Розробка інтегрованого уроку літературного читання і природознавства на тему "Осінні барви" для учнів 2 класу. Під час уроку діти вивчають вірші українських письменників про осінь, а також знайомляться із способом життям осілих та перелітних птахів восени. Урок розроблений з використанням методики розвитку критичного мислення «Очікування», технології «Daily5» - «Щодені 5»( Письмо для себе);психогімнастики, інтерактивних технологій, мультимедійних засобів.
Наталія Іванівна Петлюшенко, вчитель початкових класів
Білоусівської загальноосвітньої школи І-ІІІступенів
РОЗРОБКА ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ «ОСІННІ БАРВИ»
Самі на себе дивляться ліси,
розгублені од власної краси.
Немов пройшов незримий Левітан -
то там торкнув їх пензликом, то там.
Осінній вітер одгуляв, затих.
Стоїть берізонька — як в іскрах золотих.
Ліна Костенко
Зінтегрований зміст предметів : літературне читання, природознавство.
Літературне читання. Тема. «Осінні барви, осінні звуки…» (вірші українських письменників про осінь)
Природознавство. Тема. Перелітні та осілі птахи
Мета уроку.
Формування ключових компетентностей:
вміння вчитися– самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;
загальнокультурної - дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту;
громадянської – усвідомлення краси рідної землі, оспіваної у творах сучасних поетів;бажання любити, примножувати і оберігати природні багатства.
Формування предметних компетентностей:
розширювати знання учнів про пору року — осінь; збагачувати їх уявлення про красу рідної природи, особливості тваринного світу восени; ознайомити
учнів із засобами зображення осені поетами, формувати естетичні почуття, смаки, оцінні судження,уміння насолоджуватися поетичними творами, аналізувати їх; розвивати зв’язне мовлення учнів, активізувати ініціативу , вміння орієнтуватися в тексті; розвивати допитливість, спостережливість, увагу та творчу фантазію школярів; активізувати словниковий запас учнів;
виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням методики розвитку критичного мислення «Очікування», новітньої технології «Daily5» - «Щодені 5»( Письмо для себе); інтерактивних технологій, мультимедійних засобів.
Обладнання: книжкова виставка зібрань поезій Н.Забіли, К. Перелісної, Ліни Костенко, І. Кульської, творів О. Копиленка, О. Олеся на тему «Осінь», піраміди для розширення кута зору і поля читання, малюнки, кошик із фруктами, овочами, листям; відеофільм «Перелітні та осілі птахи», годівнички, пташки із картону.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Психогімнастика
Гра «Слухаємо себе»
Діти сідають у коло. Вчитель звертається до дітей: «Давайте сядемо зручніше, розслабимося і закриємо очі. Послухаємо, що відбувається навколо і всередині нас. Уважно прислухайтеся до своїх відчуттів. Що ви зараз відчуваєте, чого хочете? Що ви почули?»
ІІ. Фонетична розминка
Лі – лі – лі – відлетіли журавлі
Ли – ли – ли – дні осінні прийшли.
Ло – ло – ло – вже все снігом замело.
золота осінь
пожовкле листя
важкі хмари
чорне небо
холодний день
зимуючі птахи
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку
1. Читання слова, зашифрованого методом «Інтриги»
Оса – а+інтерес – терес+ь (Осінь)
2. Читання легенди вчителем про осінь.
Легенда про осінь
За народними переказами осінь - дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю Сонце сказало їй: "Забирай все моє багатство, я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою і люди будуть любить тебе". І Осінь, як вибачите, виконала наказ Сонця. І кожного року дарує нам щедрі дарунки полів і садів, чарує нас своїм осіннім золотом.
- Хто наділив Осінь щедрістю?
3. Бесіда
- Діти, який сьогодні був ранок?(Прохолодний)
- Так, сонечко довго не виходило із-за хмари. Прохолодно і сумно було трішечки.
- А чому це так? Що сталося? Як ви гадаєте?(Тому що настала осінь)
- Так, діти, надворі господарює осінь. А давайте скажемо дружно: «Осінь, завітай до нас у клас!»
(До класу заходить дівчинка-Осінь у багряному вінку, в руках у неї кошик із осінніми плодами, листям).
Осінь. Відгадайте загадку
У садках, гаях блукає,
Жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль –
Жде сестрицю білу в гості.
Хто це? (Осінь)
2.Складання СЕНКАНУ до слова ОСІНЬ
Осінь – що?
Осінь (яка?) золота, чарівна.
Осінь (що робить?) розфарбовує, милує, зачаровує.
Осінь – чудова пора року.
3.Слухання казки В. Сухомлинського «Як починається осінь»
Осінь – дочка Діда Мороза. Старша дочка, бо є ще в нього молодша доня – Весна. В Осені коси заквітчані пшеничними колосками й червоними ягідками калини. Ходить Осінь лугами, берегами. Де зітхне, там холодом війне. Любить Осінь ночами сидіти на березі ставка. А вранці над водою піднімається сивий туман і довго не розходиться. Оце й починається Осінь.Бояться Осені пташки. Як тільки побачать її ластівки, злітаються і про щось тривожно радяться. А журавлі піднімаються високо в небо й тривожно курличуть.Любить Осінь заходити в садки. Доторкнеться до яблуні – яблука жовтіють.
А дятли радіють, зустрівшись із Осінню: голосно щебечуть, перелітають із місця на місце, шукають поживи на деревах.Сьогодні теплий, сонячний день. Низько стоїть сонце – світить, але не дуже гріє. Сіла старша донька Діда Мороза під стогом сіна, розплітає косу, гріється. Співає пісню про срібні павутинки.
4.Словесне малювання
5.Складання казки за технологією «Deili 5» «Щоденні 5» (Письмо без правил) «Розповідь старшої дочки Діда Мороза»
- Пригадаємо вимоги до роботи за цією системою:
Початок тексту:
Я, старша сестра Діда Мороза – Осінь, якось завітала до лісу…
Час для роботи – 7 хвилин.
ІV. Робота над виставкою зібрання поезій Н.Забіли, К. Перелісної, Ліни Костенко, І. Кульської, творів О. Копиленка, О. Олеся
Виразне читання віршів заздалегідь підготовленими учнями
Ліс восени
Давно вже скошені лани,
Стоять степи похило,
А в лісі, в лісі восени
Так любо ще, так мило.
На липах листя золоте,
Тріпоче понад вами,
Неначе знову ліс цвіте
Осінніми квітками.
Там наче макові квітки
На гілці зайнялися,
Там наче жовті нагідки
Промінням пройнялися.
Тут в росах квіти лісові,
Там струмені прозорі,
Ось кущ біліє на траві,
Як шум на синім морі.
- Які рядки свідчать про те, що поету подобається осінній ліс?
- Якими кольорами «розфарбував» його поет? Назвіть їх.
- Як ви розумієте значення виділених словосполучень?
2. Робота над віршем Ліни Костенко «Красива осінь вишиває клени…»
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить: – Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим.
- Якими кольорами «розфарбувала» осінь клени?
- З яким настроєм ви прочитали перші два рядки?
А з яким – останні?
3.Робота над віршем Лесі Силенко «Дощ»
Дощ
Сині-сині йдуть дощі,
Сірі-сірі вже кущі.
З листопадових дібров
Сірий вовк до нас прийшов.
Каже: “Де мені подітись,
Що бояться мене діти,
А я – добрий сірий вовк,
Під дощем під синім змок”.
- Яким настроєм(веселим, сумним) пронизаний цей вірш? Які слова його підсилюють?
- Якими словами вам би хотілося підбадьорити доброго сірого вовка?
4. Робота над віршем Миколи Лисача «Горобина»
- Як ви розумієте вислови палає, як жар; шалі пухові?
- Між ким відбулася розмова у вірші?
- Які слова , речення вам підказали, що цей вірш - про осінь?
5.Словникова робота
Пурпурова – темно-червоного або яскравого кольору.
Шаль – велика в’язана чи ткана хустка.
6.Робота в групах
Прочитайте вірш в особах. Визначте, хто буде читати слова автора, журавлів і горобини.
7.Розповідь вчителя з елементами бесіди
- Діти, що ви знаєте про журавлів?
- Пригадайте, яких птахів називають перелітними, а яких осілими?
VІ. Формування природничих понять. Осілі та перелітні птахи
Вчитель. З настанням холодів відбуваються зміни у житті птахів. Їм нічого їсти, і частина птахів відлітає у теплі краї. Першими відлітають комахоїдні птахи - стрижі, ластівки, солов’ї, тому що набагато зменшується кількість комах; метелики забираються в щілини, де перезимовують до весни; засинають жуки, бабки, надійно ховаються гусениці і личинки. Як тільки замерзають водойми, відлітають водоплавні птахи. Пташки, які на зиму покидають свій рідний край, називаються перелітними. До перелітних пташок належать ластівки, лелеки, зозулі, шпаки, солов’ї, журавлі.
Перелітні птахи до осені починають жиріти, адже в них попереду далекий шлях, на який треба буде витратити багато сил і енергії.
Є такі пташки, які залишаються зимувати у нас, бо можуть найти собі поживу. Птахи, які не відлітають — це осілі пташки. До них належать горобці, сороки, ворони, сичі, дятли, синиці. Ці пташки полюбляють насіння лободи, подорожника, живляться рештками рослин, а от синиці дуже люблять свіже несолоне сало. А ще на зиму до нас прилітають північні гості: снігурі та омелюхи.
Ми осіннім лісом йшли, (ходьба на місці)
І грибочок знайшли,
Нагнулись, підняли, (нахиляння тулуба вперед)
У кошик поклали
І далі пішли. (Ходьба на місці)
Ми осіннім лісом йшли,
Золотий листок знайшли.
Дотягнулись, підняли,( потягування)
У кошик поклали
І далі пішли.(Ходьба на місці).
Ми осіннім лісом йшли,
Горішок знайшли,
Потягнулись, дістали,( потягування)
У кошик поклали
І далі пішли . (Ходьба на місці)
Біла латка, чорна латка,
На гілках дерев стрибає,
Все, що блисне, забирає (Сорока)
5. Робота в групах. Гра «Посели птахів на годівничці»
Кожна група отримує макети годівнички і пташок.
Учитель. Подумайте, які птахи осілі, а які — перелітні. Виберіть тільки осілих, зимуючих.
1-ша група — ластівка, горобець, голуб, зозуля, дятел, омелюх.
2-га група — журавель, синичка, жайворонок, сорока, снігур, дятел.
3-тя група — соловей, синичка, ворона, дятел, зяблик, журавель.
6. Тестове завдання
1) Птахів, які восени відлітають, а навесні повертаються у свої краї, називають:
а) зимуючими;
б) перелітними.
2) Горобці, сороки, ворони — це:
а) перелітні птахи;
б) зимуючі птахи.
3) Птахів змушує летіти у вирій:
а) голод;
б) холод.
4) На південь відлітає:
а) синиця;
б) ластівка;
в) снігур.
5) Яка з цих пташок перелітна?
а) ворона;
б) сорока;
в) ластівка.
6) Зимуючий птах — це:
а) зозуля;
б) лелека;
в) горобець.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Рефлексія. Вправа «Покажи свій настрій»