Вправи для розвитку критичного мислення дітей.

Про матеріал
У даній презентації коротко описані вправи для розвитку критичного мислення дітей. А саме: «Знаємо- хочемо дізнатися- дізналися» «Асоціативний кущ» «Fishbone (Рибна кістка)» “Сенквейн” або “СЕНКАН” Ромашка"Блума" «Кошик ідей» «Кластер». Всі картинки взято з просторів інтернету.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вправи для розвитку критичного мисленнядітей

Номер слайду 2

«Критичне мислення – це вміння активно, творчо сприймати інформацію, оптимально застосовувати потрібний вид розумової діяльності, різносторонньо аналізувати її, мати особисту незалежну думку та вміти коректно її відстоювати, застосовувати знання на практиці».

Номер слайду 3

Учням задаються питання для самостійного осмислення за обраною темою. Наприклад, при вивченні письменника: Що ви знаєте про цього письменника? Які твори він написав? Які особливості його творів? Що ви дізналися нового з його творів/з його біографії? Що вам би хотілося ще дізнатися з цієї теми?Відповіді записуються кожним учнем в колонки «Знаємо» і «Хочемо дізнатися » у таблицю: Знаємо. Хочемо дізнатися. Дізналися. Можна одразу влаштувати обговорення в парах/трійках/командах. Потім учні заповнюють останню колонку таблиці. Після чого йде спільне обговорення того, чи співпали колонки 2 і 3. Колонка «Хочемо дізнатися» дає поштовх до подальшого пошуку нової інформації самостійно – до наступного заняття. «Знаємо- хочемо дізнатися- дізналися»

Номер слайду 4

Застосовується для визначення теми уроку, розвиває уяву та інтуїцію. Учні мають висловити свої здогадки/асоціації про тему, завдання для вивчення теми, ціль вивчення цієї теми. Обговорення має відштовхуватися від якогось узагальнюючого слова, наприклад, «Калина» (для теми «Народні символи України»). КАЛИНА«Асоціативний кущ»

Номер слайду 5

ЗИМАБілосніжна. Катання на санках. Дід Мороз. Сніг. Холод. Зимові свята

Номер слайду 6

Вчитель задає класу заздалегідь продумані питання за темою заняття. Всі питання починаються з «А правда, що…?». Відповідь може бути тільки «так чи ні» «Правильно/неправильно»

Номер слайду 7

Вчитель влаштовує опитування за певною тематикою. «Тонкі» питання передбачають відповідь лише «так чи ні» і починаються, наприклад, так: хто…? Що…? Чи правда, що…? Чи правильно твердження, що…? Чи можливо, що…? Чи згідні ви з…? Як звати…? Яку назву має…?«Товсті» питання вимагають розгорнутої відповіді – з аналізом, синтезом, порівнянням, оцінкою. Наприклад: дайте три пояснення, чому…? Поясніть, чому…? Чому ви вважаєте, що…? В чому різниця між…? Як можна узагальнити наступні поняття…? Що буде, якщо…? «Товсті/тонкі питання»

Номер слайду 8

«Дерево припущень» Підходить для тем, що містять елемент прогнозування, або обговорень щодо розвитку якогось явища у майбутньому. Учні озвучують свої ідеї та спільно створюють «дерево передбачень», де стовбур – задана тема, гілки – передбачення (я думаю, що …;ймовірно, що буде так…), а листя – аргументи на користь тверджень.

Номер слайду 9

Учні діляться на команди (або це можуть бути окремі ролі для 1 людини), кожна з яких отримує свого «капелюха». Колір капелюха вказує на тип завдання: Білий капелюх – фокусування уваги на інформації (аналіз відомих фактів та цифр, а також оцінка того, яких відомостей не вистачає та з яких джерел їх можна отримати). Жовтий капелюх – дослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз події/ідеї/ситуації, яка розглядається Чорний капелюх – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку.сторони, помилки. Червоний капелюх – увага до емоцій, відчуттів та інтуїції. Не вдаючись у подробиці та міркування, на цьому етапі висловлюються всі інтуїтивні здогадки. Зелений капелюх - пошук альтернатив, генерація ідей, модифікація вже наявних напрацювань. Синій капелюх – управління процесом дискусії, підбиття підсумків і обговорення користі таефективності методу в конкретних умовах.«6 капелюхів»

Номер слайду 10

Свою назву цей інструмент дістав через те, що його візуальне вираження нагадує рибну кістку. Він довзоляє учням «розбити» загальну проблемну тему на низку причин та аргументів. Застосування цього прийому допоможе учням зрозуміти важливість аргументації, а також те, що кожна проблема – багатогранна, може мати кілька причин, що впливають одна на одну. «Рибна кістка» є дуже дієвим інструментом у застосуванні до соціальних тем , на зразок «шкідливі звички», «погана екологія в місті» тощо. Порядок роботи:- Після спільного обговорення проблемної теми під модерацією вчителя учні записують її чітке формулювання в полі «Проблема».- Після аналізу інмформації за темою (з текстових матеріалів, фільмів тощо) учні виділяють причини та аргументи, що їх підтверджують. Часто причин знаходиться більше, ніж аргументів- Шляхом аналізу «причин-аргументів» діти формулюють висновок, який записується в останній частині малюнку. «Fishbone (Рибна кістка)»

Номер слайду 11

Номер слайду 12

«Сенквейн» - від фр. «п’ять». Деякі кажуть, що у вільному перекладі це означає «п’ять натхнень», або «п’ять удач». Сенквейн – це вірш, але незвичайний, а написаний за певними правилами. Порядок організації роботи: Тема (іменник)Опис (прикметник)Дія (дієслово)Ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного. Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок).“Сенквейн” або “СЕНКАН”

Номер слайду 13

Україна. Рідна, незалежна. Розквітаєш, зростаєш, милуєш. Ти моя рідна земля. Батьківщина.

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Метою вправи «Кошик ідей» є здебільшого зацікавлення дітей. Вчитель задає питання про те, що учні знають про певну тему/проблему. Кожен учень записує те, що згадає (на це виділяється 2 хв.). Далі учні обмінюються інформацією в командах – записують нові ідеї, якщо такі в когось з’являться. Потім по колу кожна команда називає якийсь із записаних фактів і всі разом складають єдиний список ідей у вигляді тез – в один «кошик» (можна взяти реальний кошик і складати туди папірці з ідеями, або ж намалювати його на плакаті і приліплювати туди стікери). Головний принцип – записуються усі ідеї, навіть помилкові (наприклад, «Шевченко народився в сім’ї музикантів»). Наприкінці заняття вчитель може виправити недостовірні тези і вписати туди разом з дітьми нову правдиву інформацію. «Кошик ідей»?

Номер слайду 16

Посередині аркуша(класної дошки) пишеться ключове слово, або речення, яке є «серцевинною» ідеї, теми. Навколо «накидайте» слова або пропозиції, що відображають ідею, факти, образи, що дотичні до цієї теми. По ходу записів, що з’явилися, з’єднуйте слова прямими лініями з ключовим поняттям. Результатом роботи буде структуроване графічне зображення, яке відображає наші міркування, і визначає інформаційне поле теми. Ось як, наприклад, може виглядати кластер на тему «Природа»: «Кластер»ПРИРОДАжива нежива рослини тварини явища

Номер слайду 17

Дякую за перегляд!Посміхайтеся частіше!

pptx
Додано
9 січня
Переглядів
12
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку