
  • Яка кількість речовини води в 1 ложці (18 г) і якому числу молекул це відповідає?
  1. „Водою не розіллєш”.
  • Скільки молекул міститься в 5л води?
  1. „Приніс води, як кіт наплакав”.
  • Який об’єм води утвориться із 2л водню і 2л кисню?
  1. „Б’ється, як рибонька об лід”.
  • Скільки кисню можна виділити із 1т льоду?
  1. „Скільки в ступі води не товчи – вода й буде”.
  • Скільки молекул води можна отримати в результаті відновлення 4моль купрум (II)оксиду воднем.

Цікаві факти про воду. Прийом «Дивуй»

  1. Вода, виявляється, не тільки приносить життя, але і забирає його. Доведено, що більше 80% хвороб передаються саме через водні ресурси. Щороку на планеті вмирає 25 млн людей від подібних захворювань.
  2. Основний запас прісної води заморожений в льодовиках.
  3. Людина відчуває спрагу, коли втрачає 1% рідини організму. При втраті 2% води на 20% зменшується наша фізична і розумова здатність. При втраті до 10% води починаються зорові і слухові галюцинації. При втраті понад 12-13% води в організмі, без лікарського втручання, людина може загинути.
  4. За життя людина, в середньому, може випити 40 тон води.
  5. За даними ВООЗ через неякісну воду кожні 8 секунд в світі помирає людина.
  6. Без води людина може прожити 3 дні, без їжі – 30-50 днів.
  7. За 20 хвилин одна гроза виливає на землю близько 125 000 літрів води.
  8. На Землі  міститься 523 кубічних кілометрів води.
  9. До складу мантії  Землі входить в 10 разів більше води, ніж у всіх океанах.
  10. Гасити пожежі більш ефективно  гарячою водою.
  11.  Без води неможливе існування білка, який є основою більшості живих організмів.
  12.  Найнеобхіднішою для людини після кисню для виживання є вода.
  13.  У 18 столітті в Каліфорнії вартість склянки води сягала 100 доларів.
  14.  Не рекомендовано кип’ятити воду двічі, оскільки у воді виділяється діоксин – отрута, яка провокує рак.
  15.  Дорослі верблюди можуть випити до 200 літрів води за раз.
  16.  Найдовше можуть прожити без води звичайні пацюки у порівнянні з верблюдами.
  17.  Для виробництва нового автомобіля потрібно 148 000 літрів води.
  18.  Для створення пари джинсів потрібно 10 000 літрів води.
  19.  В середньому американський житель використовує близько 380 літрів води в день, європейський житель використовує 190 літрів води щодня, житель Африки на південь від Сахари – 7-19 літрів води.

20. 748 млн людей у світі не мають доступу до постійного джерела питної води.

21. При використанні водопровідної води протягом життя через організм проходить до 100 кілограмів хімічних забрудників.

22. Морська вода – дуже поживна речовина: в 1 сантиметрі кубічному міститься близько 1,5 грамів білка.

23. В Атлантичному океані міститься близько 20 000 врожаїв, які збирають люди за рік на всій суші.

24. Якби льодовики планети раптово розтанули, то близько 1̸8 всієї суші затопило б водою, а рівень  води у світовому океані піднявся б на 65 метрів.

VII. Підсумки уроку. Рефлексія :

  • Чи сподобався вам урок?
  • Чи все вам зрозуміло ?
  • Чи відчували ви труднощі під час уроку?

«Рефлексія»       Додаток 8

VIII. Повідомлення домашнього завдання.

Біологія: вивчити матеріал § 2, відповісти на запитання 1-7.

Хімія: опрацювати §2, відповісти на запитання 9.

Задача: визначте вміст води у вашому організмі:

а) визначте свою масу за допомогою підлогових ваг;

б) визначте масову частку води у вашому організмі, склавши пропорцію:

ваша маса тіла, кг - 100%

маса води, кг - 65%.

Зробіть висновок.

 

Л І Т Е Р А Т У Р А

 

1. П.П. Попель, Л.С. Крикля. Хімія, 9 клас, -К: Академія, 2017р.

2. Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, В.П. Поліщук. Біологія. 9 клас. Київ: Генеза, 2017р.

3. В.І. Соболь. Біологія. Тест–контроль.Харків:Весна,2017.

4. С.А. Світич. Використання здоров’язберігаючих технологій в навчально–виховному процесі.-Дніпро, 2018р.

5. Г.О. Білявський., Р.С. Фурдуй. Основи екологічних знань.-К.Либідь,1995р.

6. В.І. Собіщанська. Збірник задач і вправ з хімії. -Дніпропетровськ, 1999р.

7. О.В. Тагліна . Біологія, 10 клас, -Харків: Ранок, 2010р.

Інтернет – ресурси:

8.https:/uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%BE%D0%B4%D0%B0 Властивості води

9. https://dpsscn.gov.ua Значення води в житті людини

10.  https://www.slideshare.net/vvbalanenko/ss-57826048 Значення води в житті людини

11. https://prezi.com/is1fzyas5k3e/presentation/ Де ми втрачаємо воду?

12. https://www.slideshare.net/sagevgen/ss-32903466 Краплинка, або де ми втрачаємо воду?

13.https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNQz7jWR8H0ITTMJLsETsh7SDLZ4ag%3A1581518365382&ei=HQ5EXoCAF9WIk74P7dWZ4As&q картинка краплинки

 

1

 

doc
Додано
14 лютого 2020
Переглядів
2623
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку