Тема. Вогонь друг чи ворог. (Виховна година, 1 клас)
Мета: розширювати знання дітей про значення вогню в житті людей та шкоду під час необережного поводження з ним; закріплювати знання дітей про те, що вогонь може бути злим і добрим, що він може приносити користь і шкоду; ознайомити дітей із пожежною машиною і людьми, які працюють на ній; ознайомити з елементарними правилами протипожежної безпеки; виховувати повагу та інтерес до професії пожежного; уважність, спостережливість, обережність.
Матеріал: загадки про вогонь, прислів'я, ілюстрації.
Хід бесіди
Учитель
-Сьогодні ми з вами поговоримо про вогонь, про користь вогню, вивчимо Правила пожежної безпеки. Познайомимось із Добрим Вогником, який допомагає людині в житті. Іноді Добрий Вогник може перетворитися на Зле Вогнище. Це саме тоді, коли з ним жартують, або неслухняні діти граються з вогнем.
Живуть у тісній темниці,
Без страху темноти,
Хлоп'ята яснолиці –
Вогню малі брати.
І мають душу щедру,
Хоч дерева сини,
Згораючи до центру,
Вогонь дають вони. (Сірники)
-Що сказано у загадці про те, для чого сірники?
Для чого потрібен вогонь? Уявіть собі, як важко було людям, доки у нас не було вогню. Адже вогонь був завжди. Перша сірникова фабрика почала працювати 170 років тому. А як же люди видобували вогонь до цього? Замість коробки сірників люди носили в кишені коробочку з трьома предметами: шматочок сталі, камінець і губку. Щоб з'явилась іскра, від якої загоряється губка, треба біло вдарити сталлю по камінцю. Приблизно так зараз працює запальничка. Можна було видобувати вогонь і тертям. Для цього треба було обертати паличку, яку ставили на кусок сухого дерева. Але це було не зручно, і поступово люди винайшли сірники, які й дають нам вогонь.
-Коли найчастіше виникають пожежі?
Нас оточують багато електроприладів, при необережному поводженню з ними може виникнути пожежа. Вогонь може бути добрим і злим. З вогнем не можна жартувати, бо може статися велике лихо.
Учитель: пропоную дітям розгадати загадки.
1. Бажаний гість,
замість цукерки дрова їсть. (Вогонь.)
2. Без крил, без ніг, без рук, а вгору піднімається. (Дим.)
3. Лежать у порядку дерев'яні малятка, білі, здорові, всі чорноголові. (Сірники.)
4. Сидять у коробці
Укупочці хлопці.
Хто хоче світити —
Готові служити.
Не чіпайте, діти,
Їх на забавки,
Бо можна згоріти.
Що це?… (Сірники.)
5. Вогняний у мене
Ротик,
Язичок у ньому —
Гнотик. (Свічка.)
6. Дивень-півень танцюриста,
Вдача в нього дженджуриста,
Язиків зі сто він знає,
Та ніколи не співає. (Вогнище.)
7. Лісом він котився з ревом,
Їв кущі, траву, дерева.
А коли напивсь води —
Стих і згаснув назавжди. (Вогонь.)
Запитання для бесіди
Ознайомлення з ілюстраціями.
— Як люди добували вогонь?
— За допомогою чого люди отримують вогонь зараз?
— Яка роль вогню в житті людини?
— Як люди поводяться з вогнем?
— Якої шкоди може завдати вогонь?
— Коли вогонь буває добрим?
— Чому вогонь буває злим?
Учитель: пропоную дітям розгляд ілюстрацій, де зображено використання вогню в різних сферах життєдіяльності людини.
— Чи можуть люди прожити без вогню?
— В яких випадках вогонь буває добрим, в яких — злим?
— Що повинні знати люди, користуючись вогнем?
Вивчення прислів'їв
• Не жартуй із вогнем — це небезпечно.
• Вогонь не вода — вхопить — не спливеш.
• Коли гуляєш в лісі, запам'ятай, вогню ніколи в лісі не залишай!
• Хай дитина знає кожна — жартувать з вогнем — не можна!
• З малої іскри — великий вогонь.
• Не грайся з вогнем — обпечешся.
• Коробка сірників, хоч і мала, наробити може багато лиха.
• Вогонь нам друг, та не завжди — чекати можна від нього біди.
• Запам'ятай це, дітвора,— газ і сірники — не гра!
Діти
Знаєм тепер, знаєм,
Що таке для нас вогонь.
Він буває другом нашим,
А буває — ворогом.
Ось про це і піде мова:
Якщо будем обережними,
То можливості вогню
Можуть бути необмеженими.
ВОГОНЬ ДРУГ ЧИ ВОРОГ
1. Якщо раптом світло гасне,
Свічку ми запалюєм.
В цьому випадку вогню ми
Тільки дякуєм.
2. Якщо мама на роботі,
Сірників не треба брать,
Краще книжку прочитати,
Краще іграшками грать.
3. Якщо холоди настали —
Допоможе нам вогонь:
Він затопить піч у хатці,
Але ти його не тронь!
4. На вогні готують їжу,
Він нам світить уночі.
Як на вулиці морози,
Він працює у печі.
5. Але будь завжди уважним:
Сірників не треба брать,
А як будеш ти у лісі,—
Вогню не треба запалювать.
Учитель
Ой, діти, як чудово,
Що згадали ми із вами
Що вогонь буває добрим,
А буває дуже злим.
І ще я хочу дуже,
Щоб всі діти пам'ятали,
Якщо трапилась пожежа,
«101» по телефону
Швидко набирали!
Гра «Хто правильно викличе пожежників»
Дві команди 8–10 дітей стають одне за одним. За сигналом підбігають до столу, на якому стоїть телефон, набирають номер «101», викликають пожежників і називають свою домашню адресу. Перемагає та команда, яка швидше виконує завдання.
Пожежник
Я почув, що викликали
Ви пожежну службу.
Але зараз я вогню
Пропоную дружбу.
Будем, малята,
Але жарт з вогнем — біда!
Щоб пожежу загасити,
Що потрібно нам,— вода!
Але ще скажіть, будь ласка,
Чим пожежу загасить?
(Відповіді дітей.)
Гра «Хто швидше загасить вогонь»
Дві команди 8–10 дітей стають одне за одним. На двох кубах запалені свічки. Із великого відра потрібно перенести воду маленькими відрами в порожнє відро. «Ланцюжком» передавати одне одному відра з водою. Яка команда швидше перенесе, та команда й виграє і загасить свічку.
Пожежник
З вами прощаюсь, друзі,
В мене часу небагато.
Хай дитина знає кожна:
Жартувать з вогнем не можна!
Діти (читають вірші)
1. Вогню боятися не треба,
Якщо порядок вдома в тебе,
Якщо працюють справно речі:
Магнітофони, праски, печі.
2. Пожежа в дім не завіта!
Якщо підете в гості з дому
Надовго до своїх знайомих,
Про газ та струм не забувайте:
Ретельно все перевіряйте!
Без догляду не залишайте —
Споживачі всі вимикайте!
3. Якщо в сім'ї маленькі діти,
І вміють сірники палити,
Ті пустощі з вогнем завжди
Призвести можуть до біди.
Дітей самих не залишайте,
І сірники від них ховайте!
4. У час, коли пожежа враз
Здійметься на очах у вас,
Не панікуйте і завчасно
Придбайте справжній вогнегасник.
Лиш той, хто про безпеку дбає,
Проблем з пожежами не знає.
5. У світі безліч речовин:
І спирт, і газ, також бензин.
Одну загальну рису мають —
Із іскри навіть вибухають
Ці речовини, пам'ятайте,
Й подалі від вогню ховайте!
Запитання для бесіди
— Чи можна бавитися сірниками?
— Що слід робити, коли в хаті щось загорілось?
— Як потрібно поводитись з побутовими електронагрівальними приладами?
— Чи можна бавитися з газовою плитою?
— Що необхідно робити, якщо ви відчули запах газу? За яким номером дзвонити?
— Як слід поводитись, коли ви на газову плиту поставили щось розігрівати?
— Як викликати швидку допомогу?
— Чи можна ховатись у хаті, коли щось загорілось?
Учитель. Отож, запам'ятайте, що вогонь може бути не тільки другом, але й страшним ворогом, якщо не дотримуватись норм поведінки. Пам'ятайте про це завжди і не допускайте, щоб з вами сталось лихо. Адже лихо може трапитися з тим, хто зневажає правилами.
Підсумок
Учитель. Діти запам'ятайте:
101 — виклик пожежної машини;
102 — виклик міліції;
103 — виклик швидкої допомоги;
104 — виклик газової служби.
Немає нічого дорожчого за життя і здоров'я людини. Це найголовніше!
Тема. Вогонь друг чи ворог. (Виховна година, 1 клас)
Мета: розширювати знання дітей про значення вогню в житті людей та шкоду під час необережного поводження з ним; закріплювати знання дітей про те, що вогонь може бути злим і добрим, що він може приносити користь і шкоду; ознайомити дітей із пожежною машиною і людьми, які працюють на ній; ознайомити з елементарними правилами протипожежної безпеки; виховувати повагу та інтерес до професії пожежного; уважність, спостережливість, обережність.
Матеріал: загадки про вогонь, прислів’я, ілюстрації.
Хід бесіди
Сьогодні ми з вами поговоримо про вогонь, про користь вогню, вивчимо Правила пожежної безпеки. Познайомимось із Добрим Вогником, який допомагає людині в житті. Іноді Добрий Вогник може перетворитися на Зле Вогнище. Це саме тоді, коли з ним жартують, або неслухняні діти граються з вогнем.
Живуть у тісній темниці,
Без страху темноти,
Хлоп’ята яснолиці –
Вогню малі брати.
І мають душу щедру,
Хоч дерева сини,
Згораючи до центру,
Вогонь дають вони. (Сірники)
-Що сказано у загадці про те, для чого сірники?
Для чого потрібен вогонь? Уявіть собі, як важко було людям, доки у нас не було вогню. Адже вогонь був завжди. Перша сірникова фабрика почала працювати 170 років тому. А як же люди видобували вогонь до цього? Замість коробки сірників люди носили в кишені коробочку з трьома предметами: шматочок сталі, камінець і губку. Щоб з’явилась іскра, від якої загоряється губка, треба біло вдарити сталлю по камінцю. Приблизно так зараз працює запальничка. Можна було видобувати вогонь і тертям. Для цього треба було обертати паличку, яку ставили на кусок сухого дерева. Але це було не зручно, і поступово люди винайшли сірники, які й дають нам вогонь.
-Коли найчастіше виникають пожежі?
Нас оточують багато електроприладів, при необережному поводженню з ними може виникнути пожежа. Вогонь може бути добрим і злим. З вогнем не можна жартувати, бо може статися велике лихо.
Учитель: пропоную дітям розгадати загадки.
1. Бажаний гість,
замість цукерки дрова їсть. (Вогонь.)
2. Без крил, без ніг, без рук, а вгору піднімається. (Дим.)
3. Лежать у порядку дерев’яні малятка, білі, здорові, всі чорноголові. (Сірники.)
4. Сидять у коробці
Укупочці хлопці.
Хто хоче світити —
Готові служити.
Не чіпайте, діти,
Їх на забавки,
Бо можна згоріти.
Що це?… (Сірники.)
5. Вогняний у мене
Ротик,
Язичок у ньому —
Гнотик. (Свічка.)
6. Дивень-півень танцюриста,
Вдача в нього дженджуриста,
Язиків зі сто він знає,
Та ніколи не співає. (Вогнище.)
7. Лісом він котився з ревом,
Їв кущі, траву, дерева.
А коли напивсь води —
Стих і згаснув назавжди. (Вогонь.)
Запитання для бесіди
Ознайомлення з ілюстраціями.
— Як люди добували вогонь?
— За допомогою чого люди отримують вогонь зараз?
— Яка роль вогню в житті людини?
— Як люди поводяться з вогнем?
— Якої шкоди може завдати вогонь?
— Коли вогонь буває добрим?
— Чому вогонь буває злим?
Учитель: пропоную дітям розгляд ілюстрацій, де зображено використання вогню в різних сферах життєдіяльності людини.
— Чи можуть люди прожити без вогню?
— В яких випадках вогонь буває добрим, в яких — злим?
— Що повинні знати люди, користуючись вогнем?
Вивчення прислів’їв
• Не жартуй із вогнем — це небезпечно.
• Вогонь не вода — вхопить — не спливеш.
• Коли гуляєш в лісі, запам’ятай, вогню ніколи в лісі не залишай!
• Хай дитина знає кожна — жартувать з вогнем — не можна!
• З малої іскри — великий вогонь.
• Не грайся з вогнем — обпечешся.
• Коробка сірників, хоч і мала, наробити може багато лиха.
• Вогонь нам друг, та не завжди — чекати можна від нього біди.
• Запам’ятай це, дітвора,— газ і сірники — не гра!
Діти
Знаєм тепер, знаєм,
Що таке для нас вогонь.
Він буває другом нашим,
А буває — ворогом.
Ось про це і піде мова:
Якщо будем обережними,
То можливості вогню
Можуть бути необмеженими.
ВОГОНЬ ДРУГ ЧИ ВОРОГ
1. Якщо раптом світло гасне,
Свічку ми запалюєм.
В цьому випадку вогню ми
Тільки дякуєм.
2. Якщо мама на роботі,
Сірників не треба брать,
Краще книжку прочитати,
Краще іграшками грать.
3. Якщо холоди настали —
Допоможе нам вогонь:
Він затопить піч у хатці,
Але ти його не тронь!
4. На вогні готують їжу,
Він нам світить уночі.
Як на вулиці морози,
Він працює у печі.
5. Але будь завжди уважним:
Сірників не треба брать,
А як будеш ти у лісі,—
Вогню не треба запалювать.
Учитель
Ой, діти, як чудово,
Що згадали ми із вами
Що вогонь буває добрим,
А буває дуже злим.
І ще я хочу дуже,
Щоб всі діти пам’ятали,
Якщо трапилась пожежа,
«101» по телефону
Швидко набирали!
Гра «Хто правильно викличе пожежників»
Дві команди 8–10 дітей стають одне за одним. За сигналом підбігають до столу, на якому стоїть телефон, набирають номер «101», викликають пожежників і називають свою домашню адресу. Перемагає та команда, яка швидше виконує завдання.
Пожежник
Я почув, що викликали
Ви пожежну службу.
Але зараз я вогню
Пропоную дружбу.
Будем, малята,
Але жарт з вогнем — біда!
Щоб пожежу загасити,
Що потрібно нам,— вода!
Але ще скажіть, будь ласка,
Чим пожежу загасить?
(Відповіді дітей.)
Гра «Хто швидше загасить вогонь»
Дві команди 8–10 дітей стають одне за одним. На двох кубах запалені свічки. Із великого відра потрібно перенести воду маленькими відрами в порожнє відро. «Ланцюжком» передавати одне одному відра з водою. Яка команда швидше перенесе, та команда й виграє і загасить свічку.
Пожежник
З вами прощаюсь, друзі,
В мене часу небагато.
Хай дитина знає кожна:
Жартувать з вогнем не можна!
Діти (читають вірші)
1. Вогню боятися не треба,
Якщо порядок вдома в тебе,
Якщо працюють справно речі:
Магнітофони, праски, печі.
2. Пожежа в дім не завіта!
Якщо підете в гості з дому
Надовго до своїх знайомих,
Про газ та струм не забувайте:
Ретельно все перевіряйте!
Без догляду не залишайте —
Споживачі всі вимикайте!
3. Якщо в сім’ї маленькі діти,
І вміють сірники палити,
Ті пустощі з вогнем завжди
Призвести можуть до біди.
Дітей самих не залишайте,
І сірники від них ховайте!
4. У час, коли пожежа враз
Здійметься на очах у вас,
Не панікуйте і завчасно
Придбайте справжній вогнегасник.
Лиш той, хто про безпеку дбає,
Проблем з пожежами не знає.
5. У світі безліч речовин:
І спирт, і газ, також бензин.
Одну загальну рису мають —
Із іскри навіть вибухають
Ці речовини, пам’ятайте,
Й подалі від вогню ховайте!
Запитання для бесіди
— Чи можна бавитися сірниками?
— Що слід робити, коли в хаті щось загорілось?
— Як потрібно поводитись з побутовими електронагрівальними приладами?
— Чи можна бавитися з газовою плитою?
— Що необхідно робити, якщо ви відчули запах газу? За яким номером дзвонити?
— Як слід поводитись, коли ви на газову плиту поставили щось розігрівати?
— Як викликати швидку допомогу?
— Чи можна ховатись у хаті, коли щось загорілось?
Учитель. Отож, запам’ятайте, що вогонь може бути не тільки другом, але й страшним ворогом, якщо не дотримуватись норм поведінки. Пам’ятайте про це завжди і не допускайте, щоб з вами сталось лихо. Адже лихо може трапитися з тим, хто зневажає правилами.
Підсумок
Учитель. Діти запам’ятайте:
101 — виклик пожежної машини;
102 — виклик міліції;
103 — виклик швидкої допомоги;
104 — виклик газової служби.
Немає нічого дорожчого за життя і здоров’я людини. Це найголовніше!