Урок "Узагальнювальне слово при однорідних членах речення"

Про матеріал

Розробка відкритого уроку для 5-го класу "Узагальнювальне слово при однорідних членах речення" у формі уроку-подорожі з елементами гри. Урок розроблено з метою: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, дати поняття про узагальнювальні слова при однорідних членах речення, пояснити вживання розділових знаків у реченнях з узагальнювальними словами; формувати вміння визначати узагальнювальні слова, правильно інтонувати речення з узагальнювальними словами, розставляти розділові знаки у таких реченнях; моделювати схеми речень з узагальнювальними словами при однорідних членах; розвивати творчі вміння створювати власні висловлювання з використанням речень з узагальнювальним словом при однорідних членах; розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення, пам'ять, емоції; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи.

Перегляд файлу

Урок №

Тема. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення

Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, дати поняття про узагальню вальні слова при однорідних членах речення, пояснити вживання розділових знаків у реченнях з узагальнювальними словами; формувати вміння визначати узагальнювальні слова, правильно інтонувати речення з узагальнювальними словами, розставляти розділові знаки у таких реченнях; моделювати схеми речень з узагальнювальними словами при однорідних членах; розвивати творчі вміння створювати власні висловлювання з використанням речень з узагальнювальним словом при однорідних членах; розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення, пам’ять, емоції; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи.

Внутрішньопредметні зв’язки: пунктуація, орфографія.

Міжпредметні зв’язки: мова, література, українознавство.

Обладнання: роздатковий дидактичний матеріал; ілюстрації картин К. Білокур.

Форма уроку: урок-подорож з елементами гри.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

II. Оголошення теми та мети уроку

 Сьогодні у нас не звичайний урок, а урок-подорож під назвою «Однорідні члени речення на квітковій галявині».

 Що таке галявина, ми знаємо. А що таке ОЧР?

 Подивіться, ми опинилися на загадковому місці нашої галявини, де вам необхідно розгадати загадки і знайти в них ОЧР.

III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

  • Відгадай загадку

Стоїть, колихається,

Головою величається,

А торкнеш – кусається.  (Будяк)

 

Що за Мартин лізе, дереться на тин? (Хміль)

 

Літом борода виростає,

А зимою одпадає. (Барвінок)

 

Сонечко в травах зійшло,

Усміхнулось, розцвіло,

Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло. (Кульбаба)

 

Стоять красуні на воді,

Вінки в них білі й золоті. (Лілеї)

 

 Ви добре впорались із завданням, і тому рушаймо далі. Подивіться, це місце, де ростуть айстри.

 

  • Перевірка домашнього завдання

Опівночі айстри в саду розцвіли,

Умились росою, вінки одягли,

І стали рожевого ранку чекать,

І в райдугу барвів життя убирать…

І марили айстри в розкішнім півсні

Про трави шовкові, про сонячні дні…

                                                 О. Олесь

 

 Наша подорож триває, вирушаймо далі.  Що це? Ботанічний сад.

  • Гра «Відшукай однорідні члени речення»

 

У ботанічному саду ростуть польові, степові, гірські квіти.

 

 Тепер бачу, що ви знаєте ОЧР, вмієте їх знаходити в реченні, визначати їх синтаксичну роль.

 

IV. Мотивація пізнавальної діяльності

Квіти часто нам говорять втричі більше, ніж слова

                                                               В. Симоненко

        Ми не можемо не згадати про геніальну українську художницю Катерину Білокур.

Хто може відповісти, які кольори переважають на картинах художниці? Складіть з цими словами речення, щоб були ОЧР  з УС.              

      Сподіваюся, що картини К. Білокур надихнуть вас на творчу працю та покращать настрій. І в кінці подорожі  ми визначимо, наскільки цікаво та пізнавально для кожного з вас пройшов урок.

 

V. Вивчення нового матеріалу

Спостереження над мовним матеріалом

Подивіться, що це за стіна перед нами?!

Діти, ми не можемо далі йти, бо перед нами зявилося проблемне запитання.

 

Робота з підручником

Опрацювати параграф підручника с. 59-60.

 

Для того, щоб вирушити далі, необхідно виконати вправу 120, с. 60.

 

Тепер можна рушити далі.

Прислухайтесь, що за дивна музика?Бджоли?! Ми на пасіці.

 

Робота з текстом

Прочитайте текст, випишіть речення з ОЧР, при яких є УС, складіть до них схеми.

 

Бджолина музика

 З ранку до вечора на пасіці дзвенить бджолина музика. Бринить музика скрізь: і біля вуликів, і в саду, і в квітучій гречці. Весь світ співає. І синє небо, і сонце – все співає.

А може, тоненькі струни у квітах? Може, натягло їх сонце між пелюстками? Прилетить бджола до квітки, сяде між пелюстками й грає на тих маленьких струнах маленькими лапками.

                                                                                                                                              В. Сухомлинський

А хто це ховається від нас?

Діти, подивіться, сонячний зайчик, він з нами грається, щоб ми з вами трішки відпочили.

 

Фізкультхвилинка

Квіти-діти, підніміться,

І до мене посміхніться!

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

Відпочили, то можна йти далі.

Яка краса, усюди тільки ромашки. Це ромашкова галявина. Ось квітка – ромашка, яка подарує нам з вами пелюстки з завданнями.

Перша пелюстка

Гра «Лото»


  • повсюду лежала роса
  • уранці пахло нектаром польових квітів
  • різними кольорами переливався осінній ліс над річкою
  • почувався передсвітанковий перегук лісових пташок

 

  • на траві, кущах та деревах
  • материнкою, чебрецем, горицвітом
  • жовтим, зеленим, червоним, жовтогарячим
  • ластівки, жайворонка, овчарика

 


 

 Друга пелюстка

 Гра «Спіймай помилку»

 Біля тину росли різні квіти, мальви, волошки, ромашки.

 М’яту, любисток, липовий цвіт – ці квіти сушила у хаті баба Марина довгий свій вік.

 Третя пелюстка

 «Зайве слово»

 

VІ.   Закріплення навчального матеріалу

          Інші пелюстки

 

  •           Де може стояти УС в реченні?
  •           Який розділовий знак ставимо, якщо УС стоїть перед ОЧР?
  •           Чи однакову  синтаксичну функцію виконують УС  та ОЧР у реченні?
  •           Який розділовий знак ставимо, якщо УС стоїть після ОЧР?
  •           Яку синтаксичну роль виконують УС та ОЧР у реченні «І в саду, і в лісі – скрізь чуються дзвінкі пташині голоси»?

 

Ось і закінчилася наша подорож, і час вже  повертатися  додому.

 

VІІ. Домашнє завдання (за вибором)

 

  •             Вправа 126, с. 62 (достатній рівень)
  •             Вправа 127, с. 62 (високий рівень)

 

VIII. Оцінювання знань учнів

Ви всі  відкриті, щирі, активні. А за працелюбство ставимо оцінки…

 

ІХ. Рефлексія

 

Скільки ми їм довіряли мрій, недоспаних ночей!

Але є ще кращі квіти, невидимі для очей.

Не цвітуть вони на клумбах і на тихих озерцях,

А цвітуть вони у грудях, у людських цвітуть серцях…

                                                                        В. Симоненко

 

Мені сподобалося з вами працювати, і я  хочу наклеїти першу пелюстку до квітки.

І ця квіточка нехай залишається у наших серцях.

 

doc
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
1243
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку