Воркшоп для вчителів
« Гармонія в душі»
Підготувала
спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії,
«вчитель – методист»
Задорожня Людмила Іванівна
Воркшоп є активним розвиваючим методом групової роботи. Саме поняття (в перекладі з англійської workshop – майстерня) вказує на його центральну ідею: на воркшопі всі учасники активні і самостійні. В основі методу лежить інтенсивна групова взаємодія, при цьому акцент робиться на отримання динамічного знання.
Кожен з учасників приходить на воркшоп зі своїм унікальним і неповторним досвідом, отриманим у процесі життєдіяльності, і таким же індивідуальним поглядом і ставленням до тих чи інших проблем.
Воркшоп являє собою дослідження, в центрі якого лежить окремо взята і неоднозначна проблема. Спеціальним чином організований процес роботи в групі дозволяє поглянути на неї об'ємно, з різних, часом найнесподіваніших ракурсів. Воркшоп допомагає актуалізувати досвід, наявний в групі і інтегрувати на основі існуючих ресурсів новий погляд і розуміння розглянутої проблеми. Таким чином, воркшоп допомагає стати всім його учасникам після закінчення більш компетентними, ніж на початку.
Отже, воркшоп – це:
– навчальна група, яка допомагає всім учасникам стати після закінчення навчання більш компетентними, ніж на початку;
– навчальний процес, в якому кожен бере активну участь;
– навчальний процес, під час якого учасники багато дізнаються один від одного;
– тренінг, результати якого залежать насамперед від вкладу учасників і меншою мірою – від знань ведучого;
– навчальний процес, на якому в центрі уваги – переживання учасників, а не компетентність ведучого;
– можливість відкрити для себе, що знаєш і вмієш більше, ніж думав досі, і навчитися чомусь від людей, від яких цього не очікував.
Воркшоп вигідно відрізняється від інших методів навчання своєю точковою тематичною спрямованістю. Крім того, воркшоп відноситься до групи таких розвиваючих і навчальних методів, які найбільше підходять для роботи з дорослою аудиторією. Знання, отримані в процесі воркшопу, є продуктом активної діяльності самих учасників, що багаторазово підвищує ефективність їх засвоєння.
Основні відмінності воркшопу від заходів іншого типу – висока інтенсивність групової взаємодії, активність і самостійність учасників, актуальний досвід і особисте переживання. Експерт, керівник воркшопу допомагає учасникам визначити мету, завдання високопродуктивної майстерні, підбирає методи і прийоми для активного дослідження.
Воркшоп «Гармонія в душі»
Мета:
- розширювати діапазон комунікативних засобів педагогів;
- формувати позитивну світоглядну позицію особистості;
- удосконалювати вміння виражати й розуміти емоційні стани;
- сприяти формуванню практичних навичок опанування себе в різних ситуаціях;
- оволодіти елементарними прийомами релаксації та аутотренінгу;
- здійснювати пошук ефективного індивідуального стилю педагогічного спілкування
Хід заняття
Вправа «Мій настрій»
Мета: створити комфортну атмосферу, підготувати учасників до роботи.
Завдання: Учасники стають парами, повернені один до одного обличчям. В парі продовжується фраза: « Мій настрій сьогодні схожий на…», після чого партнери обмінюються парами.
Вправа «Усмішка по колу»
Мета: вчитися створювати і підтримувати позитивний емоційний фон, сприятливий психологічний клімат, дарувати добро навколишнім, вміти позиціонувати себе, як приємного співрозмовника, харизматичну особу.
Завдання: Всі учасники воркшопу беруться за руки. Перший учасник повертається до сусіда праворуч і посміхається йому, при цьому роблячи комплімент або побажавши чогось гарного.
Вправа «Незвичне знайомство»
Мета: розвивати навички самопрезентації, впевненості у собі, вміння знайти своє місце в колективі
Ведучий розповідає історію про рослину, що відповідає людині. Древні друїди вважали, що кожній людині відповідає певна рослина, яка є додатковим джерелом сил і енергії для такої людини. Окрім того, вона визначає властивості характеру, особливості поведінки людини і відображає її індивідуальність. Спробуйте уявити, яка рослина може бути вашим джерелом, відображати ваші особливості та індивідуальність?
Завдання: потрібно виліпити рослину з пластиліну на яку Ви схожі в Вашій уяві, та продумати, як презентувати її іншим, що вона символізує. ( 7 хвилин)
Самопрезентація, під час якої Ви пояснює групі, чому обрали саме таку рослину. (1хвилина для кожного учасника)
Ведучий. Ми змогли побачити, що кожен з нас індивідуальність, у чомусь незвичайні та відмінні від інших. Але всі ми живемо в одному світі, а зараз живемо ще й у нашій групі. Уявімо невеликий островів він буде символізувати простір, у якому перебуває наша група. І вам потрібно буде зараз помістити Ваші рослини на цьому острові. Зверніть увагу на те, щоб кожен із Вас відшукав власне «комфортне» місце на острові (3 хвилини)
А тепер ще раз подивімося, що у нас вийшло. Тепер така галявина має дещо інші властивості, ніж ті, якими раніше володіли Ви, будучи окремими рослинами.
Протягом наступних 4 хв подумайте, які властивості придбали Ви, влаштувавшись на «острівці», і доповніть композицію новими елементами, що символізують властивості, якщо це необхідно. Яку ж композицію ми врешті отримали? Усі знайшли для себе місце на «острівці»?
Рефлексія
— Які почуття, емоції виникли у Вас під час і після гри?
— Чому Ви обрали для себе саме таку рослину?
— Чи легко Вам було презентувати себе в такий незвичайний спосіб?
— Що в цій грі викликало у Вас труднощі?
— Порівняйте ваші відчуття себе в групі до і після гри.
— Як відбувався процес розподілу місць на «острівці»?
Вправа «Тест від Зігмунда Фрейда»
Завдання: прочитайте питання і дайте відповідь відразу і швидко. Ваші відповіді можуть повторюватися.
Питання:
1. Ви стоїте на березі моря, уважно в нього вдивляєтеся. Запишіть відчуття.
2. Ви йдете по лісу, дивитеся собі під ноги. Запишіть відчуття.
3. Ви бачите, як летять чайки. Опишіть свої враження.
4. Перед Вами проноситься табун коней. Запишіть відчуття.
5. Уявіть, що серед пустелі раптом виросла висока стіна. У ній є крихітний отвір і Ви в нього бачите, що за стіною зелений оазис з водою. Запишіть, що Ви будете робити?
6. Та ж пустеля, але без стіни. Ви втомлений подорожній. Вам жарко, раптом… глечик з водою. Запишіть Ваші дії.
7. Дрімучий ліс. Вечір. Ви заблукали, раптом вийшли на галявину , де стоїть будиночок і в вікні горить світло. Що будете робити?
8. Ви потрапили в густий туман. Ваші дії?
Ключ.
1. Це ваше ставлення до життя в цілому. Ваші емоції і враження.
2. Почуття, яке Ви відчуваєте в своїй родині.
3. Ваше ставлення до жінок.
4. Ваше ставлення до чоловіків.
5. Це ілюстрація Вашої життєвої мети, як Ви до неї йдете, як вирішуєте завдання.
6. Ставлення до вибору сексуального партнера. Ваша вибірковість.
7. Готовність створити сім’ю.
8. Ваше ставлення до смерті.
Вправа «Старий тест про пріоритети»
Мета: визначити свої пріоритети.
Завдання. Уявіть, що одночасно відбувається 5 подій, які вимагають Ваших термінових і одночасних дій:
1. Дзвенить телефон
2. Плаче маленька дитина
3. Дзвонять у двері
4. У кухні з відкритого крана тече вода
5. Ви повісили сушити випрану білизну, а тут починається злива.
Запишіть порядок, у якому ви будете вирішувати проблеми.
Ключ:
1. Телефон - робота.
2. Маленька дитина - сім’я.
3. Двері - друзі.
4. Вода - гроші.
5. Білизна - секс.
Вправа «Магазин добрих якостей»
Мета: дати можливість учасникам усвідомити свої сильні сторони.
Кожен учасник - продавець у магазині і продає свої позитивні якості в обмін на інші. Товар кожного перед ним. Покупець може виміняти в інших продавців по одній якості, якої в нього немає. Наприклад, покупець купує «доброту». Продавець запитує до кого хоче бути добрим покупець, скільки треба йому доброти і розплачується за покупку, наприклад, «енергійністю», якої в нього занадто.
Потім покупцем стає наступний учасник.
Рефлексія:
- Яка з Ваших якостей користувалася особливим попитом?
- Назвати причини придбання Вами нової якості.
Вправа «Літачки»
Мета: зняття негативних емоцій.
Завдання: На листочку паперу написати те, що Вас турбує на даний момент, все те, від чого б Ви хотіли позбутися. Скласти літак і викинути у смітник.
Вправа «Очі - дзеркало душі»
Мета: розвивати вміння розуміти емоційний стан інших людей,
вдосконалювати емоційну чутливість, вміння відчувати внутрішній світ іншого.
Завдання: Заглянути в очі сусіда справа і прочитати в них, що ж діється в його душі. Висловити думку про психоемоційний стан сусіда, проникнутися його почуттями та переживаннями.
Питання для обговорення:
- Чи правильно відобразили Ваш стан?
- Які відчуття та переживання виникли?
- Який досвід Ви здобули для себе?
Рефлексивний аналіз «Що дав мені воркшоп?»
- Що видалося найцікавішим?
– Що здивувало ?
- Що для Вас стало відкриттям ?
- Що можу використати в роботі? -
- Три слова, якими Ви можете охарактеризувати цей захід
Побажання учасників
Імена всіх учасників пишуть на аркушах і складають у коробку. Ведучий пропонує уявити, що кожен святкує день народження і кожен зможе щось подарувати та щось отримати . Кожен учасник по черзі дістає аркуш з іменем учасника, обдумує кілька секунд і пропонує уявний подарунок адресату, супроводжуючи його побажанням.
Використана література:
1.Клейнман П. «Психологія 101» Видавництво Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля»; 2016р.-240 с.
2.Крогерус М.Чеппелер Р. «Книга тестов» Видавництво «олимп –Бизнес» Москва, 2017р., 208 с.
3. Релиндик Д. «Общая психология и психологический практикум» 2-е изд., испр. и доп. «Учебник и практикум для СПО»онлайн
4. Сергієнко Н. «Жіноча. Спортивна» Вид. «Зелений пес», 2008, 272с.