Алгоритм впровадження освітніх інновацій. Актуальність нововведення. Відповідність нової ідеї загальній ідеї розвитку навчального закладу. Результативність нововведення. Творча новизна. Методична розробленість ідеї. Готовність суб’єктів інноваційного процесу до освоєння нововведення. Ресурсне забезпечення.
Вимоги до процесу управління інноваційною діяльністю вчителя. Шукати нове на основі протиріч минулого і вимог сучасного.Інноваційна діяльність учителя – безперервне удосконалення своєї праці. Висока вимогливість учителя до самого себе є запорукою мобілізації внутрішніх сил і можливостей для пошуку нових засобів і прийомів праці. Поєднувати свободу творчості з дисципліною, незалежність з підлеглістю.Інноваційна діяльність – це єдність праці і таланту людини. Педагогічна інновація – результат і прояв індивідуальних особливостей особистості. Постійний пошук нових форм і методів навчання і виховання, на який орієнтують вчителя основні напрями модернізації освіти. Право вчителя вносити обґрунтовані поправки і зміни в навчальні програми, застосовувати ефективні та оригінальні методи і прийоми навчання.
Знання і вміння, необхідні педагогу для впровадження освітніх інновацій Володіння інформацією. Знання індивідуальних особливостей учнів. Уміння ефективно доносити інформацію. Розвинуті навички ефективного спілкування. Творчі здібності. Вміння експериментувати з новими ідеями. Уміння захопити аудиторію. Уміння переконувати. Брати на себе відповідальність. Вміння працювати в групах та співпрацювати з іншими. Втілення педагогічного задуму в практику, вибір кращого варіанту з можливих.
Умови ефективного впровадження педагогом освітніх інновацій. Мотивація до впровадження сучасних освітніх технологій. Комфортне, сприятливе середовище. Врахування потреб та інтересів здобувачів освіти. Використання різноманітних стилів і способів навчання. Врахування індивідуальних особливостей здобувачів освіти. Використання різних методів, прийомів, щоб зацікавити школярів. Розроблення завдань з високою ймовірністю досягнення успіху. Використання набутих знань на практиці.
Освітні інноваціїУдосконалення форм, методів і технологій навчання та виховання. Удосконалення змісту, структури, форм і методів управління закладом освіти. Покращення мотивації здобувачів освіти до навчального процесу. Підвищення рівня професійної майстерності педагогів. Покращення результатів освітньої діяльності.
Результати впровадження освітніх інновацій. Докорінне переосмислення технологій навчання і виховання. Створення умов для реалізації особистості. Оновлення складових педагогічного процесу: мети, змісту, методів і засобів діяльності. Підвищення рівня кваліфікації педагогів. Створення атмосфери творчості та емоційного комфорту.
Етапи входження в проблему. Первинне входження вчителя до експериментальної роботи. Оволодіння загальною структурою дослідно-експериментальної роботи. Усвідомлення своєї діяльності, мотивів, завдань, способів і засобів. Виникнення потреби і можливостей удосконалення дослідно-експериментальної роботи, що проявляється у прагненні до самоосвіти.
Важливість дослідно-експериментальної діяльності обумовлена кількома аспектами:можливість встановлення рівноправних партнерських стосунків між учителями та учнями; організація в процесі навчання продуктивної співпраці тих, хто навчається; орієнтація навчання на результат і набуття учнями найважливіших компетентностей; можливість практичної реалізації й особистісно зорієнтованого підходів до організації педагогічного процесу.
Професійний розвиток педагога Володіння науково-методологічними основами: зі свого предмета; готовність до підготовки методичного забезпечення навчального процесу; володіння найновішою інформацією із психолого-педагогічних наук; високоосвіченість, інтелігентність, толерантність; володіння прийомами виховної дії на здобувачів освіти; постійне підвищення своєї кваліфікації; систематична самоосвіта; навчання впродовж життя.
Вчитель на шляху до професіоналізації:уміє слухати; готовий спробувати себе в чомусь новому; уміє демонструвати впевненість у своїх силах; уміє не засуджувати; прагне допомогти іншим навчитися чомусь корисному, передати свої знання іншим; з повагою відноситься до всіх учасників освітнього процесу; бажає працювати; реально оцінює свої можливості.
Шляхи професійного зростання педагогів Основними шляхами професійного розвитку є професійне навчання, розвиток кар'єри і самоосвіта педагога. Професійний розвиток веде до принципово нового способу життєдіяльності вчителя - творчої самореалізації в професії, яка дає змогу виявити свої індивідуальні і професійні можливості. Найкоротша формула професійної діяльності педагога - постійна праця, творчість, гармонія знань, почуттів і поведінки.
Цілеспрямована робота щодо професійного розвитку вчителя забезпечує позитивні зміни:підвищуються загальнопедагогічні та спеціальні знання і вміння вчителя; відбуваються зрушення в особистісному компоненті – мотивації професійної освіти та самоосвіти; виникає адекватна самооцінка вчителем своєї професійної компетентності та особистісних якостей; розкриваються творчі можливості, що відображається у практичній діяльності; розширюється загальна культура вчителів.
Скарбниця думок. Найвище добро, яке може здійснити людина - це вдосконалити свої можливості, щоб бути здатною служити людству. М. Філд. Сильним, досвідченим стає педагог, який уміє аналізувати свою працю. В. Сухомлинський. Педагог повинен бути сам вихованою і освіченою людиною. Тому підготовка педагога починається з його власного виховання і освіти. П. Блонський. Не треба цінувати себе вище за свої здібності і не потрібно себе принижувати. Й. В. Гете
Життя нічого не дарує без важкої праці і хвилювань. Горацій. Безумний той, хто, не вміючи керувати собою, хоче керувати іншими. Публій Сир. Моя особистість - не готова реальність, я творю свою особистість, творю її тоді, коли пізнаю себе. М. Бердяєв. Найперше і найважливіше в житті - це намагання оволодіти самим собою. В. Гумбольдт