«Впровадження здоров’язберігаючих технологій на уроках біології та в позаурочний час для самореалізації дітей з

Про матеріал
КЗ " Чернівецька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат № 2" З досвіду роботи вчителя біології та основ здоров’я Марценюк Н. Г. «Впровадження здоров’язберігаючих технологій на уроках біології та в позаурочний час для самореалізації дітей з особливими освітніми потребами в соціумі.»
Перегляд файлу

                                                                                 «Без здоров'я і мудрість незавидна,

                                                                                і мистецтво бліде, і сила в’яне,

                                                                                     і багатство без користі,і слово безсиле»

(Герофіл)

 

 

З досвіду роботи вчителя біології та основ здоров’я Марценюк Н.Г.

«Впровадження здоров’язберігаючих  технологій  на уроках біології та в позаурочний час для самореалізації дітей  з особливими освітніми потребами в соціумі.»

Ким би не була людина, який би не мала статус, головне для неї здоров’я, а  здоров’я дітей - одне з основних джерел щастя, радості і повноцінного життя батьків, вчителів, суспільства в цілому.

Метою сучасної школи є підготовка дітей до соціуму, кожний школяр повинен отримати за час навчання знання, які будуть потрібні  йому у подальшому житті. Досягнення даної  мети в сьогоднішній школі можливе лише за умови використання технологій здоров'язбережувальної педагогіки, які розглядаються як сукупність прийомів і методів організації  освітнього процесу без шкоди для здоров'я школярів та педагогів. Здоров’язберігаючі технології навчають дітей жити без конфліктів. Навчають укріплювати, зберігати своє і цінити чуже здоров’я.

Працюючи над даною тематикою, я вивчала досвід  роботи таких  видатних педагогів: 

  • Я́н А́мос Ко́менський, який рекомендував під час навчання дітей у школі створювати позитивну навчальну мотивацію, дотримуватись санітарно-гігієнічних норм, спрямованих на збереження здоров’я учнів.
  • В.А. Сухомлинський стверджував , що  турбота про здоров'я дитини - це не просто комплекс санітарно - гігієнічних норм і правил.  А  список  вимог до режиму дня, харчування, праці , відпочинку.
  •  І. Г. Песталоцці був глибоко переконаним, що турбота вчителя у вихованні здорових дітей мусить виявлятися в любові до них, а любов - у діяльності.
  • Одним цікавим напрацюванням К.Д.Ушинського- є поради педагога щодо значення формування корисних для здоров'я звичок поведінки.

 На його думку, гарною звичкою є, наприклад, дотримання особистої гігієни, виконання ранкової гімнастики, дотримання режиму дня і відпочинку.

Аналіз класифікацій існуючих здоров’язберігаючих технологій дає можливість видокремити такі типи:

- здоров’язберігаючі – технології, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі та ті, що вирішують завдання раціональної організації виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм), відповідність навчального та фізичного навантажень можливостям дитини;

       - оздоровчі  – технології, спрямовані на вирішення завдань зміцнення фізичного здоров’я учнів, підвищення потенціалу (ресурсів) здоров’я: фізична підготовка, фізіотерапія, ароматерапія, загартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, музична терапія;

      - технології навчання здоров’ю – гігієнічне навчання, формування життєвих навичок (керування емоціями, вирішення конфліктів тощо), профілактика травматизму та зловживання психоактивними речовинами, статеве виховання.

- виховання культури здоров’я – виховання в учнів особистісних якостей, які сприяють збереженню та зміцненню здоров’я, формуванню уявлень про здоров’я як цінність, посиленню мотивації на ведення здорового способу життя, підвищенню відповідальності за особисте здоров’я, здоров’я родини.

Здоров’язберігаючі технології навчають дітей жити без конфліктів. Навчають укріплювати, зберігати своє і цінити чуже здоров’я. Ці технології прищеплюють дітям принципи здорового способу життя, посилюють мотивацію до навчання. Тому, працюючи над впровадженням  здоров'язберігаючі технологій в освітньому процесі комунального закладу «Чернівецька спеціальна загальноосвітня школа- інтернат № 2» , поставила перед собою такі завдання : не допускати перевантаження учнів, враховувати інтелектуальні та фізіологічні особливості школярів, планувати такі види роботи, які сприяють зниженню втоми,  чергувати інтелектуальні, емоційні рухові  види діяльності, поважати думку дитини та  вчити висловлювати власні думки, навчити дитину реалізувати себе в соціумі.

 Сучасний урок – це урок інноваційний, який викликає в учнів і вчителів задоволення, стимулює цікавість, творчість. На своїх уроках біології  стараюсь активізувати процес навчання  через впровадження різних форм мотиваційної сфери, оцінити рівень мотивації учнів та розвивати вміння і навички самостійної роботи навчання Усе це досягається різноманітними формами роботи з використанням інтерактивних  та інноваційних технологій.

З перших хвилин  свого уроку, я намагаюся  створити  позитивне середовище,  налаштувати дитину на урок.   Тому обов'язковою  складовою моїх уроків є фізкультхвилинки, розминки  та хвилинки релаксації. Вони  поліпшують кровообіг, дихання, сприяють підвищенню розумової працездатності, заспокоюють нервову систему, знімають напруження. Такі види роботи можна проводити під музичний супровід або з використанням відеоролика.

 Наприклад: вправа «Після грози»:

Закрийте очі. Ви в лісі. Відгриміла гроза.

Пройшов дощ, виблискує мокре листя на березі.

На траві – срібні краплі. Як гарно пахне в лісі!

Як легко дихається! Ось конвалії – вдихніть

їхній чудовий аромат. Вдихайте повільно, рівно,

глибоко. 

Розминка до теми „Типи темпераменту” (Біологія людини, 9-й клас).  Подивіться у вікно. Зранку накрапав дощик і було холодно, а зараз теплі промені сонця лоскочуть ваші обличчя.  Завдання. Що  спільного є між погодою та людиною? Учні обговорюють у парах завдання, пропонують свої пояснення, формулюють загальний висновок, який коректується вчителем).Висновок. Спільне в мінливості погоди та настрої людей: в основі зміни погоди лежать фізичні закономірності, а особливості поведінки залежать від процесів збудження та гальмування в корі великого мозку.

Мотивація навчальної  діяльності учнів – це окремий етап  мого уроку, здійснюю  різними способами – залежно від дидактичної мети й типу уроку.

Наприклад, при вивченні  в 7 класі теми «Паразитичні черви»  організовую екскурсію до анатомічного музею медичного університету, де учні можуть побачити вологі препарати органів, уражених гельмінтами. Під час екскурсії наголошую, що одним із найефективніших заходів профілактики (попередження) зараження людини є дотримання гігієнічних правил — чистота рук, продуктів харчування (овочі, фрукти), предметів домашнього побуту і житлових приміщень.

Здоров’язберігаючу компетентність намагаюся формувати  при вивченні курсів біології рослин та біології тварин. Вивчаючи значення рослин у житті людини знайомлю учнів з лікарськими рослинами нашої місцевості, отруйними рослинами , вказую на небезпеку вживання їх .

Нас своїх уроках я навчаю дітей використовувати здоров’язберігаючі технології у реальному дорослому житті, практично  набуті знання в екстремальних ситуаціях, навчаю надавати першу медичну допомогу, міряти температуру, тиск, наклати жгут,  зупиняти кровотечу, накладати шину, робити  штучний  масаж серця веду  роботу  спрямовану на профілактику шкідливих звичок. Практичні  заняття є головним напрямком моєї роботи , які допоможуть дитинні з особливими освітніми потребами адаптуватись у соціумі.

Також велику увагу  приділяю екологічному вихованню учнів. Завдання якого вбачаю у наступному:

        нагромадження, систематизація, використання екологічних знань,

        виховання любові до природи, бажання берегти і примножувати її,

        формування вмінь і навичок діяльності в природі.

Навчаю дітей розумінню що людина є частинкою природи, тому вона має бути зацікавлена в збереженні  її цілісності та  гармонії. Ці уміння учні набувають на уроках  під час екскурсій ,та й загалом ,під час індивідуального довірчого спілкування я говорю дітям про  чому потрібно берегти природу,  як діяти в ситуації яка може  загрожувати  здоров’ю та життю. Практичні приклади допомагають школярам зрозуміти, для чого потрібно вести здоровий спосіб життя, як потрібно харчуватися, щоб бути здоровим, яких правил гігієни дотримуватися.

Практичне відображення формування здоров’язберігаючи технологій закладено у роботі гуртка «Формування здорового способу  життя.» У процесі роботи гуртка запроваджую активні методи навчання та виховання , що лежать в основі всіх сучасних інноваційних технологіях. Завдяки їм навчаю дітей : аналізувати навчальну інформацію, творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу ,навчитися формулювати власну думку, правильно її висловлювати, доводити власну позицію, аргументувати й дискутувати;

В індивідуальні роботі  враховую потенціал дитини .З метою підвищення інтересу до свого предмета проводжу засідання круглого столу, яке ґрунтується на принципі відвертості , доброзичливості і співпраці з вчителем. Спілкуючись з дітьми, я намагаюсь пояснити, що їх здоров’я найбільше залежить від того, як вони піклуються про нього, бережуть і зміцнюють. Що на здоров’я впливають їх звички і поведінка, щоденна наполеглива праця над собою, тобто їх спосіб життя, адже життя та здоров’я кожної людини залежить від неї самої.

За час роботи з дітьми я виробила для себе певні правила, які допомагають мені формувати позитивну самооцінку дитини:

1. Хвалити дитину за старанність, як за досягнення.

2. Дати зрозуміти, що старанність і наполегливість важливіші за результат.

3. Допомогти дітям ставити перед собою реальні цілі.

4. Критикувати не саму дитину, а вчинки.

5. Дати дитині відчути справжню відповідальність. Кожна дитина має певні обов’язки в класі. Вона відчуває себе членом колективу.

6. Часто говорити своїм учням про себе, що вони гарні, добрі, мужні, справжні друзі. І вони стають такими.

Викладаючи свій предмет, все глибше переконуюсь в тому, що  для збереження здоров’я дітей з особливими  освітніми потребами, формування у них свідомого вибору необхідна розробка і послідовне запровадження принципово нових підходів до змісту і структурування навчальної та виховної  роботи. Уся моя робота направлена на те, щоб допомогти дітям з особливими освітніми потребами розвинути у віру в себе, впевненість. Вчу цінувати здоров’я –  прекрасний дарунок, першооснову щастя людини!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хечоян Надія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
16 березня 2021
Переглядів
769
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку