"Вправи з ключем" матеріали до уроків української мови в 5 класі

Про матеріал

Працюючи тривалий час переважно зі школярами середньої ланки, я зробила висновок, що одним із найбільш дієвих прийомів, які сприяють вступній мотивації на уроках української мови, є вправи з ключами. Прийом цей не новий, але вдало дібраний мовний матеріал таких вправ значно розширює ефективність його використання. Зокрема, ключі до вправ водночас можуть бути своєрідними епіграфами до тієї чи іншої мовної теми. Пошук таких ключів сприяє концентрації уваги учнів, активізує їхнє мислення, а вчителю дає змогу чітко окреслити мету заняття, використати виховний потенціал вислову.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

 

  1. Вправи з ключами як засіб мотивації та формування правописної     компетентності учнів на уроках української  мови………..………………..3

2. Завдання……………………………….

  •      Фонетика……………………………........................................................5
  •      Алфавіт……………………………………………………………………..7
  •      Склад, наголос…………………………………………………………….8
  •      Вживання апострофа……………………………………………………..11
  •      М’який знак………………………….....................................................12
  •      Написання буквосполучень -йо-,-ьо-……………………………………14
  •      Ненаголошені голосні ……………………………………………………15
  •      Подвоєння букв……………………………………………………………16
  •      Спрощення……………………………………………………………..….17
  •      Написання префіксів ……………………………………………………..17
  •      Правопис складних слів……………………………………………….…19

3. Відповіді…………………………………………………………………..….21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправи з ключами як засіб мотивації та формування правописної компетентності учнів на уроках української мови

Мотивація в педагогіці завжди була і є одним із найважливіших компонентів навчання, фундаментом для здійснення всебічного розвитку особистості. Особливо слід зауважити, що мотиваційний компонент є одним з найважливіших елементів будь-якого навчального процесу в різноманітних навчальних дисциплінах, у тому числі й в українській мові.

Відомий американський фізик Карл Дарроу казав: «Ми захоплюємося нашою наукою, але як заразити молодь цим захопленням? Звичайний у цих випадках метод –здивувати, вразити. Проблема в тому, що людину не можна здивувати, якщо вона не знайома з тією ситуацією, у яку ваш сюрприз вносить вирішальн ізміни. Але в кожній сфері для новачка можна знайти захоплюючий, повчальний бік справи й подати її у формі, що викличе гострий інтерес».

Чим же можна зацікавити учнів під час вивчення української мови? Перш ніж спробувати дати відповідь на це питання, більш детальніше розглянемо саме явище мотивації.

У психологічній літературі зазначається, що під мотивацією розуміють «психічні явища, що спонукають до виконання тієї або іншої дії, вчинку, визначають активність особистості та її спрямованість на досягнення запланованого результату».

Традиційно розрізняють два види мотивації:

1) зовнішня мотивація, яка заснована на заохоченнях, покараннях та інших видах стимуляції, які або спрямовують, або гальмують поведінку людини. У разі зовнішньої мотивації чинники, що регулюють поведінку, не залежать від внутрішнього «я» особистості;

2) внутрішня мотивація сприяє отриманню задоволення від роботи, викликає інтерес, радісне збудження, підвищує самоповагу особистості.

 Цей розподіл стосується й навчальної мотивації, яка, у свою чергу, має три складові: вступна мотивація, поточна та заключна. 

Перш за все, нас цікавить вступна мотивація, яка активізує навчальну діяльність учнів, сприяє формуванню початкового бажання засвоїти навчальний матеріал, викликає інтерес до процесу навчання. Як не прикро, але незаперечним фактом є те, що основним початком мотивації учнів є не стимулювання внутрішнього інтересу до предмету, а використання зовнішнього впливу в його різноманітних формах. Це означає, що в переважної більшості учнів немає стійкого інтересу до вивчення тих чи інших дисциплін. Для виправлення цього становища кожен свідомий педагог, базуючись на спостереженнях за реакцією учнів на форми викладу матеріалу, має розробити спеціальні методи та прийоми стимуляції інтересу навчання.

Працюючи тривалий час переважно зі школярами середньої ланки, ми зробили висновок, що одним із найбільш дієвих прийомів, які сприяють вступній мотивації на уроках української мови, є вправи з ключами. Прийом цей не новий, але вдало дібраний мовний матеріал таких вправ значно розширює ефективність його використання. Зокрема, ключі до вправ водночас можуть бути своєрідними епіграфами до тієї чи іншої мовної теми. Пошук таких ключів сприяє концентрації уваги учнів, активізує їхнє мислення, а вчителю дає змогу чітко окреслити мету заняття, використати виховний потенціал вислову.

Крім того, подібні вправи виконують ще одну, не менш важливу функцію: формують правописну компетенцію школярів. Суть у тому, що самого лише знання правил не досить, щоб забезпечити грамотність. Для цього потрібна також різноманітна й ефективна практика письма, вико­нання навчально-тренувальних вправ, які мають виробити навички безпомилково й швидко застосо­вувати вивчені правила, працювати свідомо, адже правописна практика взаємопов'язана з постійним мисленням.

Вправи з пропуском дозволяють формувати в учнів уміння знаходити та виділяти орфограми в різних морфемах написаних слів. Позитивним у завданнях такого типу є те, що вони дозволяють охопити великий обсяг вивчених орфограм та пунктограм. Для кращого засвоєння орфограм та для миттєвої перевірки виконаного завдання самим учнем використовуються закодовані в текстах вправ вислови: скоромовки, прислів'я, приказки, відповіді на загадки, фразеологізми або частини крилатих висловів.

 Залежно від мети уроку матеріал вправи може аналізуватися на окремих рівнях мовознавчої науки або комплексно, залучаючи його на різних етапах уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фонетика

1. Випишіть у два стовпчики:

 - слова, які мають букви, що позначають два звуки;

 - слова, у яких букви позначають один звук.

Підкресліть першу букву, прочитайте назви творів Т. Шевченка.

Грація, Коля, алюміній, армія, м’ясо, арія, віслюк, Катя, лінія, історія, афінянин, зоря, ячмінь.

 

2.  Випишіть поспіль у три колонки:

 - слова, у яких звуків i букв порівну;

 - слова, у яких звуків менше, ніж букв;

 - слова, у яких звуків більше, ніж букв.

Підкресліть у кожному слові другу від початку букву. Якщо ви правильно розставите слова, то з цих букв, виписаних поспіль, утвориться народне прислів'я.

Поїлка, дятел, екзамен, обери, ад'ютант, пильнувати, медяник, оздоба, ідеал, атомність, бур'ян, ходжу, зіниця, Оля, папір, зрубаю, американець, усмішка, пиляти, розступиться, щілина, єдність, ожеледь, стою, діяльний, щипці, англійський, отаман, вартість.

 

3. Випишіть поспіль у три колонки:

 - слова, у яких звуків i букв порівну;

 - слова, у яких звуків менше, ніж букв;

 - слова, у яких звуків більше, ніж букв.

Підкресліть у кожному слові другу від початку букву. Якщо ви правильно розставите слова, то з цих букв, виписаних поспіль, утворите другу частину прислів'я: «Лякливий, як  заєць, ...»

Шабля, альбом, їй, м'яч, ушу, акваріум, акація, бильце, українка, бібліотека, адресат, сім'я, Іванівська, кисіль, Італія.

 

4. Випишіть поспіль у три колонки:

 - слова, у яких звуків i букв порівну;

 - слова, у яких звуків більше, ніж букв;

 - слова, у яких звуків менше, ніж букв.

Підкресліть у кожному слові другу від початку букву. Якщо ви правильно розставите слова, то з цих букв, виписаних поспіль, утворите народне прислів'я.

Асфальт, втроє, очолюю, ожеледиця, близький, вирій, столяр, щит, бульйон, Іжевськ, тьохкаю, язичок, юнга, увага, кишеньковий, кізка, щічка, стілець, тьмяний.

 

5. Випишіть поспіль у три колонки:

 - слова, у яких звуків i букв порівну;

 - слова, у яких звуків більше, ніж букв;

 - слова, у яких звуків менше, ніж букв.

Підкресліть у кожному слові другу від початку букву. Якщо ви правильно розставите слова, то з цих букв, виписаних поспіль, утворите народне прислів'я.

Апостроф, акація, дзвінок, далечінь, мию, дядечко, етажерка, Австралія, кам'яний, альбом, добровільний, бандурист, аптекарський, амудар’їнський, аварія, Новосибірськ, отямляться, заячий, билина, зжує, ніскільки, ультиматум, ананас, коваль, жарт.

 

6. Випишіть поспіль у три колонки:

 - слова, у яких звуків i букв порівну;

 - слова, у яких звуків більше, ніж букв;

 - слова, у яких звуків менше, ніж букв.

Підкресліть у кожному слові другу від початку букву, i ви прочитаєте першу частину прислів'я «... i край рідний боронити».

Турист, явір, удача, нью-йоркський, шубовсть, універсальний, еміграція, урожай, сію, частенько, усміхається, оживлять, рукавиця, ужалений, в'юни, низький, вбрід, старіє, фіалка, ртуть, синьоокий.

 

7. Випишіть поспіль у три колонки:

 - слова, у яких звуків i букв порівну;

 - слова, у яких звуків менше, ніж букв;

 - слова, у яких звуків більше, ніж букв.

Підкресліть у кожному слові другу від початку букву, i ви прочитаєте першу частину народного прислів'я: «... – побачиш більше світу».

Зв'язок, уздечка, здзвонюся, вітаю, зелень, удій, ушістьох, стираєш, сосняк, суб’єкт, абрикос, зозуленька, буряк, іспанець.

 

8. Випишіть спочатку слова, у яких є звук [й], потім – у яких звука [й] немає. Якщо правильно виконаєте завдання, то з перших букв прочитаєте початок прислів'я «...наносить».

Об'їзд, дерев'яні, міряти, нумерація, абсолютно, англієць, листя, Оля, боєць, дев'ять, маляр, етюд, жереб'ятко, дзвяк, олія, лієчка, уряд, арія.

 

9. Випишіть спочатку слова, у яких немає звука [й], потім – у яких є звук [й]. Якщо правильно виконаєте завдання, то з перших букв прочитаєте приказку.

Кип'яток, ирієм, нюх, м'яч, акумулятор, вівця, армія, сюжет, Йорданія, сузір'я, ізюм, традицію, рядок, уряд, ескадрилья, риб'ячий.

 

10. Випишіть спочатку слова, у яких немає звука [й], потім – у яких є звук [й]. Якщо правильно виконаєте завдання, з перших букв прочитаєте приказку.

Навчання, невід'ємний, існування, італієць, відняти, від’їзд, господиню, мелодію, обряд, іронія, рятівник, шабля, Швеція, каченя, Київ, уявити, учениця.

 

11. Випишіть спочатку слова у яких букви я, ю, є мають звук [й], а потім – у яких [й] немає. Якщо правильно виконаєте завдання, з перших букв прочитаєте народне прислів'я.

Жираф'ячий, удостоїти, нюанс, екземпляр, поля, роз'їжджати, епістолярний, без'язикий, опам'ятатись, роздумування, Еля, юність, ймення, під'язиковий, орхідеї, догляд, лояльний, етюд, язичок, шлях.

 

12. Випишіть спочатку слова, у яких є звук [й], а потім – у яких немає звука [й]. Якщо правильно виконаєте завдання, з перших букв прочитаєте народне прислів'я.

Нюх, жаб'яча, удостоїти, етюд, розв'язати, заганяти, біографія, доглядати, оголошення, олов'яний, лляний, юнга, гігієна, абсолютно, отруїти, роз'їзд, Валя, ягідка.

 

Алфавіт

 

1. Розставте слова за алфавітом.

Якщо ви правильно розставите слова, то з їхніх останніх букв має вийти давне латинське прислів'я.

Гайок, вузол, в'язальниця, дьоготь, доповідач, доповісти, вступ, вершечок, галка, дев'ятсот, гомін, гам, вітер, ворота, гостинець, гантелі, дитинство, дріт.

 

2. Розставте слова за алфавітом.

Якщо правильно розставите слова, то з їхніх останніх букв прочитаєте народну приказку.

Афіша, жар, експрес, батьків, білорус, атракціон, електромагніт, блакитні, бреду, донечка, бобер, військком, естетичне, допитливий, будяк, вельми.

 

3. Розставте слова за алфавітом.

Якщо правильно розставите слова, то з їхніх останніх букв прочитаєте народну приказку.

Завчасно, жолоб, застеріг, сформульоване, степ, жорстоке, завіз, сургуч, зачин, звітую, столичне.

 

4. Розставте слова за алфавітом.

Якщо правильно розставите слова, то з їхніх останніх букв прочитаєте народне прислів'я.

Вислів, далеко, Дон, лунає, лоскочу, ломбард, влітку, вісник, дійти, відділ, віковічні, дід, заряд, затон, затесане, вісмут, експонат, затріщать, ліг, ліжко, інші, їжачок, інспектор.

 

5. Розставте слова за алфавітом.

Якщо правильно розставите слова, то з останніх букв повинна скластися друга частина прислів'я «Привикай до господарства з молоду, то...»

Вгору, атракціон, велосипед, очевидець, іноді, байдуже, біб, окіст, клас, злегенька, ілюмінатор, гаряче, гасиш, джаз, женити, захист, запис, загін, жарт, замкнена, жабка, екран, снігу, переліг, печиво, рекорд. пил, радіо.

 

6. Розставте слова за алфавітом.

Якщо правильно розставите слова, то з останніх букв повинен скластися початок прислів’я  «…, а воля дорожча за життя».

Район, розгортати, багаж, подрузі, вабити, гурт, екран, десятиліття, гніт, плац, їхнє, згодом, забарвлене, іволга.

 

7. Розставте слова за алфавітом.

Якщо правильно розставите слова, то з останніх букв повинна скластися друга частина прислів'я «Треба знати...»

Обходити, лад, обмолот, Лесине, лящ, негода, невроз, молоко, натиск, мус, невдача.

 

8.  Розставте слова за алфавітом.

Якщо правильно розставите слова, то з останніх букв прочитаєте назву одного із символів України

Каюта, бесіда, бачок, віл, канікули, капітан.

 

 

 

Склад, наголос

 

1. Випишіть поспіль спочатку всі односкладові слова, потім всі двоскладові, трискладові тощо. Підкресліть першу букву і прочитайте першу частину народного прислів'я: «... за собою веди».

Воля, епітет, диваки, сон, пілот, охолоджувати, офіціантка, індиченя, іменник, ескіз, двоколісний, рибалити, учорашній, грушоподібний, альт, ручка, м'яч, довжина, ирієм,  готовити.

 

2. Випишіть поспіль спочатку всі односкладові слова, потім всі двоскладові, трискладові тощо. Якщо правильно розташуєте слова, то з їхніх перших букв має вийти народне прислів'я.

Атлет, язичок, дар, вичерпати, етнографія, індоєвропейський, літо, ескіз, каталог, нявчати, Ірландія, купець, довголітній, молотобоєць, літературний, Олег, змолотити, естонець, бурлака, острівець.

 

3. Випишіть поспіль спочатку всі односкладові слова, потам всі двоскладові, трискладові тощо. Якщо ви правильно розташуєте слова, то з їхніх перших літер має вийти закінчення народного прислів'я: «На годину спізнишся...».

Несподіванка, ріка, казанок, зал, наперсток, дослідження, електромотор, альт, ескімос, ірис, оснастити, шестимісячний, життєздатний, естетична.

 

4. Випишіть у колонку тільки ті слова, у яких є закритий склад. Із перших букв цих слів має вийти синонім до слова «метелиця».

Харків, літо, зима, урожай, вимити, річечка, біліти, трактор, завія, віхола, ожеледь, замети, війнути, дорога, ирій, наметений, Арктика.

 

5. Випишіть у колонку тільки ті слова, у яких є закритий склад. Із перших букв цих слів має вийти синонім до слова «будинок».

Осінь, калюжа, сіріти, сонечко, вимити, хмари, етюд, дорога, метелиця, лід, широка, вода, ясен.

 

6. Поділіть слова на склади й поставте в них наголос.

Випишіть поспіль у три стовпчики слова з наголосом:

 - на першому складі;

 - на другому складі;

 - на третьому складі.

З перших букв вийде перша частина прислів'я: «...лапою нема де ступити».

Кадровик, щовечора, пам'ять, очний, очікувати, учениця, розсівати, цокотати, йотований, ложка, ярмарок, існування.

 

7. Поділіть слова на склади й поставте в них наголос.

Випишіть поспіль у три стовпчики слова з наголосом:

 - на першому складі;

 - на другому складі;

 - на третьому складі.

З перших букв прочитайте народне прислів'я.

Батенько, маляр, принести, роздоріжжя, ангіна, дбати, любити, ананас, цілина, аптека, живчик, округ, антонім, юридичний, його, ложка, акція, трамвай, антракт, європеєць.

 

8. Поділіть слова на склади й поставте наголос у них.

Випишіть поспіль у три стовпчики слова:

 - з наголосом на першому складі;

 - на другому складі;

 - на третьому складі.

З перших букв прочитайте початок прислів'я: «..., а лінь марнує».

Прізвище, генерал, черемха, очіпок, регіт, люб'язний, охолоджувати, ощадний, айсберг, водіння, дощовий, учорашній, ірис, циган, кавказький, Євпаторія, якір, акорд.

 

9. Поставте наголос у словах i випишіть у три колонки:

 - з наголосом на першому складі;

 - на другому складі;

 - на третьому складі.

З перших букв виписаних слів прочитайте другу частину прислів'я «Правда i в огні не горить, ...».

Навчати, іній, тротуар, ескіз, участь; вільний, основний, невблаганний, одяг, доля, ескадрон, іволга.

 

10. Поставте наголос у словах i випишіть у три колонки:

 - з наголосом на першому складі;

 - на другому складі;

 - на третьому складі.

З перших букв виписаних слів прочитайте народне прислів'я.

Щогла, туризм, працівник, оболонка, Оля, прийде, житловий, неухильний, осінь, сонце, етап, естетичний, іскра, якір, шумовиння, враження.

 

11. Поставте наголос у словах i випишіть у три колонки слова:

 - з наголосом на першому складі;

 - на другому складі;

 - на третьому складі.

З перших букв виписаних слів прочитайте початок  народного прислів'я «…страшний».

Відбудований, дверці, число, рух, офіцер, ефектний, унікум, рояль, вівцеферма, карнавал, етап, жовтень, номер, довженний, невід'ємний, естафета, ілюзія, Іра, йод.

 

12. Поставте наголос словах i випишіть у три колонки слова:

 - з наголосом на першому складі;

 - на другому складі;

 - на третьому складі.

З перших букв виписаних слів прочитайте народне прислів'я.

Туман, яром, малолітній, Київ, афіша, афоризм, дуб, байка, кипіння, Єреван, атлас, єдність, істота, шепотіти, шахи.

 

13. Поставте наголос у словах i випишіть у три колонки слова:

 - з наголосом на першому складі;

 - на другому складі;

 - на третьому складі.

З перших букв виписаних слів прочитайте другу частину народного прислів'я «Жайворон день починає,…»

Автор, сани, його, кореневий, осуд, Лондон, оформлення, ізольований, опис, вражений, гімнаст, небагато, чоловік, етика, абрикос, ощадний, єгиптянин, йокнути.

 

14. Поставте наголос у словах i випишіть у три колонки слова:

 - з наголосом на першому складі;

 - на другому складі;

 - на третьому складі.

З перших букв виписаних слів прочитайте народне прислів'я.

Чохол, зимонька, невисокий, естафета, автобус, голос, сім'я, долітати, уста, Африка, Іван, оченята, жартувати, Китай, яструб, Олег, ерудиція, начальник, нашвидку, нагляд, оцет, екран, ескадрилья, штурмований, малюнок, гайвороння, очі.

 

 

 

Вживання апострофа

 

1. Випишіть слова у два стовпчики: 

 - без апострофа;

 - з апострофом. 

Підкресліть другу букву, прочитаєте ім’я геніальної поетеси .

Злякатися, Лук’ян, несвятковий. скам’янілий, трав’яний, освятити, бар’єр, в’їхати, ін’єкція, рясно, скип’ятити, зав’язати.

 

2. Виписати у 1-й стовпчик слова з апострофом, а в 2-й  - без апострофа.

Підкресли третю букву, прочитаєш приємні слова.

З..єднати,верб..я, тьм..яний, круп..є, при..їхав, в..яжеться, моркв..яний, наб..ю, трав..яний.

 

3. Виписати слова у дві колонки: у ліву - з апострофом, у праву - без нього. Підкресліти у кожному слові першу літеру - отримаєте назву твору Б.Олійника.

В..єтнам, хутор..янин, об..єм, б..юст, б..є, лл..ється, Ілл..я, об..єкт, р..яно,  об..єднання, напам..ять, астрахан..ський, ув..язнений.

 

4. Виписати слова у дві колонки: у ліву - з апострофом, і праву - без нього, підкреслити у кожному слові або словосполученні передостанню букву - прочитаєте назву одного з творів Лесі Українки.

Дит..ясла. духм..яні снопи, ін..єкція, в..яжеться, Р..єпін, св..ятопис, п..ятсот, кров..ю, міл..йони, В..єтнам, бур..як.

 

5. Записати слова у дві колонки:

 - у яких вживається апостроф;

 - у яких не вживається апостроф.

Підкресливши перші букви, прочитаєте прислів'я.

Опам..ятатися, бур..як, дев..ять, р..явкати, нев..язкий, електрозвар..ювання, ад..ютант, атель..є, голуб..ятко, духм..яний, об..їзд, вар..яг, Лук..янівка, інформб..юро, об..єкт, кань..йон, верб..я, р..явкнути, арф..яр, авант..юра, дов..янути, щупл..явий, оп..яніти, евол..юція.

 

6. Розташувати слова у два стовпчики:

 - в перший з апострофом,

 - у другий без нього.

Підкресливши перші букви у словах, отримаєте ім'я та прізвище ″каменяра″ України, автора збірки ″З вершин і низин″, п'єси ″Украдене щастя″.

Інтерв..ю, ф..юзеляж, різьб..яр, верб..я, ад..юльтер, ад..ютант, н..юанс, к..ювет, нав..язливий, Омел..ян.

 

7.  Розташувати слова у два стовпчики:

 - в перший з апострофом,

 - у другий без нього.

Підкресливши другу від початку букву, прочитаєте прислів’я.

 В…яжу, одр…ядив, узгір…я, дит…ясла, мор…як, скам…янів, здоров…я, св…ято, полум…я,вечер…яти, скип…ятити, вип…є, п…єса, од…яг, ув…язнений, вечер…я, матір…ю.

 

М’який знак

 

1. Випишіть у 1-й стовпчик слова з м’яким знаком, а в 2-й – без м’якого знака. Підкресліть другу від початку букву. Прочитаєте ім’я українського письменника

Сан..чин, Степан..чик, вечір..ній, тр..ох, сховаєт..ся, встанеш.., плач.., вишен..ці, секретар.., знов.., спинон..ці, скотч.., дощ....

 

2. Випишіть слова у дві колонки: у ліву - з м'яким знаком, у праву - без нього. . Підкресливши першу літеру у словах, отримаєте назву твору М. Куліша.

Чіл..не, област.., р..ясно, різ..бяр, ад..ютант, нян..ка, духм..яний, асфал..т, арф..яр.

 

3. Випишіть слова у дві колонки: у ліву - з м'яким знаком, у праву - без нього. Підкресліть у кожному слові третю букву - прочитаєте назву одного з творів І. Франка.

Різ..ба, парас..чин, дикан..ський, стан..мо, заховайс.., у куз..ні, прал..ня, гарнен..кий, тіт..ці, рибон..ки, брен..кати.

 

4. Запишіть дані слова у дві колонки:

 - у яких вживається м'який знак;

 - у яких не вживається м'який знак. 

Підкресливши перші букви, прочитаєте назву країни.

Улюбленец.., козац..кий, різ..бяр, адмірал..с..кий, їд..те, Н..ютон, аквалан..гіст.

 

5. Виписати слова у два стовпчики:

 - з м'яким знаком;

 - без нього.

 Підкресліть в першому стовпчику останню букву - прочитаєте ім'я героя твору Уласа Самчука ″Марія″.

Ковал..чук, щонаймен..ший, учител..ство, камін..чик, різ..бяр, сон..ця, медал..йон, чотир..ма, лял..ці, с..міх, бат..ківський.

 

6. Розташуйте слова у два стовпчики:

 - в перший слова з м'яким знаком,

 - в другий - без нього.

Прочитайте другі букви у словах, спочатку в першому стовпчику, а потім у другому - дізнаєтеся назву літературно-публіцистичної пам'ятки кінця ХVІІ - початку ХІХ століття, в якій розповідається про події, що відбувалися в Україні від давнини до 1769 року.

Промін..чик, міл..йон, ос..овий, пун..акція, ател..є, дос..є, ус..мішка, Юрянс..к, кін..чик, різ..бяр, нян..чити, св..ято.

 

7. Випишіть слова у дві колонки:

 - у ліву з м'якими приголосними звуками, крім [й],

 - у праву –  тільки зі звуком [й].

Якщо правильно виписали слова, то з їхніх останніх букв ви складете другу половину прислів'я «Немає у світі кращої, ...».

Поєдинок, джерело, жабеня, соняшник, гори, явір, юна, книга, життєпис, солов'ї, зима, цвірінькав, писав, заброньовано, береза, ясен, збагачення, бойова.

 

8. Випишіть слова у дві колонки:

 - у ліву – із пом'якшеними приголосними,

 - у праву – з м'якими.

Якщо правильно виписали слова, то з їхніх останніх букв прочитаєте другу половину прислів'я «Хто два зайці гонить,...».

Вінегрет, хрін, малюсіньке, кіно, мій, діез, Ніл, людино, підваж, чітко, під, любов, фін, няньчити, фламінго, пінг-понг, літ, містечко, доблесть.

 

9. Випишіть слова у дві колонки:

 - у ліву – з м'якими приголосними,

 - у праву – з пом'якшеними.

З останніх букв цих слів, якщо правильно виписали, прочитаєте народне прислів'я.

Діез, ріг, пінг-понг, помаленьку, місто, Біл, щічок, гравюра, зяб, залюбки, шків, Ніл, боротьба, нюанс, покіс, вночі, вогонь, фін, земля, соняшник, в печі.

 

10. Випишіть слова у дві колонки:

 - у ліву – із пом'якшеними приголосними,

 - у праву – з м'якими.

Якщо правильно виписали слова, то з перших букв слів прочитаєте приказку.

Квітництво, нянька, адмірал, шістсот, ескадрилья, зіниця, убір, мілко, Афіни, ізюм, полька, сіль, смішити, універсальний, лоскіт, єднання, офіцер, мішечок, штепсель.

 

11. Запишіть слова поспіль у дві колонки:

 - у ліву – з ь,

 - у праву без ь.

Якщо правильно виконаєте завдання, з перших букв прочитаєте першу частину прислів'я «...чим у неволі в золотій клітці».

Ніч..., карусел..., автор..., рум'янец...,артіл..., щавел..., вітер..., ідеал..., естонец..., трон..., нанівец..., американец..., ціп..., віс..., оповід..., ігрик..., Луган..., індієц...

 

12. Запишіть слова у дві колонки:

 - у ліву – з м'яким знаком,

 - у праву – без м'якого знаку.

З перших букв складіть другу частину прислів'я «Товчи правду в калюжу, а...»

Bipніст..., чоботар..., ожелед..., ирій..., степ..., незнайомец..., телеграф..., ансамбл..., apxiв..., вогон..., безліч…, ycміх..., сіл..., дрож..., естонец..., екіпаж...

 

 

Написання буквосполучень -йо-, -ьо-

 

1. Випишіть слова у дві колонки:

1) ті, у яких вставили йо;

2) ті, у яких вставили -ьо-.

У кожному слові підкресліть третю від початку букву і прочитайте прислів’я.

Медаль…н, передн…язиковий, з…мка, згор…ваний, по-бо…вому, забр…ханий, прист…баний, сер…зний, посередн…, Олексі…вич, самотн…, під…мний, знівел…ваний, Юрі…вич, мал…ваний, буль…н, л…н, Георгі…вич.

 

 

 

Ненаголошені голосні

 

1.Запишіть слова у дві колонки:

1) з ненаголошеним е;

2) з ненаголошеним и.

Підкресліть першу букву у кожному слові - прочитаєте назву одного з віршів І. Франка.

Ет...кетка, д...сятий, еф...ктивний, нож...ці, кат...горія, ап...льсин, т...жневий, доб...реться.

 

2. Запишіть слова у дві колонки:

у першу - з ненаголошеним е,

у другу - з ненаголошеним и. 

Підкресліть у кожному слові першу букву - прочитаєте ім'я та прізвище автора повісті ″Зачарована Десна″.

Ож..ледиця, др..жати, ож..вати, л..генький, ел..гантний, в..шневий, ж..рненький, кл..котіти, ст..пи, евр..ка, н..зенько, адр..сат, кр..ниця, ож..вати, нап..кти, дал..чінь, р..ве.

 

3. Запишіть слова у дві колонки:

у першу - з ненаголошеним е,

у другу - з ненаголошеним и. 

У кожному слові підкресліть останню букву - прочитаєте народну мудрість.

З..рно, вер..с, л..ман, м..далі, ваз..лін, ш..рокі, вер..сень, п..ніцилін, кр..латої, м..сколиз, чер..да, трен..р, пш..ниця, велос..пед, бр..ніти, н..потріб, вес..ло, ц..ферблат, гл..бочінь, з..рном, б..режу, п..ньок, м..тро.

 

4. У ліву колонку випишіть слова з вставленою буквою е,

у праву - з вставленою буквою и. 

У кожному слові підкресліть першу букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову В. О. Сухомлинського ″Треба тонко відчувати три речі:...″

Мат..матика, м..лкий, ос..литися, ж..брак, оп..тати, ж..раф, нав..сати, акт..вний, нам..рзати, ан..кдот, н..ктар, тр..вожний, р..зикувати, ет..кет, бр..ніти, арт..стичність, ен..ргетичний.

 

5. Розташуйте слова у два стовпчики:

в перший слова з ненаголошеним и,

у другий - з ненаголошеним е.

Прочитайте перші букви у словах, спочатку в першому стовпчику, а потім у другому – дізнаєтеся псевдонім відомої української поетеси Марії Олександрівни Вілінської.

В..ликий, муніц..пальний, ож..ледь, вер..ск, акт..віст, розд..рати, кр..ниця, чер..во, очищ..ння, опр..томніти, кош..ня.

 

 

Подвоєння букв

 

1. Випишіть у 1-й стовпчик слова з Н, а в 2-й стовпчик – із НН.

Підкресліть четверту від початку букву, прочитаєте назви дерев, що символізують Україну.

Центральний, преостанній, безсонний, бджолиний, однойменний, степний, тополиний, прикордонний, курінний, шкільний, скляний, сторонній.

 

2. Запишіть слова у дві колонки:

у першу з подвоєнням букв, у другу – без подвоєння.

Підкресліть у кожному слові першу букву – прочитаєте вислів

В. Сухомлинського.

Мит..ю, огнен..ий, скажен..ий, височен..ий, антен..ий, тьмян..ий, вроджен..ий, ден..ий, орлин..ий, узбіч..я, Хмельнич..ина, неждан..ий, адресован..ий, однозмін..ий, вікон..ий, роз'єднан..ий, олов'ян..ий, нескінчен..ий, електрон..ий, дерев'ян..ий, умотивован..ість, без..ахисний, аграрно-сировин..ий, гіл..я, антропоген..ий, туман..ий.

 

3. Випишіть слова у дві колонки:

у першу - відбувається подвоєння, у другу –невідбувається. 

Підкресліть у кожному слові третю букву – прочитаєте народну мудрість.

З вірніст..ю, повін..ю, осін..ю, величніст..ю, якіст..ю, від..аллю, мит..ю, радіст..ю, з безліч..ю, доповід..ю, вартіст..ю, з точніт..ю, сіл..ю, заздріст..ю, у сміливост..і, плот..ю, за галуз..ю, смерт..ю, з розкіш..ю, віс..ю, велич..ю, шерст..ю, з розповід..ю, північ..ю, блакит..ю, зі зліст..ю, ненавист..ю, чверт..ю.

 

4. Випишіть слова у дві колонки:

1) ті, у яких вставили нн;

2) ті, у яких вставили  н.

У кожному слові підкресліть третю від початку букву і прочитайте прислів’я.

Попідти…ю, шале…о, зліс…о, спросо…я, пошире…о, зра…я, невпи…о, правиль…о, розум…о, буде…о, стара…о, гости…о, скаже…о, доступ…о, навма…я, втомле…о, понівече…о, поіме…о, зацікавле…о, натхне…о, предив…о.

 

5. До основ поданих слів додайте суфікс -н (ий, їй). Запишіть поспіль тільки ті слова, у яких відбулося подвоєння букв. З перших букв, виписаних слів, причитаєте початок прислів'я, яке закінчується словами «...роби сміло».

Воля, чемпіон, екран, олово, сон, низина, риба, ешелон, вечір, день, жито, істина, школа, лимон, слава, осінь, залізо.

 

6. Випишіть слова у дві колонки:

1) ті, у яких вставили нн;

2) ті, у яких вставили н.

У кожному слові підкресліть четверту від початку букву і прочитайте прислів’я.

Невпізна…ий, здорове…ий, мід…ий, дерев’я…ий, страше…ий, сріб…ий, безви…ий, гороби…ий, нездійсне…ий, змії…ий, тума…ий, брат…ій, безсо…ий, силь…ий, чаву…ий, умис…ий, нездола′…ий, безупи…ий, скля…ий.

 

Спрощення

 

1. Випишіть слова у дві колонки:

у першу – відбувається спрощення,

у другу – не відбувається.

Підкресліть у кожному слові другу букву – прочитаєте словосполучення.

Пристрас/ний, контрас/ний, хвас/нути, кількіс/ний, у доблес/ному, зап'яс/ний, знавіс/нілий. радіс/ний, у мас/ному.

 

2. Запишіть слова у дві колонки:

І – слова, у яких пропущених букв немає;

ІІ – у яких вставили пропущені букви.

Підкресліть другу від початку букву і прочитайте кінець вислову В. Сухомлинського: «Дорожить людина тим, в що вона…».

Швидкіс…ний, якіс…ний, улес…вий, псевдомарксис…ський, хвас…ливий, контрас…ний, щас…ливий, блис…нути, аген…ство, волейболіс…ці, заїз…ний, їж…жу, учас…ник, заздріс…ний, ус…ний, випус…ний, стис…нуто, щотиж…ня, студен…ський, студен…ство, очис…ний, скатер…ка, буревіс…ник, п’я…десят.

 

Написання префіксів

 

1. Випишіть

у 1-й стовпчик слова із префіксом З-,

в 2-й стовпчик – із префіксом С-.

Підкресліть четверту букву, прочитайте  словосполучення.

Згіркне, стомитися, здрібнілий, збудити, скраю, сфотографувати, сплутати, зігнати, збрататися, спустити, стряснути.

 

2. Випишіть слова у дві колонки:

1) з префіксом пре-;

2) з префіксом при-.

У кожному слові підкресліть п’яту від початку букву і прочитайте назву української народної казки.

Пр…смачно, пр…йдуть, пр…ліпити, пр…чудово, пр...світити, пр…здоровий, пр…вчити, пр…сипати, пр…красно, пр…снитися, пр…гарний, пр…чаїтися.

 

3. У поданих словах замість крапок вставте з- або с- .

Випишіть поспіль слова спочатку з с-; потім із з-. Якщо правильно виконаєте вправу, то з останніх букв записаних слів прочитаєте прислів'я. Знайдіть слова, у яких ці букви є префіксом, підкресліть їх.

...хаменувся, ...гин, ...сохлі, ...трайк, ...толяр, ...будуєм, ...писати, ...хиб, ...жовкла, ...хопила.

 

4. У поданих словах замість крапок вставте з- або с-.

Випишіть поспіль слова спочатку з с-, потім із з-. Якщо правильно виконаєте вправу, то з останніх букв записаних слів прочитаєте прислів'я. Знайдіть слова, у яких ці букви є префіксом, підкресліть їх.

...міх, ...відкіля., ...густок, ...діл, ...кам'яніти, ...дати, ...келет, ...кульптор, ...pic, ...копати, ...правжній.

 

5. У поданих словах замість крапок вставте з- або с-, зі-. Випишіть поспіль слова спочатку із с-, нотам із з- i нарешті із зі-. Якщо правильно виконаєте вправу, то з останніх букв записаних слів прочитаєте прислів'я. Знайдіть слова, у яких ці букви є префіксом, підкресліть їх.

...пис, ...гин, ...скочила, ...хов, ...хідці, ...в'яла, ...шиток, ...фотографований, ...дійснено,    ...важ, ...годен, ...постерігач, ...малку, ...казана, ...кис, ...ніс, ...м'яв, ...сип, ...споду, ..бір.

 

6. Випишіть слова у дві колонки:

1) з префіксом с-;

2) з префіксом з-.

У кожному слові підкресліть четверту від початку букву й про читайте прислів’я.

…ламати, …киснути, …палити, …блокуватися, …сувати, …простити, …вечора, …ховати, …бракувати, …ганьбити, …проба, …тесати, …бентежити, …корити, …віяти, …плітати, …лизати, …умовити, …хибити, …цілення, …хилити, …ясовувати, …кропити, …бити, …громадити.

 

 

 

Правопис складних слів

 

1. Запишіть у дві колонки слова:

1) які пишуться через дефіс;

2) які пишуться разом.

Підкресліть першу букву - прочитаєте народну мудрість.

Унтер\офіцер, вакуум\апарат, соціал\демократ, само\хід, ячміно\житній, вербо\ліз, кисло\солодкий, овоче\сховище, єдино\початок, олійноково\слобідський, м'ясо\молочний, право\бережний, обл\виконком, учитель\фізик, південно\східний, олійно\екстракційний, дизель\мотор, віце\призедент, воле\любний, індо\китайський, радіо\фізичний, яйце\подібний, історико\культурний, розтяг\стиск, їдальня\зимівниця.

 

2. Записати прислівники у три стовпчики:

1) які пишуться окремо;

2) які пишуться через дефіс;

3) які пишуть разом.

Підкресліть у кожному слові останню букву - прочитаєте першу частину прислів'я «... які люблять твоїх ворогів».

Над\мір, на\певне, в\подовж, на\біс, на\вскоси, в\голос, що\дня, казна\де, на\захват, на\вкулачки, у\чотирьох, у\стократ, насам\перед, над\мір, з\гарячу, у\низ, у\ночі, стрім\голов.

 

3. Запишіть іменники у дві колонки:

1) які пишуться разом;

2) які пишуться через дефіс.

Підкресліть першу букву - прочитаєте другу частину вислову Шерлока Холмса: «Найдосконаліший мозок...».

Індо/китай, руко/пис, блок/система, життє/пис, екс/чемпіон, зюйд/вест, авто/страда, верто/літ, дизель/поїзд, ін/новація, інженер/механік, єдино/початок, їжачок/лісовичок.

 

4. Випишіть слова у дві колонки:

1) ті, які пишуться через дефіс;

2) ті, які пишуться разом.

У кожному слові підкресліть третю від початку букву і прочитайте прислів’я

Монголо/подібний, робітничо/селянський, елетронно/обчислювальний, все/український, семи/річний, фізико/математичний, право/захисний, історико/культурний, тепло/провідний, коричнево/сірий, фруктово/ягід-ний, біло/лиций, бюджетно/фінансовий, дво/поверховий, судно/будівний, клавішно/струнний, плато/спроможний.

 

5. Випишіть слова у три колонки:

1) ті, які пишуться разом;

2) ті, які пишуться окремо;

3) ті, які пишуться через дефіс. 

У кожному слові (сполученні слів) підкресліть третю від початку букву і прочитайте прислів’я.

Коли/сь, що/за, стелеть/ся, сказав/би, що/дня, посади/но, знайомив/ся, невже/піду, поверни/таки, ще/живий, поранив/ся, подарувала/б, обернула/сь, глянь/бо, мов/би, хотів/от, ані/трохи, приходь/же, хтозна/який.

 

6. Випишіть послідовно слова в три колонки:

1) ті, які пишуться разом;

2) ті, які пишуться окремо;

3) ті, які пишуться через дефіс.

У кожному слові підкресліть четверту від початку букву і прочитайте прислів’я.

Без/вісти, віч/на/віч, до/пня, по/перше, у/вечері, до/діла, у/тричі, без/кінця, по/справжньому, в/літку, до/низу, до/пори, по/різному, хтозна/де, без/ліку, по/всяк/час, казна/коли, до/сих/пір, по/ряд, по/домашньому.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді

Фонетика

  1. «Гамалія», «Кавказ».
  2. Як без діла сидіти, то можна одуріти.
  3. «… а шкідливий, як кіт».
  4. Жить – Вітчизні служить.
  5. П’ятами накивав, аж залопотіло.
  6. «У дружбі вміють у нас жити…»
  7. «Здобудеш освіту  …»
  8. «Одна бджола мало меду…»
  9. На всі руки майстер.
  10.  Ні в горшку,ні в мішку.
  11.  Не перейдеш журбою поля.
  12.  Не  здолав журбою горя.

Алфавіт

1. Крапля камінь точить

2. На всі руки майстер.

3. Без огню пече.

4. Влітку один день рік годує.

5. «…не будеш знати на старість голоду».

6. Життя немає ціни.

7. «…де що сказати».

8. Калина.

Склад, наголос

  1. «Сам вперед іди і другого…».
  2. Далеко, як небо від землі.
  3. «…за рік не доженеш».
  4. Хуртовина.
  5. Оселя.
  6. «Поля, що й курці…»
  7. Бджола мала, а й та працює.
  8. «Праця чоловіка годує, …»
  9. «…і у воді не тоне».
  10.  Що посіяв, те пожнеш.
  11. «Дружній череді вовк не …».
  12.  Як дбаєш, так і маєш.
  13.  «…а соловей його кінчає».
  14.  Згаяного часу і конем не доженеш.

Вживання апострофа

  1. Леся Українка.
  2. Дружба, мир.
  3. «В оборону хліба».
  4. «Лісова пісня».
  5. Одна голова добре, а  дві краще.
  6. Іван Франко.
  7. Язик до Києва доведе.

М’який знак

  1. Архип Тесленко.
  2. «Чорна рада».
  3. «Захар Беркут».
  4. Україна.
  5. Корній.
  6. «Історія русів».
  7. «…як своя країна».
  8. «… той жодного не зловить».
  9. Згубилася, як голка в сіні.
  10. Не зіпсуєш кашу маслом.
  11. «Краще на волі на вітці».
  12. «…вона все чиста буде».

Буквосполучення  -ьо-, -йо-

  1. Добре діло роби сміло.

Ненаголошені голосні

  1. «Декадент».
  2. Олександр Довженко.
  3. Осінь на рябому коні їздить.
  4. «…можна, не можна, треба».
  5. Марко Вовчок.

Подвоєння

  1. Тополя, осокір.
  2. Мова – духовне багатство народу.
  3. Від теплого слова і лід розмерзне.
  4. Правда світліша за сонце.
  5. «Чесне діло…».

Спрощення

1. Рідна мова.

2. «…вкладаєш часточку свого життя».

Написання префіксів

  1. Рідна матуся.
  2. «Мудра дівчина».
  3. Як риба німа.
  4. Хитрий, як лис.
  5. Свій час на кожну справу.

Правопис складних слів

  1. У всякому подвір’ї – своє повір’я.
  2. «Стережися тих друзів, …».
  3. «…і ржавіє без дії».
  4. Без труда нема плода.
  5. Ледареві завжди свято.
  6. Вчитися ніколи не пізно.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Федоренко Віра
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 квітня 2018
Переглядів
15933
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку