Сучасний стан розвитку суспільства тісно пов'язаний з проектною культурою у сфері матеріального виробництва, науки, мистецтва, системі соціальних стосунків. Одним із системоутворюючих підходів, що дозволяють формувати особу сучасного учня, є проектна діяльність, яку можна розглядати як самостійну структурну одиницю навчально – виховного процесу.
Виконання учнівських проектів – складна самостійна діяльність учнів під керівництвом викладача. Позиція викладача під час реалізації методу проектів на практиці переходить від носія готових знань в організатора пізнавальної дослідницької діяльності своїх учнів. Метод проектів на сьогоднішній день – один з найбільш поширених видів дослідницької роботи учнів.
Можна виділити такі основні етапи методу проектів. Вибір теми. Учні пропонують теми, а викладач допомагає їм у виборі однієї з них. Визначення мети. Викладач допомагає учням визначити найактуальніші і водночас посильні для учнів завдання на певний проміжок часу. Розробка проекту. Плану дiялъності для досягнення визначеної мети. На цьому етапі вiдбувається вибір методів і засобів для роботи над проектом. Наприклад, експеримент, інтерв’ю, соціологічне опитування, вивчення літератури, пошук інформації. Виконання проекту. Конкретна практична робота або низка практичних кроків до поставленої мети. Час виконання і термін проміжного контролю визначаються викладачем. Підбиття підсумків. Презентація проекту проводиться як під час уроку, так і в позаурочний час.
Вимоги до використання методу проектів: - наявність значущої в дослідницькому плані проблеми, яка вимагає інтегрованих знань; - практична, теоретична і пізнавальна значущість результатiв; - самостійна діяльність учнів (індивідуальна, групова); - структурне планування проекту із зазначенням поетапних результатів; - використання дослідницьких методiв.
Для використання на уроках найбільш придатні такі проекти: 1. Дослідницькі проекти. Вимагають добре продуманої структури, актуальності предмета дослідження, відповідних експериментальних і дослідницьких робіт, методів обробки інформації. Структура їх наближена до істинного дослідження. Цей тип проектiв пов’язаний з аргументаціією актуальності теми, формулюються проблеми дослідження, зазначенням джерел інформації, висуванням гіпотез і обговоренням отриманих даних, оформленням результатів досліджень.
2. Рольові, або ігрові проекти. У таких проектах структура тільки окреслюється і залишається відкритою до завершення роботи. Учасники виконують певні ролі, зумовлені змістом і характером проекту. Ступінь творчості тут дуже високий, результати виявляються тільки після завершения проекту.
3. Інформаційні проекти. Спрямовані на збір інформації про певний об’єкт, явище, їх аналіз і узагальнення фактів. Структура такого проекту може бути визначена планом: - мета проекту, його актуальність; - джерела інформації (літературні, засоби масової інформації, бази даних, анкетування, “мозкова атака”); - обробка інформації (аналіз, узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргуметовані висновки); - результат - презентація.
4. Прикладні проекти. Відрізняються чітко продуманим результатом діяльності учнів, орієнтованим на соціальні інтереси самих учнів. На уроках доцільно використовувати короткотермінові проекти, які можна опрацювати на двох-трьох уроках з предмета, використовуючи знання з інших предметiв (математика, фізика, біологія, географія).
Отже, метод проектів має великі педагогічно-психологічні можливості. Під час виконання проектів вирішуються освітні, розвивальні й виховні завдання: • створення образу цілісних знань; підвищення мотивації в отриманні додаткових знань; • вивчення методів наукового пізнання, здатність до рефлексії та інтерпретації результатів; • розвиток дослідницьких і творчих якостей особистості; • формування комунікативних компетентностей, базового алгоритму соціа-льної взаємодії, поведінки. Висновок