Вправи "Лінгвістичні вправи"

Про матеріал

Даний матеріал містить в собі 16 логічно - стилістичних вправ.Серед них:

- фонетико - словотворчі вправи;

- лексико семантичні вправи;

- синтаксичні вправи;

- інтерактивна вправа "Пошир речення".


Перегляд файлу

Міністерство освіти та науки України

Відділ освіти Бердянської державної адміністрації

 

 

 

Логічно - стилістичні вправи

з української мови

 

                                                   Підготувала:

                                                      вчитель початкових класів

                             В. Г. Рунчева

 

 

                                                                             Домашня адреса:

                                           вул. Радянська, 68

                                                                              с. Андрівка

                                                                             Бердянського району

                                             Запорізької області

                                                 71150

 

 

2011 – 2012 н. р

 

 Фонетико – словотворчі вправи

Вправа 1

І варіант

  1. Складіть слово, використовуючи склади поданих слів у такому порядку:

а) перший склад першого слова;

б) другий склад другого слова;

в) третій склад третього слова.

 

Ялина,

Бігти, ділять, ласкавий – ( білявий).

Бурий, садиба, світанок – ( будинок).

Сова, вибачатись, сорока – ( собака).

  • Поясніть значення першого слова.

ІІ варіант

  1. Складіть слово, використовуючи склади поданих слів у такому порядку:

а) перший склад першого слова;

б) другий склад другого слова;

в) третій склад третього слова.

Парус, виручати, колобок. ( парубок)

Давній, керувати, рахунок. ( дарунок)

Мама,   полюбити, барвінок. ( малюнок)

  • Поясніть значення першого слова.
  • Знайдіть однакову частину слів. Назвіть її.
  • Замініть суфікс  - ок суфіксом  - очок.

Лексико – семантичні вправи

Вправа 1

 Складіть зі словами: коса, земля, дзвіночки словосполучення, зі словом земля кілька речень, де б воно вживалося в різних значеннях.

Вправа 2

З поданими словами придумайте речення і запишіть їх.

Дорога, дорога; замок, замок.

Вправа 3

І варіант

Прочитайте вірш. До виділених слів доберіть синоніми.

Перший сніг

Ще вчора сонечко так гріло,
Чабан з отарою бродив,

Озиме поле гомоніло,

і лист у лузі гомонів.

Сьогодні ж степ увесь неначе

заслав сріблястий оксамит,

і вітер жалісливо плаче,

               і сонце ллє - не той мов світ.

( І. Манжура )

 

Синтаксичні вправи

Вправа 1

І варіант

Склади  і запиши з поданих слів  прислівя.

За, гуж, взявся, говори, не, дюж, що.

Прожити життя – не дощову погоду перестояти.

На , горі , чужому, не, щастя, збудуєш.

  • Поясни значення утворених  словосполучень.

ІІ варіант

Склади  і запиши з поданих слів  прислівя.

Годує, праця, а, лінь, марнує.

Хто, мати, хоче, багато, спати, тому, треба, мало.

У, скочить, річку, вискочить, сухий, води, з.

  • Поясни значення утворених  словосполучень.

Вправа 2

І варіант

Користуючись словником українських прислівїв, знайдіть другу частину кожного з них і запишіть.

  1. Й куля не бере. 2. Скільки воду не товчи. 3. Хоч і довго вчився.
  1. Не на ваші зуби. 5. Часто лисові дарують гуску. 6. Хто багато робить.

 

ІІ варіант

Користуючись словником українських прислівїв, знайдіть другу частину кожного з них і запишіть.

  1. Вік учись. 2. Треба самому вчитись. 3. Завжди пригодиться.

4. В читанні силу знає.  5. Нема плода. 6. А один раз відріж.

Вправа 3

І варіант

Подані розповідні речення переробіть так, щоб вони були питальними, потім спонукальними.

1. Учні з цікавістю вивчають історію рідного краю.
2. З цікавістю слухають учні розповідь учителя.

ІІ варіант

Подані розповідні речення переробіть так, щоб вони були питальними, потім спонукальними.

  1. Весело крокують учні стежками рідного краю.
    2. Діти люблять веселі зимові розваги.

Вправа 4

І варіант

Допишіть у кожному реченні однорідні члени.

  1. У лісі ростуть дуби,
  2. З теплих країв прилетіли граки,
  3. На клумбі зацвіли чорнобривці,
  4. Дерева від вітру шумлять,
  5. Весняне небо чисте,
  6. Рясним цвітом вкрилися вишні,

 

 

ІІ варіант

Допишіть у кожному реченні однорідні члени.

Усе заквітчала весна. Всюди відчувається подих весни. Порозцвітали весняні квіти. Повернулися до рідного краю пташки.

Вправа 4

І варіант

Спишіть уривок, вставляючи пропущені букви. Знайдіть і підкресліть синоніми до слова метелиця.

Ну й зима - хуртеча та вітрюга.

Ні проїхати, ані пр...йти;

Третій тиждень небо в завірюсі

Падає на землю ст...пову.

Налітає раз у десят... років

Отака скажена крутія.

Ніч на базі, ну і ніч нівроку.

Степова бе...сонна манія.

ІІ варіант

Спишіть уривок, вставляючи пропущені букви. Знайдіть і підкресліть синоніми до слова заметіль.

 

 

 

 

 

 

 

Вправа  5

І варіант

Інтерактивна вправа « Пошир речення».

            Надійшла осінь.

( Непомітно надійшла осінь.

Непомітно надійшла красуня осінь.

Непомітно надійшла в краї красуня осінь.

Непомітно надійшла в наші краї красуня осінь.

Непомітно надійшла в наші краї гордовита красуня осінь.

Непомітно надійшла в наші південні краї гордовита красуня осінь.

Непомітно в жовтні надійшла в наші південні краї гордовита красуня осінь.

Непомітно в жовтні надійшла в наші південні теплі краї гордовита красуня осінь.

Непомітно, повільно в жовтні надійшла в наші південні теплі  краї гордовита красуня осінь.

Непомітно, повільно в жовтні надійшла в наші південні краї гордовита золотокоса  красуня осінь.

Непомітно,поважно, повільно в жовтні надійшла в наші південні краї гордовита золотокоса  красуня осінь.)

ІІ варіант

Інтерактивна вправа « Пошир речення».

Пожовкла трава.

 

docx
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
2207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку