Вода як розчинник. Розчин та його компоненти. Значення води як розчинника у природі та житті людини.

Про матеріал

Тема: Вода як розчинник. Розчин та його компоненти. Значення води як розчинника у природі та житті людини.

Мета: навчальна: поглибити і розширити знання учнів про значення води як розчинника, ознайомити учнів з поняттями «розчинник та розчинена речовина», розвивальна: відпрацьовувати навички пошукової діяльності, спостереження; учити робити висновки; формувати науковий світогляд; виховна: виховувати самостійність, уміння працювати в групі.

Форми і методи роботи: індивідуальне опитування, самостійна робота, розповідь з демонстраціями, групова робота

Тип уроку: комбінований

Обладнання: таблиця розчинності кислот, основ, солей у воді, лабораторний посуд та реактиви для експерименту.

Перегляд файлу

Конспект уроку

Дата_____

Клас_____

Тема: Вода як розчинник. Розчин та його компоненти. Значення води як розчинника у природі та житті людини.

Мета: навчальна: поглибити і розширити знання учнів про значення води як розчинника, ознайомити учнів з поняттями «розчинник та розчинена речовина», розвивальна: відпрацьовувати навички пошукової діяльності, спостереження; учити робити висновки; формувати науковий світогляд; виховна: виховувати самостійність, уміння працювати в групі.

Форми і методи роботи: індивідуальне опитування, самостійна робота, розповідь з демонстраціями, групова робота

Тип уроку: комбінований

Обладнання: таблиця розчинності кислот, основ, солей у воді, лабораторний посуд та реактиви для експерименту.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності

  1.             Перевірка домашнього завдання
  2.             Відтворення і корекція опорних знань
  3.             Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Як відомо, крім пошуків філософського каменю й еліксиру життя, алхіміки намагалися знайти універсальний розчинник. З цією метою  було проведено величезну кількість експериментів і одержано велику кількість речовин. Однак у своїх пошуках алхіміки випустили з уваги таку речовину,  як вода. Насправді ж вода розчиняє найбільшу кількість речовин.

ІІІ. Засвоєння нових знань

Розповідь з елементами бесіди про воду - розчинник

 - Вам  не раз доводилося  розчиняти у воді різні речовини. Що відбувається з водою, коли ви розчиняєте у ній цукор, сіль?

 - А чи бачите ви кристалики солі чи цукру у воді?

 - Чому?

 - Як ви гадаєте, чи чиста вода у водоймах нашої місцевості? Чи можна її використовувати для пиття?

 - Яка вода потрапляє в річки й озера навесні?

У природі найпоширенішими є водні розчини. Вони поширені в живій і неживій природі й мають величезне значення для існування життя в цілому. Як відомо, життя зародилося у воді і, як і раніше, залишається тісно пов'язаним із водою. Будь-яка клітина живого організму є водним розчином. Водними розчинами є природні води, які використовуються живими організмами для підтримки процесів життєдіяльності. Таким чином, вода як розчинник відіграє величезну роль в існуванні життя на Землі. Вона фактично є універсальним розчинником, тому що розчиняє найбільшу кількість речовин. Це пояснюється її фізико-хімічними властивостями. Велике значення мають розчини в побуті: приготування їжі, прання білизни, підтримання чистоти – все це пов’язане з розчинами. Усі галузі промисловості та сільське господарство використовують різноманітні розчини.

Що ж таке розчин? З яких компонентів він складається? Проведемо деякі досліди.

Дослід 1

Кинемо в склянку з водою невелику кількість мідного купоросу, перемішаєм. Куди зникли кристали купоросу? Якою стала вода?

  Які ще речовини можуть розчинятися у воді?

  Для речовин, які розчинилися у воді, вода є розчинником. Речовину, що розчиняється, називають розчиненою речовиною. Розчинених речовин може бути декілька. Наприклад, для виготовлення маринаду при консервуванні овочів у воді розчиняють цукор, сіль та оцет. Розчинник і розчинена речовина разом утворюють розчин. Характерною ознакою розчину є його однорідність. 

Розчин – це однорідна суміш, що складається з розчинника та розчиненої речовини.

 Дослід 2

У склянку з водою кинемо крейду або пісок. Ні крейда, ні пісок  не розчинилися.

Їх називають нерозчинними у воді речовинами.

Як визначити розчинною чи нерозчинною у воді є та чи інша речовина? На основі практичних досліджень вчені створили довідкову таблицю, що дістала назву «Таблиця розчинності кислот, основ, солей у воді». У цій таблиці у верхньому горизонтальному рядку і першому вертикальному стовпчику зазначені частинки з яких утворені сполуки. На перетині їх стоять літери, що означають «н» - нерозчинна у воді сполука; «р» - розчинна і «м» - малорозчинна  (учні вчаться користуватися таблицею розчинності).

Визначимо які фактори впливають на розчинність твердих речовин. Якщо ми розчиняємо цукор – пісок та цукор пресований у кубиках, то який розчиниться швидше? Чому? (Подрібнений цукор розчиниться швидше, бо на розчинність твердих речовин у воді впливає площа поверхні зіткнення частинок речовини та розчинника).  На розчинність речовин також впливає температура. Яким чином? (При підвищенні температури розчинність твердих речовин збільшується).

IV. Закріплення нового матеріалу

Як збільшити розчинність речовини у воді?

(1. Подрібнити речовину, тобто збільшити площу зіткнення частинок ;

2. Збільшити температуру.)

Поділіть речовини на дві колонки - розчинні та нерозчинні у воді: глина, спирт, мінеральні добрива, олія, оцет, бензин, лимонна кислота, сода. 

За таблицею розчинності визначте чи розчинні у воді FeCl3, Ca(OH)2,, BaSO4.

V. Підбиття підсумків

VI. Домашнє завдання

  1.             Опрацювати §__________..
  2.             Повторити алгоритм розв’язування задач на визначення масової частки елемента у складній речовині.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
27 березня 2018
Переглядів
4758
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку