Однорідні члени речення (із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком). Поширені й непоширені однорідні члени речення. Смислові відношення між однорідними членами речення. Речення з кількома рядами однорідних членів, 8 клас
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Повторити пар.26
ІV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок восьмикласників
Тренажер (перевірка д.з)
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Однорідні члени речення бувають: а) поширеними (мають при собі залежні слова): Починалося нове життя з новими стосунками, з новими інтересами (О. Гончар); б) непоширеними: Старезний, густий, предковічний ліс на Волині (Леся Українка).
Лінгвістичне дослідження на основі аналізу тексту
Колективна робота з таблицею
Відношення між однорідними членами речення |
Сполучники |
З якою метою використовуються |
Приклади |
єднальні |
і (й), та (у значенні і), ані, і—і, ні—ні, ані—ані |
смислова спорідненість, посилення заперечення, властивість підсилювальних часток |
Тільки на хмари, на небо виллю і жаль, і жагу (В. Сосюра) |
протиставні |
а, але, та, однак, зате, проте, тільки |
виражають протиставлення |
Довкола вже не тільки торішнє пріле листя, а й зелена трава (Ю. Смолич) |
розділові |
або, чи, або—або, чи—чи, то—то, не то—не то, чи то—чи то |
указують на непевність або можливість одного з двох явищ |
Чи то садок, чи то город, чи то поле (Панас Мирний) |
Коментар учителя. Між однорідними члени речення може бути зв’язок: 1) безсполучниковий: Галя швидко вдяглася, вийшла до вітальні (Ю. Збанацький); 2) змішаний (перелічувальна інтонація і сурядний сполучник): Любіть травинку, і тваринку, і сонце завтрашнього дня, вечірню в попелі жаринку, шляхетну інохідь коня (Л. Костенко); 3) сполучниковий: Радість і чудо найбільше для людини — її рука (П. Загребельний).
ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми
VІІІ. Підсумок уроку
ІХ. Домашнє завдання
Параграф 26 вивчити
Вправа 299 + ст. 52-63 (повторити правила , с.р)