Вправи для допомоги зняття психоемоційного напруження у учнів під час війни

Про матеріал
Переважна більшість людей у сучасному українському суспільстві знаходиться під впливом стресу. Час, в якому ми живемо, посилює психічне напруження не тільки у дорослих, але й у дітей. Тому й виникає проблема емоційного стресу, тобто напруження і перенапруження психіки, фізіологічних систем організму під впливом емоційних чинників.
Перегляд файлу

 

Вправи для зняття стресу та емоційної напруги – Глухівська загальноосвітня  школа І-ІІІ ст. №3Вправи для допомоги зняття психоемоційного напруження у учнів під час війни

 

Переважна більшість людей у сучасному українському суспільстві

знаходиться під впливом стресу. Час, в якому ми живемо, посилює психічне

напруження не тільки у дорослих, але й у дітей. Тому й виникає проблема

емоційного стресу, тобто напруження і перенапруження психіки,

фізіологічних систем організму під впливом емоційних чинників.

 

Фізичні та емоційні стани людини взаємопов’язані і тому наділені

здатністю взаємовпливу один на одного. У дитини під час напружених емоційних станів змінюється міміка, темп мовлення,  з’являється 

метушливість, змінюється дихання, пульс, колір обличчя, можуть  з’явитися сльози.

 

 

Виконання психологічних хвилинок та вправ допомагає дитині стати більш спокійною, врівноваженою, а також дає змогу краще зрозуміти свої

почуття. Впровадження в педагогічну практику короткотривалих вправ

сприятиме подоланню негативних емоційних явищ у дітей, відновленню

здатності оцінювати власний психологічний стан і усвідомлювати свої емоції,  вміння ними керувати, що своєю чергою веде до формування самоконтролю і саморегуляції власної поведінки.

 

Вплив учителя на психологічний клімат у класі дуже великий. В умовах

Нової української школи важливу роль відіграє емоційне налаштування на

урок. Тому в робочому арсеналі вчителя мають бути такі форми та методи

організації уроку, які б допомогли учню емоційно налаштуватися на урок,

викликати позитивні емоції, створити сприятливу атмосферу для плідної

роботи.

Застосування спеціальних заходів, ігрових вправ, казок дасть змогу

дітям розслабитися, зняти емоційне напруження, відновити почуття безпеки

та психоемоційного комфорту, які є природним механізмом стабілізації.

 

ВПРАВИ ДЛЯ ЗНЯТТЯ ПСИХОЕМОЦІЙНОГО

НАПРУЖЕННЯ

 

Дихальні техніки для зняття стресу та панічних атак

Цікаві дихальні вправи"

 

1. Глибоке та повільне дихання

Психолог говорить: «Вдихаємо носом, видихаємо ротом. Робимо

коротку паузу між вдихом та видихом. Видих має бути довшим, аніж вдих.

Уявляємо, що надуваємо повітряну кульку, і видихаємо довго та повільно

ротом. Одного вдиху та видиху недостатньо. Мінімум – 3 хвилини».

2.Запах квітів

Энциклопедия Технологий и Методик - Запах цветов в комнате Запропонуйте дитині уявити, як вона відчуває запах квітки, глибоко вдихаючи через ніс і видихаючи через рот. Також можна подумки уявити собі квітку.

                                                 Зігріємо метелика

Психолог  показує долоні та говорить про уявного метелика, потім

розповідає, що він змерз і не може злетіти, та пропонує зігріти його своїм

подихом. Діти дихають на долоні (дихальна вправа: відкрити рота і вимовити тривалий звук «А»). Метелик зігрівся і його треба здути з долоні. Діти роблять глибокий вдих через ніс і видих через рот (під час видиху потрібно витягнути

та скласти губи трубочкою, вимовити довгий звук «У»).

                                               Вправа «Вдих-видих»

   Психолог  говорить: «Сядьте зручно. Максимально розслабтесь.

Зробіть глибокий вдих і короткий видих та повторіть декілька разів.

Прислухайтесь до своїх відчуттів.

Зробіть короткий вдих і глибокий видих та повторіть декілька разів.

Прислухайтесь до своїх відчуттів.

Порівняйте свої відчуття після першого і другого типів дихання».

Обговорення: «Як ви почуваєтеся після виконання вправи?»

                             

                                                          Квітка та свічка

Вправа "Квітка і свічка"

 

Уявіть, що у вас в одній руці приємно пахне квітка, а в іншій – запалена

свічка.

Повільно зробіть вдих через ніс й уявіть, що відчуваєте запах квітки.

Повільно видихніть через рот, наче задуваєте свічку.

Повторіть кілька разів.

 

                 Тілесні техніки запобігання стресу для дітей

 

Як запобігти стресу під час війни – Богородчанська селищна рада

1. Обійми і погойдай

Дитина сідає на підлогу, за нею сідає рідна або близька людина і обіймає,

пригортає дитину до себе та починає легенько її погойдувати. Під час

погойдування доросла людина намагається передати дитині всю свою любов, заспокоїти її, передати їй почуття захищеності.

 

2. Вправа «Самообійми»

Покладіть одну руку під пахву другої, а другою рукою обхопіть себе так,

щоб долоня лежала на плечі. Обіймаючи себе таким чином, ви добре відчуєте власні межі: «де я починаюся і де закінчуюся».

 3.Вправа «Ліниве кошеня»

Нехай дитина уявить себе лінивим кошеням. Вона має глибоко

позіхнути і потягнутися у різні сторони. Під час таких простих дій тіло

напружується ще сильніше, а потім настає розслаблення. Для позитивних

емоцій можна урізноманітнити гру мурчанням і нявканням.

 

  Вправи на зняття психоемоційного напруження, стресу, тривоги

 

C:\Users\АдмінДелл03\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\5CFDB1D.tmp       

 1.Психогімнастика «Сонце»

Кожен день сходить сонце, щоб обігріти всю землю. Усі раді сонечку!

Але поки воно спить. Ніч добігає кінця. Сторож-місяць пішов відпочивати і по дорозі постукав до сонечка, щоб воно прокидалося. А сонечко солодко спить.

Почуло воно, що у двері постукали, розплющило свої очі, а на вулиці темно.

 

Вправи на зняття психоемоційного напруження, стресу, тривоги

 

Не хочеться вставати. Сонечко позіхнуло і знову міцно заплющило свої очі.

Але час не чекає, потрібно будити Землю. Сонечко потягнулося і встало з

ліжка. Воно умило оченята, ротик, щічки, взяло гребінець і розчесало свої

золоті промінчики. Промінчики розпрямилися, яскраво засяяли. Сонечко

розправило своє платтячко і вийшло на небо. Вдихнуло свіже повітря й

усміхнулося всім.

2.«Пір’їнка і статуя»

Ця вправа допоможе зняти м’язове напруження.

Уявіть, що ви – пір’їнка, яка літає у повітрі приблизно десять секунд.

Раптом ви завмираєте й перетворюєтеся на статую. Не рухайтеся! Потім повільно розслабтеся, знову перетворюючись на пір’їнку, яка літає у повітрі.

 

Повторіть декілька разів. Переконайтеся, що закінчите гру пір’їнкою в

розслабленому стані.

3.Вправа «Стирання інформації»

Розслабтеся. Заплющте очі. Уявіть, що перед вами лежить чистий аркуш

паперу, олівці, гумка. Подумки намалюйте на аркуші негативну ситуацію, яку б вам хотілося забути. Це може бути реальна картинка, образна ситуація.

Подумки візьміть гумку й послідовно «стирайте» з аркуша цю негативну

інформацію, поки не зникне ця картинка. Знову заплющте очі й уявіть собі той самий аркуш паперу. Якщо картинка не зникла, знову візьміть гумку й

«стирайте» її до повного зникнення.

Такі методи використовують також задля зниження концентрації уваги

на стресогенному чиннику.

 

            Вправи на зняття м’язового напруження   Техніки для зняття стресу та релаксації

  1. Вправа «Лимони»

Психолог  пропонує активізувати уявлення та виконати дії.

 Уявіть, що у вас у руці лимон.

 Уявіть, ніби ви підходите до дерева та зриваєте два лимони, по одному в

кожну руку.

 Сильно здавіть лимони, щоби вичавити сік, вичавлюйте, вичавлюйте,

вичавлюйте!

 Киньте лимони на підлогу та розслабте руки.

 Повторюйте, доки соку не набереться на склянку лимонаду.

 Після останнього натискання та кидка струсіть руки, щоб розслабитися.

                 2. Вправа «Лінивий кіт»

Психолог пропонує активізувати уявлення та виконати дії.

 Уявіть, що ви – лінивий кіт, який щойно прокинувся після приємного

довгого сну.

 Широко позіхніть.

 Помурчіть, як кіт: «мяу-мяу».

 Тепер витягніть руки, ноги та спину і потягніться повільно, як кіт.

Розслабтеся.

 

                   3.Вправа «Черепаха»

Психолог пропонує активізувати уявлення та виконати дії.

Уявіть, що ви – черепаха, яка повільно йде на розслаблювальну

прогулянку.

Уявіть, ніби раптово почався дощ.

Щільно згорніться в калачик під панциром десь на десять секунд.

Уявіть, що знову вийшло сонце, тому можна вилазити з панцира та

продовжити розслаблювальну прогулянку.

Повторіть кілька разів. Переконайтеся, що завершуєте вправу

прогулянкою, щоби ваше тіло розслабилося.

 

                 4.Вправа «Чарівний сон»

Діти перебувають у позі спокою. Психолог  дає настанову: я читатиму

вірші, а ви заплющіть очі. Не можна рухатися і розкривати очі. Уважно

слухайте і повторюйте подумки мої слова. Шепотіти не потрібно. Спокійно

відпочивайте. Чарівний сон закінчиться, коли я скажу «Розплющте очі».

Увага: настає «чарівний сон».

Вії опускаються,

Очі закриваються.

Ми спокійно спочиваєм (2 рази),

Сном чарівним засинаєм.

Дихається легко, рівно, глибоко.

Руки наші спочивають,

Ноги теж відпочивають.

Спочивають, засинають (2 рази).

Шия не напружена, а розслаблена.

Губи трохи розтуляються,

Все чудово розслабляється (2 рази).

Дихається легко, рівно, глибоко.

(Тривала пауза).

Ми спокійно спочивали,

Сном чарівним засинали.

Добре нам відпочивати,

Але вже пора вставати!

Міцно кулачки стискаємо,

Ми їх вище піднімаємо.

Потягнутися! Усміхнутися!

Усім розплющити очі і встати.

          

             5.Вправа «Хитра лисичка»

Дітям пропонують зафіксувати голову прямо. Ліву руку підняти,

відвести вбік та зігнути під кутом 45 градусів так, щоб, закривши ліве око,

правим не можна було побачити пальці на лівій руці. Час виконання вправи –5 секунд. Потрібно подивитися на великий палець лівої руки, потім

подивитися прямо перед собою. Час виконання вправи – 5 секунд. Вправу

треба виконати 3 рази. Потім змінити руку і вправу повторити.

 

 

 

 

                                      Використана література

1. Бочкор Н. П. та ін. Соціально-педагогічна та психологічна робота з

дітьми у конфліктний та постконфліктний період: метод, рек. К.: МЖПЦ «Ла

Стада-Україна», 2014.

2. Всеосвіта – Національна освітня платформа. URL:

https://vseosvita.ua/library/vpravi-znatta-mazovoi-naprugi-130817.html

3. Використання дихальних і фізичних вправ для дітей з обмеженими

можливостями здоров'я: URL: https://naurok.com.ua/vikoristannya-dihalnih-i-

fizichnih-vprav-dlya-ditey-z-obmezhenimi-mozhlivostyami-zdorov-ya-

163629.html#_=_

4.Збірка «Кінезіологічні вправи, як засіб розвитку для дітей з особливими

освітніми потребами». URL:

file:///C:/Users/204/Downloads/1666616473475346%20(2).pdf

5. Каліман Олена. Пошук резервів, або психологічний супровід дітей-

переселенців із зони проведення АТО та членів їхніх сімей. Психолог дошкілля.

No 11 (76). 2015р.

6.Матеріал «Психологічне здоров’я вчителя та учнів. Хвилинки

релаксації на уроках». URL: https://naurok.com.ua/psihologichne-zdorov-e-

vchitelya-ta-uchniv-hvilinki-relaksaci-na-urokah-19399.html

7.. Матеріал «Психологічне розватаження». URL:

https://naurok.com.ua/material-psihologichne-rozvatazhennya-260678.html#_=_

8.Перша психологічна допомога : посібник для працівників на

місцях. Київ : Унів. Вид-во ПУЛЬСАРИ, 2017. 64 с.

9. Подкоритова Л. О. Прийоми психологічної самодопомоги.

Навчальний тренінг. Практична психологія та соціальна робота. No 12. 2014.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кравченко Алексей
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 квітня
Переглядів
1252
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку