Вода. Її властивості та роль в живих системах.

Про матеріал
Конспект уроку на тему: Вода. Її властивості та роль в живих системах. Мета уроку: почати формування в учнів знань про хімічний склад всіх живих організмів і хімічні процеси, що покладені в основу їх життєдіяльності, познайомити їх з органогенними, мікроелементами і ультрамікроелементами різних живих організмів;
Перегляд файлу

Тема уроку: Вода. Її властивості та роль в живих системах.

Мета уроку:

Освітня: почати формування в учнів знань про хімічний склад всіх живих організмів і хімічні процеси, що покладені в основу їх життєдіяльності, познайомити їх з органогенними, мікроелементами і ультрамікроелементами різних живих організмів;

Розвиваюча: розглянути біологічне значення хімічних елементів в живих організмах;

Виховна: виховувати бережливе відношення до життєвих процесів, що відбуваються у живих організмах.

Тип уроку: комбінований.

Методи і методичні прийоми: словесні (пояснення, бесіда, розповідь), наочні  (демонстрація таблиць, зображень).

Основні поняття: диполь, гідрофільність, гідрофобність, амфіфільність

Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: хімія.

Обладнання:підручник, робочий зошит,таблиці, схеми.

Література:

для вчителя:

1.Біологія:Підруч.для10кл.загальноосвіт.навч.закл.О.В.Талгіна(рівень стандарту,академічний рівень) Х: Вид-во «Ранок»,2010р.- 256 с.: іл..

2. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів Біологія 7-10 класи.- К.,Волгін С.О.,Костіков І.Ю.2015

 для учнів:

1.Біологія:Підруч.для10кл.загальноосвіт.навч.закл.О.В.Талгіна(рівень стандарту,академічний рівень) Х: Вид-во «Ранок»,2010р.- 256 с.: іл..


 

Структура уроку:

№ етапу

Етапи уроку

Час(хв)

1.

Організаційний момент

2

2.

Перевірка домашнього завдання

7

3.

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення мети і завдання уроку

7

4.

Вивчення нового матеріалу

15

5.

Узагальнення і систематизація знань

13

6.

Підсумок уроку

4

7.

Повідомлення домашнього завдання

1

 

Хід уроку:

п/п

 

Навчальний зміст

 

Методи, методичні прийоми і засоби навчання

1.

Організаційний момент

бесіда

2.

Перевірка домашнього завдання
Біологічний диктант
1.  Наука, що вивчає хімічний склад живих організмів, перетворення хімічних речовин, їхні функції й перерозподіл в організмі. (Біохімія.)

2.  За кількісним складом елементи, що містяться в живих організмах, поділяють на три групи. (Макроелементи, мікроелементи, ультрамікроелементи.)
3.  Елемент, що міститься в щитоподібній залозі і впливає наобмін речовин. (Йод.)

4.  Хімічний елемент, що міститься в кістках, зубах, активізує м’язову діяльність, прискорює серцебиття, бере участь у процесі згортання крові, у передачі нервового імпульсу, впливає на стан судин, імунітету, нормалізує діяльність статевих клітин.

(Кальцій.)

5.  Хімічний елемент, що входить до складу АТФ, ферментів,кісткової тканини, емалі зубів, нуклеїнових кислот. (Фосфор.)

6.  Хімічний елемент, що міститься в емалі зубів, при його нестачі розвивається карієс. (Флуор.)

7.  Хімічний елемент, що нормалізує імунітет, є в сітківці, запобігає депресії, необхідний для адаптації в період стресу, нормалізує обмін речовин шкіри, запобігає дерматитам, вірусним інфекціям. (Цинк.)

Бесіда

 

 

 

Фронтальна бесіда

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Мотивація навчальної діяльності.
Про цю речовину А. де Сент-Екзюпері говорив ось що: «Не можна

сказати, що ти необхідна для Життя, ти саме Життя…Ти найбільше

багатство у світі». Яку речовину мав на увазі письменник?

Запитання до учнів:

—Яке значення води в житті людини?

Цікаві факти про воду:
*Вода, безперечно, — основа всього життя. Всі живі істоти складаються з води: риби — на 75%, тварини — на 75%, картопля — на 76%, медузи — на 99%, помідори — на 96%, яблука — на 85%. Навіть людина, і та, складається з води: у новонародженого в тілі міститься 86%, у старої ж людини — не більше 50%

*Ніколи не замислювалися, чому айсберги не тонуть? Адже айсберг — це твердий лід, який як камінь повинен піти на дно. Виявляється все просто: замерзша вода має менш щільну структуру, а також містить у собі бульбашки повітря, тому не тоне....

* На нашій планеті близько 96% води припадає на океани, близько 1,5% світових запасів рідини складають грунтові води і стільки ж припадає на крижані шапки і льодовики Гренландії та Антарктиди. Велика частина всієї земної води — солона, частка прісної рідини становить не більше 2,5%, при цьому більшість прісної води, а це близько 99%, міститься в грунтових водах і льодовиках.

Тема уроку:

Вода. Її властивості та роль в живих системах.
 


 

Розповідь вчителя;

 

 

 

 

 

 

бесіда;

 

 

 

 

 

 

 

запис на дошці і у зошитах
 

4.

Вивчення нового матеріалу

    Води в живих організмах міститься дуже багато. У більшості випадків вона становить більше половини маси живого організму, а інколи її частка в організмі сягає 95-99 %. Усе це обумовлено надзвичайно великою роллю води для життєдіяльності живих організмів. Своїми особливими властивостями вода завдячує своїй будові.

    Молекула води складається із двох атомі п Гідрогену й одного атома Оксигену. Ці атоми утворюють полярні полюси молекули (позитивний полюс — атоми Гідрогену, а негативний полюс — атом Оксигену). Існування полюсів робить можливим утворення водневих зв’язків, які дозволяють молекулам води утворювати між собою та з іншими речовинами різноманітні комплекси. Подібні комплекси молекул суттєво підвищують температури кипіння і танення води (порівняно зі схожими молекулами) та збільшують її теплоємність. Вони ж таки роблять воду дуже гарним розчинником і сприятливим середовищем для перебігу цілого ряду реакцій.
    Усі речовини клітини поділяються на дві групи :
Гідрофільні ( ті що люблять воду) до них належать речовини які мають високу розчинність у воді. СОЛІ, ЦУКРИ, АМІНОКИСЛОТИ.
Гідрофобні (Ті що бояться води) речовини які у воді практично не розчинні. ЖИРИ
Існують речовини яким притаманні гідрофільно-гідрофобні властивості або амфіфільність.
Амфіфільність – це властивість молекул речовин. Яка полягає у тому, що одна частина є гідрофільною , а інша гідрофобною. ФОСФОЛІПІДИ, БІЛКИ.
 


  


 

запис на дошці у зошитах

 

 

 

 

розповідь з елементами бесіди

 

 

 

 

розповідь

 

 

 

 

 

пояснення

 

 

 

 

5.

Узагальнення і систематизація знань.
Найважливішими для живих організмів властивостями води можна назвати такі:

 

1. Вода є чудовим розчинником для полярних і неполярних речовин, які мають заряджені ділянки.

 

2. Вода здатна утворювати агрегатні групи молекул між своїми молекулами та з молекулами інших речовин. Це значно посилює силу поверхневого натягу, що дозволяє воді підійматися по капілярах ґрунту й судинах рослин.

 

3. Через наявність між молекулами води водневих зв’язків її випаровування потребує великої кількості енергії, а в разі її замерзання виділяється тепло. Тому наявність на нашій планеті води у трьох агрегатних станах значно пом’якшує її клімат. Крім того, багато організмів використовує випаровування води за умов високих температур для охолодження свого організму.

 

4. Найбільшої густини вода досягає за 4 °С. Лід має меншу густину, ніж вода. Тому взимку він розміщається на поверхні водойм і захищає організми, які в них живуть, від переохолодження. Молекули органічних або неорганічних речовин, які є полярними або мають заряджені ділянки, легко взаємодіють з молекулами води та, відповідно, легко в ній розчиняються. Такі речовини називають гідрофільними. Якщо ж молекули органічних або неорганічних речовин не є полярними й не мають заряджених ділянок, то вони мало взаємодіють з молекулами води та, відповідно, у ній не розчиняються. Такі речовини називають гідрофобними.
 

 

 

 

Біологічний диктант

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

Підсумок уроку.
Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів та зауважень до їх підготовки

Інтерактивний прийом «Мікрофон»

 

7.

Повідомлення домашнього завдання.
§5


 

Інструктаж, запис на дошці і у зошитах

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
27 січня 2022
Переглядів
639
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку