КЗ«Смілянська спеціальна школа
Черкаської обласної ради»
Анотація
Гра – це іскорка, що запалює вогник
допитливості й любові до знань.
В. Сухомлинський
Зміни у житті сучасного закладу освіти вимагають від учителя уміння надати освітньому процесу розвивального характеру, активізувати пізнавальну діяльність здобувачів освіти. У процесі навчання математики важливо розвивати у дітей уміння спостерігати, порівнювати, аналізувати об’єкти, узагальнювати, розмірковувати, обґрунтовувати висновки, до яких здобувачі освіти приходять в результаті виконання завдань. Велику роль у розвитку мислення на уроках математики відіграють систематичні цілеспрямовані усні обчислення.
Усні вправи є однією з ефективних форм організації колективної та індивідуальної роботи здобувачів освіти на уроках математики. Вони розвивають у школярів уважність, спостережливість, ініціативу, викликають інтерес до роботи. За їх допомогою вчитель встановлює на уроці оперативний і ефективний зворотній зв'язок, який дозволяє своєчасно контролювати процес оволодіння здобувачами освіти знаннями і вміннями.
Виконуючи усні вправи, учні початкових класів не тільки вдосконалюють обчислювальні навички, вони закріплюють теоретичний матеріал тренують увагу, пам'ять, підвищують мовну культуру. Діти з цікавістю ставляться до таких вправ, їх висока активність в цьому віці може бути реалізована через усні вправи, які вони сприймають із задоволенням.
Одним з основних завдань усних вправ є вироблення навичок усних обчислень. Проте розвиток обчислювальних навиків не єдина мета усних вправ. Вони можуть сприяти підготовці здобувачів освіти до сприйняття нового матеріалу. За їх допомогою можна організувати повторення раніше вивченого матеріалу. Усні вправи — також важливий засіб для розвитку мислення здобувачів освіти. Усні вправи корисно проводити на початку уроку протягом 7- 8 хв. Це дозволяє створити в класі робочу атмосферу, є своєрідною гімнастикою, розминкою, яка сприяє подальшій роботі на уроці. Усні вправи допомагають урізноманітнити роботу на уроці, заставляють здобувачів освіти думати, пояснювати, співставляти і знаходити різноманітні способи розв’язування. Розв’язування задач різними способами дає можливість без великих затрат часу одержати помітний ефект у розвитку логічного мислення.
Систематичне розв’язування вправ в усній формі сприяє засвоєнню теорії, допомагає усвідомленню її практичної діяльності, розвиває логічне мислення здобувачів освіти, творчу ініціативу, кмітливість.
Усні вправи допомагають вчителю отримати оптимальне розв’язання педагогічних завдань на всіх етапах навчання. Практика показує, що розв’язування таких вправ сприяє розвитку логічного мислення, кмітливості, уваги, ініціативності, культури математичної мови здобувачів освіти, заощаджує час, що дає можливість глибше і в більшому обсязі вивчати навчальний матеріал.
У початкових класах великого значення набуває робота з формування навичок усних обчислень ще й тому, що протягом чотирьох років навчання здобувачі освіти повинні не тільки свідомо засвоїти прийоми усних обчислень, а й набути міцних обчислювальних навичок. Опанування навичок усних обчислень має велике освітнє, виховне і практичне значення. Вони допомагають засвоїти багато питань теорії арифметичних дій (властивості дій, зв’язок між результатами і компонентами дій, зміна результатів дій залежно від зміни одного з компонентів тощо).
Усні обчислення допомагають кращому засвоєнню прийомів письмових обчислень, оскільки містять у собі елементи усних обчислень. Практичне значення їх у тому, що швидкість і правильність обчислень потрібні в житті, особливо тоді, коли дії не можна виконати письмово. Усні обчислення сприяють розвитку мислення здобувачів освіти, їхньої кмітливості, математичної зіркості та спостережливості.
Гра «Пришвартуй кораблики»
Гра «Вкажіть дорогу»
- Червона Шапочка поспішає до бабусі. Вкажіть їй короткий шлях.
Гра «Заєць та Їжак»
На дошці числа в довільному порядку. За командою учителя двоє учнів починають проводити лінії від найменшого числа до найбільшого. Хто швидше доведе тваринку до хатинки, той і виграє.
Гра «Влучити у ціль»
Гра «Встанови маршрут корабля»
Хто зі звіряток які приклади розв’язував?
Гра «Кіт і миші»
Котик ганявся за мишками. Сірі мишки злякались і у приклади сховались.
Розташуй числа в порядку збільшення і прочитай приказку.
Гра «Повітряний віртуоз»
Гра «Завантаж ящики у машини»
Гра «Допоможи Мишеняті добратися до школи»
Гра «Допоможи Їжачку дістатися грибів»
Гра «Хто швидше допливе до берега»
Гра «Допоможи Колобку перехитрити Лисичку»
Гра «Олімпійські гори»
Діти розв’язують приклади і з’єднують з відповідною відповіддю.
Гра «Похід у гори»
Гра «Чарівні трикутники»
Вставте в порожні кружечки числа так, щоб сума всіх чисел на одному боці трикутника дорівнювала 20.
Гра «Нагодуй песика»
Наш песик Барбос дуже полюбляє їсти сухий корм «Чапі». Цей корм дуже смачний, а ще він корисний для собаки. Збери подушечки, обчисливши приклади, і нагодуй Барбоса.
Гра «Допоможи Буратіно пройти лабіринт».
Гра «Допоможи бігуну дістатися фінішу»
Допоможи визначити, хто із пташок найсильніший. Для цього порівняй вирази
\У кожної пташки картки з числами. Допоможи розташувати їх за порядком
Гра «Запускаємо ракети»
Треба з’єднати числа від більшого до меншого. Тоді ракета вважається запущеною
Розставити у порожніх клітинках відповідні знаки у певній логічній послідовності
Розставити у порожніх клітинках відповідні знаки у певній логічній послідовності
Гра «Вкажи маршрут автобуса»
Гра «Кращий обчислювач»
Гра «Мовчанка»
Гра «Космос»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Гра «Допоможи мишці донести сир до нори»
Мишка знайшла сир і вирішила віднести його до себе в нірку, але на шляху виявилися перешкоди. Треба уважно подивитися на вирази, які записані і правильно розставити дужки.
Знайти закономірність і вставити числа
Гра «Роздай зайчикам морквини»
Гра «Лісова ялинка»
Учитель декламує вірш і показує названі в ньому іграшки. Звертає увагу, що на іграшках написані приклади. Їх треба розв’язати, щоб знати, куди повісити кожну іграшку. Число на ялинці відповідає певній іграшці.
Прикрашали у лісі звірята
Молоденьку ялинку до свята:
На кожну голочку – сніжинку,
На кожну гілочку – морквинку.
Від кожної лисички – гарну стрічку,
Від кожної синички – грушку-дичку.
Старий ведмідь приніс грибочків трішки.
Руденька білочка розвісила горішки,
А вовченятко спати не лягало
І на верхівку зірочку дістало.
- На небі з’явилися темні хмари, і незабаром на землю пішов сніг. Сніжинки були чарівні. На кожній з них записані приклади. Обчисліть їх, будь ласка
Допоможи коту Леопольду наловити риби»
Гра «Допоможи мамам-квочкам зібрати своїх курчаток»
Песику наснився гарний сон. Розв’язавши всі приклади правильно, ви можете дізнатися, хто йому наснився. Для цього треба записати відповіді у порядку збільшення
На яку квітку сяде метелик?
Гра «Комп’ютер»
Допоможи Віні Пуху вилізти на дерево
Гра «Телеграф»
Учитель дає учням картки з числами 2, 3, 4 і показує схему. Учні за схемою обчислюють кожний свій приклад
Гра «Дощик»
На небі з’явилася хмаринка. Щоб швидше пройшов дощик і засяяло сонечко, треба, щоб усі краплинки впали на землю. Допоможіть краплинкам
Гра «Розжени хмарки»
Гра «Знайди пару»
Діти відшукують однакові геометричні фігури, складають приклади та розв’язують їх
- До нас у гості завітав справжній робот. Але щоб його побачити, треба спочатку скласти його з геометричних фігур. Фігури ці можна використовувати лише тоді, коли розв’яжете приклади
Гра «Морський бій»
3Б помножити на 4Б 4В зменшити на 9
2Г зменшити на 8 частка 2Г і 4Б
добуток 1Б і 3Г 3В зменшити на 7
збільшити 4Б у 5 раз 4А збільшити на 22
різниця 1В і 3А сума 3В і 4В
суму 3Б і 1Б зменшити у 3 рази 3Б додати 91
різницю 3Б і 4Б збільшити у 2 рази зменшити 4Г у 6 раз
2А збільшити на 5 1Б збільшити на 6
1Б збільшити на 94 4В збільшити на 8
2А поділити на 1Б 3А зменшити на 2В
Розв’язати ланцюжок прикладів
Література
1. Нікуленкова Н. М. Математика: підруч. [для допоміжної школи 4 кл.]/Н. М.
Нікуленкова, Т. М. Росохацька. – Київ: Перун, 2005. – 178 с.
2. Федорченко Т. А. Математика: [розробки уроків 3 кл.]/Т. А. Федорченко. – Харків:
Основа, 2008. – 271с.
3. Федорченко Т. А. Математика: [розробки уроків 2 кл.]/Т. А. Федорченко. – Харків:
Основа, 2008. – 320 с.
4. Шост Н. Б. Уроки математики: [розробки уроків 2 кл.]/ Н. Б. Шост. – Тернопіль:
Навчальна книга – Богдан, 2008. – 320 с.