Вправа 1. Прочитайте речення. Знайдіть граматичні основи. Надпишіть: ПП — простий підмет однією лінією, СП — складений.
1. Дикі груші одцвіли, розцвітає глід. Ми з тобою були тут вже багато літ.
2. Отак ми всі йдемо, в одну громаду скуті святою думкою, а молоти в руках.
3. Увечері Нимидора з Джерею принесли в рядках відважене панське прядиво.
4. Микола й Кавун з товаришами постановили того-таки вечора тікати на сахарні в Стеблів у Канівщину.
5. Вечоріло. Вів мене Андрій городами.
6. Ось місяць, зорі, солов'ї...
6. Кілька потоків думок з ревінням розривали мою голову.
7. Найтяжче було сказане, і хлопчик, не дивлячись на Леоніда, стає на весь зріст, оглядаючи навколо сліпуче привілля.
8. На світі давно ведеться, що нижчий перед вищим гнеться, а більший меншого стусає та ще й б'є – затим, що сила є.
Вправа 2. Прочитайте речення, запишіть їх. Підкресліть присудки й визначте їх типи.
1. Палайте чи паліть, та не в'яліть.
2. Здається Маковеєві, коли б він оце заспівав, то почули б його аж на самім Дніпрі... По голосу впізнали б дівчата: наш Маковей.
3. А чобітки їхні – дзень-дзень.
4. Мати стогне, а Харитю живий жаль бере за серце.
5. Багато вчителів тратять сили на боротьбу з дитячими пустощами, витівками, тобто з тим, що є закономірним супутником дитинства й отроцтва й що заслуговує на мудру поблажливість і розумне перетворення на жарт.
6. А мене, не знаю за що, убити – не вбили, тільки мої довгі коси обстригли, накрили обстрижену ганчіркою. Та ще й реготілись.
7. І знову синє небо, а на ньому золоте сонце сипле скрізь гарячими блискучими бризками.
8. По шляху біжать жваві струмочки, крутяться, підстрибують, танцюють, весело про щось бурмочуть.