Сучасний світ висуває нові вимоги до освіти, провідною з яких є формування компетентної особистості – активної, самостійної, творчої, здатної адаптуватися до швидких змін, гнучко мислити і, як результат, - успішної, спроможної до самореалізації. В ЗаконіУкраїни «Про освіту» від 7/12/2017 року зазначено, що « метою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя…Досягнення цієї мети забезпечується шляхом формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності»
Мета завдань, представлених у брошурі «На шляху до успіху»- формування компетентної особистості шляхом творчих діяльнісних вправ, груповоїта парної роботи, рольових ігор та театралізації..
ДОБРОПІЛЬСЬКИЙ МІСЬКИЙ ВІДДІЛ ОСВІТИ
МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
На шляху до успіху
Вправи з розвитку ключових компетентностей у 1 класі загальноосвітніх шкіл
ДОБРОПІЛЛЯ 2018 р.
УКЛАДАЧІ:
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Сучасний світ висуває нові вимоги до освіти, провідною з яких є формування компетентної особистості – активної, самостійної, творчої, здатної адаптуватися до швидких змін, гнучко мислити і, як результат, - успішної, спроможної до самореалізації. В Законі України «Про освіту» від 7/12/2017 року зазначено, що « метою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя…Досягнення цієї мети забезпечується шляхом формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності». Це передбачає формування умінь читати з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, розвиток критичного та системного мислення, вміння конструктивно керувати емоціями, приймати рішення, здатність співпрацювати з іншими. У Державному стандарті визначена така мета початкової освіти – «всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних вмінь, розвиток самостійності, творчості та допитливості».
Соціальні перетворення в українському суспільстві докорінно змінили орієнтації в галузі освіти. Нова українська школа визначила головну стратегію педагогічної діяльності: спрямування навчально-виховного процесу на формування духовного світу особистості, утвердження загальнолюдських цінностей, розкриття потенційних можливостей та здібностей учнів.
Мета завдань, представлених у брошурі «На шляху до успіху» - формування компетентної особистості шляхом творчих діяльнісних вправ, групової та парної роботи, рольових ігор та театралізації.
Як відомо, в учнів 6-річного віку переважають ігрові інтереси, довільна поведінка, наочно-образний характер мислення, практичне ставлення до розв’язування завдань. З раннього віку треба розвивати дрібну моторику, опановувати навички ефективного спілкування, уміння спостерігати та аналізувати, фомувати здатність будувати прості моделі для вирішення проблем. Пропоновані вправи - хороші помічники для того, щоб підготувати руку дитини до письма, розвинути координацію, культуру логічного й алгоритмічного мислення, мовлення та творчість.
Очікувані результати.
(згідно з вимогами до формування ключових компетентностей учнів 1 класів загальноосвітніх шкіл)
Учні:
Пропоновані завдання спрямовані на цільову аудиторію учнів 1 класів загальноосвітніх шкіл, рівень вивчення предметів – стандартний.
Навчальний предмет. Навчання грамоти
Тема уроку. Навчальні речі
Назва компетентності. Спілкування державною мовою
Назва завдання. Доторкнись та вгадай!
Розкласти на столі предмети: ручку, олівець, гумку, лінійку, зошит, закладку та один або кілька предметів, які не є навчальними речами.
Запропонувати дітям із закритими очима визначити предмет на дотик та назвати його. Відповісти на запитання «Який предмет зайвий? Чому?»
Методична ремарка
Можна застосувати кілька варіантів, діти перед грою роздивляються предмети або більш складний – предмети приховані ( накриті тканиною, знаходяться в торбинці тощо)
Відповісти на запитання « Які б, на вашу думку, навчальні речі можна було б взяти для такої гри?» Скласти речення зі словами - назвами навчальних речей.
Навчальний предмет. Навчання грамоти
Тема уроку. Слова – назви предметів
Назва компетентності. Спілкування державною мовою
Назва завдання. Розшифруй – прочитай- запиши
Дітей об’єднати в групи. Кожна група отримує картку з н
Кожній групі пропонується зашифрувати подане слово за допомогою малюнків так, щоб перша буква кожного зображення відповідала одній букві заданого слова у потрібній послідовності. Наприклад, подане слово – сад:
С АД
Методична ремарка
На виконання вправи дається кілька хвилин, за звуковим сигналом групи презентують зашифровані слова.
Учні класу розшифровують слово і записують у зошитах. Складають речення з цим словом.
Навчальний предмет. Навчання грамоти
Тема уроку. Буква Щ та звуки,які вона позначає
Назва компетентності. Спілкування державною мовою
Назва завдання. Зв’язочкою об’єднаєш – і слова запам’ятаєш
Учитель розміщує на «стіні слів» ілюстровані таблички зі словами, написаними друкованими літерами: дощ, кущ, щавель, щука, борщ, щиглик.
Дітям пропонується запам’ятати слова, створивши між ними зв’язки –асоціації або зв’язки-послідовності. Наприклад: Пішов дощ, намочив кущ, під яким ріс щавель, з нього щука зварила борщ та запросила щиглика.
Методична ремарка
Вчитель звертає увагу на правильну вимову звуків, що позначаються на письмі буквою Щ
Записати слова з пам’яті.
Навчальний предмет. Навчання грамоти
Тема уроку. Світ тварин
Назва компетентності. Спілкування державною мовою
Назва завдання. Пальці розім’яти допоможе гімнастика, знають усі – це ж просто фантастика!
І. Підготовчий етап
Нумо пальчики маленькі
То стулять, то розтулять,
Щоб у зошитах рівненько
Гарні буквочки писать.
Діти простягають руки вперед, стискають і розтиска-
ють кулачки. Повторюють кілька разів.
У корзинці маслючки –
Їх так люблять їжачки.
Щоб грибочки рахувати,
Треба пальчики згинати.
ІІ. Основний етап
Діти по черзі згинають пальці спочатку правої, а потім лівої руки.
ІІІ. Заключний етап
По закінченні вправи руки повинні бути стиснуті в кулачки. Повторюють вправу кілька разів.
Методична ремарка
Вправи пальчикової гімнастики «Кошеня», «Собачка» та ін. проводяться аналогічно (Додаток А)
Навчальний предмет. Навчання грамоти
Тема уроку. Театр
Назва компетентності. Спілкування державною мовою
Назва завдання. Пальчиковий театр знає, хто насправді розмовляє!
І. Підготовчий етап
Діти виготовляють персонажів пальчикового театру з паперу (Додаток Б) На великому пальці «вмощується» яйце, на вказівному - Дід, на середньому – Баба, а далі – Курочка Ряба та Мишка.
ІІ. Основний етап
Під час розповіді казки вчителем діти почергово приводять до руху персонажів.
Великого пальця по черзі торкаються вказівний та середній: («б’ють»).
Далі персонажів лялькового театру діти переміщують на іншу руку та інсценують казочку для друга.
ІІІ. Заключний етап
Дітям пропонується зліпити з пластиліну або намалювати персонажа казки.
Навчальний предмет. Математика.
Тема уроку. Розміщення об'єктів на площині та у просторі.
Назва компетентності. Математична компетентність, яка передбачає розвиток конструкторських здібностей учнів, формування уміння виділяти об'єкт з групи предметів .
Назва завдання. Робота з паличками. “Подивись та відтвори”
Підготувати індивідуальні набори паличок і зображення предметів та фігур на аркуші паперу. ( додаток В)
Запропонувати дітям за допомогою паличок відтворити певний предмет чи фігуру, наприклад, чотирикутник.
Далі скласти інший предмет або такий самий, тільки іншого розміру, розмістивши його праворуч (ліворуч) або вище (нижче) від складеного раніше.
Порахувати кількість паличок у фігурах та порівняти, озвучити результати.
Навчальний предмет. Математика.
Тема уроку. Лічба у прямому та зворотному порядку
Назва компетентності. Математична компетентність, яка передбачає розвиток конструкторських здібностей учнів, формування уміння співвідносити цифру з певним числом .
Назва завдання. За порядком сполучай
Підготувати індивідуальні картки із зображенням предметів у вигляді основних контурних точок( додаток Г)
Запропонувати дітям за допомогою лінійки та олівця сполучати контурні точки послідовно, починаючи з 0 вголос проговорюючи кожне число .
Визначити, яке зображення вийшло. Повторити лічбу у прямому та зворотному порядку. Розфарбувати малюнок.
Навчальний предмет. Математика.
Тема уроку. Розміщення об'єктів на площині та у просторі.
Назва компетентності. Математична компетентність, яка передбачає розвиток конструкторських здібностей учнів, формування поняття та уявлення про геометричні фігури .
Назва завдання. Робота з головоломкою.
Китайська “Дошка мудрості” для розвитку й співдружності.
Підготувати набори головоломок “Танграм” для парної роботи і зображення фігур на аркуші паперу. ( додаток Д)
Пояснити правила роботи з танграмом.
Запропонувати дітям розглянути зображення та відповісти на запитання:
1. Зі скількох частин складена фігура?
2. З якої фігури складається голова?
3. З яких фігур складається тулуб?
4. З яких фігур складається хвіст?
Після цього діти складають дану фігуру у парах.
Методична ремарка
Коли учні опанують дану вправу, завдання можна ускладнити, показуючи контурне зображення фігур.( додаток Е)
Той, хто першим склав фігуру, сигналізує про виконання.
Навчальний предмет. Математика
Тема уроку. Числа 1-10. Утворення числа 7
Назва компетентності. Математична компетентність, яка передбачає виявлення простих математичних залежностей у навколишньому світі, усвідомлення ролі математичних знань й умінь в особистому й суспільному житті людини. Спілкування державною мовою, що виробляється в процесі навчання математики, - лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень.
Назва завдання:Асоціації сприймай – вміло підбирай.
І. Підготовчий етап
Вчитель визначає одним словом тему, над якою буде проводитися робота, а учні згадують все, що виникає в пам`яті стосовно цього слова. Спочатку висловлюються найстійкіші асоціації, потім – другорядні. Вчитель фіксує відповіді у вигляді своєрідної «гірлянди», яка поступово «розростається».
Методична ремарка
У першому класі під час вивчення теми «Утворення числа 7. Склад числа 7» виникає проблема активізації класу щоразу, коли вводиться нове число. Одним із засобів підготовки учнів до сприйняття нового матеріалу є побудова «гірлянди асоціацій».
ІІ. Основний етап
Учитель. Усі ми використовуємо слово «сім». Згадайте, де воно вам зустрічалося?
Учень. У казці «Вовк і семеро козенят».
Учитель. Так, правильно. А ще коли?
Учні.
Учитель. Так, зі словом «сім» ви знайомі давно, а в математиці для його позначення існує число і цифра 7.
Методична ремарка
Вчитель використовує ілюстрації , малюнки. (Додаток Є) Для того, щоб діти звикали до схематичної побудови асоціацій, вчитель виставляє на дошці підготовлене унаочнення (відповіді дітей легко спрогнозувати) у формі «гірлянди».
Таким чином, на дошці перед очима дітей виникає цікава «гірлянда» з ілюстраціями.
СІМ
сім нот сім днів сім кольорів сім чудес сім чудес
тижня веселки світу України
«Білосніжка «Вовк та семеро прислів`я
та сім гномів» козенят»
неділя
Учитель. Як, на вашу думку, можна одержати число 7? Якщо ми уважно розглянемо ілюстрацію до казки «Вовк і семеро козенят», то побачимо, що сьоме козеня прибігло до перших шести. Отже, якщо до шести додати один, то отримаємо нове число – 7 .
ІІІ. Заключний етап
Даний метод універсальний, бо може використовуватися під час вивчення будь-якої навчальної дисципліни і на всіх етапах уроку.
Навчальний предмет. Математика
Тема уроку. Числа 1-10. Утворення числа 3
Назва компетентності. Математична компетентність. Спілкування державною мовою.
Назва завдання. Асоціації сприймай – вміло підбирай.
І. Підготовчий етап
На початку роботи вчитель визначає одним словом тему, над якою буде проводитися робота, а учні згадують все, що виникає в пам`яті стосовно цього слова. Спочатку висловлюються найстійкіші асоціації, потім – другорядні. Вчитель фіксує відповіді у вигляді своєрідної «гірлянди», яка поступово «розростається».
ІІ. Основний етап
Учитель. Згадайте, у назвах яких казок зустрічається слово «три»?
Учні. У казках «Три горішки для Золушки», «Троє поросят», «Три ведмеді», «Три брати»…
Учитель. Яка геометрична фігура має три сторони, три кути, три вершини?
Учень. Трикутник.
Учитель. Також кожна пора року має три місяці. Наприклад, весна: березень, квітень, травень. Давайте ще пригадаємо, де можна зустріти слово «три».
Учні.
Учитель. Давайте з вами пригадаємо ще прислів`я, в яких зустрічається слово «три».
Учитель. Ми з вами пригадали, де зустрічається слово «три», а в математиці для його позначення існує число і цифра 3.
Складаємо «гірлянду асоціацій». (Додаток Ж)
ТРИ
світлофор трикутник середа березень планета
Земля
казки прислів`я
Учитель. Як, на вашу думку, можна одержати число 3 ?
Учень. Якщо до двох додати один, то отримаємо нове число – 3.
ІІІ. Заключний етап
Даний метод універсальний, бо може використовуватися під час вивчення будь-якої навчальної дисципліни і на всіх етапах уроку.
Навчальний предмет. Математика
Тема уроку. Геометричні фігури
Назва компетентності. Математична компетентність
Назва завдання. Уяви і покажи
Методична ремарка
Це завдання може застосовуватися як розминка.
Вправа проводиться на етапі актуалізації опорних знань із метою розвитку творчого мислення дітей (повторення в уяві форм предметів, їхнього застосування).
Учитель.
Заключний етап
Дітям пропонується відповісти на запитання:
Навчальний предмет. Інтегрований курс «Я досліджую світ»
Тема уроку. Пори року. Зима
Назва компетентності. Компетентність в природничих науках. Спілкування державною мовою.
Назва завдання. Дай- но відповідь – чому?
Об’єднати дітей у пари. Розподілити ролі: «запитувач»- «відповідач».
«Запитувач» кожне запитання починає словом «чому». «Відповідач» дає відповідь.
Методична ремарка.
«Запитувач» кожне наступне запитання будує на основі попередньої відповіді. Наприклад:
ІІІ. Заключний етап
Створити схематичний малюнок «Ознаки зими». Обговорити результати у класі з метою узагальнення відомостей про ознаки зими.
Навчальний предмет. Інтегрований курс «Я досліджую світ»
Тема уроку. Світ тварин
Назва компетентності. Компетентності в природничих науках. Спілкування державною мовою. Інформаційно- цифрова компетентність.
Назва завдання. Я скажу, а ти вгадай!
Об’єднати дітей у групи. Підготувати картки із зображенням тварин (покласти малюнком донизу).
Учасники групи по черзі беруть картку, не показуючи іншим, та описують тварину, не називаючи її. Якщо діти вгадали тварину за описом - малюнок кладеться поруч, якщо не вгадали – повертається до стопки вниз.
Методична ремарка
Гра продовжується доти, поки усі учасники групи побувають у ролі ведучого (або поки не закінчаться картки).
Невідгадані малюнки відкриваються і обговорюються у групі. Пропонується для отримання чи поглиблення інформації про тварин звернутися до медіа ресурсів ( використання гаджетів).
ВИСНОВКИ
Система викладання представленого матеріалу полягає у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів, які вміють здобувати інформацію та обмінюватися повідомленнями. Це взаємонавчання, де і учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб`єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлексують із приводу того, що вони знають, вміють і застосовують на практиці та у повсякденному житті. Організація такого навчання передбачає спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Під час навчання учні здобувають навички спілкування з іншими людьми, конструктивно мислити, самостійно приймати рішення.
Матеріали збірки складені відповідно до нового Державного стандарту початкової освіти на основі Типових освітніх програм для закладів загальної середньої освіти.
ЛІТЕРАТУРА
ДОДАТКИ
Додаток А
« Жабки »
І.Підготовчий етап
Милі жабки-скрекотушки
Начепили капелюшки.
Жабки весело плигають,
Тільки бризкітки літають.
ІІ.Основний етап
Діти стискають ручки в кулачки і кладуть їх на парту пальцями вниз. Різко розпрамляючи пальці (руки ніби підстрибують над партою) і кладуть долоні на парту. Потім одразу ж різко стискають кулачки і знову кладуть їх на парту.
ІІІ.Заключний етап
- Чи сподобалася вам вправа? Що найбільше запам’ятали?
«СОБАЧКА»
І. Підготовчий етап
Діти труть долоні.
ІІ. Основний етап
Права долоня на ребро, на себе. Великий палець — догори, мізинчик рухається вгору — вниз.
Гавкає, кусає і в дім не пускає.
Собою не птиця, співати не співає,
А хто до хазяїв іде, знати дає.
У собаки гострий ніс,
В нього шия є і хвіст.
Не балакає, не співає,
А коли хто йде,
То господаря сповіщає.
ІІІ. Заключний етап
- Чого навчилися?
«КІШКА»
І.Підготовчий етап
Розслабити руки. Плавно розпрямити пальці.
ІІ.Основний етап
Середній та безіменний пальці спираються на великий, вказівний та мізинець—підняті догори. Або «Кошеня»—великий та мізинець—догори, решта—притиснуті до долоні.
Коло бабусі сидить у кожусі,
Проти печі гріється,
Без водички миється.
Має вуха, пишний хвіст
І цікаву звичку:
Спершу добре він поїсть,
Потім вмиє личко.
ІІІ.Заключний етап
- Що нового дізналися?
Додаток Б
Додаток В
Додаток Г
Додаток Д
Додаток Е
Додаток Є
Додаток Ж