В умовах сучасної школи особливої актуальності набуває інформаційна компетентність вчителя та учнів.
Урахування вікових особливостей дітей молодшого шкільного віку у сприйманні навчального матеріалу потребує широкого впровадження додаткових дидактичних засобів: роздавальних та демонстраційних матеріалів. Вони доповнюють, урізноманітнюють сторінки підручника.
Роздруковані завдання даних матеріалів можна використовувати в міні- групах, парах та для індивідуальної роботи, багаторазово, з творчим підходом.
Пазли – ілюстрації до українських народних казок призначені для використання на уроках з усіх предметів, що вивчаються у 1 класі: Навчання грамоти, Математика, Мистецтво, Фізична культура, Англійська мова, інтегрований курс « Я досліджую світ». Наприклад, на уроках навчання грамоти під час читання нових текстів, закріпленні та узагальненні вивченого матеріалу «Досліджуємо мовні явища»; на уроках математики – під час вивчення нового матеріалу , його закріпленні та узагальненні змістовної лінії «Числа. Дії з числами».
Використання пазлів на уроках навчання грамоти у 1 класі
за підручником М.С. Вашуленко, О.В. Вашуленко «Українська мова Буквар» Частина І.
Для пазлів використано ілюстрації українських народних казок: «Лисичка-сестричка та вовк панібрат», «Коза-дереза», «Котик і півник», «Солом’яний бичок», «Рукавичка», «Івасик - Телесик», « Котигорошко».
Діти складають пазли, а на зворотній стороні його частин необхідно прочитати утворені слова. Або навпаки: утворюють слова для читання, читають їх, а на зворотній стороні – ілюстрація до казки. Можна використовувати творчо:
Зацікавити тих, хто не читав певну казку і запропонувати почитати, використовуючи технологію «Щоденні 5»: «Читання для себе» , «Читаю разом з другом», «Письмо для себе», «Робота зі словами», «Слухання».
Такі завдання сприяють підвищенню розвиваючого ефекту навчання, використання діалогового режиму, стимулюють самостійний пошук відповідей, заохочують альтернативні підходи, формують необхідний емоційний стан, уміння працювати в парах, групах, індивідуально, читати, співпрацювати; спонукають дітей до роздумів і висновків, спрямовані на максимальне використання образного мислення, враховано дитиноцентризм.
Матеріали до пазлів:
До теми « Звук [м], позначення його буквою м, М (ем). Читання складів і слів із буквою м.
Слова: Ма-ма, ма-ми, ма-му, ма-мі.
До теми «Закріплення звуків [л], [л’], букви л, Л. Читання слів, речень з вивченими буквами»
Слова: Ла-ма-ла, милила, ламали.
До теми «Закріплення звуків [с], [с’], букви с, С. Читання слів, речень, тексту з вивченими буквами.
Слова: А-на-нас, солома, солона.
До теми «Закріплення букви К, її звукового значення, уміння читати вивчені букви в словах, реченнях і в текстах.
Слова: Ка-ли-на, ска-ка-ла, Ми-кол-ка.
До теми «Закріплення букви В, її звукового значення, уміння читати вивчені букви в словах, реченнях і текстах.»
Слова: Ве-се-ла, ви-со-ко, во-ло-сок.
Ви-мо-вив, ви-ко-нав, ви-сло-вив.
До теми «Закріплення букви Р, її звукового значення, уміння читати вивчені букви в словах, реченнях і текстах».
Слова до тексту « Коло ріки Росава»: Ран-ко-ва, рав-ли-ки, ква-ка-ли.
Ска-ка-ли, ко-ма-ри, ка-ра-сик.
До теми «Закріплення букви П, її звукового значення, уміння читати вивчені букви в словах, реченнях і текстах».
Слова до тексту «На Івана-Купала»: Спі-ва-ли, па-ра-ми, пус-ка-ли.
До теми «Закріплення букви Т, її звукового значення, уміння читати вивчені букви в словах, реченнях і текстах. Слова до тексту «Театр у класі»: вів-то-рок, Пів-ни-ку, кві-та-ми.
До теми «Закріплення букви Д, її звукового значення, уміння читати вивчені букви в словах, реченнях і текстах»
Слова:Са-ди-ли, са-дів-ник, дерева.
Да-рин-ка, Де-нис-ко, мо-ло-ді.
До теми «Закріплення букви З, її звукового значення, уміння читати вивчені букви в словах, реченнях і текстах».
Слова до тексту«Весела зима»: за-ме-ти, за-ме-ла, ков-зан-ка.
Мо-роз-на, На-зар-ко, ві-зе-ру-нок.
До теми «Закріплення букви Б, її звукового значення, уміння читати вивчені букви в словах, реченнях і текстах».
Слова до тексту «Будемо боксерами»: ви-бра-ли, бок-се-ри, су-бо-та.
Бо-ксе-ра, бу-де-мо, убо-лі-вали.
Використання пазлів на уроках математики у 1 класі
за підручником С.О.Скворцової, О.В. Онопрієнко « Математика».
Для пазлів використано ілюстрації українських народних казок. Діти складають пазли, а на зворотній стороні його частин необхідно виконати дію з числами, відповідь записати у віконечко відповідної частини пазлів. Або навпаки: виконати дію з числами, відповідь записати у віконечко відповідної частини пазлів, а на зворотній стороні – ілюстрація до казки.
Такі завдання спрямовані на розвиток математичного мислення, здатності розуміти й оцінювати математичні факти й закономірності, робити усвідомлений вибір, моделювати процеси та ситуації для вирішення проблеми розвиток усвідомлених і міцних обчислювальних навичок змістовної лінії програми«Числа. Дії з числами».
Пазли з математичними завданнями можна використати при «Щоденних 3»:
Матеріали до пазлів
До теми «Прийоми додавання і віднімання чисел у межах 10»: