Володимир Діброва «Андріївський узвіз»

Про матеріал
Познайомити учнів з життєвим та творчим шляхом митця; пробудити цікавість до сучасної літератури
Перегляд файлу

Урок 4.

Тема. Володимир Діброва «Андріївський узвіз»

Метаформувати компетентності:

предметні: познайомити учнів з життєвим та творчим шляхом митця; пробудити цікавість до сучасної літератури; розвивати усне зв’язне мовлення, навички аналітико-дослідницької роботи з текстом;

ключові: уміння вчитися: критичне мислення, навички оцінювання культурно-мистецьких явищ;

комунікативну: навички ефективної роботи в групах, вміння характеризувати героїв;

 інформаційну: навички самостійного опрацювання інформації; загальнокультурну: прагнення збагатити свій світогляд.

 

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: виставка сучасних часописів та альманахів, епіграф.

Епіграф

 Жити можна, лише, якщо дивитися у майбутнє, а зрозуміти життя можна тільки, якщо рухатися у протилежному напрямку.

Сьорен К’єркегор

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

Слово вчителя

 Добрий день! 

Якось К. Москалець дотепно зауважив, що не кожному з нас вдасться дожити до пенсії, проте всім доведеться дотягти до смерті.                                  

Володимир Діброва, представник «задушеного покоління», той, чия молодість припала на період брежневського застою, той, хто, наспівуючи пісні «Бітлз», висміював комуністичну ідеологію й плекав замість совєтського колективізму індивідуалізм, до пенсії таки дожив.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Картинки по запросу "В. Діброви «Андріївський узвіз»;"Учитель. Володимир Георгійович Діброва  — письменник, перекладач, есеїст.

Народився 11 серпня 1951 в місті Сталіно. Батько — Георгій Савич Діброва, мати Нонна Дмитрівна.

Навчався в Київському університеті імені Тараса Шевченка, на факультеті романо-германської філології, відділ перекладачів (1968-1973). У 1985-1988 — аспірант Інституту літератури ім. Т. Шевченка АНУ. Тема кандидатської дисертації: «Творчість Фленн О'Брайен і традиції народної культури» (захищена в 1988).

Яскравий представник «андеграундної альтернативи» 1970 — 1980-х років, що створювалася паралельно радянському офіціозу — в самвидаві. Дебютувавши в кінці «перебудови» двома книгами у відкритій пресі                («Тексти з назвами і без назв», 1990; «Пісні Бітлз», 1991), він одразу став одним з найпопулярніших українських прозаїків, переведеним в Німеччині, Польщі, Угорщині, Шотландії , США, Канаді. 1996 року в престижному американському видавництві «North Western University Press» (де друкувалися твори Кундери, Мілоша, Бродського та інших видатних східноєвропейські письменників) з'явився однотомник його обраної прози «Peltse and Pentameron». На Україні тим часом його твори друкувалися в періодиці — найширший резонанс отримали романи «Пентамерон» («Сучасність», 1-2, 1994), «Бурдик» («Березіль», 1-2, 1997), повість «День народження» ( «Кур'єр Кривбасу», 10, 1997), п'єси «Короткий курс» і «Двадцять такий-то з'їзд нашої партії (стенографічний звіт-опера)».

За переклад роману Семюела Беккета «Уот» (Журнал «Всесвіт», 9-12, 1990) Володимир Діброва нагороджений премією ім. Миколи Лукаша.

З 1994 року письменника живе і працює в США, викладає в Українському науковому інституті Гарвардського університету.

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів

Слово вчителя.

 «Андріївський узвіз» сучасного українського письменника Володимира Діброви - це  «роман-подорож».

  1.     Повторення базових понять з теорії літератури.

Роман – …

(Роман — це літературний жанр. Роман — великий за обсягом і складний за будовою епічний твір, у якому широко охоплені важливі й складні суспільні про­цеси, всебічно і в розвитку показані численні персонажі. У романі розвивається кілька сюжетних ліній, пов’язаних з долею го­ловних героїв)

  • Назвіть види роману за змістом, за будовою.

 Види роману за змістом:

       роман автобіографічний;

       роман біографічний;

       роман історичний;

       роман пригодницький;

        роман соціально-побутовий;

        соціально-психологічний роман;

       роман фантастичний;

       роман філософський;

       роман детективний.

За будовою:

       роман у віршах;

       роман у новелах.

  1. Робота зі словником

Подорож - 1. Поїздка або пересування пішки по місцях, віддалених від       

                       постійного місця проживання. 

2. Жанр художньої або наукової літератури, що містить                      

географічні відомості, опис вражень автора від поїздки,

прогулянки і т. ін.; твір цього жанру; //  Опис якої-небудь

поїздки, прогулянки і т. ін. 

Роман-подорож  - різновид пригодницького чи сенсаційного романів,
сюжет якого побудований на розповіді про подорож.

 

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

Учитель. Володимир Діброва, український письменник і перекладач, став переможцем премії «Книжка року Бі-Бі-Сі – 2007» за його роман «Андріївський узвіз». На церемонії нагород премію отримував за батька його син, Іван Діброва, з рук британського консула, Мартіна Гарріса.

1. Аналіз роману-подорожі «Андріївський узвіз».

Історія написання роману. Як розповідає сам автор: «Задум виник ще 1995 року, а працювати я почав над цим романом роки чотири тому. Було кілька редакцій. Рік тому я закінчив, почав шукати видавця, досить швидко знайшов, видавництво «Факт», яке швидко і оперативно видало цю книжку».

Роман потвердив «фірмовий стиль» Володимира Дібро­ви, що, полягає в умінні тонко поєдна­ти «емпірику» — з її впізнаваністю, «буденною свідоміс­тю» — та екзистенційну вертикаль. Чи­тачі з різним рівнем зрілості знайдуть кожен своє. Твір написано легко, невимушено: чого варті природні за ін­тонацією діалоги.

  • Що таке емпірика, екзестенція?

Емпі́рика все те, що отримано шляхом експерименту, на практиці, засноване на досвіді, спостереженні.

 «Емпіричний» може мати стосунок до:

  1. Емпіричний рівень знань — рівень пізнавального процесу, що дає знання тих закономірних зв'язків і відношень, які виявляються через аналіз безпосередніх даних спостереження.
  2. Емпіричне знання знання, яке відображає дійсність з боку її зовнішніх зв'язків і відношень.
  3. Емпіричні дані відомості, отримані на основі досвіду, практики.

Екзистенція  існування, унікальна особистісна сутність людини, що          втілює в собі духовну, психоемоційну неповторність особи.

2. Бесіда за змістом прочитаного.

  • Як ви думаєте, чому жанр цього твору визначено як «роман-подорож»?

(Образ життєвої дороги і в цьому творі є концептуальним. В. Діброва створив в «Андріївському узвозі» власну часовопросторову модель за допомогою «схрещення» чаciв . Автор поєднує часи дитинства, юності та зpiлості головного персонажа. Об’єднувальним центpoм трьох часових плoщин, акцентованим пpoсторовим локyсом став Андріївський узвіз)

Локусмісце знаходження чого-небудь (наприклад, локус некрозу). (Екстремальний локус – обмежена територія, яка характеризується  надзвичайно несприятливим впливом географічного середовища на організм людини)

  • Знайдіть і зачитайте опис Андріївського узвозу в романі.

( Початок роману ст. 1. Андріївський узвіз – вулиця в Києві, яка з’єднує низ міста з верхом. Поділ – район, колись заселений ремісниками й торговцями, з княжими палатами, які повстали на високому правому березі Дніпра. Це вулиця – одна із найкоротших у Києві... але тут є житлові будинки, державні установи, художні галереї, готельний комплекс, крамниці, приватні фірми, ательє мод, ресторани, музеї, кав’ярні під дахом і під парасольками, театри, а для духовних потреб – храм Святого Андрія Первозданного і семінарія. Бракує хіба військового училища та лікарні, але в готелі, напевно, є аптечка. Крім того, на випадок пожежі скрізь висять вогнегасники.)

  • Яке символічне значення Андріївського узвозу у творі?

(Андріївський узвіз – це не так вулиця, що поєднує верх і низ міста Києва, як власне алегорія спуску життя героя від кінця до початку)

  • Кому присвячено даний твір? (Ліді – коханці, жінці, другу, музі, редактору)
  • Скільки частин містить роман? У чому їхня особливість?

(Poман «Андріївський узвіз» складається з п’яти глав-зупинок і двох poзділів («Перед тим» та «Після того»). Герой книги проходить п’ять зупинок: Статечний вік – Зрілість – Молодість – Юність – Дитинство.

Події цієї подорожі охоплюють 1948 - 2002 роки й відбуваються на тлі Андріївського узвозу - вулиці, яка з´єднує низ міста з верхом, дитинство героя - зі зрілістю, скороминуще - із вічним.)

3. Робота в групах

(Клас об’єднано  у п’ять груп. Кожна група характеризує головного героя в певний період його життя)

І-група – Чоловік (головний герой твору) – 54 роки;

ІІ-група – Чоловік – 38 років;

ІІІ-група – Чоловік – 27 років;

ІV-група – Чоловік – студент (приблизно 17-18 років);

V-група – Чоловік – 5 років.

Висновок.

В. Діброва неодноразово ставить свого героя (це просто Чоловік: задля узагальнення) перед екзистенційним вибором. Він справді один із нас — неангелів, які без опору звикли віддавати себе на поталу компромісів.

Він робить п´ять зупинок у ключових моментах свого життя, де ще раз переживає кохання й хворобу, стає свідком суспільних змін, просувається по службі, робить ті самі помилки й перші дитячі кроки у пізнанні світу. Цього разу він бачить та розуміє все, але нічого не може змінити. А ще він дізнається, що в його житті була таємниця, про яку він, виявляється, знав, починаючи із п´яти років. Ця таємниця ніколи не залишала його, особливо в ситуаціях небезпеки та скрути.

4. Творча робота

  • Написати есе на тему:

 «Жити можна, лише, якщо дивитися у майбутнє, а зрозуміти життя можна, тільки якщо рухатися у протилежному напрямку».

(Учні зачитують есе, таким чином пояснюють епіграф)

VІ. Підсумок уроку

Роман Володимира Діброви «Андріївський узвіз» —  це  фантазія на тему життя однієї людини. Письменник «прокручує плівку» назад: чи могло б щось змінитися в житті Чоловіка, якби...

Події цієї подорожі охоплюють 1948 — 2002 роки й відбуваються на тлі Андріївського узвозу — вулиці, яка з’єднує низ міста з верхом, дитинство героя — зі зрілістю, скороминуще — із вічним. 

Бесіда

  • Які почуття у вас викликав роман «Андріївський узвіз»?
  • Чи погоджуєтеся, що це подорож?
  • Що найбільше запам’яталося в романі, що вразило?

VІІ. Домашнє завдання

  • Вміти аналізувати роман В. Діброви «Андріївський узвіз»;
  • Виписати цитати з роману.

 

Картинки по запросу "андріївський узвіз"Картинки по запросу "андріївський узвіз"

docx
Додано
19 лютого 2021
Переглядів
5075
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку