Вплив кольору на психоемоційний стан людини

Про матеріал
Здоров'я людини — одна з глобальних проблем людства. Людину вважають здоровою тільки тоді, коли вона здорова фізично і психічно. Психічна складова здоров'я включає в себе здатність правильно оцінювати й сприймати свої почуття та відчуття, свідомо керувати своїм емоційним станом. Кольоротерапія – здоров’язбережувальна технологія з ефектом лікування, який використовує різні кольори для здоров'я та психічного благополуччя. Колір має вплив на організм, нервову систему, психіку, поведінку, сприйняття людини та стан здоров'я, а в поєднанні з художніми матеріалами сприяє заспокоєнню. Творчий акт знімає почуття розчарування та напругу і виявляє емоції особливим способом, які не шкодять дитині.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вплив кольору на психоемоційний стан людини

 

 

 

 

 

 

Автор проекту: Старинець

Наталія Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Біла Церква

2024


 

Зміст

Вступ                                                                                                                        3

Основна частина                                                                                                     5

1. Використання кольору в роботі практичного психолога                                5

2. Арт-терапевтичні вправи з кольорами                                                              8

Висновки                                                                                                                22

Список використаних джерел                                                                              23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Актуальність теми проєкту. Здоров'я людини — одна з глобальних проблем людства. Згідно даних Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), здоров'я визначається надзвичайно різними складовими. Вони взаємопов'язані,  кожна з них робить свій внесок у здоров'я людини. Людину вважають здоровою тільки тоді, коли вона здорова фізично і психічно.

 Психічна складова здоров'я включає в себе здатність правильно оцінювати й сприймати свої почуття та відчуття, свідомо керувати своїм емоційним станом.

 Сьогодні ми часто стикаємося з такими проявами психічного нездоров’я дітей: підвищена тривожність, страх, невпевненість у собі, надмірна вразливість тощо. Саме тому розв’язання проблеми збереження ментального здоров’я кожної дитини є одним з головних завдань шкільної освіти. Адже від стану психічного здоров’я залежить особистісний розвиток дітей,  працездатність і ефективність навчання. Сприяти  цьому повинні здоров’язбережувальні технології.

Людину все життя оточують кольори. Арт-терапевтичні методи застосування кольору можна використовувати як здоров’язбережувальні технології. 

 Кольоротерапія – здоров’язбережувальна технологія з ефектом   лікування, який використовує різні кольори для здоров'я та психічного благополуччя. Колір має вплив на організм, нервову систему, психіку, поведінку, сприйняття людини та стан здоров'я, а в поєднанні з художніми матеріалами сприяє заспокоєнню. Творчий акт знімає почуття розчарування та напругу і виявляє емоції особливим способом, які не шкодять дитині.

Робота з кольором дає дивовижні результати:

  •                 допомагає нормалізувати процеси збудження та гальмування;
  •                 надає можливість керувати собою;
  •                 позбавляє від стресу;
  •                 позбавляє від негативних емоційних станів;
  •                 долає важкі переживання;
  •                 розвиває творчі здібності;
  •                 розвиває самопізнання та розкриття внутрішнього потенціалу;
  •                 розвиває різнобічний розвиток особистості;
  •                 надає можливість відчути себе творцем.

 У відповідності до аспектів застосування в роботі з дітьми  виділено три рівні:

- організаційні можливості кольору (використання освітлення та кольорове оформлення інтер’єру кімнати);

- педагогічно-корекційні та діагностичні можливості кольору (діагностика психічних станів, пізнавальної сфери, особистих відносин, навчання, розвиток, виховання);

- реабілітаційні можливості кольору (лікування, оздоровлення).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Використання кольору в роботі практичного психолога

У психології під поняттям «колір» розглядають не фізичні властивості в цілому, а його збагачене сприйняття; тобто ті певні почуття, образи, емоції і психологічний стан, які ми відчуваємо, споглядаючи цей колір. Вони можуть бути нейтральними, позитивними або негативними.

 Для успішного використання методу кольоротерапії необхідно знати, як діє певний колір на людину.

Червоний. Дає впевненість, почуття безпеки, формує риси лідера. Допомагає при депресії, страху, подоланні інерції. Покращує настрій і зміцнює волю, підвищує дратівливість і агресивність, роздратованість, конфлікт.  Не рекомендується запальним людям, а також тим, хто схильний до агресії. Зловживання червоним може привести до перезбудження нервової системи, хвилюванню, головного болю.

Помаранчевий. Заряджає енергією, знімає втому, допомагає переосмислити важкі життєві ситуації, підштовхує до прийняття важливих рішень. Бореться з депресією. Налаштовує на оптимізм. Але не перестарайтеся: якщо у вас в житті все відмінно, оранжевий колір може вас розслабити, занурити в лінь.

Жовтий. Колір активності, гарного та позитивного настрою. Знімає негатив, дає впевненість, підвищує сприйнятливість до нового, надихає на філософські роздуми, збуджує інтелект,  стимулює творчість, дисциплінованість, допомагає сконцентруватися.

Зелений. Сприяє гармонії, надійності, розташуванню до інших людей. Робить врівноваженим, знімає негативні емоції, агресію, внутрішню скутість. Але якщо вам потрібно провести день активно, приймати багато рішень, не варто милуватися зеленим - він розслабляє. Прагнення уникати зеленого може говорити про незадоволення своїм емоційним станом.

Блакитний. Допомагає зосередитися на внутрішньому світі, знімає напругу, заспокоює, сприяє пізнавальній активності, стимулює появу нових ідей. Допомагає дітям позбутися страхів, зменшує схильність до грубості й жорстокості. Але зловживання може привести до стомлення, печалі і пасивності.

Синій. Колір впевненості та спокою. Проганяє тривогу, розвиває інтуїцію, очищає мислення, допомагає заглибитися в себе. Знімає напади істерики, м'язову напругу. Допомагає недовірливим, неспокійним, напруженим дітям. Зловживання може викликати тривогу і пригніченість.

Фіолетовий. Колір емоцій. Допомагає при психічних порушеннях, запаленнях. Пробуджує прагнення до духовного зростання. Сприяє виникненню пригніченого стану і депресії. Слід пам'ятати, що надмірно застосовувати його не можна, оскільки він тяжкий для сприйняття.

Сірий. Колір з одного боку означає реалізм і розсудливість, з іншого боку-  похмурість, нудьгу, печаль, депресію, пригнічення.

Рожевий. Цей відтінок червоного сприймається людьми як м'який, що відповідає жіночності. Це колір комфорту, ніжності, чутливості. Психологами виявлено вплив рожевого кольору, а саме: викликає почуття комфорту та допомагає у критичних ситуаціях.

Коричневий. Символ впевненості та непохитності. Знак стабільності та згуртованості. Людина, що знаходиться під впливом коричневого кольору надзвичайно наполеглива, не схильна багато хвилюватися і вважає, що життя складніше, ніж здається на перший погляд. Для дітей виражає фізичний дискомфорт, незручність, часто неприємні емоції.

 Білий. Фактично це відсутність кольору. Проте на психологічному рівні, потреба в білому - це потреба захиститися. Приховати емоції і поставити між собою і людьми розділову стіну. Діє білий колір на нашу психіку як мовчання,  але це мовчання повне можливостей. Несе позитивний заряд добра та удачі. Колір дарує силу, енергію, вирівнює настрій і зцілює від недуг. Надає лікувальну дію на центральну нервову систему і сприяє очищенню організму від шлаків.

 Чорний.  В наш час чорний в багатьох випадках сприймається як депресивний, похмурий, пригнічуючий, особливо у великій кількості. Тому треба слідкувати, щоб чорного було не занадто багато і  часто. Чорний колір діє без можливостей, як мертва пляма, як мовчання без майбутнього. Але між тим, чорний - це колір осягнення, крім того - універсальний колір елегантності.

 Ось деякі способи використання кольору:

1. Малювання кольорових картин або розмальовка.

 Це своєрідна діагностика, що дозволяє відстежувати душевний стан дитини. Під час його інтерпретації слід звертати увагу передусім на ті кольори, присутність яких перебільшено або невиправдано. Однак важливо пам’ятати, що точна інтерпретація можлива лише після бесіди з «художником».

2. Фарбування мандал.

3. Кольорові колажі.

  Це творчий метод, який використовує різні кольори та матеріали для створення композиції, що відображає почуття, емоції, креативність та досвід.

4.Кольорові асоціації.

  Терапевти можуть працювати з клієнтами, досліджуючи їх асоціації з різними кольорами та використовуючи ці асоціації для розвитку самопізнання та розуміння своїх емоцій.

5. Реабілітаційні можливості кольору.

 Фахівці рекомендують використовувати колір по-різному, тобто "опромінювати" або "купатися" з ним, "одягатися", «візуалізувати», "вдихати" чи медитувати з ним, грати з кольором (розфарбувати себе вигаданим пензли-ком). Можна використовувати кольорові тканини, прикладаючи їх до тіла.

 При роботі з кольором психолог може використовувати різні матеріали: фарби, олівці, кольоровий папір, тканину,  пластилін, ґудзики.

2. Арт-терапевтичні вправи з кольорами

1. Вправи на зняття емоційної напруги і створення позитивного настрою.

  1.               Вибери з кольорової палітри два кольори: перший, який вам імпонує в даний момент більше, другий – навпаки. Намалюйте на аркуші паперу два малюнки, використовуючи обидва ці кольори.
  2.               Вибери із кольорової палітри три кольори, за допомогою яких можна створити красиву гармонійну композицію і намалюйте малюнок.
  3.               Обери кольори, які, на вашу думку, характеризують вашу особу або характер і створіть з їх допомогою композицію.
  4.                Оберіть кольори, які, на вашу думку, «нейтралізують» ваші негативні переживання і використайте їх на малюнку.

Обговорення:

- Розкажіть  про свій  малюнок.

- Які почуття він викликає у Вас?

- Як Ви можете  назвати його?

- Можливо Ви бачите зараз якийсь образ?

- Якщо так, дайте йому назву.

- Як Ви зараз себе почуваєте?

- Може Ви хочете що-небудь змінити?

- Ви задоволені  результатом?

2. Вправа «Колір у мереживі» (автор Вікторія Назаревич )

 Ця вправа дає можливість звільнитись від напруження і взяти його під умовний контроль, переключити за допомогою сенсомоторної діяльності.
Вік: від 4 років.
Необхідні матеріали: акварельний папір, акварельна фарба, фломастери.
 Дитину просять обрати декілька кольорів, які стабілізують її стан, і на заздалегідь зволожений папір нанести в хаотичному порядку так, щоб сподоба-лось їх поєднати на папері. Дати підсохнути  та пообводити стики поєднання кольорів маркерами, можна застосовувати різні кольори, особливо маркерні руч-ки, золоту чи срібну фарбу.
 Отриманий візерунковий ефект після робити створює цілком організова-ний простір, момент обведення повертає контроль.
 Після творчого процесу можна запитати:
1. Що особливо сподобалось?
2. Що було цінного у процесі?
3. Які зміни хотілось би внести?
4. Які думки та відчуття виникають?

3. Техніка “Кольорові сторінки” (автор Вікторія Назаревич )

 Розглянемо основні принципи використання кольору в психосоматиці:

 Теплі кольори необхідно використовувати для підвищення тонусу та імунітету організму з метою накопичення сил для адаптації до змін. Коли функції організму ослаблені, процеси в ньому ніби завмирають. Необхідний колір піддасть внутрішнього вогню для запуску двигуна одужання і конструктивного функціонування всіх систем життєдіяльності. В такому випадку колір умовно можна розглядати як необхідне паливо для руху і виживання. Теплі яскраві кольори пробуджують сили організму.

 Холодні кольори символічно заспокоюють і охолоджують наш організм, відправляючи нас в простір внутрішнього спокою та рівноваги.

Запитати  дитину, який колір їй допоможе набратися сил, щоб стати здоровою. Далі можемо створити з дитиною кілька кольорових сторінок в арт-буку: розфарбувати сторінку кольором сили та  підбирати різні вирізки, наклейки, листівки, марки та інші арт-матеріали та наклеювати їх на сторінку так, як подобається дитині. Іноді створення всього трьох кольорових сторінок досить для того, щоб процес одужання зрушився з мертвої точки.

 Кольорові сторінки в земляних тонах, які дають можливість умовно заземлити процеси, що відбуваються в тілі і душі, допоможуть пройти складний і дуже довгий шлях змін на етапі одужання. Створіть сторінки коричневого, чорного, сірого кольору – не бійтеся, поганих кольорів немає, адже і сама земля темна і чорна, коли набирає сили, щоб виростити нові зерна і плоди.

  Теми для створення колірних сторінок при роботі з дітьми з психосома-тичними захворюваннями:
1. «Колір, який знімає біль».
2. «Колір, який дає сили бути здоровим».
3. «Колір, який допоможе позбутися хвороби».
4. «Колір радості і здоров’я».
5. «Колір позбавлення від хвороби».
6. «Колір здоров’я».
7. «Колір – помічник для тіла і душі».
8. «Історія мого одужання в кольорі».
9. «Як я хочу бути здоровим».
10. «Веселка здоров’я».
11. «Здоров’я як колір».
12. «Колір як таблетка від хвороб».
13. «Лікуюся кольором».

4. Техніка «9 маленьких мандал» (Автор А. Коробкін)

Мета: регуляція емоцій та почуттів.

Вік: з 12 років.

Обладнання: папір А4, олівці, фарби, пензлики.   

 Пропоную розмалювати 9 маленьких кіл (розмір кола, як стакан для води). Основне завдання полягає у тому, що  потрібно розмалювати кола, відштовхуючись від емоцій та почуттів. Пропонований перелік кіл з емоціями та почуттями (можна замінити на інші: меланхолію, розпач, розчарування, туга, горе, ейфорія, інтерес, щастя тощо): 1 коло – сум; 2 коло – гнів; 3 коло – злість; 4 коло – страх; 5 коло – тривога; 6 коло – здивування; 7 коло – любов; 8 коло – радість; 9 коло – задоволення. Перевагу в порядку розмальовування варто надавати від негативних до позитивних емоцій та почуттів. Вибір емоцій та почуттів можна видозмінювати в залежності від переживань клієнта та його домінуючого емоційного фону.

 Наступне завдання: обговорити з клієнтом, коли він останній раз переживав цю емоцію і де в тілі вона відчувається. Потім пропонують на великому колі розмістити мандали у такому порядку і розташуванні, як відчуває сам клієнт. Він може скласти свою власну композицію із маленьких мандал.

Перелік запитань для рефлексивного аналізу:

– Які емоції та почуття викликає велика мандала?

– Яка мандала у ній найбільш помітна?

– Яку емоцію вона відображає?

– Як часто Ви переживаєте цю емоцію?

– Яку емоцію було найскладніше відобразити?

– Яка мандала Вам найбільше подобається?

– Як велика мандала відображає Ваш емоційний стан?

 Деякі аспекти інтерпретації: Мандала чітко відображає частоту та специ-фіку переживання клієнтом, як позитивних, так і негативних емоцій. Велика мандала дає змогу помітити енергію емоцій та психоемоційний фон клієнта. Мандала кожної емоції, її кольорове забарвлення та особливості подачі є свід-ченням ролі та місця цієї емоції у емоційній сфері клієнта.

5. Вправа "Склянка настрою"

Мета: сприяти вмінню правильно виражати свої емоції за допомогою кольору, активізувати позитивні емоційні стани, усвідомлення своєї індивідуальності, розвиток уяви, пам’яті, сприйняття, навичок спілкування і партнерства. Інструкція: поміркуй, який у тебе сьогодні настрій. Обери ті кольори, що відповідають твоїм почуттям та емоціям і зафарбуй склянку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Техніка «Групова палітра»

Мета: визначення емоційного налаштування групи, психоемоційний та психоенергетичний ресурс учасників групи, готовність до групової роботи. Вікові обмеження: з 16 років

Обладнання: папір А2, олівці, фарби, пензлики.

Інструкція: Завдання для групи – створити картину на великому аркуші паперу за допомогою кольорів. Кожен учасник групи обирає колір, який йому подобається і за допомогою цього кольору він малює лінії, крапки, зигзаги або інші фігури. Завдання виконують почергово і за бажанням, проте участь повинні взяти усі члени групи. Коли малюнок готовий, учасники сідають в коло і обговорюють зображення, яке отримали.

Перелік запитань для рефлексивного аналізу:

– Які емоції викликає у Вас загальний малюнок?

– Який колір Ви обрали і чому?

– Який елемент Ви зображали?

– Які елементи розміщені біля Вашого?

– Які емоції та почуття вони викликають?

– Який колір домінує на малюнку?

– Які емоції він викликає?

– Які асоціації у Вас викликає загальний малюнок?

Інтерпретація:

 У процесі аналізу малюнку до уваги варто взяти черговість виконання малюнків членами групи та особу, що була відповідальною за це. Також, слід зауважити, чи спостерігалася тенденція до допомоги один одному, співпраця, взаємодоповнення і завершення інших малюнків, хто допомагав, а хто навпаки – займав багато місця, витісняючи інші малюнки або зачіпаючи їх, змінюючи їх.               В інтерпретації малюнка важливою є його просторова організація (незаповнений простір, хто заповнив найбільше простору, хто найменше, хто знаходиться в центрі малюнка, а хто у верхній, нижній, лівій та правій частинах; чи об’єднані певні кольори у спільну композицію і кому з учасників вони належать); тематичні особливості зображення (чи дотримувалися учасники певної теми, хто проявляв ініціативу, хто намагався змінити характер, тему і стиль малювання); тональні особливості зображення (домінуюча кольорова гама, оптимістичний чи песимістичний малюнок, спокійний чи напружений, використані теплі чи холодні кольори, пастельні чи агресивні).

7. Техніка «Картина в рамці» (автор У. Баєр)

 Мета: зменшити вплив негативного почуття, яке виникло в результаті травми чи кризи; вивільнити почуття, яке пов’язано з травмою чи кризою.

Вік: з 16 років.

Обладнання: папір формату А3, фарби, пензлики, фломастери, олівці.

Інструкція:

  Пропоную намалювати на папері чотирикутник. Відтак утвориться внутрішнє та зовнішнє поля. На внутрішньому полі буде створено малюнок, на зовнішньому – рамка до малюнку. Клієнт сам вирішує, якого розміру буде малю-нок та рамка до нього і як малюнок буде відділено від рамки.

 Психолог: «Почуття, яке Ви зараз відчуваєте як загрозливе, потребує надійної рамки та меж. Це нормально для кожної людини. Наші почуття потребують безпеки. Я пропоную Вам у внутрішньому полі намалювати те почуття, з яким Вам важко впоратися, а в рамці – те, що дає відчуття безпеки. Ви самі визначаєте, в якій послідовності це зробити».

Перелік запитань для рефлексивного аналізу

– Яка гама кольорів переважає у зображенні почуття?

– З якими почуттями та емоціями пов’язані ці кольори?

– Які символи зображені на малюнку почуття та рамки? Про що вони?

– Що відбулося з почуттям, коли довкола з’явилася рамка?

– Чи вистачає рамки, щоб почуття стало сховане та безпечне?

– Що можна додати у рамку?

Інтерпретація:

 Важливо враховувати індивідуальну інтерпретацію кольору та символів клієнтом. Іноді клієнту бракує способів та ідей для того, щоб зробити почуття безпечним. Тоді потрібно йому допомогти.

8. Техніка «Акватипія» (модифікація О.Тараріної)

Мета: розвиток емоційного інтелекту , здатності до самовираження та активі-зація творчого ресурсу;  зняття внутрішнього контролю;

Обладнання: Лист А3, фарби, гуаш, скло 5Х5 см, пензлі різних розмірів, вологі та сухі серветки, банка з водою.

Вік: від 10 років та старше.

Алгоритм роботи :

1. Сформулюйте питання, на яке Ви хотіли б отримати відповідь за результата-ми цієї роботи.

2. Створення кольорових плям на листі паперу за допомогою скла та фарб.  (Нанесіть на скло різні фарби, переверніть скло на папір так, щоб лишити на ньому плями різних форм та розмірів.  Дію проводьте до повного заповнення паперу кольоровими плямами.)

3. Пошук образів. Серед намальованих плям в кольорових формах та білих проміжках знайдіть якомога більше різних образів та обведіть їх контури темнішим кольором. Важливо віднайти максимально можливу кількість таких образів.

4. Створіть з найдених образів розповідь (5-7 речень)

5. Дайте відповіді на питання:

• Як ви можете назвати Вашу роботу?

 • Який колір переважає у роботі, як Ви можете це пояснити?

 • Які образи Ви знайшли? Зачитайте написану Вами розповідь

 • Про яку актуальну ситуацію у Вашому житті ця історія? 

 • Які почуття Ви відчували у процесі роботи?

 • Як часто і в яких сферах життя Ви переживаєте подібні стани?

 • Чи вдається Вам в житті узгоджувати контроль над ситуацією та здатність довіряти світу;

 • Яки значимий ресурс, навичку, вміння Вам би хотілось перенести з виконаної роботи у Ваше життя? Як це зробити в реальності?

 Учасникам пропонується поділитись почуттями, досвідом після завершення роботи. 

Акватипія дає приємну можливість розслабити психіку та тіло, занурює людину у стан творця, дозволяє відкоректувати складні накопичені емоції та відновити ресурси.

9. Техніка «Якби я був кольором»

Мета: розвиток емоційного інтелекту та впевненості в собі, навчити слухати і чути внутрішнє “Я”, взаємодіяти в групі.

Обладнання: кольорові олівці або пензлі, фарби, білий аркуш паперу (А4, АЗ).

Вік: з 7 років.

Алгоритм роботи

1.Візьміть до рук пензель або олівець та зобразіть образ – тим кольором, який Вам найбільше імпонує на даний момент. Наприклад: “Якби я був кольором, то був би ..., тому що ...”.

2. Свою думку потрібно обґрунтувати, якщо складно- дитина звертається до групи.  Наприклад: “Якби я був кольором, то був би жовтим, схожим на сонеч-ко,  тому що ... (далі продовжують учасники)... тому що ти завжди світиш, да-руєш тепло, але ти можеш обпалити, якщо тобі треба себе захистити”.

3. В кінці учасники роблять групову композицію з створених образів та по черзі згадують про кожного учасника групи.

Питання для обговорення:

1. Чи легко було обирати колір?

2. Які переживання виникали при створенні образу?

3. Чи легко було говорити про себе?

4. Як ви почувалися, коли учасники говорили вам компліменти?

5. Як вам працювалося в групі?

10. Розмальовки.(Автор В. Назаревич)

Мета: подолати тривогу, зняти емоційну напругу та впоратися зі стресом.

Вік:  4-15 років

Розмальовки містять такі вправи:

  •                 розфарбуй квітку кольорами від стресу;
  •                 розфарбуй хмаринки стресу,зробивши їх веселими;
  •                 розфарбуй піраміду стійкості;
  •                 розфарбуй міцні цеглинки в різні кольори;
  •                 розфарбуй пляму страху;
  •                 розфарбуй сірники проти страху;
  •                 зроби гнівну акулу різнокольоровою;
  •                 розфарбуй веселку, щоб стало радісно;
  •                 розфарбуй сміливі олівці, трикутники, сердечка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11. Вправа «Зоряне дихання» (для релаксації)

Мета: протидія болі будь-якого походження, тривозі, страху, поганого настрою.

Інструкція:

 Сядьте якомога зручніше. Уявіть синє небо, засіяне зорями. Оберіть одну зірочку – вона тепер належить вам. Виберіть колір, необхідний для зцілення. Включіть зірочку, нехай вона засвітиться цим кольором. Кольоровий промінь широкий, він все довкола заповнює своїм сяйвом. Вдихніть на раз-два-три, уявляючи, що ви вдихаєте кольорове повітря. Повітря, проникаючи через ніс, заповнює усе ваше тіло. Спробуйте побачити та відчути це. Вдихайте носом. Затримайте дихання, порахувавши до трьох. Видихніть на раз-два-три. Ще двічі повторіть дихальний цикл.

12. Вправа  “Веселка” (для релаксації)

Мета :зняти  напруження,  викликати позитивні емоції, гарний настрій.

Інструкція:
 Зручно сядьте, заплющте очі і протягом 1-2 хвилини уявляйте легку, чарівну веселку, прекрасну гору барв і себе: у спокійному, приємному, роз-слабленому стані. Ви відпочиваєте. Вас поступово заповнює почуття спокою, розслаблення… Роздивіться уважно всі кольори веселки. Які кольори ви бачи-те? Зафіксуйте кожний колір. Відчуйте, як зміна кольорів (червоний, жовто-гарячий, жовтий, зелений, голубий, синій, фіолетовий) дає тілу можливість радіти вашим душі та тілу. Відчувши повний спокій і задоволення, зафіксуйте цей стан. Розплющте очі, поділіться враженнями з іншими.

13. Вправа «Чарівна країна почуттів»

Мета : дослідження психоемоційного стану .

 Перед дитиною (або дітьми) провідний розкладає вісім олівців (червоний , жовтий , синій , зелений , фіолетовий , коричневий , сірий і чорний) і бланк методики.( можна використовувати фарби)

Інструкція 1 :

 Далеко- далеко, а може бути, і близько, є чарівна країна, і живуть в ній Почуття: Радість, Задоволення, Страх, Вина, Образа, Смуток, Злість і Інтерес. Живуть вони в маленьких кольорових будиночках. Причому кожне Почуття живе в будиночку певного кольору. Хтось живе в червоному будиночку, хтось у синьому, хтось у чорному, хтось в зеленому…

 Кожен  день, як тільки встає сонце, жителі чарівної країни займаються своїми справами. Але одного разу трапилася біда. На країну налетів страшний ураган. Пориви вітру були настільки сильними, що зривали дахи з будинків і ламали гілки дерев. Жителі встигли сховатися, але будиночки врятувати не вдалося.

 І ось ураган закінчився, вітер стих. Жителі вийшли з укриттів і побачили свої будиночки зруйнованими. Звичайно, вони були дуже засмучені, але сльозами, як відомо, горю не допоможеш. Взявши необхідні інструменти, жителі незабаром відновили свої будиночки. Але от біда - всю фарбу поніс вітер.

 У тебе є кольорові олівці. Будь ласка , допоможи жителям і розфарбуй будиночки.

 Таким чином , дітям пропонується попрацювати з першою колонкою , де зображені будиночки.

Інструкція 2 :

  «Спасибі тобі від імені всіх жителів. Ти відновив країну. Справжній чарівник! Але справа в  тому, що під час урагану жителі були так налякані, що зовсім забули, в будиночку якого кольору жив кожен з них. Будь ласка, допоможи кожному жителю знайти свій будиночок. Зафарбуй або підкресли назву почуття кольором, відповідним кольору його будиночка».

 Тут ведучий пропонує дітям попрацювати з другої колонкою , в якій перераховані назви почуттів .У результаті ми дізнаємося , з яким кольором асоціюється у дитини певне почуття .

 

Інструкція 3 :

 «Спасибі! Ти не тільки відновив країну, а й допоміг жителям знайти свої будиночки. Тепер їм добре, адже дуже важливо знати, де твій будинок. Але як же ми будемо подорожувати по цій країні без карти? Адже кожна країна має свою територію і межі. Територія країни наноситься на карту. Подивися - ось карта країни почуттів (ведучий показує силует людини).  Але вона порожня.  Тільки ти, як людина, що відновила країну, можеш розфарбувати карту. Для цього візьми, будь ласка, свої чарівні олівці. Вони вже допомогли тобі відновити країну, тепер допоможуть  розфарбувати карту ».

 Якщо, розглядаючи карту країни, дитина скаже, що це - людина, можна пояснити йому, що на карті обрис різних країн може бути схоже на що завгодно. Наприклад, обрис Італії схоже на чобіт (при цьому добре мати під рукою атлас і підкріпити свої слова розгляданням карт).

 Коли карта буде розфарбована, психолог дякує дітям і каже, що наступ-ного разу вони почнуть ближче знайомитися з цією країною і дізнаються багато цікавих історій.

Обробка результатів:

При обробці результатів важливо звертати увагу на наступне.

1 . На те, чи всі кольори були задіяні при розфарбовуванні будиночків.

2 . На адекватність підбору кольору при «заселенні» почуттів в будиночки. Наприклад, неадекватним може вважатися відповідність «радості» і «задоволе-ння» чорному, коричневому або сірому кольорам. Однак, незважаючи на те, що даний вибір може вважатися неадекватним, проте він є діагностичним.

3 . На розподіл кольорів, що позначають почуття, всередині силуету людини. Причому доцільно символічно розділити силует на 5 зон:

- Голова і шия (символізують ментальну діяльність);

- Тулуб до лінії талії , виключаючи руки (символізують емоційну діяльність);

- Руки до плечей (символізують комунікативні функції);

- Тазостегнова область (символізує область сексуальних , а також творчих переживань);

- Ноги (символізують почуття «опори», впевненість, а також можливість «заземлення» негативних переживань).

 Досліджуючи «карту», ми дізнаємося, які почуття «живуть» у різних час-тинах тіла.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

 Кольоротерапія – здоров’язбережувальна технологія з ефектом   лікування, який використовує різні кольори для здоров'я та психічного благополуччя.

 Кольори мають значний психологічний вплив на нас і можуть викликати різні емоції, впливати на настрій та навіть на прийняття рішень. Це відбувається через психологічні асоціації, які виникають між кольорами та різними емоціями або станами.

Для успішного використання методу кольоротерапії необхідно знати, як діє певний колір на людину.

Вплив арт- терапевтичних вправ з кольором на дітей:

  •                  Терапевтичний - гармонізація емоційного фону, зняття проявів негативних емоцій, нервово-психічної напруги та розвиток відчуття свого “Я”.
  •                  Корекційно-розвиваючий- розвиток та корекція психічних процесів.
  •                  Навчальний- розширення знань і уявлень про самого себе, інших, розкриття творчих здібностей дітей.
  •                  Комунікативний- розвиток вміння позитивного спілкування та співпраці, групова взаємодія.
  •                  Релаксаційний- перетворення деструктивних форм енергії в соціально-адаптивну форму діяльності, зняття психоемоційного напруження.
  •                  Виховний- розвиток моральних сторін особистості дитини, любові до процесу творчості та пізнання.
  •                  Профілактичний- попередження проявів негативних емоцій, нервово- психічної напруги, страхів, агресії.

 Роботу з кольором можна використовувати в поєднанні з іншими напрямками в арт-терапії: мандалотерапія, ізотерапія, метафоричні асоціативні зображення.

Список використаних джерел

1. Арттерапевтичні розмальовки [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://biloruska.foundation/artterapevtychni-rozmalovky/

2. Біркова І.Р. Вплив кольору на здоров’я людини. Арттерапевтичне  застосування кольору як методу здоров’язбережувальних  технологій [Текст] /  І. Р. Біркова // Здоров’язбережувальні технології закладу освіти в умовах сучасних освітніх змін: збірник наукових праць  Всеукраїнської науково–практичної конференції. – Тернопіль, 2019. -  С. 19-25.

3. Киселева М. В. Арт-терапия в работе с детьми: Руководство для детских психологов, педагогов, врачей и специалистов, работающих с детьми. / М. В.Киселева. — СПб.: Речь, 2006. — 160 с.

4. Сайт з арт-терапії nazarevich-art.com [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://nazarevich-art.com/kolyoroterapiya/. 

5. Скрипник І.М. Кольоротерапія. Лікування мистецтвом/ І. М. Скрипник// Методичний посібник.- Рівне, 2014. – 38 с.

6.  Стреж Л. Пластичні матеріали в роботі з дітьми/ Стреж Людмила- К.: 2019.- 152 с.

7.  Тарарина Е. Практикум по арт-терапии: шкатулка мастера: уч.-метод. пособ. / Елена Тарарина. – 5-е изд., дополн. – К.: АСТАМИР-В, 2019. – 224 с.

 

 

docx
Додано
8 січня
Переглядів
23
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку