Заняття для педагогів: Відновлення внутрішніх ресурсів за допомогою арт-терапевтичних практик
Мета: Ознайомлення педагогів з арт-терапевтичними техніками для швидкого відновлення та накопичення внутрішніх ресурсів, підвищення стресостійкості та покращення емоційного стану.
Завдання:
Структура заняття:
№з/п |
Види роботи |
Орієнтовна тривалість, хв. |
Ресурсне забезпечення |
І |
Вступне слово/знайомство Вправа – знайомство «Якби я була квіткою, то я була б…» |
5хв. |
|
ІІ |
Теоретична частина. Пояснення поняття ресурсності |
10хв. |
|
ІІІ |
Техніка створення колеса життя |
15 хв. |
Бланк із «Колесом життя», кольорові ручки\олівці |
ІV |
Арт-ехніка «Квітка твого ресурсу» |
20 хв |
Папір А-4, кольорові олівці, ручки, фломастери |
V |
Техніка «Список дрібниць для радощів» |
10 хв. |
Аркуш зі списком |
VI |
Рефлексія та планування
|
25хв. |
|
1 |
Обговорення відчуттів та вражень від заняття |
10 хв. |
|
2 |
«Капсула часу» |
15 хв. |
Бланки, скринька |
І. Вступ.
1. Привітання, знайомство.
Вітаю, рада сьогодні з вами зібратись у коло. Пропоную сьогодні приділити час собі:попрацювати з емоціями, відчуттями, внутрішнім світом. Адже сьогодні ми працюємо в умовах підвищеної тривожності, і необхідно вміти себе заспокоювати, віднаходити час на себе та своє ментальне здоров’я. Пропоную розпочати із досить цікавої та нетипової вправи.
Вправа «Якби я була квіткою, я б була….
Мета: встановити контакт між учасниками та налаштувати на роботу в групі.
Пропоную учасникам назвати своє ім’я та продовжити фразу : «Якби я була квіткою, я б була….
ІІ. Теоретична частина.
Термін «ресурси» у самому загальному розумінні означає «запас, джерело», або «засоби, що дозволяють за допомогою певних перетворень отримати бажаний результат». За визначенням К.Муздибаєва, «ресурси – це все те, що людина використовує для задоволення вимог середовища».
Однією з найбільш розповсюджених класифікацій ресурсів класифікація С. Хобфола. Відповідно до неї, ресурси включають:
1) матеріальні об’єкти (дохід, житло, одяг, матеріальні фетиші) та нематеріальні (бажання, цілі);
2) зовнішні (соціальна підтримка, родина, друзі, робота, соціальний статус) та внутрішні, інтраперсональні змінні (самоповага, профес вміння, навички, здібності, інтереси, самоконтроль, оптимізм, життєві цінності, сістема вірувань);
3) психічні та фізичні стани;
4) волеві, емоційні та енергетичні характеристики, яки необхідні для подолання трудних життєвих ситуацій та досягнення особистісно значущих цілей.
Професійне вигорання – це стан психічного та фізичного виснаження, який виникає внаслідок тривалого стресу, невміння відновлювати свій ресурс, невміння правильно розподілити час на різні сфери свого життя, перевантаження, відсутності позитивних емоцій. Це може виявлятися в емоційному виснаженні, відчутті втрати ентузіазму та мотивації, а також відчутті безсилля та безнадійності.
ІІІ. Техніка створення колеса життя.
Мета: визначити, наскільки гармонійне життя, наскільки удається тримати баланс у всіх сферах.
Теорія: «Колесо життя» формує спрощену, але разом з тим дуже корисну картину вашої життєвої ситуації. Цей метод, незважаючи на свою простоту, ефективно допомагає визначити уразливі місця у вашому житті, намітити пріоритети, цілі й життєві плани. Проставте біля кожної сфери оцінку від 1 до 10, позначивши в такий спосіб, наскільки ви задоволені кожною сферою вашого життя.
З’єднайте тоді всі ваші позначки плавною лінією і подивіться, яку фігуру ви отримали. Уявіть: це ваш віз із такими колесами. Як він рухатиметься по життю? Тут важливо взяти до уваги два основні показники, а саме: наскільки отримана вами фігура схожа все-таки на колесо і який діаметр цього колеса.
Практика: Учасники отримують шаблони колеса життя (можна намалювати на аркуші). Заповнити колесо, оцінюючи кожну складову за шкалою 1-10, де 1 - дуже погано, 10 - дуже добре. Після оцінювання з’єднати позначки, таким чином «малюючи» колесо, сформувати висновки для себе. Іншим кольором намалювати колесо таким, яким би хотів учасник його бачити через 3-6-12 місяців. Після цього закінчити речення: «Дивлячись на колесо мого життя, я думаю, що мені варто…»
Запишіть 1-2 пункти, які ви хочете змінити найближчим часом у своєму житті, а також список конкретних дій, за допомогою яких ви ці рішення збираєтесь реалізовувати.
ІV. Арт-техніка «Квітка твого ресурсу»
Мета: знизити рівень страху, тривоги, віднайти ресурс.
Теорія: обговорення значення власних якостей, наявність близьких людей поруч для ефективної стресостійкості.
Практика: Кожен учасник малює квітку, яка має пелюстки, вона обов’язково має бути заземленою. Після того, як квітка намальована, у часники на пелюстках прописують свої риси та якості, які допомагають долати тривожність та вирішувати проблеми, тобто ті, якими вони пишаються. Листків на стовбурі має бути стільки, скільком людям вони довіряють. Заземленість – це опора в житті.
V. Техніка «Список дрібниць для радості»
Мета: дати зрозуміти, що прості та елементарні речі можуть приносити радощі; спонукати учасників до діалогу з собою, щоб вони зрозуміли, що саме їм приносить задоволення.
Теорія: Обговорення значення маленьких радостей у поповненні ресурсів. Дрібниці - це щоденні моменти, що приносять позитивні емоції. Джулія Кемерон в книзі «Право писати» опублікувала прийом «Сто дрібниць для радості»
Практика: Кожен учасник складає список з 25 дрібниць, які приносять йому радість (наприклад, чашка ароматної кави, прогулянка в парку, улюблена музика). Обговорення списків у колі (за бажанням). Обов’язковим є виконання не менше 2 пунктів щодня.
VI. Рефлексія та планування.
Кожен учасник записує на невеличкому папірці одну ціль, яку він хоче досягнути, використовуючи свої поповнені ресурси, та складає її в заздалегідь підготовлену коробку (капсулу). Коробка буде відкрита через місяць або заздалегідь визначений період. Це створює відчуття очікування та мотивації.
Список використаних джерел:
Дивлячись на колесо мого життя, я думаю, що мені варто ____________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________