Уміння регулювати висоту і силу
голосу
-
Перший рядок вірша читати на найнижчій ноті , другий трошки вище , третій - ще вище . Потім у такому ж порядку знижувати голос . Темп і сила голосу звичайні.
Вдихати після кожного рядка .
-
Перший рядок будь-якого вірша читати пошепки , другий - тихенько , третій - голосніше . Приблизно , на восьмому рядку , дійшовши до дуже гучного голосу , але не до крику , змінити його динаміку в протилежному напрямку . Темп повільний , висота звичайна , дихання за потребою , вдих швидкий і непомітний .
-
Прочитати байку Л. Глібова „ Вовк і кіт” , враховуючи особливості інтонації кожного героя : Вовк - благальне;
Кіт - розсудливо , повільно , повчально .
Прочитати українську народну пісню „ Ходить гарбуз по городу”, враховуючи тембр кожного із персонажів .
-
Вимовити фрази , ніби під час дружньої розмови з товаришами ; у класі , де 30 учнів ; на великих зборах , коли потрібно переконати всіх присутніх .
- Це був вражаючий випадок , який я пам’ятаю до цих пір.
- Байдужість до знань нічим не може бути виправдана .
Розвиток швидкості вимови
-
Перший рядок вірша читати в дуже повільному темпі , другий - повільно , третій - трохи швидше , четвертий ще швидше і так далі , аж до темпу скоромовки .
Після цього читати у зворотному порядку .
...... ...... ...... ...... ..... ....... ...... ...... ....... ...... ..... ..... ....... ...... ...... ....... ...... ....... ...... ........ .....
Розвиток дикції
-
Вправи доцільно розпочинати з артикуляційної гімнастики . Вона допоможе підготувати мовний апарат до виконання всіх наступних вправ на розвиток дикції .
Відкривати і закривати рот , опускаючи нижню щелепу приблизно на два пальці , але без напруги ,м’яко . Язик у роті повинен лежати плоско , торкаючись кінчиком нижніх передніх зубів . Виконати кілька разів підряд ( 6 -8 ) не поспішаючи .
-
Злегка відкрити рот .На зуби натягувати губи так , щоб вони аж вгиналися в середину , і після цього вільно відпускати їх ( 8 -10 разів ) .
-
Витягнути губи щільно трубочкою вперед , як на вимову [у] , і тут же активно розтягувати їх у сторони , як для усмішки , не оголюючи зубів ( 6 -8 разів ) .
-
Губи витягнути трубочкою вперед , робити ними колові рухи вправо , потім - вліво . Нижня щелепа при цьому нерухома ( 6 - 8 разів вліво , 6 - 8 разів вправо ) .
-
Відкрити рот . Язик лежить плоско , кінчик злегка торкається нижніх передніх зубів . Переміщувати кінчик язика до верхніх передніх зубів , не рухаючи нижньою щелепою , від них - до піднебіння . Можна при цьому вдаряти при цьому кінчиком язика об зуби ( до 10 разів ).
-
Гра „ Гудіння проводів”.
На дошці написане буквосполучення : нунноннанненнінни .Вимовляти безперервно це буквосполучення, робити короткий вдих , де зручно, і продовжувати вправу . Через деякий час з’являється безперервний , протяжний звук , що нагадує гудіння проводів . Звук [н] вимовляти так , ніби верхнім кінчиком язика , як молоточком , постукуєте по верхніх зубах , легко , без напруги .
Прислухайтеся до „гудіння проводів”.
Виконати цю вправу зі звуком [м] .
-
Гра „Стогін”:Вимовляти, ніби жаліючи : ми,ме,ми,...
Вправи для подолання регресії
під час читання
-
Прочитаний текст закривати лінійкою чи аркушем паперу . Пересуваючи його до низу , прочитуючи кожен рядок .
-
Читати з допомогою вказівних чи середніх пальців обох рук ( ліва задає темп читання , а права , рухаючись донизу , не допускає регресій ) .
-
Читати 1 - 2 сторінки тексту вголос щодня .
-
Вирізати на аркуші паперу завбільшки із сторінку підручника „ віконце” на 3 - 4 рядки . Аркуш прикладати так , щоб верхній зріз „віконця” орієнтував на початок сторінки . Під час читання „віконце” посувати вниз , закриваючи прочитане .
Дихальна гімнастика
-
Постановка комбінованого типу дихання .
Стати вільно . Руки з обох сторін грудей на нижніх ребрах .Ця поза допоможе збагнути , у чому переваги комбінованого дихання . Слід звернути увагу на те , як ,
залежно від кількості повітря , що видихається , розширюється грудна клітка , розходяться ребра і подається вперед живіт . Під пальцями відчувається повітряний пояс .
Дихати безшумно , легко і регулярно , витрачаючи 5 - 6 секунд на вдихання ( носом ) і стільки ж на видихання ( ротом ) . Вправу слід виконувати 2 -3 рази на день .
-
На збільшення об’єму легень .
Глибоко вдихнути повітря . Затамувати подих на секунду . Повільно видихати , пошепки промовляючи щосекунди : „раз , два , три ...” доти , доки не з’явиться органічна потреба поповнити запас повітря .Таким чином можна визначити запас робочого повітря , який вміщують легені. Щоб збільшити обсяг цього повітря , слід повторювати вправу 2-3 рази на день.
Вправи для розвитку навичок логіки мовлення
-
Інтонаційні етюди з метою формування навички інтонаційного читання .
-
Вимовити наперед задане слово або фразу з певним наміром ( порадувати , образити , схвилювати , відштовхнути , злякати ) . Наприклад : „ Ця зустріч мені запам’ятається надовго” .
-
Вимовити наперед задане слово або фразу з різними інтонаціями ( захоплення , радості , гніву , іронії ) .
-
Визначити , з яким наміром потрібно вимовити запропоновані фрази ( будь-які ) .Інші учні повинні вгадати цей намір .
-
Учитель читає фразу з відомого дітям твору , свідомо припускаючись інтонаційної помилки .Учні повинні найти помилку та пояснити, як потрібно правильно вимовляти , читати .
Формування вміння визначати логічний
наголос
-
Записати на дошці кілька речень і , залежно від кількості членів речення , запитання .
Учень читає запитання , учитель - відповіді , виділяючи ті слова , які вимагає за змістом запитання .Учні називають найголовніші слова і з’ясовують , як змінюється зміст залежно від переміщення логічного наголосу .
-
Прочитати текст мовчки . Відшукати слова , на який падає логічний наголос. Визначити , яким способом краще виділити слова з логічним наголосом ( підвищенням чи пониженням голосу , зміною темпу , посиленням звучання голосу , паузою ) .
-
Прочитати речення правильно , визначаючи логічний наголос . Підкреслити ці слова .
-
.... ..... .... .... .... .... ... .... .... ...... ..... .... .... ... .... .... ... .... ....
Формування вміння визначати паузи
-
Розставити паузи на місцях розділових знаків . Прочитати текст .
-
Підкреслити найважливіше слово й зробити перед ним чи після нього паузу .
-
Пояснити, як змінився зміст запитання , коли переставили чи забрали коми, а отже , й паузи .
-
Розставити паузи на місцях розділових знаків .Визначити їх різновид у кожному реченні .( Пауза настороженості , пауза пригадування, пауза відшукування відповіді , пауза роздумів , пауза стримування почуттєвих реакцій .)
Розвиток уміння користуватися мімікою і жестами
-
Зіграти почуте без слів , за допомогою міміки та жестів.
-
Прочитати уривки з художніх творів . Визначити , які жести і міміка будуть доречними у кожному з випадків.
Розвиток уміння розуміти підтекст
-
Прочитати речення „ Завтра ми йдемо до школи”, щоб було зрозуміло , що ви :
- дуже раді з цього приводу ;
- просто повідомляєте ;
- з нетерпінням чекаєте цього дня .
-
Прочитати прислів’я , передаючи конкретний підтекст стосовно особи ( хоче закинути докір, посміятися , нагадати , провчити тощо ).