ВПРОВАДЖЕННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Перехід сучасного українського суспільства до нового рівня розвитку, його інтергація у світовий освітній простір вимагає від особистості до ефективного використання можливостей та реалізації особистісного потенціалу в нових соціально-економічних умовах.
Нові досягнення в області педагогіки і психології, а також сучасний етап розвитку системи освіти засвідчили, що проблема підвищення інтелектуальної культури і становлення молодшого школяра як активного учасника навчального процесу є досить актуальною. Невирішеним залишається на сьогодні питання формування інтелектуальної культури учнів через застосування інтерактивних методів навчання.
Сенситивним періодом формування інтелектуальної культури є молодший шкільний вік. У цей період дитина швидко розвивається під впливом цілеспрямованої педагогічної взаємодії, тому процес активізації інтелектуальної культури може розглядатися в основному як процес формування усвідомленої навчальної діяльності.
Інтелектуальна культура- це характері стиль мислення, пов’язаний з духовним кліматом суспільства. Змістовні характеристики інтелектуальної культури, виражені у вигляді моделі, включають змістовний, операційний і особистісний компоненти. Змістовний компонент інтелектуальної культури розвивається за рахунок акценту на методологічне знання; операційний компонент- при засвоєнні стратегій розуміння наукового тексту і стимулюванні рефлексії пізнавальної діяльності; особистісний компонент актуалізується шляхом усвідомлення професійно - особистісного значення інформації, що отримується і можливого творчого її застосування. Особливостями інтелектуальної культури є розвиток пізнавальних мотивів, навичок мисленнєвої діяльності, культури мислення, раціональної організації навчальної праці.
Її значення полягає в становленні соціальної сфери особистості, що означає розвиток уміння конструктивно взаємодіяти з іншими людьми, виховання емоційної стійкості, почуття власної гідності та самоповаги.
Сучасна школа стоїть перед прикрим фактом: в умовах традиційних форм та методів навчання школярів, пасивно отримуючи інформацію, не вміють здобувати її самостійно і застосовувати те, що знають. На мою думку, цю ситуацію допоможуть виправити інтерактивні технології навчання, що почали активно розроблятися у сучасній науці та практиці.
Слово «інтерактив» прийшло до нас з англійської від слова «interact», де «inter»- взаємний і «act» - діяти. Таким чином, інтерактивний – здатний до взаємодії, діалогу.
Формування інтелектуальної культури молодших школярів відбувається переважно в процесі навчання. Одним з ефективних методів навчання є інтерактивний, який урізноманітнює навчання і сприяє ефективному формуванню інтелектуальної культури молодших школярів. Слід зазначити, що технологія, на відміну від методики, не припускає варіативності, з неї не можна усунути жодного елемента. Тобто вчитель, який працює за цією техногогією, має цілеспрямовано та систематично використовувати різноманітні інтерактивні методи.
Головна риса інтерактивного навчання – використання власного досвіду учнями під час розв’язання проблемних питань, їм надається максимальна свобода розумової діяльності при побудові логічних ланцюгів.
Інтерактивні методи дають можливість задіяти не тільки свідомість людини, але й її почуття, емоції, вольові якості, тобто залучають до процесу навчання «цілісну людину». Це сприяє кращому засвоєнню матеріалу. Розвиток інтелектуальної культури відіграє важливу роль у становленні особистості, адже без неї не можливо ефективна навчальна діяльність та розвиток здібностей і потреби у самовдосконаленні, саморозвитку, самоосвіти.
Ефективним засобом формування інтелектуальної культури є інтерактивні технології. Отже вдало підібрані та організовані інтерактивні вправи розвивають інтерактивні вправи розвивають інтерактивні здібності, стимулюють позитивні емоції, формують інтерес до навчальних дисциплін, який виникає через задоволення від виконання завдання.