Проблема - як навчити школярів читати - постає перед учителем щоразу, коли він починає працювати з першим класом. Щоб успішно розвивати навичку читання,треба правильно розуміти основу цього процесу, насамперед, що читання - це психофізичний процес,залежний від особистості,швидкості реакцій, якості зору,темпераменту. В матеріалі представлена система вправ, яка допоможе учням оволодіти будь-яким рівнем читання.
Система вправ для розвитку навички читання
І Початковий етап навчання читанню
В ролі диктора виступає вчитель або учень,який читає швидше за інших, наче веде за собою.
В пари об `єднують учнів,коли один з них читає швидше іншого.
Ця вправа навчає орієнтуватися в тексті, розвиває короткочасну пам`ять.
Вправа дозволяє фіксувати по 2-3 слова,що розширює кут зору.
Вправа називається «Диктор телебачення»,коли учень,читаючи текст вголос,періодично піднімає очі на клас,потім знову повертається до читання.
Учень то закриває,то відкриває, то закриває лінійкою рядок,що читає. Цей прийом сприяє виробленню навички злитого читання слів.
ІІ Вправи для зорового сприймання
Читання важких слів у повільному,а потім у звичайному темпі.
коза-коса, ніч-піч…
вголос-колос, бажати-знати…
політ-поніс,безкрайній-безмежний.
прості-золоті,берегами-небесами.
ІІІ Вправи для розвитку навички читання мовчки.
Вправа для розширення центрального поля зору. Слід відмітити олівцем натуральний ряд чисел, не переміщуючи погляд за межі таблиці.
2 |
17 |
23 |
14 |
8 |
10 |
21 |
11 |
20 |
1 |
15 |
6 |
3 |
5 |
16 |
9 |
4 |
19 |
24 |
12 |
13 |
18 |
25 |
22 |
7 |
Розмір таблиці 20Х20 см
Учні читають уривок тексту за хвилину,роблять відмітку. Вертаються на початок, читають вдруге і знову роблять відмітку.Слова між відмітками і є прогрес учня.
Вчитель задає питання, учні шукають відповідь, читаючи текст мовчки.
Вчитель задає питання, учні вибірково читають текст,шукаючи відповіді на запитання.