Тема уроку: Вода. Її властивості та роль в живих системах.
Мета уроку:
Освітня: почати формування в учнів знань про хімічний склад всіх живих організмів і хімічні процеси, що покладені в основу їх життєдіяльності, познайомити їх з органогенними, мікроелементами і ультрамікроелементами різних живих організмів;
Розвиваюча: розглянути біологічне значення хімічних елементів в живих організмах;
Виховна: виховувати бережливе відношення до життєвих процесів, що відбуваються у живих організмах.
Тип уроку: комбінований.
Методи і методичні прийоми: словесні (пояснення, бесіда, розповідь), наочні (демонстрація таблиць, зображень).
Основні поняття: диполь, гідрофільність, гідрофобність, амфіфільність
Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: хімія.
Обладнання:підручник, робочий зошит,таблиці, схеми.
Література:
для вчителя:
1.Біологія:Підруч.для10кл.загальноосвіт.навч.закл.О.В.Талгіна(рівень стандарту,академічний рівень) Х: Вид-во «Ранок»,2010р.- 256 с.: іл..
2. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів Біологія 7-10 класи.- К.,Волгін С.О.,Костіков І.Ю.2015
для учнів:
1.Біологія:Підруч.для10кл.загальноосвіт.навч.закл.О.В.Талгіна(рівень стандарту,академічний рівень) Х: Вид-во «Ранок»,2010р.- 256 с.: іл..
Структура уроку:
№ етапу |
Етапи уроку |
Час(хв) |
1. |
Організаційний момент |
2 |
2. |
Перевірка домашнього завдання |
7 |
3. |
Мотивація навчальної діяльності, повідомлення мети і завдання уроку |
7 |
4. |
Вивчення нового матеріалу |
15 |
5. |
Узагальнення і систематизація знань |
13 |
6. |
Підсумок уроку |
4 |
7. |
Повідомлення домашнього завдання |
1 |
Хід уроку:
№ п/п |
Навчальний зміст
|
Методи, методичні прийоми і засоби навчання |
1. |
Організаційний момент |
бесіда |
2. |
Перевірка домашнього завдання
|
Бесіда
Фронтальна бесіда
|
3. |
Мотивація навчальної діяльності. сказати, що ти необхідна для Життя, ти саме Життя…Ти найбільше багатство у світі». Яку речовину мав на увазі письменник? Запитання до учнів: —Яке значення води в житті людини?
Цікаві факти про воду: *Ніколи не замислювалися, чому айсберги не тонуть? Адже айсберг — це твердий лід, який як камінь повинен піти на дно. Виявляється все просто: замерзша вода має менш щільну структуру, а також містить у собі бульбашки повітря, тому не тоне.... * На нашій планеті близько 96% води припадає на океани, близько 1,5% світових запасів рідини складають грунтові води і стільки ж припадає на крижані шапки і льодовики Гренландії та Антарктиди. Велика частина всієї земної води — солона, частка прісної рідини становить не більше 2,5%, при цьому більшість прісної води, а це близько 99%, міститься в грунтових водах і льодовиках. Тема уроку:
Вода. Її властивості та роль в живих системах. |
Розповідь вчителя;
бесіда;
запис на дошці і у зошитах |
4. |
Вивчення нового матеріалу Води в живих організмах міститься дуже багато. У більшості випадків вона становить більше половини маси живого організму, а інколи її частка в організмі сягає 95-99 %. Усе це обумовлено надзвичайно великою роллю води для життєдіяльності живих організмів. Своїми особливими властивостями вода завдячує своїй будові.
Молекула води складається із двох атомі п Гідрогену й одного атома Оксигену. Ці атоми утворюють полярні полюси молекули (позитивний полюс — атоми Гідрогену, а негативний полюс — атом Оксигену). Існування полюсів робить можливим утворення водневих зв’язків, які дозволяють молекулам води утворювати між собою та з іншими речовинами різноманітні комплекси. Подібні комплекси молекул суттєво підвищують температури кипіння і танення води (порівняно зі схожими молекулами) та збільшують її теплоємність. Вони ж таки роблять воду дуже гарним розчинником і сприятливим середовищем для перебігу цілого ряду реакцій.
|
запис на дошці у зошитах
розповідь з елементами бесіди
розповідь
пояснення
|
5. |
Узагальнення і систематизація знань.
1. Вода є чудовим розчинником для полярних і неполярних речовин, які мають заряджені ділянки.
2. Вода здатна утворювати агрегатні групи молекул між своїми молекулами та з молекулами інших речовин. Це значно посилює силу поверхневого натягу, що дозволяє воді підійматися по капілярах ґрунту й судинах рослин.
3. Через наявність між молекулами води водневих зв’язків її випаровування потребує великої кількості енергії, а в разі її замерзання виділяється тепло. Тому наявність на нашій планеті води у трьох агрегатних станах значно пом’якшує її клімат. Крім того, багато організмів використовує випаровування води за умов високих температур для охолодження свого організму.
4. Найбільшої густини вода досягає за 4 °С. Лід має меншу густину, ніж вода. Тому взимку він розміщається на поверхні водойм і захищає організми, які в них живуть, від переохолодження. Молекули органічних або неорганічних речовин, які є полярними або мають заряджені ділянки, легко взаємодіють з молекулами води та, відповідно, легко в ній розчиняються. Такі речовини називають гідрофільними. Якщо ж молекули органічних або неорганічних речовин не є полярними й не мають заряджених ділянок, то вони мало взаємодіють з молекулами води та, відповідно, у ній не розчиняються. Такі речовини називають гідрофобними.
|
Біологічний диктант
|
6. |
Підсумок уроку. |
Інтерактивний прийом «Мікрофон»
|
7. |
Повідомлення домашнього завдання.
|
Інструктаж, запис на дошці і у зошитах |