Тема: Європейська Конвенція про захист прав і основних свобод людини.
Європа і права людини.
Мета та завдання: розширити кругозір учнів про Європейську Конвенцію, про захист прав і основних свобод людини; сформувати уявлення щодо зв’язків між Україною та Європейським Союзом, ознайомитись із діяльністю провідних європейських установ; визначити моральні пріоритети, які визначають людину найвищою цінністю, розтлумачити поняття «Європейський Союз» та «Рада Європи»; сприяти заохоченню щодо роботи учнів у групі.
Тип заходу: година спілкування
Обладнання: Європейська Конвенція про захист прав і основних свобод людини (І розділ), папір, політична карта Європи, картки та аркуші для виконання завдання «Як Ви вважаєте?», ноутбук, «Гімн Європи».
Хід заходу:
Вправа «Асоціативний кущ»:
Які асоціації у Вас викликає слово «Європа»?
Коли ми кажемо, що Україна – це Європа, як це тлумачити?
Метод «Мозковий штурм»
Поміркуйте , як пов’язані терміни: «Європа», «Євросоюз», «Євроінтеграція»?
Коментарі вчителя:
Протягом багатьох століть поспіль Європа утримувала історичне лідерство. Звідси почалися Великі Географічні відкриття, тут зародився капіталізм, відбулася перша промислова революція. Європа-це і територія, на якій відбулися події двох світових війн, і приклад об’єднання багатьох держав для спільного вирішення проблем, це і спільні гроші, які рятують. У складі Європи перебуває багато незалежних держав і одна колонія Гібралтар. Загальна площа Європи – понад 10 млн.км.кв, населення – більш як 900 млн. чоловік. Географічний центр Європи знаходиться на території Закарпатської України.
Повідомлення вчителя про історію зв’язків між Україною і Європейським Союзом, яке вимірюється століттями.
Євросоюз об’єднує 14 європейських країн заради спільної мети -миру та процвітання народів Європи у рамках тісного союзу, що має спільні економічні, політичні та соціальні цілі. Євросоюз має природну схильність підтримувати новонароджену демократію і переконаний, що незалежна , демократична Україна може зробити значний внесок у загальноєвропейську стабільність, саме тому країни – члени ЄС чітко та урочисто висловили намір підтримувати незалежність , територіальну цілісність і суверенітет України. За угодою дотримання прав людини розвиток демократичних процесів є основою взаємних відносин.
Робота в групах.
Вчитель роздає текст про Євросоюз і Раду Європи, учні опрацьовують і виконують завдання:
І група – опрацьовує текст про утворення Євросоюзу;
ІІ група – опрацьовує текст про Раду Європи.
Кожна група обирає для себе прем’єр – міністра, який відповідатиме на запитання (їх має бути по 3 від кожної групи).
Наприкінці завдання вчитель схвалює думки, запитання та вислови, з повагою ставлячись до кожного і дає свої коментарі, коригуючи роботу груп.
Коментарі:
Євросоюз з економічною і політичною організацією, яка запрошує до вступу нових членів-кандидатів і розширення ЄС до 28-30 країн. Датою заснування ЄС можна вважати березень 1957 року – підписання договору про створення Європейського Економічного Співтовариства представниками шести країн Європейського об’єднання вугілля і сталі. Громадяни ЄС можуть вільно працювати, вчитися і виходити на пенсію у будь-якій країни союзу.
Рада Європи – це міжурядова організація, що була заснована 5 травня 1949 року десятьма європейськими державами. Сьогодні до Ради Європи входить Канада, США, Японія та Ватикан наділені статусом спостерігачів у міждержавних органах Ради Європи.
Робота з документами:
За допомогою вчителя учні аналізують основні документи Ради Європи:
- Європейська Конвенція про права дитини;
- Європейська соціальна хартія; Конвенція про запобігання катуванням (1987 р);
- Рамкова Конвенція про захист національних меншин (1994).
Вчитель надає учням можливість подискутувати, розкриваючи суттєвість кожного документу.
Гра «Як Ви вважаєте?»
На основі документу Європейська Конвенція про захист прав і свобод людини учням пропонується гра «Як Ви вважаєте?» (необхідний кольоровий плакат, який нагадує карту Європи, а також поділений на межі «завжди», «рідко», «у деяких випадках», де будуть розміщені картки з варіантами відповідей щодо Конвенції)
Умова:об’єднати учнів у групи, для кожної групи потрібно заздалегідь підготувати набір карток, які розкривають основні функції Конвенції. Завдання учнів : розташувати ці картки у такому розпорядку, в якому вони вважають за потрібне.
Наприклад: якщо вони вважають судження «Кожна людина, звинувачена у злочині, невинна, якщо її вину не доведено» вірним, тоді кладуть картку на поле з позначкою «Завжди».
Рефлексія: Увага учнів спрямовується на ту частину плакату, де їх найбільш співпали, а учні роблять висновки, стосовно положень Конвенції, Євроінтеграції і можливостей щодо захисту громадян країн, які війшли до складу ЄС і висловлюють їх вголос.
Коментар вчителя: основна увага приділяється тому, що Конвенція проголосила невід’ємні права та свободи кожної особи і зобов’язала державу гарантувати їх всім громадянам, що перебувають під їх юрисдикцією.
Слухаємо Гімн Європи.
Учень декламує вірш:
Розквітай, прекрасна Україно,
Рідна земле, матінко моя,
Хай лунає мова солов’їна,
Пісня неповторная твоя,
Хай смереки, ясені, тополі,
Квіти, луки, трави і сади
Шепчуть вірші щедрі, добрі, вольні,
Чисті , із джерельної води.
Нам би вічно милуватись нею,
А лихі дороги обминуть,
Дай напитись серцем і душею
І піти з тобою в мрійний путь.
Розквітай, прекрасна Україно,
Рідна земле, матінко моя!