Конспект відкритого уроку
з української мови
для 2 класу
Вправи на вживання слів близьких за значенням.
Загадки. О. Володимиров, О.Гомілевська
«Як народжується дощ і сніг».
Підготувала
Вчитель початкових класів
Черкаської ЗОШ №24
Камша О.М
м.Черкаси, 2021
Тема: Вправи на вживання слів близьких за значенням. Загадки. О. Володимиров, О.Гомілевська «Як народжується дощ і сніг».
Мета:
Навчальна: Розширити знання учнів про слова, близькі зі значенням; учити добирати слова близькі зі значенням; формувати вміння, вживати синоніми в усному та писемному мовленні, вдосконалювати вміння працювати в команді, продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, проявляти ініціативу.
Розвивальна: Розвивати спостережливість, усне мовлення, пам’ять, увагу.
Виховна: Виховувати пізнавальні інтереси та естетичні смаки
Обладнання: цеглинки LEGO, картки для групової роботи, м’яч, мікрофон, сигнальні картки у вигляді сніжинок 3-ох кольорів (зелена, жовта, червона).
Хід уроку:
Вступна частина.
I. Організація класу:
Продзвенів уже дзвінок
Починаємо урок.
Всі мерщій сідайте тихо
Домовляймось не шуміти,
Руку гарно піднімати
Чітко в лад відповідати
На уроці не дрімати
А знання скоріш хапати
Щоб не було нам мороки
Всі готові до уроку?
Тож гаразд, часу не гаєм
І урок розпочинаєм.
Вправа «Створюємо настрій».
Виберіть одну із сніжинок, яка відповідає вашому настрою. Із таким гарним настроєм розпочинаємо урок української мови. Я бажаю, щоб гарний настрій допомагав нам працювати і не залишав до кінця уроку.
Проказати скоромовку здивовано, засмучено, радісно.
II. Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні незвичайний урок, бо ми подорожуємо в зиму. Дізнаємось, як утворюється дощ та сніг, продовжимо знайомитись із словами близькими за значенням. Збагачуватимемо свій словниковий запас словами, які пишуться по-різному, а значення мають однакове, працюватимемо в групах.
Слайд 2
III. Повторення вивченого матеріалу,
Гра « Знайди пару». (Учитель називає слово дітям і дає м’яч. Діти повертають м’яч і називають слово з протилежним значенням).
Великий – малий
Легкий – важкий
Мороз – спека
Сум – радість
Сильний – слабкий…
Слайд 3
IV. Актуалізація опорних знань:
А тепер дізнаємось, чи вмієте відгадувати загадки?
Слайд 4,5
Загадка 1
Посивіла вона, бо вже дуже стара,
Часом тиха бува, до всіх добра така
Хто ж розсердить її – заспіва не тії
Холод з рота несе, сивиною трясе.
Зима (Зима – холодна, довга)
Загадка 2
Я падаю на ваші хати
Я білий – білий, волохатий
Я прилітаю вам до ніг
І називаюсь просто …
Сніг (Сніг – білий, пухнастий)
Чим зачаровує зима? (пухнастим снігом, дивовижними візерунками на склі, казковими пейзажами, святами…)
Завдання: знайти слова близькі за значенням у загадці.
Хто дід?
З’їжджалися дочки в гості до діда.
Ось там Завірюха санчатами їде,
За нею Метелиця слідом мете,
Хурделиця Хугу з собою веде,
А тільки-но вітер у полі завіє,
Як стануть на лижі Хуртеча й Завія,
Нарешті удвох з Заметіллю приїхала
Найменша – улюблена донечка Віхола.
Дід Мороз
V. Робота над текстом.
Вправа «Передбачення»
Слайд 7
Читання тексту (ст. 95-96) зі сніжинкою. (У кого на парті сніжинка – той продовжує читати текст).
VI. Перевірка сприймання прочитаного.
Слайд 8
Цікаві факти про сніжинки (відео).
VII. Хвилинка відпочинку.
Малювання носиком сніжинки.
Перевтілення. Уявимо себе легеньким сніжиночками, ось ми кружляємо у веселому таночку. Падаєм на дерева, ялинки, рукавички і стелимось до землі.
VIII. Каліграфічна хвилинка.
Слайд 9
Сс сн іж іг сніг дощ сніжинка
Робота з підручником: сторінка 96, вправа 5.
Скласти кілька речень про снігопад, використовуючи подані слова: сніг падає, кружляє, ліпить, валить, мете, запорошує, сіється, стелиться.
Слайд 10
IX. Руханка «Тупу-тупу зігріванці»
Слайд 11
Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності. Колективний підбір синонімів з презентації.
Слайд 12-14
X. Робота в групах
1 група
Дібрати до даних слів близькі за значенням слова (синоніми)
Робота-
Веселий –
Говорити-
Горе-
Друг-
2 група
Дібрати слова близькі за значенням до слів:
Будинок-
Друг-
Горе-
Їжа-
Сміливий-
3 група
Скласти сенкан до слова сніжинка.
Маленька, ажурна.
Кружляє, сяє, прикрашає.
На зелену ялинку опустилась сніжинка.
Красуня.
4 група
У тексті «Зимонька –зима» в останньому абзаці знайти і підкреслити слова близькі за значенням до слова йти.
Йде зима за нею в ряд – череда веселих свят. Через поле, через гай поспішає Миколай. Чимчикують крок за кроком місяць січень з Новим роком. Понад річку, через кладку йде Різдво, веде колядку. А за ними – місяць лютий, записає, чи узутий.
Безліч друзів у зими! Чи усіх зустріли ми?
Діти презентують свою роботу в групах.
XI. Заключна частина.
Гра «Вірю – не вірю»
Приготуйте цеглинки LEGO та будьте уважні.
Слайд 15
XII. Рефлексія.
Вправа «Мікрофон».
Самооцінювання.
XIII. Домашнє завдання:
Слайд 16