Даний матеріал містить в собі 16 логічно - стилістичних вправ.Серед них:
- фонетико - словотворчі вправи;
- лексико семантичні вправи;
- синтаксичні вправи;
- інтерактивна вправа "Пошир речення".
Міністерство освіти та науки України
Відділ освіти Бердянської державної адміністрації
Логічно - стилістичні вправи
з української мови
Підготувала:
вчитель початкових класів
В. Г. Рунчева
Домашня адреса:
вул. Радянська, 68
с. Андрівка
Бердянського району
Запорізької області
71150
2011 – 2012 н. р
Фонетико – словотворчі вправи
Вправа 1
І варіант
а) перший склад першого слова;
б) другий склад другого слова;
в) третій склад третього слова.
Ялина,
Бігти, ділять, ласкавий – ( білявий).
Бурий, садиба, світанок – ( будинок).
Сова, вибачатись, сорока – ( собака).
ІІ варіант
а) перший склад першого слова;
б) другий склад другого слова;
в) третій склад третього слова.
Парус, виручати, колобок. ( парубок)
Давній, керувати, рахунок. ( дарунок)
Мама, полюбити, барвінок. ( малюнок)
Лексико – семантичні вправи
Вправа 1
Складіть зі словами: коса, земля, дзвіночки словосполучення, зі словом земля кілька речень, де б воно вживалося в різних значеннях.
Вправа 2
З поданими словами придумайте речення і запишіть їх.
Дорога, дорога; замок, замок.
Вправа 3
І варіант
Прочитайте вірш. До виділених слів доберіть синоніми.
Перший сніг
Ще вчора сонечко так гріло,
Чабан з отарою бродив,
Озиме поле гомоніло,
і лист у лузі гомонів.
Сьогодні ж степ увесь неначе
заслав сріблястий оксамит,
і вітер жалісливо плаче,
і сонце ллє - не той мов світ.
( І. Манжура )
Синтаксичні вправи
Вправа 1
І варіант
Склади і запиши з поданих слів прислів’я.
За, гуж, взявся, говори, не, дюж, що.
Прожити життя – не дощову погоду перестояти.
На , горі , чужому, не, щастя, збудуєш.
ІІ варіант
Склади і запиши з поданих слів прислів’я.
Годує, праця, а, лінь, марнує.
Хто, мати, хоче, багато, спати, тому, треба, мало.
У, скочить, річку, вискочить, сухий, води, з.
Вправа 2
І варіант
Користуючись словником українських прислів’їв, знайдіть другу частину кожного з них і запишіть.
ІІ варіант
Користуючись словником українських прислів’їв, знайдіть другу частину кожного з них і запишіть.
4. В читанні силу знає. 5. Нема плода. 6. А один раз відріж.
Вправа 3
І варіант
Подані розповідні речення переробіть так, щоб вони були питальними, потім спонукальними.
1. Учні з цікавістю вивчають історію рідного краю.
2. З цікавістю слухають учні розповідь учителя.
ІІ варіант
Подані розповідні речення переробіть так, щоб вони були питальними, потім спонукальними.
Вправа 4
І варіант
Допишіть у кожному реченні однорідні члени.
ІІ варіант
Допишіть у кожному реченні однорідні члени.
Усе заквітчала весна. Всюди відчувається подих весни. Порозцвітали весняні квіти. Повернулися до рідного краю пташки.
Вправа 4
І варіант
Спишіть уривок, вставляючи пропущені букви. Знайдіть і підкресліть синоніми до слова метелиця.
Ну й зима - хуртеча та вітрюга.
Ні проїхати, ані пр...йти;
Третій тиждень небо в завірюсі
Падає на землю ст...пову.
Налітає раз у десят... років
Отака скажена крутія.
Ніч на базі, ну і ніч нівроку.
Степова бе...сонна манія.
ІІ варіант
Спишіть уривок, вставляючи пропущені букви. Знайдіть і підкресліть синоніми до слова заметіль.
Вправа 5
І варіант
Інтерактивна вправа « Пошир речення».
Надійшла осінь.
( Непомітно надійшла осінь.
Непомітно надійшла красуня осінь.
Непомітно надійшла в краї красуня осінь.
Непомітно надійшла в наші краї красуня осінь.
Непомітно надійшла в наші краї гордовита красуня осінь.
Непомітно надійшла в наші південні краї гордовита красуня осінь.
Непомітно в жовтні надійшла в наші південні краї гордовита красуня осінь.
Непомітно в жовтні надійшла в наші південні теплі краї гордовита красуня осінь.
Непомітно, повільно в жовтні надійшла в наші південні теплі краї гордовита красуня осінь.
Непомітно, повільно в жовтні надійшла в наші південні краї гордовита золотокоса красуня осінь.
Непомітно,поважно, повільно в жовтні надійшла в наші південні краї гордовита золотокоса красуня осінь.)
ІІ варіант
Інтерактивна вправа « Пошир речення».
Пожовкла трава.