Мета уроку: - навчальна: ознайомити учнів із поняттям «вставні слова»; навчити визначати їх у реченні; формувати вміння виділяти в тексті вставні слова комами; навчити правильно інтонувати речення зі вставними словами; - розвивальна: розвивати вміння школярів складати висловлювання за поданою темою; працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички; - виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.
Орфографічна хвилинка Запишіть слова. Поясніть орфограми: Бе…журно, ро...ширити, бе...порадний, ро…плавлений, ро…чистити, ро…шукати, ро…ширений, ро…чарувати, ро…хвильований, бе…словесний, бе…страшний, бе…журний, бе…відповідальний, бе…порадний, ро…ятрений, ро…рахувати, ро…чистити, ро…зброїти.
Спостереження над мовним матеріалом Чим відрізняються речення? 1. Я був щасливий. Я, мабуть, був щасливий. Я, безумовно, був щасливий. 2. Линув дощ. На радість, линув дощ. Як на біду, линув дощ. 3. За вікном плакав вітер. Бувало, за вікном плакав вітер. Як завжди, за вікном плакав вітер. 4. Дівчата купили книжку. По-перше, дівчата купили книжку. Отже, дівчата купили книжку. Таким чином, дівчата купили книжку. 5. Квіти були красиві. По-моєму, квіти були красиві. На думку відвідувачів, квіти були красиві.
Здається, погода має бути теплою. Усі шкільні предмети, без сумніву, дуже важливі. На диво, я швидко виконав домашнє завдання. Він, як завжди, готовий до уроку. Але, між нами кажучи, мова – найголовніший шкільний предмет. Лінгвістичне дослідження Проаналізуйте наведені речення. Заповніть праву колонку таблиці, вписавши вставне слово.
Які слова називаємо вставними? Вставні слова (словосполучення, речення) – це слова, які граматично не пов'язані з членами речення і виражають ставлення мовця до висловлюваного, його оцінку, характеризують спосіб оформлення думки і т.д. Вставні слова не несуть нової інформації, а лише певним чином оцінюють, уточнюють основне повідомлення.
Кожне суспільство має свої моральні цінності, що передаються з покоління в покоління. «Не хлібом єдиним живе людина» — це одна з моральних засад, що існує в суспільстві. Людина досягає успіху тоді, коли вона дбає не тільки про матеріальні речі. Чи можуть дім, машина, комп'ютер бути найважливішим для людини? Звичайно ж, ні. Матеріальні речі є лише помічниками. А духовну насолоду дають людині шанування родини, збереження духовних традицій, відданість у дружбі, закоханість у рідну мову, рідну пісню. Коли людина дбає про духовне, вона сама стає кращою, у неї поліпшуються стосунки з довколишнім світом і вона стає успішною в усіх своїх починаннях!