9 березня о 18:00Вебінар: Навчаємося не тільки за партою, або рухливі ігри з інтелектуальним навантаженням на уроках суспільного і гуманітарного циклу

Вправи на розвиток компетентностей на уроках української літератури під час вивчення творчості Павла Тичини у 5 класі

Про матеріал
Дібрані вправи допоможуть розвинути ключові компетентності п'ятикласників під час вивчення теми "Лірика Павла Тичини" на уроках української літератури.
Перегляд файлу

Костянтинівська ЗОШ І-ІІІ ст. № 16

Учитель української мови та літератури

Бочкарьова Олена Михайлівна

 

Вправи на розвиток компетентностей

на уроках української літератури

під час вивчення творчості Павла Тичини у 5 класі

 

Павло Тичина

                                        

«Не бував ти у наших краях»

Завдання

  • «Мікрофон».  «Любити рідну землю – це …»
  • Уяви, що П.Тичина народився на Донбасі. Які слова, фрази використав би він у поезії, щоб оспівати красу нашого краю?
  • Яке з поданих  зображень  українських краєвидів найкраще ілюструє вірш?  Свою думку обґрунтуй.     

   Похожее изображениеПохожее изображение

 

Похожее изображение  Похожее изображение

 

  • Любов до своєї Батьківщини кожна людина виражає по-своєму. Як це зробив Павло Тичина? А як кожен із вас виражає свою любов до рідної землі?
  • Проаналізуй вірш за схемою.

Тема

Відображення краси природи, працьовитості людини на теренах України

Ідея

 

Жанр

 

                                              Художні засоби

Метафори

"серце б'ється", "степ розтягнувся"

Епітети

 

Порівняння

 

 

  • Створити сенкан  за поезією «Не бував ти у наших краях!».

Наприклад:

1. Край.

2. Рідний, чарівний.

3. Заспокоює, радує, ніжить.

4. За рідний край — хоч помирай (кожному мила своя сторона).

5. Україна.

 

 

«Гаї шумлять»

Завдання

  • Опиши  кольори, запахи і звуки, які ти уявляєш, читаючи поезію.

      Наприклад:

Кольори:  світло-голубий, відтінки сірого, жовтий, жовтогарячий.

Звуки: гуде дзвін,  шелестить листя на деревах, лунає пісня.

Запахи: свіжість після дощу, приємний аромат цвіту дерев, запах свіжоскошеного сіна.

  • Утвори свої інтерпретації авторської фрази.

     Наприклад:

   «Ген неба край – як золото. Мов золото – поколото» – Вечір. Наближається гроза. Хмари розірвали промені сонця. Останні згустки червоного світла розкидало по горизонту.

 

 

  • Гра «Хто швидше»
  • Випиши із твору порівняння (купаючи мене, мов ластівку; мов золото – поколото; горить-тремтить ріка, як музика). Обґрунтуйте доцільність їх використання.
  • Випиши із твору всі персоніфікації (шепіт трав, мріє гай, хмарки біжать). Для чого автор уводить у текст ці художні засоби?
  • Знайди і випиши повтори (милуюся-дивуюся; нивами-приливами; співаючи-кохаючи; горить-тремтить. Яка їх роль у поезії?

 

  • Вірш наповнений зоровими (що ми бачимо) і слуховими (що ми чуємо) образами.  Накресли таблицю в зошиті, випиши ці образи з вірша).

Наприклад:

Слухові образи

Зорові образи

Гаї шумлять – я слухаю;

Дзвін гуде іздалеку;

Когось все жду – співаючи під тихий шепіт трав;

Горить-тремтить ріка, як музика

Хмарки біжать – милуюся;

Думки пряде – над нивами – приливами; щось мріє гай – над річкою; ген неба край – як золото

 

  • Пошуково-дослідницьке завдання.

Випиши з поезії художні образи і схарактеризуй  їх.

Наприклад:

Образ

Характеристики

Художній засіб

Я (ліричний герой, автор)

Слухаю, милуюсь, дивуюся, чого душі моїй так весело; купаючи мене, мов ластівку; все жду співаючи кохання

Перелічення

Порівняння

 

Гаї, гай

Шумлять, мріє

Метафора, персоніфікація

Хмарки

Біжать

Персоніфікація

Дзвін

Гуде; думки пряде

Метафора

Ниви

Приливи

Епітет

Трава

Тихий шепіт голуб’ячий

Епітет

Неба, край

Як золото-поколото

Порівняння, метафора

Ріка

Горить-тремтить, як музика

Метафора, порівняння

  • Зроби висновок

(Поезія сповнена метафор, порівнянь, які образно й красиво передають почуття ліричного героя, його замилування природою, що надихає на мрії-сподівання).

 

 

 

«Блакить мою душу обвіяла»

Завдання

  • Які відчуття, думки, спогади викликала у твоїй душі ця поезія?
  • Утвори  ланцюжок асоціацій до кожного рядка поезії.

          Наприклад:

          «Душа моя сонця намріяла» – у мене гарний настрій; я люблю всіх                         

          і все; хочеться всіх обняти; торкнувся рукою щастя; сьогодні –       

           найкращий день;  я щасливий.

  • Асоціативне читання вірша.

Виділіть і розподіліть зорові та слухові образи, окресліть кольорову гаму, назвіть емоції, почуття ліричного героя за таблицею.

 

    Зорові образи

 

Слухові образи

 

Кольорова гама

 

Емоції, почуття

 

 

 

 

 

  • Доведи, що П.Тичина  любить природу і тонко її відчуває.
  • Порівняй малюнок учениці 6-го класу Бондаренко Ірини  і поезію П.Тичини. Чи передає малюнок  задум автора? А що  намалював  би ти?

Похожее изображение

  • Які спогади, асоціації викликали у тебе вірші П.Тичини?
  • «Вільне письмо». Напиши твір-асоціацію за першим рядком поезії  «Блакить мою душу обвіяла…».
  • Гра «Так – ні» (знак +, якщо згодні з твердженням, знак  - , не згодні).

 Ми познайомилися з творчістю Павла Семеновича Тичини.

 У поезії «Гаї шумлять…» передано  любов  автора до природи.

 У віршах П. Г. Тичина описував своє тяжке дитинство.

 Читаючи поезію «Не бував ти у наших краях», ми відчуваємо захоплення поета працею та танантом українців.

 У вірші «Блакить мою душу обвіяла» описується краса природи під час дощу.

 

docx
Додано
30 грудня 2020
Переглядів
60
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку