Звертання, вставні слова та словосполучення (тренувальні вправи)
Номер слайду 2
Номер слайду 3
Вправа 1. Прочитати речення. Вказати слова, які називають того, до кого звертаються.Іди, іди, дощику! Зварю тобі борщику! Вийди, вийди, сонечко, на дідове полечко! Гуси, гуси, гусенята! Візьміть мене на крилята! Вийди, Іванку, заспівай нам веснянку! Ти, сестричко, не журись, веселенько усміхнись! Щедрий тобі ранок, світлая світлице! Сійся, родися, жито, пшениця! (Народна творчість).
Номер слайду 4
Вправа 2. Визначити звертання поширені та непоширені. Визначити відмінки іменників, якими виражаються звертання.І. Вчіться, діти! Мудра книжка скаже вам чогось багато.. (Я. Щоголев.). Учітеся, діти любі, читайте, гадайте… (Ю. Федькович.) Та учися, милий сину, добре та багато… (С. Руданський.) Як же мені не любити, батьку рідний, нене, та ж ви мене згодували і дбали про мене. (Б. Лепкий.) Не цураймось, не цураймось ми науки, браття! (Ю. Федькович.)
Номер слайду 5
Вправа 3. Перебудуйте речення так, щоб підмети стали звертаннями. Запишіть перебудовані речення. Народ зумів уберегти від забуття пісню і думу,нашу історію і волелюбний дух. Мова моя колискова житиме вічно з тобою. Цілюща сила народної пісні розкривається у її мелодії, красі слова.
Номер слайду 6
Вправа 4. Спишіть речення. Подані в дужках слова поставте у форму кличного відмінка. Поясніть уживання розділових знаків. Жди, (гриб), може, й тебе хто здибле. Дайте, (тіточка), води, бо так їсти хочеться, що переночувати ніде. (Гриць, Гриць), молотити! Гриць не здужає робити. Ой і зійди, зійди ти, (зіронька вечірняя), ой вийди, вийди, вийди, (дівчинонька моя вірная). З Богом, (Парася), як тебе люди хотять. Заходьте, (три), я корову подою! Терпи, (козак), отаманом будеш. (Нар. творч.)
Номер слайду 7
Номер слайду 8
Групи вставних слів
Номер слайду 9
Номер слайду 10
Номер слайду 11
Номер слайду 12
Вправа 5. Прочитайте речення. Які помилки у вживанні вставних слів ви в них побачили? Запишіть, уникаючи помилок.1. Вибачаюся, мені терміново потрібно отримати цю інформацію. 2. Я, навєрно, не зможу сьогодні відвідати бабусю. 3. Кажеться, сьогодні буде злива. 4. Зателефонуйте мені завтра, пожалуйста. 5. Таким образом, результати тестування наших учнів були найкращими.
Вправа 6. Прочитайте речення. Доповніть їх вставними словами та словосполученнями із довідки, запишіть їх у зошит, визначте вставні слова, словосполучення чи речення та їх групу за значенням.1. На високому стеблі квітка із золотими пелюстками. 2. Вона схожа на сонце. 3. Тому й називають квітку соняшником. 4. Спить соняшник уночі, схиливши золоті пелюстки. 5. Та вранці, тільки сходить зірниця, пелюстки затремтять, розкриються і радо привітають сонце.(В. О. Сухомлинський). Довідка: виявляється, до речі, уявіть, на мою думку, кажуть.
Номер слайду 15
Давайте перевіримо!1. Уявіть, на високому стеблі квітка із золотими пелюстками. 2. Вона, на мою думку, схожа на сонце. 3. Кажуть, тому й називають квітку соняшником. 4. Спить соняшник уночі, до речі, схиливши золоті пелюстки. 5. Та вранці, виявляється, тільки сходить зірниця, пелюстки затремтять, розкриються і радо привітають сонце.