Адаптація - це перебудова організму на роботу в умовах, що змінилися. Адаптація до школи має дві сторони: психологічну і фізіологічну. Організм повинен звикнути працювати в новому режимі-це і є фізіологічна адаптація.
У фізіологічної адаптації до школи виділяють кілька етапів.
- Перші 2-3 тижні називають "фізіологічної бурею" або "гострою адаптацією". Це найважчий час для дитини. У цей період на всі нові впливи організм дитини відповідає значною напругою практично всіх своїх систем, в результаті у вересні багато першокласники хворіють.
- Наступний етап адаптації - нестійке пристосування. Організм дитини знаходить прийнятні, близькі до оптимальних варіантів реакції на нові умови.
- Після цього настає період відносно стійкого пристосування. Організм реагує на навантаження з меншою напругою.
Адаптація в цілому триває від 2 до 6 місяців залежно від індивідуальних особливостей першокласника.
Соціально-психологічна адаптація.
Незалежно від того, коли дитина пішла до школи, він проходить через особливий етап свого розвитку - криза 7 (6) років. Змінюється соціальний статус колишнього малюка - з'являється нова соціальна роль "учень". Можна вважати це народженням соціального "Я" дитини. Зміна зовнішнього позиції тягне за собою зміну самосвідомості особистості 1-класника, відбувається переоцінка цінностей. Те, що було значущим раніше, стає другорядним, а те, що має відношення до навчання, стає більш цінним.
У період 6-7 років відбуваються серйозні зміни в емоційній сфері дитини. У дошкільному дитинстві, зіткнувшись з невдачами чи отримавши невтішні відгуки про свою зовнішність, дитина, звичайно, відчувала образу чи досаду, але це не впливало так кардинально на становлення його особистості в цілому. У період же кризи 7 (6) років інтелектуальний розвиток дитини, його розвинута здатність до узагальнення тягнуть за собою і узагальнення переживань. Таким чином, ланцюг невдач (в навчанні, в спілкуванні) може призвести до формування стійкого комплексу неповноцінності. Таке "придбання" в 6-7 років найбільш негативним чином впливає на розвиток самооцінки дитини, рівня його домагань.
Ця особливість психіки дітей врахована в шкільному навчанні - перший рік навчання є безоціночним, тобто при оцінці роботи учнів не використовуються позначки, робиться більший акцент на якісний аналіз їх діяльності. Батьки також повинні враховувати узагальнення переживань при спілкуванні зі своїм сином або дочкою: помічати усі найменші досягнення дитини, оцінювати не дитини, а його вчинки, розмовляючи про невдачі, відзначати, що все це тимчасово, підтримувати активність дитини у подоланні різних труднощів. Для оптимізації адаптаційного періоду першокласників їм необхідно допомогти познайомитися один з одним, з вчителями, з новою навчальною ситуацією, зі школою та шкільними правилами.
Якщо фізіологічна адаптація протікає як би автоматично, то з соціально-психологічною адаптацією справа йде інакше: вона являє собою процес активного пристосування. Коли ми говоримо про адаптацію дитини до школи, слід пам'ятати, що процес цей не односторонній: не тільки нові умови впливають на малюка, але і сам він намагається змінити соціально-психологічну ситуацію, не тільки «вбудуватися в неї», а й її «прилаштувати до себе ». Так адже і вчителю необхідно адаптуватися до ситуації взаємодії з новими для нього учнями.
Процес притирання один до одного триває досить довго, але вчителю легше - і не тільки тому, що він дорослішими і мудрішими, а й тому, що він має суттєвий вплив на процес адаптації.
Що ж від нього вимагається?
ПОКАЗНИКИ ЗДОРОВ'Я
Саме в першому півріччі першого року навчання процес адаптації дитини виявляється в напрузі всіх функціональних систем її організму. У цей період найбільш яскравими ознаками складно протікає адаптації, які легко помітити і вчителю і батькам, є рухове збудження або загальмованість, скарги на головні болі, поганий сон, зниження апетиту. Перераховані ознаки, а також зниження маси тіла свідчать про несприятливі зміни у здоров'ї першокласника, викликаних неухильно наростаючим стомленням і перевтомою.
За результатами спостережень вже до кінця першої чверті маса тіла знижується у 60% дітей. Одночасно з цим погіршуються показники працездатності, з'являються скарги на втому, сонливість, головні болі. Стомлення приводить також до значного зниження артеріального тиску у першокласників, а перевтома може обернутися підвищенням тиску, появою шумів у серці, порушеннями нервово-психічного здоров'я.
Погіршення нервово-психічного стану дітей також найбільш виражена в першому півріччі. Спеціальні дослідження показують, що саме в цей період число учнів, які мають нервово-психічні відхилення, зростає приблизно на 14-16%, а до кінця навчального року кількість таких дітей збільшується приблизно на 20%. Найбільш важкі для дитини перші 6-9 тижнів перебування у школі, що характеризуються як час «гострої адаптації». Але і через два місяці навчання багато дітей продовжують переживати серйозні труднощі.
РІВНІ І КРИТЕРІЇ АДАПТАЦІЇ
А.Л. Венгер описує три рівні адаптації до шкільного навчання:
1. Високий рівень адаптації. Першокласник позитивно ставиться до школи; вимоги сприймає адекватно; навчальний матеріал засвоює легко, глибоко і повно; вирішує ускладнені завдання; старанний, уважно слухає вказівки і пояснення вчителя; виконує доручення без зайвого контролю; проявляє великий інтерес до самостійної роботи; готується до всіх уроків; займає в класі сприятливий статусне положення.
2. Середній рівень адаптації. Першокласник позитивно ставиться до школи, її відвідування не викликає негативних переживань; розуміє навчальний матеріал, якщо вчитель викладає її детально і наочно; засвоює основний зміст навчальних програм; самостійно вирішує типові завдання; буває зосереджений тільки тоді, коли зайнятий чимось для нього цікавим; громадські доручення виконує сумлінно; дружить з багатьма однокласниками.
3. Низький рівень адаптації. Першокласник негативно або індиферентно ставиться до школи, нерідкі скарги на недугу; домінує пригнічений настрій; спостерігаються порушення дисципліни; матеріал, що пояснюється вчителем, засвоює фрагментарно, самостійна робота з підручником затруднена; при виконанні самостійних навчальних завдань не виявляє інтересу; до уроків готується нерегулярно, йому необхідний постійний контроль, систематичні нагадування та спонукання з боку вчителя і батьків; зберігає працездатність і увагу при подовжених паузах для відпочинку; близьких друзів не має, знає по іменах і прізвищах лише частину однокласників.
Учитель повинен пам'ятати, що процес адаптації дитини багато в чому залежить від того, наскільки цікаво, комфортно, безпечно почуває себе дитина під час уроків, перерв, в ситуаціях взаємодії з учителем і однокласниками.
Вчителеві слід подбати про відбір і використання на уроках спеціальних вправ, які допомагають дітям швидше увійти в незвичний для них світ шкільного життя, опанувати нову соціальну позицію школяра.
Використовуючи ігрові психологічні методики та психотехнічні вправи, вчитель може створити в класі атмосферу доброзичливості і конструктивної взаємодії, що дозволяє дітям послабити внутрішню напругу, познайомитися один з одним, подружитися. У процесі навчання дитина осягає науку спілкування з іншими дітьми, знайомиться з правилами поведінки в школі, усвідомлює необхідність слідувати певним нормам взаємин з однолітками та вчителем.
Діти вчаться стримувати свої імпульсивні бажання, агресивність або зайву активність. У той же час вчитель може пояснити їм, як можна «виплеснути» надлишок енергії без шкоди для оточуючих і як відпочивати і повністю відновлювати сили після навчальної діяльності.
У перший місяць навчання в школі, крім виконання спеціальних вправ, вчителю слід не одного разу звертатися до обговорення з першокласниками наступних питань:
Що змінилося у твоєму житті з моменту вступу до школи?
Що значить бути школярем?
Навіщо потрібно вчитися?
Що таке правила шкільного життя?
Де в школі знаходяться: наш клас, їдальня, бібліотека, туалети і т.д.?
Як потрібно себе вести на уроках і на перервах?
Як готуватися до уроків?
Як працювати з підручниками?
Яким повинне бути моє робоче місце вдома?
Матеріал підготувала класний керівник 1 класу
Надія Ратушна