На уроці нагадаю дітям про свята та звичаї українського народу; будемо вести розмову про звичаї певної сім'ї, як вони впливають на виховання дітей; дізнатися, які звичаї побутують у сім'ях учнів;виховувати культуру мовлення, повагу до родинних зв'язків, звичаїв,дбайливе ставлення до батьків.
Обладнання: світлини, фотоальбоми сімей учнів класу; вишиті рушники, плакати учнів «Родинне дерево».
Конспект уроку з розвитку мовлення в 5 класі з елементами народознавства
Тема: Традиції моєї родини
Мета: нагадати дітям про свята та звичаї українського народу; розповісти про звичаї певної сім'ї, як вони впливають на виховання дітей; дізнатися, які звичаї побутують у сім'ях учнів;виховувати культуру мовлення, повагу до родинних зв'язків, звичаїв,дбайливе ставлення до батьків.
Обладнання: світлини, фотоальбоми сімей учнів класу; вишиті рушники, плакати учнів «Родинне дерево».
Хід уроку
І. Вступне слово вчителя.
Любі діти, українські народі звичаї та обряди - одне із найдорожчих національних надбань України. Ми з вами не раз говорили про звичаї та обряди нашого народу Пригадаймо їх. Український народ - співучий народ. На всі польові роботи українці мали пісенні обряди:
перший вихід в поле весною чи свято першого снопа або свято обжинок.
Гарний український звичай: садити біля хати садок і обов'язково кущ калини та квіти: чорнобривці і мальви.
У дівчат були свої звичаї: збиратися на вечорниці в одній хаті і прясти, вишивати рушники та одяг,ткати килими.
Перед весіллям наречена скликала своїх подруг на дівич - вечір, на якому дівчата сплітал вінок із барвінку і благословляли молоду на щасливе сімейне життя.
В українців є дуже хороший звичай вітатися один до одного словами « Добрий день», бажаючи і доброго здоров'я, і щоб день був щасливим.
Ми так звикли до звичаїв народу, що не звертаємо на них уваги. Наприклад, звичай чоловіків потискати при зустрічі одне одному руки . Це означає, що чоловіки прийшли один до одного з миром, у руках у них немає зброї.
А яке гарне радісне свято і традиція вітати рідню колядками та щедрівками під час Різдвяних свят.
II. Слово вчителя. Сьогодні на нашому уроці ми поговоримо, здається, на перший погляд, про просту річ: родинні свята та звичаї. Та коли вдуматися, це дуже важливе питання: адже, від того, в якій родині живе і виховується дитина, залежить її майбутнє життя.
Кожен народ має свої звичаї і обряди. Мають свої звичаї і наші сім'ї. Я хочу розповісти про звичаї своєї великої родини.
III. Бесіда з учнями класу.
1 .Ось такі свята та звичаї у нашій родині. А у ваших сім'ях які свята відзначають?
2.Чи знаєте ви, коли день народження ваших батьків? Бабусі, дідуся, братів, сестер?
3. Як часто ви відвідуєте своїх бабусь та дідусів?
4.Які улюблені квіти ваших родичів?
5. Чи є улюблені страви у вашій родині?
6. Хто готує ці страви?
7. Чи є улюблені пісні у вашій родині?
8. Сьогодні ви школярі, а завтра - батьки. Які б звичаї ви хотіли б зберегти чи завести у своїй сім'ї?
IV. Заключне слово вчителя.
Сьогодні ви принесли свої сімейні альбоми, де розміщено фотографії. Бережіть їх. І фотографії дідусів і бабусь. Ми з вами повинні знати свій родовід, щоб не загубитися у цьому світі. Пам'ятайте про це.