Вплив молодіжної субкультури на формування особистості підлітка
У даній статті розглядається проблема впливу молодіжних субкультур на формування особистості підлітка. Вивчаються причини поширення субкультур та виділяються ймовірні наслідки, до яких вони можуть призвести.
Ключові слова: культура, особистість, підліток, субкультура, соціалізація.
Проблема формування особистості підлітка до теперішнього часу залишається однією з самих складних у вітчизняній соціальній педагогіці. Її вирішення потребує комплексного підходу, оскільки результативність процесу формування особистості, його позитивні характеристики визначаються дією багатьох чинників: медико-біологічних, соціально-економічних, психолого-педагогічних, соціальних, виховних, культурних.
Значною мірою на дії кожного з цих чинників позначається культура як історично визначений ступінь розвитку суспільства та людини, що відображається на результатах матеріальної та духовної діяльності. Існують різні способи класифікації цього поняття, найбільш поширеним з яких є диференціація культури на матеріальну та духовну.
Проте наприкінці ХХ століття виникнув новий термін на базі поняття “культура”, що нині широко застосовується в сучасній соціально-педагогічній науці. Йдеться про “субкультуру” (підкультура) – поняття, яке характеризує культуру окремої соціальної групи або класу, що відрізняється від панівної культури чи навіть протистоїть їй. Цим поняттям позначають також і молодіжну субкультуру, що в наш час суттєво впливає на повсякденне життя багатьох підлітків, підпорядковуючи їхні дії і вчинки власним правилам [1].
Проблема впливу молодіжної субкультури на формування особистості в підлітковому віці нині є достатньо розробленою. Так психологічний аспект формування дитини в підлітковому віці в умовах тієї чи іншої субкультури вивчали педагоги, психологи (Голубицька Т., Голуицький О., Кулік В); особливості соціалізації підлітків-учасників неформальних організацій досліджували (Грент МакКрекен., Діке Габдіге., Іванова Л.Б., Козлов В.В., Титлей М., Тюпня Л.Т., Чериповецька Н., Шимановський М.); проблему виникнення і становлення молодіжних субкультур та їх взаємозв’язок із національною культурою вивчали (Е.А. Гаджієва, Б.А. Іванов, С.А. Кулаков, З.В. Сикевич, Л.В. Туріщева та ін.).
У ході вивчення соціально-педагогічної літератури нами встановлено, що субкультура – це сукупність специфічних соціально-психологічних ознак (норм, цінностей, стереотипів, смаків), які вливають на стиль життя і мислення окремих груп людей та дозволяють їм усвідомлювати й утверджувати себе як несхожих на інших представників соціуму. Відповідно до цього група формує специфічні цінності та норми свого соціального буття.
Творцем і носієм субкультури є соціальна група, яка має певні культурні ознаки, що відрізняють її від інших спільнот.
Актуальність поширення різних субкультур в Україні визначається рядом соціальних, психологічних і культурних чинників, адже в останні десятиріччя відбувається трансформація культурних явищ минулих століть у молодіжну субкультуру, яка змінила спосіб життя, світогляд, музику, зовнішність.
Оскільки формування особистості в підлітковому віці має свої специфічні ознаки, що, у першу чергу, зумовлені віковими характеристиками даного періоду, то пріоритетного значення набуває необхідність вивчення моделі поведінки підлітків, їхніх цінностей, життєвих пріоритетів, стилів життя, культури у їх маленькому окремому вимірі «субкультури».
Ми можемо поділити молодіжні субкультури на такі групи-
політико-право-етнічно-етичних переконань[4]
· націо-скінхед (бонхед) – прихильники критичного ставлення до
політики й суспільства;
· антіфа – міжнародний рух боротьби з фашизмом, расизмом;
· бітніки – заперечують традиційну мораль
· неформали – молодіжні організації, які по-різному демонстрували
свою незгоду з існуючими тодішніми соціальними нормами;
· нью-ейдж – загальна назва різних окультних рухів;
· нс-скінхеди – прихильники крайньої націонал-соціалістичної
ідеології;
· стрейт-еджери – прихильники панк-ідеології, але які відмежувались
від панк-культури, за ознакою здорового способу життя.
· хіппі – прихильники повернення людини до лона природи;
· яппі – прихильники активного ділового, кар’єрного способу життя.
· Готи (субкультура) — шанувальники готик-рока, готик-метала і
Дарквейва[3];
· Джанглісти — шанувальники шанувальники джангла, драм енд бейса
· Інді — шанувальники інді-рока;
· Металісти — шанувальники хеви-метал і його різновидів;
· Панки — шанувальники панк-рока і прихильники панк-ідеології;
· Ріветхеди — шанувальники музики в жанрі індастріал;
· Рейвери — шанувальники рейва, танцювальної музики й дискотек;
· Репери — шанувальники репа і хіп-хопа;
· Традиційні скінхеди — аматори ска і реггі;
· Емо — шанувальники емо-культуриі пост-хардкора.
· отаку — шанувальники аніме (японської мультиплікації);
· історичні реконструктори;
· рольові об’єднання — шанувальники живих рольових ігор;[2]
· теріантропи – прихильники духовного ототожнення себе з певними
твариними;
· фурри — прихильники антропоморфних тварин.
модних брендів:
· кібер-готи – шанувальники кібертехнологій та кібермузики;
· моди – шанувальники модних брендів італійського та англійського
одягу;
· нудисти – прихильники максимального наближення людини до
природи для оздоровлення тіла й душі шляхом оголення тіла;
· тедді-бої – рух молоді робітничого класу на Заході у 50-ті р.р. ХХст.,
які прагнули наслідувати й жити як «золота» молодь;
· мілітарі – шанувальники використання елементів військового одягу у
повсякденному житті;
· байкери — шанувальники мотоциклів та швидкого руху;
· райтери — шанувальники граффіті;
· трейсери — шанувальники паркура;
· «ультрас» – організована група підтримки спортивних команд,
здебільшого футбольних.
· руд-бої – молодіжних рух в часи безробіття на Ямайці у 60-ті роки
ХХ ст., якими агресією й розбійними нападами самоутверджувалися та
заробляли собі на життя;
· гопники – об’єднання малоосвічених, агресивних дрібних злодіїв;
· любери – прихильники культуризму, соціалістичних поглядів;
· Футбольні хулігани – молоді люди, які порушують загальний порядок
під час чи після футбольних матчів.[1].
На нашу думку, причинами виникнення і поширення субкультур є такі:
Труднощами соціалізації в підлітковому періоді, які ми виділили пов'язані з трьома головними обставинами:
- розбіжністю між високим рівнем домагань (прагнення стати героєм, прославитися) і низьким соціальним статусом, який вказаний їх віком;
- розбіжністю старого стилю батьківства, орієнтованого на те, що для матері син і донька завжди залишається дітьми, і нових потенційних можливостей підлітків;
- протиріччя між посиленою орієнтацією на самостійність і посиленою залежністю від думки і поведінки однолітків.
Ми можемо вважати, що всі молодіжні субкультури є деякими адаптивними формами для досягнення стабільності у суспільстві (допомога у процесі переходу дітей у дорослий статус, підготовка молодих людей до миру поза родини) і періодом, коли молодим людям дається відстрочка прийняття ролей і норм дорослих і надається можливість експериментувати зі своєю ідентичністю, пробувати альтернативні ролі і способи життя.
Тому не слід розглядати субкультури лише як негативне явище. Хоча можна виділити три ймовірних наслідки впливу на формування особистості:
· позитивна тенденція (освоєння соціальних ролей у групі однолітків, соціальне та культурне самовизначення на основі соціальних проб і експериментування),
· соціально-негативна (наркотизації, прийняття ідеології націоналізму, екстремізму, залучення до кримінальної способу життя),
· індивідуально-негативна (мораторій на соціальне та культурне самовизначення, самовиправдання інфантилізму і ескапізму - «втечі» від соціальної реальності).
Тобто, з одного боку - це втеча від суворої реальності, с другого - деяка проміжна сходинка між підлітковістю і дорослістю. Але все ж таки у більшій частині випадків занадто глибоке занурення в субкультуру несе негативні наслідки і порушують соціально-комунікативну сферу особистості.
Для більш успішної соціалізації підлітків педагогам, вчителям та батькам необхідно усвідомити, що неформальні субкультури - це реалії нашого часу, на це не можна закривати очі. Якщо ваша дитина „неформал” - не варто її мучити „переучуванням”. Необхідно пристосуватися до даної ситуації і допомогти підліткові подолати важкий для нього час і повернутися в повноцінне суспільство.
Використана література