Вправи для повторення вивченого матеріалу

Про матеріал
На етапі орієнтації та мотивації навчальної діяльності я використовую вправу "Три хвилинки для розминки", за допомогою якої актуалізую опорні знання з даної теми.
Перегляд файлу

Мова і мовлення

 

 

Відгадайте загадку:


Без неї жити неможливо,

Для всіх людей вона важлива,

Без неї пісні не співати.

Без неї й слова не сказати. (Мова)


Яка мова є державною в Україні?

Для чого людині потрібна мова?

Доберіть слова, близькі за значенням до слова мова.

Де ми можемо дізнатись значення незрозумілих слів?

Як розміщені слова у словнику?

Яке слово дідусь чи донька буде записане у словнику раніше? Чому?

Які прислів’я про мову, слово ви знаєте?

 

***

Що є найважливішим засобом спілкування?

Яку мову ви вивчаєте в школі?

Що таке алфавіт?

Скільки букв в українському алфавіті?

З якої букви починається алфавіт? Якою закінчується?

Чим відрізняються звуки від букв?

Відгадайте загадку:


Шість звуків вільно можна

Співати, як пісні.

Ці звуки знає кожен.

Як звем їх? (Голосні)


Які ще звуки є в українській мові?

Визначте кількість звуків і букв у слові кінь, маяк.

Складіть речення, в якому всі слова починатимуться з однієї літери.

***

Яку мову ми називаємо рідною?

Якими словами ви могли б розповісти про українську мову?

До якої сім’ї належить українська мова?

Які ще мови належать до сім’ї слов’янських мов?

Спробуйте перекласти з російської


Карандаш –  (олівець)

Звонок – (дзвінок)

Перемена – (перерва)


З білоруської

До́брай ра́ницы – (доброго ранку)

Калила́ска – (будь ласка)

Що ви можете сказати про ці мови?

***

Чи однакове значення мають слова мова і мовлення?

Яке слово, мова чи мовлення, буде записане у словнику раніше? Чому?

Які словники ви знаєте?

Якою може бути мова?

Яким буває мовлення?

Які вимоги ми ставимо до усного мовлення? До писемного?

Для чого використовується писемне мовлення?

Яка орфограма у слові мовлення?

Які ще слова з такою орфограмою ви знаєте?

***

Про які чарівні слова йде мова у вірші?


У нашій рідній мові

Чарівні є слова.

Слова ці всім відомі,

Бо сила в них жива.


Для чого людина вживає слова ввічливості?

Які слова вітання ви знаєте?

Які слова прощання ви знаєте?

Хто вітається першим старший чи молодший?

Яка орфограма у словах вітання, прощання?

З’єднайте  слова брат, сестра, мама, тато, Оксана, Сергій зі словами вітання.

***

Що є найважливішим засобом спілкування?

Яка мова є державною в Україні?

Якими словами описує мову автор вірша?

Із мови починається людина,

Із мови починається мій рід.

Моя ласкава, мамина, єдина,

Щебече соловейком на весь світ. (Мова)

Н. Рій

Якими словами ви могли б описати нашу мову?

Що означає вислів культура мовлення?

Якою має бути мова культурної людини?

 

 

 

 

Текст

 

Яким має бути усне мовлення?

Яким має бути писемне мовлення?

Які ввічливі слова вибачення ви знаєте? (вибачте мені , пробачте мені , даруйте мені , перепрошую , вибачаюся )

Першим вітається:


Молодший зі ….;

Чоловік, із….;

Учень з….;

Дитина з….;

Гості з…..;


Як називаються речення, що зв’язані за змістом і розташовані у певному порядку?

***

Яким має  бути наше мовлення?

 Зєднайте слова друг, подруга, дівчинка, хлопчик зі словами прощання.

Що таке текст?

Чи будуть текстом ці рядки? Доведіть.


Вітер, вітер, вітровій

Біг по стежці лісовій,

з дуба жолудя зірвав,

Заховав його між трав

Але дощ те запримітив

І давай щосили лити.

Враз побіг через лісок

Пустотливий ручайок,

Далі, далі через ліс

Швидко жолудя поніс…

Г.Чічінадзе.


Доберіть заголовок до цього тексту.

Визначте кількість звуків і букв у слові жолудь. Поділіть це слово для переносу.

***

Які слова вдячності ви знаєте? (Дякую, спасибі, дозвольте вам подякувати, прийміть щиру подяку)

З’єднайте слова подяки з іменами Оля, Петрик, Оксана, Віталик.

Продовжте речення

Те, про що розповідається в тексті називається…

Те, чого навчає текст, називається…

Найважливіше, що хотів нам сказати автор, називається…

До кожного тексту можна дібрати….

Визначте тему тексту. Доберіть заголовок.


Шепіт, шелест, шерех листя...

Ходить осінь золотиста,

Жовтокоса, багряниста,

З тихим шумом падолисту.

 

Шелест, шурхіт по діброві...

Стиха осінь колискові

Шепче нам про неба просинь.

Шепче осінь. Шепче осінь...

Т. Корольова


***

До сімї яких мов належить українська мова?

Які ще мови належать до сім’ї слов’янських мов?

Визначте основну думку тексту, доберіть заголовок.


Раз казала мені мати:

«Можеш мов багато знати,

Кожну мову шанувати,

Та одну із мов усіх

Щоб у серці ти зберіг».

В серці ніжну і погідну

Збережу я мову рідну!

М. Хоросницька


Доберіть слова-ознаки до слова мова.

Поділіть для переносу слово усіх.

Яким має бути писемне мовлення учнів?

***

Доповни речення:

Мета футболістів—

Мета риболова—

Мета учня—

Що називається метою тексту?

Визначте мету тексту:


Хвастунець гарбуз один

Спритно видерся на тин,

Аж дістав чолом до хмар

І сказав усім: -Я цар!

Буду тут я вічно жити,

 

Вам усім—мені служити!

Мимо йшла мала Маринка,

Обірвала бадилинку—

Впав додолу цар-гарбуз,

Аж по вуха в землю вгруз!

В. Кузьменко


Як ви напишете слово Маринка?

Які ще слова завжди пишуться з великої літери?

З’єднайте слова вітання зі словами Іван Петрович, Марина Василівна, Сергій Олександрович.

***

Що таке текст?

Про що може розповідати текст з таким заголовком?

«Пухнастий друг», «Неприємна розмова», «Обіцянка сина».

Доберіть заголовок до тексту:


Давно вже літо золоте

Сховалось за дощами,

Лиш айстра у саду цвіте

Ясним вогнем прощальним.

 

Вітри холодні загудуть,

І затріщать морози,

Та світлу айстру у саду

Вони згасить не зможуть!

В. Гаптар


Поставте у форму звертання слова айстра, шипшина, хризантема, барвінок.

Відгадайте загадку, визначте вид тексту.

Дзвіночки-перлинки на ніжці тонкій,

Такі запашні і тендітні такі.

В широкому листі, немов у гіллі,

Ховають від сонця голівки малі. (Конвалії)

Визначте кількість звуків у слові конвалія. Поділіть це слово для переносу.

***

 

Доповніть рядок ще одним словом:

Ранок—день—… (вечір)

Зима—весна—…  (літо)

Зачин—основна частина—… (кінцівка)

Як виділяються частини тексту на письмі?  Що таке абзац?

Скільки абзаців може бути в тексті?

Послухайте текст, визначте, яка частина у ньому пропущена.


Дуже зранку, на світанку,

Біжить котик на рибалку.

………………………..
 

Бо забувся на гачок

Наживити черв'ячок.

М. Стельмах


Про що могло б розповідатися у основній частині?

Яка орфограма у слові черв’ячок ? Доберіть ще слова з такою ж орфограмою.


***

Скільки букв в українському алфавіті?

Яка буква буде восьмою по рахунку?

Чим ця буква особлива? Доберіть слова, що починаються з цієї букви.

Що таке текст?

Визначте вид тексту.


Cонечко малесеньке,

Червоненький бік,

Ніжки коротесенькі,

Бо всього лиш-рік.

 

Ніжненькі крильцяточка,

Нече білий пух.

Піджачок – у цяточку.

Світиться весь луг!

П. Катеринич



Які ще види тексту ви знаєте?

Яка орфограма  у слові світиться? Доберіть слова з такою ж орфограмою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Речення

Відгадайте загадку:


На базарі їх не купиш,

на дорозі не знайдеш.

І не зважиш на терезах,

і ціни їм не складеш. (Знання)


Для чого людині знання? Як вона  їх здобуває?

Яка орфограмма у слові знання?

Доберіть ще слова з такою ж орфограмою.

Поділіть слово знання для переносу.

Складіть речення з цим словом.

Що таке речення?

 

***

Який розділ ми почали вивчати?

Для чого ми вивчаємо речення?

Скільки речень у цьому тексті?


Я пухнаста киця Гапка.

Чорні в мене хвіст і лапки.

Є ще й смуги на мені,

Як у тигра—чарівні!


Визначте вид тексту. Які ще види тексту ви знаєте?

Яке слово в тексті завжди пишеться з великої літери? Чому?

Які ще слова української мови завжди пишуться з великої літери?

 

***

Відгадайте загадку:


Маленька, менша від мачинки,

Ні з ким не стану на борню.

Під час читання, там де треба,

Мову людини зупиню. (Крапка )


В яких реченнях в кінці ми ставимо крапку?


Після речення, цитати,

вмостився, схожий на гачок.

Він нас примушує питати.

А сам ні пари з вуст—мовчок. (Знак питання)


В яких реченнях нам зустрічається знак питання?


Що за знак, стрункий, мов спис?

Він над крапкою завис.

Спонука до оклику.

Хто ж бо він? (Знак оклику)


В яких випадках необхідно ставити знак оклику? Як називаються такі речення?

Закінчіть речення:

За метою висловлювання речення бувають…

За інтонацією речення бувають…

 

***

Закінчіть твердження:

Розповідні речення—це …

Питальні речення—це …

Спонукальні речення—це …

Визначте, яким будуть речення за метою висловлювання:


Рідна мова в рідній школі!

Що бринить нам чарівніше?

Що нам ближче і миліше,

І дорожче в час недолі?


Скільки звуків у слові бринить? Скільки букв?

Що означає це слово? Де ми можемо дізнатись значення слова?

Де ми можемо дізнатись правильнее написання слова?

Поділіть  слово бринить  для переносу.

***

 

Закінчіть твердження:

Речення виражає…

Речення складається зі …

Перше слово в реченні пишеться…

В кінці речення ставимо…

Дайте відповіді на запитання спонукальним реченням:

Як навчитися грати у футбол?

Як вибрати книгу в бібліотеці?

Як потрібно працювати на уроці?

Яке сполучення слів не можна назвати реченням?

Що потрібно змінити, щоб речення стало окличним?

***

 

Що таке текст?

З яких частин складається текст?

Скільки речень в цьому тексті?


Без веселого джмеля

посмутнішала б земля.

Він весною у садку

носить золото пилку.

Добре трудяться джмелі,

щоб цвіло все на землі.

В. Земной


Визначте тему цього тексту. Доберіть заголовок.

Яка орфограма у слові трудяться? Назвіть ще слова з такою ж орфограмою.

Поділіть слово джміль для переносу.

Визначте, скільки у цьому слові звуків і букв.

***

Які правила спілкування ви можете назвати?

З’єднайте слова привітання зі словами синичка, горобчик, зозуля.

Поясніть прислівя:

Слово чемне кожному приємне.

Привітному крізь добре.

Що таке речення?

Які розділові знаки ставляться в кінці питальних речень?

Наведіть приклад питального речення.

Складіть речення з поданими дієсловами. Які з них будуть розповідними, які спонукальними?

Зібрали—збирайте, памятають—памятайте, береже—бережіть.

***

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слово. Значення слова

 

Дай відповідь «Так» чи «Ні»:     

  Декілька слів—це завжди речення?

 Речення—це завжди декілька слів?

 Кожне звертання—це слово?

 Кожне слово—це звертання?

Знайди звертання у реченні:


Виглянь, равлику, до мене

із хатинки-кам’яниці,

 

вистав дві свої антени,

будем мультики дивитись.

А. Качан


Яким буде це речення за метою висловлювання? За інтонацією?

Хто такий равлик? Де ми можемо дізнатись значення слова?

Які ви знаєте словники?

 

***

Який розділ ми почали вивчати?

У якому словнику пояснюється значення слова?

Визнач  слова за їхніми значеннями:

Трав’яниста рослина зі схожою на зірку квіткою з жовтою серединкою і зовнішніми променями різної форми і кольору. (айстра)

Хижа тварина, трохи більша за собаку, що добуває їжу активним пошуком та переслідуванням жертв. (вовк)

Які значення може мати слово? (пряме і переносне)

Визначити слова, вжиті у переносному значенні.

 


Ще сонно диха тихий сад,

Ще сплять навколо квіти.

 

Ще не прокинулась роса,

Спить чоловік, і діти.

(А. Костецький).


Складіть речення, в яких слово золотий мало б пряме (переносне) значення.

***

Продовжіть речення:

Твоє слово може когось розсмішити і …(засмутити), посварити і … (помирити), поранити і … (вилікувати), налякати і …(заспокоїти).

Продовжіть прислівя:

Від теплого слова і … (лід розмерзає)

Добре слово і … (для кицьки приємне)

Говори мало, слухай багато, а … (думай ще більше)

Будь господарем … (свого слова)

Які словники ви знаєте?

Що ви уявляєте, коли чуєте слово ручка ? Складіть речення, в яких  слово ручка буде виявляти різні значення.

Складіть речення, в яких слово срібний мало б пряме (переносне ) значення.

Назвіть спочатку тверді приголосні у слові срібний, а потім м’які.

***

Як називаються головні слова у реченні?

Як знайти у реченні підмет і присудок?

Знайдіть у реченні головні слова:

Задзвонив синенький дзвоник на стеблі.

Яке слово вжите у переносному значенні?

Відгадайте загадки. Скільки значень має слово-відгадка?


Тезко мій збудує дім—

Я дам воду в домі тім. (Кран)

С. Павленко

Друг мій воду набирає,

Я у вирій відлітаю. (Журавель)

С. Павленко


Визначте кількість звуків і букв у слові набирає.

 

***

Який розділ ми вивчаємо?

В якому словнику ми можемо дізнатись, як правильно вимовляється слово?

Що таке синоніми?

Відгадайте загадку, знайдіть у ній синоніми.


Хто дід?

Зїжджалися дочки у гості до діда:

Ось там Завірюха санчатами їде,

За нею Метелиця слідом мете,

Хурделиця Хугу з собою веде,

А тільки-но вітер у полі завіє,

 

Як стануть на лижі Хуртеча й Завія,

Нарешті удвох з Заметіллю приїхала

Найменша -- улюблена донечка Віхола.

 (Дід Мороз.)


Поділіть для переносу слова завія, заметіль.

Складіть питальне речення зі словом метелиця.

Який знак ставиться в кінці питального речення?

 

***

Що таке речення?

Які бувають речення за метою висловлювання?

Складіть розповідне речення, в якому слово шовковий мало б пряме (переносне) значення.

Доберіть синоніми до слів дорога, акуратний, кричати.

Для чого в нашому мовленні потрібні слова-синоніми?

Відгадайте загадку, знайдіть у ній антоніми.

Чорна корова усіх зборола, а білий віл усіх підвів.

Що ви можете сказати про слова-відгадки?

На які запитання відповідають слова однієї пари антонімів?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Будова слова

 

Що таке текст?

З яких частин складається текст?

Визначте вид тексту. Доберіть до нього заголовок.


Зорі бігають по небу босоніж,

тому й не чути

тупоту їхніх ноженят.

 Зорі бігають по небу, зачаївши подих,

тому й не чути,

як вони дзеленчать.

 А може, зорі й не бігають по небу?

Бо чого їм там бігати?

Можна ж набити гулю

чи підвернути ногу,

спіткнувшись об камінчика

 

край Чумацького Шляху!

 Зорі взуваються в золоті черевички

і ходять одна до одної в гості –

чисто небесні панни.

 А тоді, як на небі

не стає видно жодної зірочки,

знайте, -

то зорі нагостювалися

й порозходилися по своїх домівках,

бо кожна зірка завжди ночує

тільки вдома.

 Юрій Бедрик.


Доберіть антоніми до слів бігають, взуваються, порозходилися, завжди.

Доберіть синоніми до слів дзеленчать, ходять.

Визначте кількість звуків і букв у слові ночує.

***

 

Продовжіть речення:

Слова, близькі за значенням—це…

Слова, протилежні за значенням—це…

Знайдіть антоніми у прислівях:

З великої хмари—малий дощ.

Котові—жарти, а мишці—слізки.

Ранні пташки росу пють, а пізні—слізки ллють.

Мяко стеле, та твердо спать.

Який розділ ми почали вивчати?

Що таке закінчення?

Для чого служить закінчення?

Змініть слово мишка, визначте закінчення.

Сладіть з цим словом спонукальне речення.

***

Доповніть  речення:


Якщо змінюєш ти слово,

то незмінна там … (основа).

Ту частинку, що міняли,

ми  … (закінченням) назвали.


Для чого служить закінчення у слові?

Відгадай загадку.

А що то за віконце чарівне, яке мені показує мене? (Дзеркало)

Прозмінюйте слово дзеркало, визначте у ньому закінчення.

Доберіть до слова дзеркало синоніми (люстро, люстерко, свічадо—арх.)

Складіть з цим словом речення зі звертанням.

***

 

Який розділ ми вивчаємо?

Що таке закінчення слова?

Як визначити закінчення у слові?

Знайдіть у тексті форми одного слова.


Вкрив дерева білими крильми

 морозець колючий, мов шипшина.

Білі черевички у зими,

біла-біла в неї кожушина.

 

Білі сани, білогриві коні,

білі рукавички пухові,

білі щоки, а вуста червоні,

мов розквітлі маки польові.

М. Сингаївський


Яке закінчення у словах біла, білі, білими? Яка основа?

З яких частин може складатися основа слова?

***

 

Що таке речення?

Якими бувають речення за метою висловлювання? За інтонацією?

Визначте, які види речень є у вірші:


Навкруги казкові шати—

сиве плетиво гілок.

Спробуй зразу відгадати,

де тут в’яз, а де дубок.

 

Де калина, де шипшина,

 де черешенька мала?

 Все зима запорошила,

запушила, замела.

В. Скомаровський


Що означає слово шати? (одяг)

Де ми можемо дізнатись значення слова?

Що таке синоніми? Знайдіть їх у вірші.

В прямому чи переносному значенні вжиті ці слова?

Прозмінюйте слово калина, визначте закінчення і основу.

Доберіть спільнокореневі  до слова зима. Визначте корінь.

***

Продовжіть речення:

Закінчення—це…

Закінчення, як і прийменники, служить…

Основа—це…

Корінь—це…

Знайдіть у тексті спільнокореневі слова .(яблуня, яблунька)


Щодня через леваду,

через гнучкий місток

шле яблунька із саду

мені лист за листом.

 

Сьогодні на світанку

дізнався я з листів,

що яблуня-мерзлянка

боїться холодів.

А. Качан


Чи будуть спільнокореневими слова лист, листом, листів? Чому?

Визначте закінчення у цих словах.

Які значення має слово лист? Як називаються слова, що мають декілька значень?

Поділіть для переносу слова гнучкий, шле, боїться.

***

Що називається основою речення?

Знайдіть підмет і присудок у реченнях:


Тече вода з-під явора

яром на долину.

 

Пишається над  водою

червона калина.

Т. Шевченко


 

В прямому чи переносному значенні вжито у вірші слово пишається?

Яка орфограма у цьому слові?

Назвіть всі звуки у слові явір.

Розгадайте метаграми:


Ви, дітки, враз пізнаєте мене.

Я—сильний вітер, що дерева гне.

Склад ки допишете в кінці—

солодкі вийдуть корінці.

(Буря—буряк )

На  траві вона паслася

та й побігла до води.

Я додав одну лиш букву—

вийшов хлопець хоч куди.

(Коза—козак )


Чи будуть слова-відгадки спільнокореневими? Чому?

***

Що таке антоніми?

Назвіть слова-антоніми у прислівях:

Давній друг ворогом не стане.

Менше говори, більше роби.

По одягу зустрічають, по розуму проводжають.

Доберіть спільнокореневі слова до слів друг, одяг, розум.

Відгадайте загадку:

Вчора ще у річці
Плескалась водичка.
Як з’явився сивий дід
То зробив з водички лід. (Мороз)

Змініть слово лід так, щоб у корені  відбулося чергування.

Чи будуть спільнокореневими слова лід—льоду? Чому?

Визначте закінчення у слові водичка.

***

Як визначити у слові закінчення?

Що таке форми слова?

Які слова називаються спільнокореневими?

Як знайти корінь слова?

До поданих слів доберіть форми з чергуванням:

Стіл, піч, сіль, грім, осінь, річ, кінь, гість, радість.

Знайдіть у приказках іменники, в яких при зміні відбувається чергування:

Час не кінь, не підженеш і не зупиниш.

Вечір покаже, який був день.

Чим темніша ніч, тим ясніші зорі.

Визначте кількість звуків і букв у словах кінь, день. Чи можна ці слова переносити з рядка в рядок?

***

Закінчіть висловлювання:

За інтонацією речення бувають…

Окличні речення вимовляються…

В кінці окличного речення ставиться…

Знак оклику може стояти поряд зі знаком…

Порахуйте, скільки окличних речень у вірші:


Я так люблю весну, люблю тепло,

духмяний аромат пори цвітіння!

Здається, що ніяке в світі зло

не пустить у цей час свого коріння.

Окрилена душа така легка!

А скільки в ній надій! А планів скільки!

І навіть грім бадьорить—не ляка,

і дощик не засмучує ніскільки!


Доберіть синоніми до слова духмяний.

Доберіть антоніми до слів зло, засмучує, легка, тепло.

Яку букву Е чи И потрібно писати в словах весна, тепло, легка? Як це перевірити?

***

 

Закінчіть  висловлювання:

Наголос у слові завжди падає на … (голосний звук)

Наголошений звук завжди вимовляється … (чітко)

Щоб перевірити правопис слова з ненаголошеним [е] чи [и] в корені, треба…

Відгадай  загадки. До відгадок добери перевірні слова:


Де не глянь—ріки, гори, ліси,

полонини, озера, поля…

Не знайти ще такої краси,

 як на нашій планеті… (Земля)

Кольори усі зібрала

 і півколом в небі стала. (Веселка)

 

 


Як ви напишете слово Земля, коли мається на увазі назва планети?

Яке ще значення має слово земля? (суша, берег як протилежність воді, морю; верхній шар земної кори; країна, край, держава)

Як називаються слова, що мають кілька значень?

Наведіть приклади багатозначних слів.

***

Чи будуть правильними твердження:

Корінь, суфікс, закінчення—це частини основи.

Щоб знайти корінь, треба прозмінювати слово.

Слова мильний і милий мають спільну частинку, але не будуть спільнокореневими.

Слова школа, школи, школою мають спільну частинку, тому будуть спільнокореневими.

Як перевірити правопис слів з ненаголошеним [е] чи [и] в корені?

Доберіть перевірні слова до поданих слів:

Зерно, сини, млини, мишей, близький, писали, тихенько, вечірній.

 Знайдіть у вірші слова з ненаголошеними [е] чи [и] в корені:


Сонце по діброві

ходить, як лисичка.

 

Котики вербові

жмурять жовті вічка.

 А. Камінчук


Доберіть до них перевірні.

Чи можна слово котики назвати багатозначним?

***

Які бувають речення за метою висловлювання?

Які речення називаються питальними?

Що ставиться в кінці питальних речень?

Скільки питальних речень є у вірші?


-Ой, скажіть волошки, чом ви такі сині?

-Бо на нас із неба впало по росині.

-Ой, скажіть-но маки, чом такі червоні?

-То на нас із неба впав гарячий промінь.

-Ой, скажіть ромашки, чом такі ви білі?

- Бо на нас хмаринки спочивати сіли.

В. Мандрика


Яку букву, Е чи И потрібно писати в слові червоні?

Чи можна до цього слова дібрати перевірне?

Де ми можемо дізнатись правопис слів, що не перевіряються наголосом?

Які ще словники ви знаєте?

***

З яких частинок може складатися слово?

Що таке корінь?

Доберіть спільнокореневі слова до слів грім, школа, гість, ведмідь. Яке мовне явище ви спостерігаєте при цьому?

Знайдіть слова з ненаголошеними [е],[и] у вірші:


Журавель край поля стереже криницю,

не здійметься вгору, не махне крилом.

Колосом додолу хилиться пшениця,

слухає розмову вітру з джерелом.

Б. Раєвський


Як можна перевірити правопис слів з  ненаголошеними [е],[и]?

Яке значення має слово журавель у вірщі? Яке ще значення має це слово?

Як називаються слова, що мають кілька значень?

Визначте кількість звуків і букв у слові джерело.

***

Що називається основою слова?

Відгадайте загадку:


Я антонім слова „літо”,
В мене біла тепла свита,
я мороз люблю сама:
Адже звуть мене ... (зима)


Прозмінюйте слово зима, визначте у ньому закінчення.

Яка основа слова зима?

Яку букву, е чи и ви напишете в цьому слові? Доберіть перевірне.

Змініть слово муха так, щоб відбулося чергування.

Поясніть, що означає вираз «Робити з мухи слона» (перебільшувати), «Якась муха вкусила» (бути в поганому настрої).

Як вимовляються дзвінкі приголосні звуки в кінці слова і складу?

***

На які групи поділяються  приголосні звуки української мови?

Назвіть глухі приголосні звуки?

Який глухий приголосний не має пари дзвінкого?

Які дзвінкі приголосні не мають пари?

Як вимовляються дзвінкі приголосні звуки в кінці слова і складу?

Відгадайте загадки, правильно вимовляючи слово-відгадку:


Я падаю на ваші хати,

я білий-білий, волохатий.

Я прилипаю вам до ніг

 і називаюсь просто … (сніг)

На шибках без олівця

він малює без кінця. (Мороз)

Прозорий, як скло,

та не вставиш у вікно. (Лід)


Доберіть спільнокореневі слова до слів сніг, мороз, лід.

В яких словах відбувалося чергування у корені?

***

Назвіть парні глухі—дзвінкі звуки.

Змініть приголосний дзвінкий на парний йому глухий. Назвіть слово, що утворилося.

Жити, коза, дочка, сажа, зірка, плоди, ліз, душ.

Знайдіть у вірші пари слів, що розрізняються дзвінкимим і глухими приголосними.


В дощ шукав у лісі гриб,

й захворів тепер на грип.

 

Лікував я довго зуб,

на обід поїв лиш суп.

 Д. Чередниченко


Доберіть антоніми до слів шукав, захворів, довго.

Прозмінюйте слово дощ, визначте у ньому закінчення. Чи будуть слова дощ, дощі, дощем, дощу спільнокореневими?

З яких частин може складатися основа слова?

***

Закінчіть висловлювання:

Щоб перевірити правопис ненаголошених [е] та [и] потрібно…

Перевірним є лише те слово, в якому…

Деякі слова потрібно перевіряти за допомогою….

Доберіть перевірні слова.

Зерно, шепотів,кричати, вечеряти, глибокий, летіти.

Що таке префікс?

Знайдіть у прислів’ях слова з префіксами:

Думка найхуткіша, земля найситніша, сон наймиліший.

Вмієш сказати, вмій і змовчати.

Сказаного і сокирою не вирубати.

Десять разів відміряй, а один раз відріж.

Поділіть для переносу слова десять, сокирою, один.

 

***

Назвіть слова за їхнім значенням:

Плодове дерево, яке має жовтогарячий солодкий плід з великою кісточкою. (Абрикос)

Керівник підприємства, установи, школи.

Вічнозелене цитрусове дерево, яке має запашний оранжевий кулястий плід.

Як перевірити правопис ненаголошених  е, и в цих словах?

Закінчіть висловлювання:

Прийменники служать для… (звязку слів у реченні)

Префікси служать для… (утворення нових слів)

Прийменники пишуться зі словами… (окремо)

Префікси пишуться зі словами …. (разом)

Між прийменником і наступним словом можна…. (вставити інше слово)

 

***

Що таке закінчення?

Визначте закінчення у словах:

Книжка, школа, веселий, сонце, небо, грім.

Для чого служить закінчення?

Змініть закінчення і утворіть словосполучення зі слів:

Читаю, книжка; спіймав, рибка; копав, лопата; витирав, серветка; багато, гриб.

Розгадайте мовну загадку:


Якщо із з візьмеш це слово,

великий дощ впаде раптово.

 Як тільки з на с заміниш—

між фруктами мене зустрінеш. (Злива--слива)


До глухих чи дзвінких належать звуки [з],[с] ?

Назвіть ще парні дзвінкі-глухі звуки.

***

Відгадайте загадки:


Скатертина біла

увесь світ закрила. (Сніг)

Ніжна зірка біла-біла

на долоню теплу сіла.

А як сіла, то й розтала,

голуба водичка стала. (Сніжинка)

Птах цей червоногрудий

не лякається застуди.

Як сніги впадуть умить,

він у гості прилетить. (Снігур)

Надворі мороз тріщить,

а він з віником стоїть. 

А як сонце припече,

кине віник і втече. (Сніговик)

З-під снігу з’явився,

прокинувсь од сну.

Усіх запросив

зустрічати весну. (Підсніжник)

 


Що спільного у слів-відгадок? Як називаються такі слова?

З яких ще частин може складатися основа?

Яка буква пишеться в кінці префіксів роз-, без- ?

***

 

Що таке префікс?

Знайди слова з префіксами у вірші:

 


У припічку пречорний жук сховався,

прекрасно розуміючи, що тут

прехитрі кури і шпаки презлії

уже його, напевне, не знайдуть.

Приблуді затишно у припічку сидіти.

Тут тихо, тепло—цвірінчить цвіркун.

От тільки по ночах все сняться квіти,

привільний вітер, придорожній шум.

Л. Андрієнко


 

Що означає слово припічок? (Місце перед піччю; горизонтальна площина перед челюстями печі під комином, продовженням якої є черінь печі.)

В якому словнику ми можемо знайти значення слова?

Доберіть антоніми до слів тихо, тепло.

В якому словнику ми можемо знайти антоніми до слова?

***

Доберіть до слів такі споріднені, щоб після сумнівного приголосного стояв голосний.

Вузький, низький, швидкий, легкий, рідкий, солодкий.

Складіть спонукальне речення зі словом легкий.

Відгадайте загадки:


Я у кожній деревинці,

квітці, кущику, травинці.

В класі на уроках мови

ти побачиш мене в слові. (Корінь)

Я  усім вам допоможу.

І повинен знати кожен:

перед коренем стою

 і нові слова творю. (Префікс)


Утворіть за допомогою префіксів нові слова:

Бачив, вчив, йшов, їхав, терти, в’язати.

***

Правильним чи неправильним буде твердження:

Префікс—це частина слова, що стоїть після кореня.

У префіксах роз-, без- пишеться тільки буква з.

Перед буквами к,п,т,ф,х пишеться тільки префікс з- .

У слові зшити пишеться префікс с- .

Знайдіть у вірші слова з префіксами:


Осінь

Осінь обтрусила яблука доспілі.

На пеньочку в лісі відпочити сіла.

 

 

Поправля хустинку стомлено рукою,

а гриби з торбинки сипляться додолу.

А. Коваль


 


Що таке суфікс?

Чим подібні префікс і суфікс? Чим вони відрізняються?

***

Що спільного в словах віддати, оббити, роззброїти, беззубий, оббігти?

Знайдіть слово зі збігом приголосних у вірші:


Засинай, моя маленька,

моя донечко рідненька.

Хай спочинуть твої ніжки,

що оббігли всі доріжки.


За допомогою якого суфіксу утворені слова маленька, рідненька?

Утворіть за допомогою суфіксу –еньк- нові слова від поданих:

Білий, ясний, тихий, радий, чистий.

Доберіть спільнокореневі до слів ніжки, доріжки. З яким мовним явищем ви зустрілись при цьому?

Визначте кількість звуків і букв у слові моя.

Частини мови

Що називається основою речення?

Що таке підмет?

Що таке присудок?

Знайдіть підмет і присудок у реченні:


У вечірнім небі

білява хмаринка

 

розрізала місяць

на дві половинки.

В. Мандрика


Визначте префікс у слові розрізала.

Що ви знаєте про правопис префіксів роз-, без- ?

Що таке суфікс?

Утворіть за допомогою суфікса –инк нові слова від поданих:

Хмара, картина, горобина, малина, дитина.

Назвіть голосні і приголосні звуки у слові місяць.

***

Як називаються слова протилежні за значенням?

Утворіть за допомогою префіксів антоніми до слів:

Виїхати, занести, забігти, відлетіти, викопати, насипати.

Визначте «зайве » слово. Поясніть свій вибір.

Літак, літати, літо, переліт.

Гора, горіти, гірка, гірочка.

Міст, місток, місточок, місто.

Будівля, будувати, будильник, будівельник.

Які слова називаються спільнокореневими?

Знайдіть у вірші форми слова і спільнокореневі слова.


Срібні дерева,
срібне гілля,
сріблом пухнастим
вкрита земля.
Срібні у синьому
небі хмарки,
в срібних заметах
срібні стежки.
Срібний-пресрібний
ліс приберіг
білочці срібній
срібний горіх.
Леонід Первомайський


 

Що таке частини мови?

***

На які дві групи поділяються всі частини мови?

Закінчіть речення:

Піч кладеться, а будинок …

Суп вариться, а пиріг …

Платті шиється, а шкарпетки …

Дрова рубаються, а трава …

Яка орфограма у словах, що ви дібрали?

До якої частини мови належать дібрані слова? Які ще частини мови ви знаєте?

Відгадайте загадку. Визначте, до якої частини мови належать слово-відгадка:


Солоне—не сіль,

біжить—не річка,

блищить—не золото.

Дай, Боже, вгадати,

та менш його знати. (Сльози)


Доберіть ще  слова з буквосполученням ьо.

***

 

 

 

Іменник

 

Які частини мови ви вже знаєте?

Доберіть до слова мороз спільнокореневі і визначте, до якої частини мови вони належать.

Знайдіть спільнокореневе слово до слова мороз у вірші:


Шибки заморожені,

галас із двора,

 

зимою розтривожена

весела дітвора.

В. Бойко


Яке мовне явище відбувається у корені цих слів?

В якому ще слові цього вірша можливе чергування в корені? Доведіть.

Що ви знаєте про правопис префікса роз- ?

Доберіть  дієслова з префіксом роз-.

Яку букву, е чи и, ви напишете в словах весела, зимою? Як перевірити правопис ненаголошених е та и?

***

 

Який розділ ми почали вивчати?

Що таке іменник?

На які групи поділяються іменники?

Назвіть іменники, що «живуть» тільки взимку. ( Сніг, сніжинки, мороз, хуртовина, заметіль…)

Назвіть іменники, що «заважають» дітям вчитися. ( Лінь, неуважність, неохайність…)

Назвіть іменники, які б ви хотіли запросити на сьогоднішній урок. ( Увага, знання, дружелюбність…)

Знайдіть іменники у тексті:


Прилетіла ти звідкіль,

білосніжна заметіль?

На кого ти розгнівилась,

що з вітрами в полі билась?

 

Вранці я іду до школи

по дорозі через поле.

Хуртовино, розступися,

щоб я в школу не спізнився!

В. Мандрика


Які за метою висловлювання речення ви почули в тексті?

Які слова-синоніми використав автор?

Доберіть ще синоніми до слова заметіль.

***

Розгадайте загадку:


У зимову веселу пору

ми кращі друзі дітвори.

Вивозять діти нас на гору,

а ми веземо їх з гори. (Сани)


До якої частини мови належить слово-відгадка? Доведіть.

Назвіть всі звуки у слові сани.

Визначте, до глухих чи дзвінких приголосних належать приголосні звуки цього слова?

Назвіть пари приголосних за дзвінкістю—глухістю.

Правильним чи неправильним буде твердження:

Всі власні іменники відповідають на питання «хто?» .

Всі власні іменники пишуться з великої букви.

Всі власні іменники—це імена і прізвища.

Всі загальні іменники пишуться з маленької букви.

Складіть спонукальне речення, використовуючи власні іменники.

***

Яка частина мови називається іменником?

На яке питання відповідають іменники-істоти, іменники-неістоти?

Визначте, до якої групи (істоти--неістоти) належать ці слова:

Космонавт, учениця, бджола, дуб, ромашка, дятел, снігур, клен.

Що таке власні іменники? Як вони пишуться?

Знайдіть власні іменники у тексті:


До нас журавлик прилітав,

він гарні віршики читав

 про синє небо і весну,

 

про Чорне море і Десну,

про Україну—рідний край…

Ти ще раз, друже, прилітай!

І. Січовик


Доберіть заголовок до цього тексту.

Визначте, яким буде останнє речення за метою висловлювання.

***

 

Виправіть помилку у висловлюванні:

Іменник—це член речення, який відповідає на питання хто? або що?

Власні назви, якщо вони означають назви істот, пишуться з великої букви.

Загальні назви відповідають на питання що?

Назви істот пишуться з великої букви.

Знайдіть у вірші власні назви.


З’являється з пітьми Чумацький Шлях,

що у серпневу ніч такий близький.

Везуть із Криму на своїх возах

по селах сіль небесні чумаки.

С. Гольдін


Яку букву, е чи и, ви напишете у словах серпневу, небесні? Доберіть перевірні.

Яку букву, з чи с, ви напишете в середині слова близький. Як це перевірити?

Знайдіть у вірші слова, в яких відбувається чергування у корені. (Ніч, віз, сіль, села)

 

***

Відгадайте загадку:

То чорна, то сива по небу ходила.

Набив її вітер—сльози розпустила. (Хмара)

До якої частини мови належить слово-відгадка?

Що ви можете сказати про це слово, як частину мови?

Які ще іменники вживаються у загадці?

Визначіть рід іменників хмара, вітер, небо.

Назвіть всі звуки у слові хмара.

Які приголосні у цьому слові будуть глухими, а які дзвінкими?

Яких приголосних, дзвінких чи глухих, більше в українській мові?

Доберіть спільнокореневі слова до слова вітер.

Визначіть префікс у слові розпустила. Що ви знаєте про його правопис?

***

Який розділ ми вивчаємо?

Що таке іменник? Знайдіть іменники у вірші:


Беззоряний вечір підкрався нишком,

небо у хмари вдягнув проворно…

 

З рудої на сіру змінилась кішка,

а потім стала, мов сажа, чорна.

В. Шинкарук


Визначіть рід іменників вечір, небо, кішка.

Які іменники будуть назвами істот, а які—назвами неістот?

Яка орфограма у слові беззоряний?

Як виникло подвоєння у цьому слові?

Наведіть приклади слів з подвоєнням при збігу приголосних на межі префікс—корінь. (Беззубий, оббігти, оббити, віддячити, відданий, беззвучний…)

Складіть питальне речення зі словом оббігти.

***

Виправте помилки у твердженні:

Назви істот пишуться з великої літери.

Іменники середнього роду відповідають на питання що?

Іменники чоловічого роду замінюються словом вони.

До поданих слів доберіть спільнокореневі, які відповідають на питання хто? :

Сад, море, ліки, робота, космос, комбайн, школа.

Знайдіть у прислівях іменники середнього роду:

Діло майстра величає.

Ясний розум—і слово ясне.

Незнання—ворог, а знання—друг.

Відгадайте загадки. Визначте, які з іменників-відгадок вживаються тільки у множині, а які лише в однині.


Мию, мию без жалю.

Мию там, де брудно.

Цю роботу я люблю,

 та від неї худну. (Мило)

Білий, як сніг, солодкий, як мед.

 До рота попав, там і пропав. (Цукор)

Рідке, а не вода,

біле, а не сніг. (Молоко)

Своїх очей не маю,

а бачити допомагаю. (Окуляри)

 


***

Закінчіть висловлювання:

Слово можна назвати іменником, якщо…

Власні іменники відрізняються від загальних тим, що…

Якщо до іменника можна дібрати слова він, мій, то цей іменник…

Визначіть  іменник серед слів:

Смішний, сміється сміх.

Жовток, жовтіти, жовтий.

Летючий, літак, летіти.

Знайдіть у вірші іменники вжиті у однині і іменники, вжиті у множині.


Серце в тривозі:

як при дорозі

мальви високі цвітуть?

Вітер—схиляє, люди—ламають,

зливи із градом січуть.

Г. Чубач


Вкажіть іменники, в яких може відбуватися чергування в корені.

Назвіть звуки і букви у слові ламають.

***

Закінчіть речення:

Іменник—це частина мови, що називає…

Іменники можуть називати конкретні предмети, явища, ті, що можна… (побачити і почути). Наприклад …

Іменники можуть називати абстрактні поняття,які побачити і почути… (не можна). Наприклад …

Знайдіть іменники у вірші:


А для щастя треба

зовсім небагато:

сонце, зорі, небо

і весела хата.

 

 А у хаті рідні,

друзі, мама, тато,

щоб любов і радість

там жила крилата.

Н. Красоткіна


Назвіть іменники—назви істот і іменники—назви неістот.

Назвіть іменники вжиті у однині та  іменники, вжиті у множині.

Поясніть, як перевірити правопис ненаголошених е,  и у словах весела, крилата.

Доберіть назву до цього твору.

Прикметник

Скільки частин мови є в українській мові?

Які частини мови ви вже знаєте?

Що таке іменник?

Відгадайте загадку:


В ньому сторінок багато,

там і будні, там і свято.

Він події позначає,

 історичні дати знає

та рахує залюбки

тижні, місяці роки. (Календар)


До якої частини мови належить слово-відгадка?

Що ви можете сказати про цей іменник? (неістота, загальна назва, чол. рід, однина)

Прозмінюйте цей іменник за питаннями.

Як перевірити ненаголошений  е в корені цього слова?

Назвіть ще іменники, ненаголошені е, и яких потрібно перевіряти за словником.

***

Закінчіть речення:

Знає кожен з нас чудово—не прожити нам без… (мови)

Щоб розумним дуже стати, треба рідну мову … (знати)

І щоб вміти говорити, треба рідну мову … (вчити)

Доберіть гарні, влучні слова, щоб розказати, яка наша мова.

До якої частини мови належать ці слова?

Що таке прикметник?        Знайдіть прикметники у вірші:


Сама собою річка ця тече,

маленька річечка, вузенька, як долоня.

 

Ця річечка Дніпра тихенька синя доня,

маленька донечка, без імені іще.

М Вінграновський


Який власний іменник використаний у тексті?

Наведіть ще приклади іменників—назв річок. Як вони пишуться?

Знайдіть у вірші спільнокореневі слова.

Визначте, який суфікс у слові маленька. Які ще слова з таким же суфіксом є у тексті?

***

Що таке основа речення?

Знайдіть підмет і присудок у реченні:


Під розлогим дубом

нам на втіху

 

заховавсь від сонця

 клаптик снігу.

В. Кочевський


До якої частини мови належить підмет?

Що таке іменник?

Яку частину мови ми почали вивчати?

Що таке прикметник?

Знайдіть у реченні прикметник. З яким словом він звязаний?

Поставте питання від іменника до прикметника.

До іменників доберіть прикметники так, щоб утворилися імена казкових персонажів:

Шапочка, рибка, каченя, курочка, музиканти, королева.

***

Що таке прикметник?

З якою частиною мови прикметник зв’язаний у реченні?

Знайдіть прикметники у прислів’ях:

Ранні пташки росу пють, а пізні—слізки ллють.

Ледачого всі обминають, а роботящого—шанобливо вітають.

Від рідної землі віє теплом, від чужої—холодом.

Що ви можете сказати про ці пари прикметників?

Що таке антоніми?

Що таке синоніми?

Доберіть синоніми до прикметників:

Сміливий,веселий, ввічливий.

Складіть спонукальне речення зі словом ввічливий. Яка орфограма у цьому слові?

***

Продовжіть речення:

Слово можна назвати прикметником, якщо…

У реченні прикметник звязується з…

Прикметник, як і іменник змінюється за…

Прикметник стоїть у тому ж числі, що й …

Знайдіть прикметники у тексті:


У лісі на галяві теплій

поміж ялинок запашних

 

уперше спалахнув метелик—

тендітний вогничок весни.

А. Костецький


Поставте запитання від іменника до прикметника.

Визначте число прикметників.

Що таке префікс?

Знайдіть у вірші слова з префіксами.

Поясніть , чому у слові спалахнув вживається префікс с-. наведіть ще приклади слів з префіксом с-.

***

Дай відповідь «Так» чи «Ні»:

Суфікс завжди стоїть після кореня?

Частина слова, що стоїть після кореня, завжди суфікс?

Кожен прикметник—це слово?

Кожне слово—це прикметник?

Якщо до прикметника можна поставити питання який?, то він чоловічого роду?

Якщо прикметник чоловічого роду, то він в однині?

Відгадайте загадку:


У вінку зеленолистім,

у червоному намисті

задивляється у воду

на свою хорошу вроду. (Калина)


Доберіть прикметники, що описують калину.

Знайдіть прикметники у загадці, визначіть їх рід і число.

Прозмінюйте словосполучення червона калина за питаннями.

Назвіть голосні і приголосні звуки у слові намисто. Які приголосні будуть

дзвінкими, а які глухими?

***

Що таке закінчення слова?        Що таке основа слова?

З яких частин може складатися основа?

Знайдіть слова з префіксами у вірші:


Розтанула зоря досвітня,

росою вкрилися поля.

 

 Ласкава, щедра і привітна

лежить навкіл твоя земля.

М. Сингаївський


Що ви знає те про правопис префікса роз- ?

Які прикметники зустрілись вам у вірші?

Поставте питання від іменника до прикметника, що з ним зв’язаний.

Визначіть рід і число прикметників.

Поясніть правопис ненаголошених е, и в словах земля, лежить.

Назвіть всі звуки у слові твоя.

***

Продовжіть речення:

Слова, близькі за значенням, називаються…

Слова, протилежні за значенням, називаються…

Знайдіть у прислів’ях антоніми:

Вогонь добрий слуга, та поганий хазяїн.

В орача руки чорні, та хліб білий.

Повний колос до землі гнеться, порожній угору пнеться.

З великої хмари малий дощ буває.

До якої частини мови належать ці антоніми? Що таке прикметник?

Від кожного іменника утворіть прикметники чоловічого, жіночого та середнього роду:

Щастя, розум, сонце, жито, дощ.

Назвіть всі звуки у слові щастя.

Складіть з цим словом розповідне окличне речення. Що ставиться в кінці такого речення?

***

Які частини мови ви знаєте?

Що таке іменник?

Що таке прикметник?

Відгадайте загадку:


Маю плаття зелененьке,

гнучкі ніжні віти,

білу кору, стан тоненький…

Як я звуся, діти? (Береза)


Що ви можете сказати про слово-відгадку як частину мови?

Які ще іменники є в загадці?

Які прикметники з ними звязані?

Вкажіть число і рід цих прикметників.

Визначте рід іменників і зв’язаних з ними прикметників:

Синє небо, безмежне поле, фарфорова ваза, осінній ранок, глибоке море, ніжна пісня, чарівна музика, пухнасте кошеня, білий сніжок, срібний голос.

В якому значенні, прямому чи переносному, вжите слово срібний у словосполученні срібний голос?

Складіть речення, де слово срібний буде мати пряме значення.

 

***

Дайте відповідь на питання «так» чи «Ні» :

Прикметник відповідає на питання Хто? Що?

Прикметники не змінюються за числами.

Прикметники змінюються за родами.

У реченні прикметник завжди звязується з іменником.

Питання в реченні ставиться від прикметника до іменника.

Якщо змінюється іменник, то змінюється і прикметник, що зв’язаний з ним.

Знайдіть у вірші сполучення іменника з прикметником:


Могутній дуб, прадавній дуб

стоїть побіля яру.

Розкинув свій листатий чуб,

чолом торкає хмару.

 

Старече згорблене гілля,

кора, немов сталева.

Із лісу дідові здаля

вклоняються дерева.

М. Пригара


Визначте вид цього тексту.

Назвіть слова з префіксами.

Поясніть правопис префіксів з- у словах згорблене, здаля.

Наведіть приклади слів з префіксом с-.

Дієслово

Виправте  помилки у твердженні:

Іменник—це частина слова.

Іменники змінюються за родами.

Прикметник найчастіше повязаний у реченні з дієсловом.

Веселий—це прикметник середнього роду.

Що таке іменник?

Що таке прикметник?

Замініть подані словосполучення словосполученням іменник+прикметник за зразком:

Рослина для кімнати—кімнатна рослина.

Мороз вранці, варення з вишень, завдання додому, листя з клена, парк весною, тканина з шерсті, пиріг з яблуками.

Як перевірити правопис ненаголошеного звука  и в слові пиріг?

Прозмінюйте це слово, визначте у ньому закінчення.

***

Який розділ ми почали вивчати? Що таке дієслово?

Знайдіть дієслова у вірші:


День догорав неохоче,

вмивався дощем і вітром…

 

Вікна злякалися ночі

і спалахнули світлом!

В. Шинкарук


Поставте запитання до кожного дієслова.

Які дієслова у вірші вжиті в переносному значенні?

Поясніть, чому в слові спалахнули вжитий префікс с-.

Які ще слова з префіксами є в тексті?

Утворіть від поданих дієслів нові дієслова, використовуючи префікси з-, с- .

Поясніть свій вибір.

Клеїти, терти,варити, повзти, мішати, важити, купатися, шити, чистити, фотографувати, кликати.

***

Які частини слова ви знаєте?

Які частини мови ви знаєте?

Слова малювання, читання означають дію. Чи можна їх назвати дієсловами?

До якої частини мови належать ці слова?

Доберіть до іменників спільнокореневі дієслова:

Ходьба, праця, стук, спів, дозвіл, біг, креслення, письмо, мовлення.

Яким членом речення найчастіше виступає дієслово?

Знайдіть підмет і присудок у реченні:

Ось іде весна ярами, перелогами, лісами. Н. Забіла

Біля яру, біля стежки одягла верба сережки. Л. Костенко

Доберіть перевірні слова до слів весна, верба.

Назвіть слова, в яких ненаголошені е, и не перевіряються наголосом.

***

Закінчіть висловлювання:

Щоб зясувати, якою частиною мови є слово, треба…

Щоб визначити рід іменника, треба…

Щоб визначити час дієслова, треба…

Поставте запитання до кожного дієслова:

Зітхав, тремтить, грав, розтануть, покидає, пливе, малював, працюватиме.

Знайдіть дієслова у приказках, визначте їх час:

Сміється горщик з котла, а обидва чорні дотла.

За двома зайцями поженешся, жодного не спіймаєш.

Семеро одного не чекають.

Наскочила коса на камінь.

В яких дієсловах є префікс?

Поясніть вживання префікса с- у слові спіймаєш.

***

Розгадайте загадку:


Ми хочемо діяти, а не сидіти,

творити, співати, радіти, летіти.

Ми будь-яку дію означимо сміло.

Що робить? Що буде робить? Що зробила?

А мова із нами багата й жива.

Така наша суть, бо ми— … (Дієслова)

 

з журналу «Розкажіть онуку»


Що таке дієслово?

Яким членом речення найчастіше виступає дієслово?

Знайдіть в кожному рядку «зайве» дієслово. Поясніть свій вибір.

Їду, співаю, плив, читаю.

Напишу, зробив, працював, копав.

Заспіває, танцюю, прилетить, закриє.

Доберіть синоніми та антоніми до слова працював.

Назвіть всі звуки у слові їду.

***

Виправте помилки у твердженні:

Дієслово—це частина слова, що називає дію предмета.

Дієслово відповідає на питання який?  Яка? Яке? Які?

Дієслово у реченні звязується з прикметником.

Є такі часи дієслів: чоловічий, жіночий, середній.

Знайдіть у вірші дієслова, визначте їх час:


Засинає річка у дрімотній тиші,

шелестить ледь чутно висохлий полин…

 

У вечірнім небі місяць зорі вишив,

мов хтось в воду кинув пригорщу жарин.

В. Шинкарук


Поставте до іменників питання від дієслів.

Знайдіть  у тексті слова, вжиті в переносному значенні.

Назвіть всі звуки у слові пригорща. Які приголосні у цьому слові будуть дзвінкі, а які глухі?

 

***

Відгадайте загадку:


Пооблітала квіточки

в гайочку і в лужку.

Тепер скуштують діточки

солодкого медку. (Бджола)


До якої частини мови належить слово-відгадка? Доведіть.

Усно розберіть слово бджола як частину мови.

Доберіть до цього слова прикметники.

Які дієслова використані в загадці? Визначте час дієслів.

Поясніть, чому в слові скуштують використаний префікс с-.

Назвіть всі звуки в слові бджола. Що ви знаєте про звук [дж]?

Який ще звук української мови позначається двома буквами?

Доберіть ще слова з цими звуками.

Поясніть прислів’я:

Одна бджола багато меду не наносить.

Бджола мала, а й та працює.

***

 

Яку частину мови ми з вами зараз вивчаємо?

Що таке дієслово?

Знайдіть у вірші дієслова, вжиті в переносному значенні.


Реве та стогне Дніпр широкий,

сердитий вітер завива.

 

 Додолу верби гне високі,

горами хвилю підійма.

Т. Шевченко


В якому часі вжиті ці дієслова?

Доберіть до них відповідні дієслова минулого і майбутнього часу.

Знайдіть у вірші власний іменник. Що ви знаєте про правопис власних іменників?

Назвіть прізвища відомих вам українських поетів.

Доберіть перевірні слова до слів широкий, сердитий, високі, завива.

***

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
16 січня 2020
Переглядів
2630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку