Тема. Основні види підрядних речень. Означальні, з’ясувальні, обставинні речення. Мета: Навчальна:
Розвиваюча:
Виховна:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Методи і прийоми: інтерактивна вправа «Кольоровий настрій», репродуктивна й узагальнююча бесіди, метод аналізу, тест-онлайн, інтерактивна гра «Доповни речення», конструювання речень, робота з підручником, інтерактивна гра «Оціни себе й отримай оцінку від учителя».
Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер, сигнальні картки, картки само оцінювання, підручник, мультимедійна презентація до уроку, індивідуальна картка настрою.
Хід уроку
І.Організаційний момент(3 хв.)
- Доброго ранку, діти! Сідайте. Я сподіваюсь на вашу доброзичливість, взаєморозуміння, активність і працездатність.
СЛАЙД 1
Картка настрою:
У давніх літописах райдугу називали «райською дугою». Її народження вважалося добрим знаком, люди ототожнювали появу веселки з приємною перспективою на майбутнє. Якщо вашим вибором є зелений та блакитний колір, то ви готові до розв’язання серйозних задач. Ті з вас, хто обрав червоний колір, у цю хвилину насторожені, але здатні до «перетворення». Вибір синього та фіолетового кольорів свідчить, що під час роботи на уроці ви не тільки успішно впораєтеся з завданнями, а й виявите вміння творчо мислити. Жовтий та оранжевий колір свідчить про те, що ви готові до активної роботи. Нехай же на нашому уроці райдуга засяє всіма своїми барвами!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв.)
СЛАЙД 2
Звучить пісня про батьків
У кожної людини є батьки. З дитинства вони піклуються про нас, віддають нам свою любов, тепло й здатні зробити все, щоб нас захистити. Навіть коли дитина вже виростає, для батьків вона залишається дитиною. Батьки завжди можуть дати нам цінну пораду, підтримати в тяжку хвилину й ніколи не зрадять. Батьки – це найдорожче, що в нас є, і ми повинні їх шанувати й не засмучувати.
Бути хорошою людиною, приносити щастя батькові й матері, не допускати, щоб їхня старість була горем, - нехай це стане бажанням всього вашого життя. (В.Сухомлинський)
Епіграф уроку:
Не забувайте, діти, батька й неньки,
Що моляться за вас серед ночей.
Іван Козаченко
СЛАЙД 3
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
1.Робота біля дошки з індивідуальними картками
а/Прочитати речення. Визначити граматичну основу,вказати яке речення за будовою. Виписати виділене слово і зробити його фонетичний розбір.
Ніколи не тішся людською бідою, бо й твоя біда прийде за тобою.
б/ Вставити пропущені літери, пояснити правопис.
Цв…ях, зів…янути, торф…яний, п...юре, мавп…ячий, бур…як, пів…Європи, мен..ший, дон…чин, вітаєш…ся, навчают..ся, міс…кий, сопіл..ці.
2. Превірка домашнього завдання, вправа 125
3.Бесіда. Запитання для бесіди.
V. Вивчення нового матеріалу.
- Діти, будьте уважними, починаємо вивчення нової теми.
На екрані подані речення, запишемо перше і проаналізуємо його.
Пахнуть хлібом слова, що мене їх навчила мати.(Д.Павличко).
Це СПР означальне
ВИСНОВОК: Підрядним означальним називаються речення, які вказують на ознаку предмета, названого в головній частині, і які відповідають на питання який? яка? які?
- А що подає нам підручник? Відкрийте його на сторінці 109. Прочитайте мовчки правило.
- За допомогою яких сполучників і сполучних слів з’єднуються підрядні означальні речення з головним? Стор.108 табл. Розглянемо і проаналізуємо табл..
Коментар учителя. Сполучники підрядності приєднують підрядну частину до головної, але членами речення не виступають.
Сполучні слова приєднують підрядну частину до головної й водночас є членами підрядної частини. Їх можна замінити повнозначним словом із головної частини.
Вказівні слова є членами головної частини. Вказівними словами бувають вказівні займенники (цей, той, такий, стільки), означальні займенники (весь, всякий, кожний), вказівні прислівники (так, настільки, там, тут, туди, звідти, тоді, доти, тому).
Робота за аналогією з 2 реченням
Народна мудрість стверджує , що в людини є три друга: батько, мати й вірна дружина.
Це СПР з’ясувальне
ВИСНОВОК: Підрядними з’ясувальним називаються речення, в яких головна частина характеризується змістовою та структурною неповнотою, а підрядна доповнює її.
Підручник - с. 114.
Робота за аналогією з 3 реченням
Як не згасне сонце, зморене віками, так любов не гасне у серденьку мами.
як саме? подібно до чого? – обставинне порівняльне
як?яким способом?якою мірою? наскільки? - способу дії, ступеня, міри
VІ. Виконання вправ на закріплення.
2. Творче моделювання Із бабусиної скриньки (народна мудрість)
Скласти прислів’я, записати їх, накреслити схеми та визначити вид СПР
Кожному треба знати |
…в котрому браття милують згоду |
Тому роду не буде переводу, |
…так і діти ставитимуться до них |
Як батьки ставляться до своїх батьків |
…буде тобі скрізь гладенько. |
Шануй батька й неньку, |
…що дочка схожа на мати |
Яке речення зайве? Чому?
КЛЮЧ : сполучники: 3,4,5; сполучні слова: 1,2,6
VІ. Підведення підсумків уроку.
Тест-он-лайн. (Перед вами питання з варіантами відповідей. Ви обираєте правильну відповідь і піднімаєте вгору відповідну карту.
1. Складнопідрядне речення - це таке речення:
А) в якому одне просте речення за змістом граматично залежить від іншого і з'єднується з ним за допомогою лише інтонації;
Б) в якому одне просте речення за змістом граматично залежить від іншого і пояснює його
В) що складається з двох і більше простих речень, незалежних одне від одно
2. Підрядне речення з'єднується з головним:
А) сполучниками підрядності;
Б) сполучниками сурядності;
В) сполучниками підрядності та сполучними словами.
3. Чим відрізняються сполучні слова від сполучників:
А) виступають членами речення і відповідають на питання;
Б) не є членами речення;
В) не відповідають на питання.
4. Визначте вид складнопідрядного речення "Бережечком в’ється стежечка вузенька, що веде до маминого серця»
А) з'ясувальне;Б) означальне; В) обставинне.
5. Визначте вид складнопідрядного речення " Я дуже люблю, поважаю своїх батьків і знаю, що я можу їм довіряти. ":
А) з'ясувальне; Б) означальне; В) обставинне.
6. Визначте вид складнопідрядного речення
" Шануйте батьків, любі діти, щоб потім не пожаліти":
А) з'ясувальне; Б) означальне; В)обставинне
1-Б 2- В 3- А 4- Б 5- А 6- В
Інтерактива вправа «Доповни речення»
(На екрані ви бачите перші частини речень. Ваша задача – завершити речення, накреслити схеми, визначити вид речень). У кого є варіанти продовження речення? Яке було найбільш вдалим? Запишемо його на дошці й у зошиті.
А) Наша мати, як сонечко з неба, в день і в нічку знає, що
(дітям треба) - підрядне з'ясувальне
Б) Тому роду не буде переводу, в котрому
(браття милують згоду) - підрядне означальне
В) Не буде роду переводу, бо
(вічно житиме любов) - підрядне обставинне
Фразеологічна хвилинка.
Встановити відповідність між фразеологізмами та їх значенням:
1. Аж у вухах лящить |
Асміливий |
2. Позичати в Сірка очі |
Б якісно |
3. Душа не з лопуцька |
В соромитися |
4. Комар носа не підточить |
Г. голосно |
1-Г 2-В 3-А 4-Б
Оцінювання активності та засвоєння матеріалу учнів на уроці.
УІІІ. Домашнє завдання.
Вправа 137 скласти речення за схемами, зробити синтаксичний розбір, повторити правопис ненаголошених голосних
Впр. 149 усно
На допомогу учням
Види складнопідрядних речень
Види підрядного речення |
Питання / сполучники чи сполучні слова |
Приклад |
означальне |
який? яка? яке? які? |
Життя — це оббирання з реп 'яхів, що пазурами уп'ялися в душу (Л. Костенко). |
спол.: що, щоб, ніби; спол. сл.: який, ний, котрий, що, де, куди, звідки |
||
з'ясувальне |
хто? що? кого? чого? |
Не можна допустити, щоб людиною керував страх (О. Гончар). |
спол.: що, як, щоб, мов, ніби, наче, аби, якби, коли, поки, доки, чи спол. сл.: який, чий, котрий, що, де, куди, звідки, як, чому |
||
обставинне
|
|
Тепер я скрізь, де світло і любов (П. Филинович). |
ТАБЛИЦЯ УСПІШНОСТІ
№ |
Вид роботи |
Бали |
1. |
Опитування (теорія) |
|
2. |
Аргументація думки (тест) |
|
3. |
Встановлення відповідності |
|
4. |
Розрізнення сполучників і сполучних слів |
|
5. |
Орфографічний диктант |
|
6. |
|
|
Середній бал = |
|