Костянтинівська ЗОШ І-ІІІ ст. № 16
Учитель української мови та літератури
Бочкарьова Олена Михайлівна
Вправи на розвиток компетентностей
на уроках української літератури
під час вивчення творчості Павла Тичини у 5 класі
Павло Тичина
«Не бував ти у наших краях»
Завдання
Тема |
Відображення краси природи, працьовитості людини на теренах України |
Ідея |
|
Жанр |
|
Художні засоби |
|
Метафори |
"серце б'ється", "степ розтягнувся" |
Епітети |
|
Порівняння |
|
Наприклад:
1. Край.
2. Рідний, чарівний.
3. Заспокоює, радує, ніжить.
4. За рідний край — хоч помирай (кожному мила своя сторона).
5. Україна.
«Гаї шумлять»
Завдання
Наприклад:
Кольори: світло-голубий, відтінки сірого, жовтий, жовтогарячий.
Звуки: гуде дзвін, шелестить листя на деревах, лунає пісня.
Запахи: свіжість після дощу, приємний аромат цвіту дерев, запах свіжоскошеного сіна.
Наприклад:
«Ген неба край – як золото. Мов золото – поколото» – Вечір. Наближається гроза. Хмари розірвали промені сонця. Останні згустки червоного світла розкидало по горизонту.
Наприклад:
Слухові образи |
Зорові образи |
Гаї шумлять – я слухаю; Дзвін гуде іздалеку; Когось все жду – співаючи під тихий шепіт трав; Горить-тремтить ріка, як музика |
Хмарки біжать – милуюся; Думки пряде – над нивами – приливами; щось мріє гай – над річкою; ген неба край – як золото |
Випиши з поезії художні образи і схарактеризуй їх.
Наприклад:
Образ |
Характеристики |
Художній засіб |
Я (ліричний герой, автор) |
Слухаю, милуюсь, дивуюся, чого душі моїй так весело; купаючи мене, мов ластівку; все жду співаючи кохання |
Перелічення Порівняння
|
Гаї, гай |
Шумлять, мріє |
Метафора, персоніфікація |
Хмарки |
Біжать |
Персоніфікація |
Дзвін |
Гуде; думки пряде |
Метафора |
Ниви |
Приливи |
Епітет |
Трава |
Тихий шепіт голуб’ячий |
Епітет |
Неба, край |
Як золото-поколото |
Порівняння, метафора |
Ріка |
Горить-тремтить, як музика |
Метафора, порівняння |
(Поезія сповнена метафор, порівнянь, які образно й красиво передають почуття ліричного героя, його замилування природою, що надихає на мрії-сподівання).
«Блакить мою душу обвіяла»
Завдання
Наприклад:
«Душа моя сонця намріяла» – у мене гарний настрій; я люблю всіх
і все; хочеться всіх обняти; торкнувся рукою щастя; сьогодні –
найкращий день; я щасливий.
Виділіть і розподіліть зорові та слухові образи, окресліть кольорову гаму, назвіть емоції, почуття ліричного героя за таблицею.
Зорові образи |
Слухові образи |
Кольорова гама |
Емоції, почуття |
|
|
|
|
• Ми познайомилися з творчістю Павла Семеновича Тичини.
• У поезії «Гаї шумлять…» передано любов автора до природи.
• У віршах П. Г. Тичина описував своє тяжке дитинство.
• Читаючи поезію «Не бував ти у наших краях», ми відчуваємо захоплення поета працею та танантом українців.
• У вірші «Блакить мою душу обвіяла» описується краса природи під час дощу.