Вправи для розвитку правильного читання

Про матеріал
Вправи на розвиток швидкості вимови, дикції, логіки мовлення, вміння визначати логічний наголос,вміння визначати паузи, вправи для подолання регресії, вправи на розвиток уміння розуміти підтекст, вправи для дихальної гімнастики та вправи для розвитку уміння регулювати висоту та силу голосу
Перегляд файлу

            Уміння регулювати висоту і силу

голосу

  • Перший рядок вірша читати на найнижчій ноті , другий трошки вище , третій - ще вище . Потім у такому ж порядку знижувати голос . Темп і сила голосу звичайні.

Вдихати після кожного рядка .

  • Перший рядок будь-якого вірша читати пошепки , другий - тихенько , третій - голосніше . Приблизно , на восьмому рядку , дійшовши до дуже гучного голосу , але не до крику , змінити його динаміку в протилежному напрямку . Темп повільний , висота звичайна , дихання за потребою , вдих швидкий і непомітний .
  • Прочитати байку Л. Глібова „ Вовк і кіт” , враховуючи  особливості інтонації кожного героя : Вовк - благальне;

Кіт - розсудливо , повільно , повчально .

   Прочитати українську народну пісню „ Ходить гарбуз по городу”, враховуючи тембр кожного із персонажів .

 

  • Вимовити фрази , ніби під час дружньої розмови  з товаришами ; у класі , де 30 учнів ; на великих зборах , коли потрібно переконати всіх присутніх .

- Це був вражаючий випадок , який  я пам’ятаю до цих  пір.

- Байдужість до знань нічим не може бути виправдана .

 

 

             Розвиток швидкості вимови

  • Перший рядок вірша читати в дуже повільному темпі , другий - повільно , третій - трохи швидше , четвертий ще швидше  і так далі , аж до темпу скоромовки .

Після цього читати  у зворотному порядку .

......    ......     ......    ......     .....   .......   ......    ......    .......    ......    .....  .....    .......    ......    ......    .......    ......    .......    ......   ........    .....

      Розвиток дикції

  • Вправи доцільно розпочинати  з артикуляційної гімнастики . Вона допоможе підготувати мовний апарат до виконання всіх наступних вправ на розвиток дикції .

Відкривати і закривати рот , опускаючи нижню щелепу приблизно на два пальці , але без напруги ,м’яко . Язик у роті повинен лежати плоско , торкаючись кінчиком нижніх передніх зубів . Виконати кілька разів підряд ( 6 -8 ) не поспішаючи .

  • Злегка відкрити рот .На зуби натягувати губи так , щоб вони аж вгиналися в середину , і після цього вільно відпускати їх ( 8 -10 разів ) .
  • Витягнути губи щільно трубочкою вперед , як на вимову [у] , і тут же активно розтягувати їх у сторони , як для усмішки , не оголюючи зубів  ( 6 -8 разів ) .
  • Губи витягнути трубочкою вперед , робити ними колові рухи вправо , потім - вліво . Нижня щелепа при цьому нерухома ( 6 - 8 разів вліво , 6 - 8 разів вправо ) .
  • Відкрити рот . Язик лежить плоско , кінчик злегка торкається нижніх передніх зубів . Переміщувати кінчик язика  до верхніх передніх зубів , не рухаючи нижньою щелепою , від них - до піднебіння . Можна при цьому вдаряти при цьому кінчиком язика  об зуби ( до 10 разів ).
  • Гра „ Гудіння проводів”.

На дошці написане буквосполучення : нунноннанненнінни .Вимовляти безперервно це буквосполучення, робити короткий вдих , де зручно, і продовжувати вправу . Через деякий час з’являється безперервний , протяжний звук , що нагадує гудіння проводів . Звук [н] вимовляти так , ніби верхнім кінчиком язика , як молоточком , постукуєте по верхніх зубах , легко , без напруги .

Прислухайтеся до „гудіння проводів”.

Виконати цю вправу зі звуком  [м] .

  • Гра „Стогін”:Вимовляти, ніби жаліючи : ми,ме,ми,...

                   Вправи для подолання регресії

                         під час читання

  • Прочитаний текст закривати лінійкою чи аркушем паперу . Пересуваючи його до низу , прочитуючи кожен рядок .
  • Читати  з допомогою вказівних чи середніх пальців обох рук ( ліва задає темп читання , а права , рухаючись донизу , не допускає регресій ) .
  • Читати  1 - 2 сторінки тексту вголос щодня .
  • Вирізати на аркуші паперу завбільшки із сторінку підручника „ віконце” на 3 - 4 рядки . Аркуш прикладати так , щоб верхній зріз „віконця” орієнтував на початок сторінки . Під час читання „віконце” посувати вниз , закриваючи прочитане .

                   Дихальна гімнастика

  • Постановка комбінованого типу дихання .

Стати вільно . Руки з обох сторін грудей на нижніх ребрах .Ця поза допоможе збагнути , у чому переваги комбінованого дихання . Слід звернути увагу на те , як ,

залежно від кількості повітря , що видихається , розширюється  грудна клітка , розходяться ребра і подається вперед живіт . Під пальцями відчувається повітряний пояс .

     Дихати безшумно , легко і регулярно , витрачаючи 5 - 6 секунд на вдихання ( носом ) і стільки ж на видихання ( ротом ) . Вправу слід виконувати 2 -3 рази на день .

  • На збільшення об’єму легень .

Глибоко вдихнути повітря . Затамувати подих на секунду . Повільно видихати , пошепки промовляючи щосекунди : „раз , два , три ...” доти , доки не з’явиться органічна потреба поповнити запас повітря .Таким чином можна визначити запас робочого повітря , який вміщують легені. Щоб збільшити обсяг цього повітря , слід повторювати вправу 2-3 рази на день.

                    Вправи для розвитку навичок логіки мовлення

 

  • Інтонаційні етюди з метою формування навички інтонаційного читання .
  • Вимовити наперед задане слово або фразу з певним наміром ( порадувати , образити , схвилювати , відштовхнути , злякати ) . Наприклад : „ Ця зустріч мені запам’ятається надовго” .
  • Вимовити наперед задане слово або фразу з різними інтонаціями ( захоплення , радості , гніву , іронії ) .
  • Визначити , з яким наміром потрібно вимовити запропоновані фрази  ( будь-які ) .Інші учні повинні вгадати цей намір .
  • Учитель читає фразу з відомого дітям твору , свідомо припускаючись інтонаційної помилки .Учні повинні найти помилку та пояснити, як потрібно правильно вимовляти , читати .

                            Формування вміння визначати логічний

                             наголос

  • Записати на дошці кілька речень і , залежно від кількості членів речення , запитання .

Учень читає запитання , учитель - відповіді , виділяючи ті слова , які вимагає за змістом запитання .Учні називають найголовніші слова і з’ясовують , як змінюється зміст залежно від переміщення логічного наголосу .

  • Прочитати текст мовчки . Відшукати слова , на який падає логічний наголос. Визначити , яким способом краще виділити слова з логічним наголосом ( підвищенням чи пониженням голосу , зміною темпу , посиленням звучання голосу , паузою ) .
  • Прочитати речення правильно , визначаючи логічний наголос . Підкреслити ці слова .
  • .... ..... .... .... .... .... ... .... .... ...... ..... .... .... ... .... .... ... .... ....

          Формування вміння визначати паузи

  • Розставити паузи на місцях розділових знаків . Прочитати текст .
  • Підкреслити найважливіше слово й зробити перед ним чи після нього паузу .
  • Пояснити, як змінився зміст запитання , коли переставили чи забрали коми, а отже , й паузи .
  • Розставити паузи на місцях розділових знаків .Визначити їх різновид у кожному реченні .( Пауза настороженості , пауза пригадування, пауза відшукування відповіді , пауза роздумів , пауза стримування почуттєвих реакцій .)

 

Розвиток уміння користуватися мімікою і жестами

  • Зіграти почуте без слів , за допомогою міміки та жестів.
  • Прочитати уривки з художніх творів . Визначити , які жести і міміка будуть доречними  у кожному з випадків.

 

 

     Розвиток уміння розуміти підтекст

  • Прочитати речення „ Завтра ми йдемо до школи”, щоб було зрозуміло , що ви :

- дуже раді з цього приводу ;

- просто повідомляєте ;

- з нетерпінням чекаєте цього дня .

  • Прочитати прислів’я  , передаючи конкретний підтекст стосовно особи ( хоче закинути докір, посміятися , нагадати , провчити тощо ).

 

doc
Додано
11 жовтня 2023
Переглядів
254
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку