ГІДРОСФЕРА. СВІТОВИЙ ОКЕАН. ПРАКТИЧНА РОБОТА №6 «СКЛАДАННЯ ТА АНАЛІЗ СХЕМИ СИСТЕМИ ТЕЧІЙ У СВІТОВОМ У ОКЕАНІ; ПОРІВНЯННЯ ВПЛИВУ ХОЛОДНОЇ І ТЕПЛОЇ ОКЕАНІЧНИХ ТЕЧІЙ НА КЛІМАТ ОДНОГО

Про матеріал
Навчальна мета: узагальнити знання про Світовий океан, систематизувати розуміння впливу Світового океану на інші складові географічної оболонки, акцентувати увагу на виділенні закономірностей їх взаємодії,удосконалити знання про ресурсний потенціал Світового океану, формувати практичні навички складанняй аналізу схем природних процесів. Розвивальна мета: розвивати просторову уяву, аналітичне мислення, природничу компетентність. Виховна мета
Перегляд файлу

11 клас

 

Урок №15

 

Дата:

 

ГІДРОСФЕРА. СВІТОВИЙ ОКЕАН.

ПРАКТИЧНА РОБОТА №6 «СКЛАДАННЯ ТА АНАЛІЗ

СХЕМИ СИСТЕМИ ТЕЧІЙ У СВІТОВОМ У ОКЕАНІ;

ПОРІВНЯННЯ ВПЛИВУ ХОЛОДНОЇ І ТЕПЛОЇ ОКЕАНІЧНИХ

ТЕЧІЙ НА КЛІМАТ ОДНОГО З МАТЕРИКІВ»

 

Навчальна мета: узагальнити знання про Світовий океан, систематизувати розуміння впливу Світового океану на інші складові географічної оболонки, акцентувати увагу на виділенні закономірностей їх взаємодії,удосконалити знання про ресурсний потенціал Світового океану, формувати практичні навички складанняй аналізу схем природних процесів.

Розвивальна мета: розвивати просторову уяву, аналітичне мислення, природничу компетентність.

Виховна мета: виховувати любов до природи Землі, дбайливе ставлення до її ресурсів.

Тип уроку: удосконалення, узагальнення й систематизаціязнань, вдосконаленнявмінь і навичок.

Обладнання: підручник, атлас, карта океанів.

Опорні та базовіпоняття: воднамаса, кругообіг води, тепла течія, холодна течія, абразія, акумуляція, вологість,ресурси.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності

За прогнозами окремихкліматологів, течіяГольфстрімможедещовтратити свою потужність і відхилитисявідзвичногонапрямку. Що в такому випадкучекатиме на країниЗахідної та ПівнічноїЄвропи, якізігріваєгілкатечії? В той же час Мальдівизанепокоєні прогнозами глобального потепління, внаслідокякогопідвищитьсярівеньСвітового океану і країнапершою з усіхопинитьсяпід водою. Світовий океан — основа не тільки для більшостіприроднихпроцесів, цесуттєвий «диктатор»соціальнихпроцесів.

 

IIІ. Актуалізаціяопорнихзнань, вмінь і навичокучнів

-Щотакегідросфера? Якіїїскладовівиділяють?

-Зазначтеусівідомі вам значенняСвітового океану для природиЗемлі.

-Пригадайте суть кругообігу води в природі.

-НазвітьосновнігрупиресурсівСвітового океану. Зазначтеступіньвикористаннякожної з них.

-Назвітьосновніділянки дна Світового океану.

 

IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань

 

1 Запаси води на Землі. Світовий океан та йогоскладові

Загальнийоб’ємгідросфери 1500 млн км3, 96,5 % — води Світового океану, решта — материкові, з них 1,7 % — льодовики, 0,3 % — в земнійкорі, атмосфері, живихорганізмах. Характеризуєтьсяєдністюпоходження (з мантії), розвитку, просторовоїбезперервності, взаємозв’язкуусіх вод у системісвітовогокругообігу води.

 

2 Впливпроцесів у літосфері на природу океанів. Роль океанів у формуваннігірськихпорід і рельєфуузбережжя

За багаторічнимидослідженнями судна «ГломарЧеленджер» у Тихому, Індійському та Атлантичному океанах рівняСвітового океану, зробленоприпущення, щоуся вода на Землібуланакопиченапоступово у ходігеологічноїеволюції. Поглиблення та збільшенняплощіСвітового океану компенсуєтьсянадходженнямендогенної води зішвидкістюпонад 0,78 мм/рік.

Діяльністьхвильзмінюєпоперечнийпрофільбереговоїзони і конфігураціюбереговоїлінії. Абразіясприяєутвореннюкліфів (уступи) та бенчів (скельні площадки), акумуляція — пляжів, підводнихвалів, кос, пересипів та ін.

Океан є накопичувачемосадовихпорід, якізазнаютьзмінзалежновідглибини. Літораль — відглиб до пісків, шельф — транзитна зона переважноалювіальнихвиносів з материків, континентальнийсхил — тонкозернистийматеріал (˂0,05 мм) з шельфу, абісаль — біогенний мул (<10 мм/1000 років).

 

3 Впливатмосфернихпроцесів (явищ) на Світовий океан. Роль Світового океану у формуванніглобальних і місцевих систем повітрянихпотоків у нижніх шарах тропосфери

Взаємовпливоболоноквідбувається у регіональних масштабах на межі — хвилі, течії, малийкругообіг води, потоки тепла, та у глобальних («тепломашина») — океан поглинає й акумулюєпонад70 % сонячноїенергії, стимулюючіатмосферніпроцесиперерозподілу тепла й вологіміж ним і суходолом.

 

4 РесурснийпотенціалСвітового океану та впливлюдства на стан океанічних вод, запаси мінеральних,біологічнихресурсів

Водніресурси. За розвиткутехнологійопріснення — вирішення проблем водозабезпечення.

Біологічніресурси. Тваринипоширені по всійтовщі, рослини — в межах проникненнясвітла. Найбільшескупченняорганіки у прибережнійзоні, у місцяхпроникненняхолоднихтечій та холоднихводах (більшекисню). Водорості є головнимпостачальникомкисню на Землі (понад 80 % кисню).

Мінеральніресурси. 3,5 % морської води становлятьтвердімінеральніречовини (70 хімічнихречовин). Шельфова зона маєвеликі запаси нафти, газу, дно — залізомарганцевихконкрецій, активнізони — кольоровихметалівтощо.

Енергетичніресурси. Безмежніможливостівикористанняенергіїприпливів, хвиль, течій, різницісолоності й температур, дейтерію (для термоядернихреакцій).

Транспортніможливості. Морський транспорт є найдешевшим видом.

Рекреаційніможливості.

Існуютьпроблемизабрудненнянафтою, полімерами й іншимипобутовимивідходами, безконтрольноговиловуморськихорганізмів.

 

V. Контрольно-рефлексійнийетап

Практична робота 6«Складання та аналізсхемисистемитечій у Світовом у океані; порівняннявпливухолодної і теплоїокеанічнихтечій на клімат одного з материків»

1. Намалюйте схему постійнихвітрів на Землі.

2. Розгляньте систему течій в Атлантичномуокеані. Встановіть «відображення» пасатів і західнихвітрів у системітечій.

3. В якійчастині океану в тропічних широтах утворюється холодна течія, в якій — тепла? З якихширот в які вони спрямовані та вздовжякихчастинматериків? Зробітьвисновок про залежністьтемпературитечій. Визначтеаналогічну схему циркуляції вод в інших океанах. Яка особливістьсхемитечій в ІндійськомуокеаніПівнічноїпівкулі? Якіособливостіатмосферноїциркуляціївпливають на це?

4. Аналогічноз’ясуйте схему циркуляції вод у помірних широтах усіхокеанів. Якіособливостіциркуляції у Південнійпівкулі? Чим вони зумовлені?

5. Чибудутьтечії «поводитися» однаковопротягом року?

6. ПорівняйтекліматузбережПівденної Америки у тропічних широтах і Північної Америки — у помірних. Зробітьвисновок.

 

VI. Підсумки уроку

 

VII. Домашнєзавдання

-Опрацювати§ 15.

- Скласти схему «Кругообіг води в природі».

1

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Чикалов Віктор Іванович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кірєєв Сергій Олександрович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 квітня 2020
Переглядів
11000
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку