Вступ. Адміністративно-територіальний устрій українських територій у складі Російської та Австрійської (Австро-Угорської) імперій. Періодизація історії України ХІХ ст.

Про матеріал
дати загальну характеристику стану українських зе¬мель наприкінці XVIII — у першій половині XIX ст.; вивчити адміністративно-територіальний устрій та ре-гіональний поділ українських земель; висвітлити про¬цес включення українських земель до складу Росій¬ської імперії; формувати в школярів уміння й навички роботи під час шкільної лекції, аналізувати історичні документи; виховувати розуміння того, що імперська колонізаторська політика Російської імперії щодо Укра¬їни у першій половині XIX ст., спрямована на асимі¬ляцію українського населення і розпалювання націо¬нальної ворожнечі, була ворожа українському народові.
Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________               Історія України  9   клас

 

Тема: Вступ. Адміністративно-територіальний устрій українських територій у

складі Російської та Австрійської (Австро-Угорської) імперій. Періодизація

історії України ХІХ ст. (за етапами національного руху). Населення: чисельність,

соціальний і національний склад. Іншоетнічні групи на українській території:

поляки, росіяни, кримські татари, євреї, німці та ін. Упровадження «смуги

осілості» для євреїв. Практична робота: зіставити (усно або письмово)

оглядові карти з історії України, зокрема адміністративно-територіального

устрою: станом на середину XVIII ст. і на початок ХІХ ст.  Вхідне

діагностичне оцінювання

Мета: дати загальну характеристику стану українських зе­мель наприкінці XVIII —

у першій половині XIX ст.; вивчити адміністративно-територіальний устрій та ре­гіональний поділ українських земель; висвітлити про­цес включення українських земель до складу Росій­ської імперії; формувати в школярів уміння й навички роботи під час шкільної лекції, аналізувати історичні документи; виховувати розуміння того, що імперська колонізаторська політика Російської імперії щодо Укра­їни у першій половині XIX ст., спрямована на асимі­ляцію українського населення і розпалювання націо­нальної ворожнечі, була ворожа українському народові.

Формувати групи компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;

- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості

вивчення історії своєї  держави; формувати розуміння бережливого ставлення до

часу;

-Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій;

-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації;

Тип  уроку: вступний.

Обладнання:  Зошити, ілюстративний  матеріал  з підручника, хрестоматія,

історична  карта, атласи, контурні карти, картки, роздатковий матеріал.

 

Хід  уроку:

І. Організація  навчальної  діяльності.

Картинки по запросу організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

Фронтальна бесіда.

  1. Коли була ліквідована Гетьманщина і зруйнована Запорізька Січ?
  2. До складу яких держав увійшли українські землі, що належали Польщі до її поділів?
  3. Які землі було включено до складу Російської імперії після російсько-турецьких війн другої половини XVIII ст.?
  4. Яким був етнічний склад населення земель, що входять до складу сучасної України, у другій половині XVIII ст.?

Ліквідація авто­номії України, завершення її поділу між сусідніми державами позбавивши український народ будь-яких легальних можливостей впливати на свою долю. Розгорнувся тривалий процес підпорядкування природних багатств і людських ресурсів України економічним, по­літичним і військовим потребам Російської та Австрійської імперій.

 

ІІІ. Вивчення  нової  теми.

Наприкінці XVIII ст. територія України входила до складу Російської, а не Австрійської імперій. У першій половині XIX ст. українська етнічна  територія становила до 700 тис. км2. До складу Російської імперії входило 90 % цієї території — Правобережна і Лівобережна Україна, Слобожанщина та Південна (Степова) Україна, а до складу Австрійської — 10 % — Східна Галичина, Північна Буковина та Закарпаття. Такий те­риторіальний поділ існував аж до початку Першої світової війни.

В історичному розвитку українського народу визначальна роль, (як і раніше, належала Наддніпрянщині. її вважало своїм історичним, політичним та культурним центром також українське населен­ня Східної Галичини, Північної Буковини, Закарпаття, підвладне Австрійській імперії.

Учитель знайомить учнів з адміністративно-територіальним поділом ^українських земель, який склався у першій половині XIX ст. Під час розповіді вчитель використовує схему «Адміністративно-територіаль­ний поділ українських земель, що входили до складу Російської імпе­рії в першій половині XIX ст.», а також дає визначення нових понять.

Робота із визначення понять.

Адміністративно-територіальний поділ  — поділ  території держави на систему адміністративних одиниць (область, провінція, штат, воєводство, губернія, повіт, волость, місто, село), відповідно до якого утворюється вертикальна структура органів державної влади й управління.

Генерал-губернаторство — адміністративно-територіальна одини­ця в Російській імперії (1775—1917). Включало одну або кілька гу­берній, під управлінням генерал-губернатора.

Губернія— вища адміністра­тивно-територіальна одиниця Російської імперії. Уперше встанов­лена в 1708 р. Очолював губернію губернатор, який поєднував адмі­ністративні, судові та фінансові функції.

Повіт — адміністративно-територіальна, одиниця, що існувала на українських, а також польських, литовських і білоруських зем­лях з другої половини XIV ст.

Стан — адміністративно-поліцейська одиниця в повітах Росії та України в XIX ст.; запроваджена 1837 р. у зв'язку з посиленням селянського руху. До кожного стану губернатор призначав станово­го пристава, якому повністю були підпорядковані службові особи з селян — соцькі й десяцькі.

Поширення на територію України адміністративно-територіаль­ного устрою Російської імперії мало на меті прискорити колоніза­цію українських земель. Розроблена царським урядом на початку 50-х рр. XIX ст. інструкція зобов'язувала генерал-губернаторів по­силити всебічний нагляд за «станом умів».

Найстараннішими провідниками царської колонізаторської полі­тики в Україні були київський генерал-губернатор граф Д. Бібіков, малоросійський (харківський) — князь М. Долгоруков та новоро­сійський — граф М. Воронцов. Останнього як ревносного прислуж­ника царизму висміяв у відомій епіграмі О. Пушкін. Антинародну діяльність перших двох — під керівництвом тодішнього найвищого провідника та ідейного натхненника колонізаторської політики в Україні царя Миколи І — навіки затаврував український поет Т. Шевченко гнівно-глузливими рядками.

Загальна площа території, заселеної українцями наприкінці XVIII ст., становила близько 70 тис. км2. В Україні в цей час про­живало понад 10 млн. чол. Кількість населення на українських зем­лях протягом XIX ст. швидко зростала і складала в середині XIX ст. 20 млн. чол., а наприкінці XIX ст. — 36 млн. чол. (Учитель показує дані на діаграмі.)

Зростання населення України супроводжувалося істотними змі­нами його етнічного складу. На кінець XVIII ст. на тій частині Украї­ни, що входила до складу Російської імперії, проживало 89 % укра­їнців. А наприкінці XIX ст. частка українців знизилася до 72,6 %. Такі зміни були зумовлені антиукраїнською міграційною політикою Російської імперії, яка була спрямована на посилення контролю над Україною. Унаслідок цієї політики відсоток росіян, євреїв, поляків І та представників інших національностей в Україні збільшився

Росіяни селилися головним чином у містах. Для євреїв було запроваджено так звану «смугу осілості» — їм заборонялося переселитися на схід за територію колишньої Речі Посполитої. Євреї селили ся переважно в містах та містечках.

Російський уряд сприяв переселенню німців, сербів, болгар, гре­ків, росіян переважно до Південної України. Зростання кількості населення Півдня супроводжувалося скороченням його мусульманської частини в результаті еміграції татар.

Такі заходи мали на меті денаціоналізацію та асиміляцію україн­ського населення у складі Російської імперії. А за своїм кількісним складом на рубежі XVIII і XIX ст. український народ був тоді одним із найбільших народів Європи.

Завдання.

Розгляньте статистичну таблицю «Збільшення питомої ваги укра­їнців серед населення повітів Катеринославської та Херсонської гу­берній» і дайте відповіді на запитання та завдання.

Регіони України, що склались історично, різнилися не тільки за адміністративним устроєм, а й за етнічним складом. Лівобережжя вва­жалося найбільш українським за етнічним складом. У 1795 р. тут меш­кало 98,1 % місцевих жителів, решту становили росіяни та євреї; у Слобідській Україні мешкало 85,9 % українців; росіяни проживали тільки в місті Харкові та у східній частині регіону, євреї — лише в міс­тах Суми та Харків. На Правобережній Україні українці становили 88 %, поляки — 5 %, євреї — 3,5 % (на середину XIXст. — 10 %); степова Україна була заселена переважно українцями (71,5 %), на част­ку росіян та молдаван припадало по 9 %, вірмени і цигани складали З-4 %, менше 1 % — було сербів, поляків, болгар, німців, грузин, євреїв, угорців. Татар наприкінці XVIII ст. у Криму мешкало 250 тис. чол., а на середину XIX ст. — лише 100 тис. чол.

На середину XIX ст. у складі Російської імперії у дев'яти губер­ніях, утворених на території України, проживало 13,6 млн. чол. За становою ознакою вони поділялися на дворянство, духовенство, купецтво, міщанство, селянство. Зрівнявши 1835 р. козацьку старши­ну у правах з російським дворянством, самодержавство прихилило на свій бік ту частину українського суспільства, яка у XVIII ст. ви­ступала головним речником і поборником національної державності. Соціальний склад населення земель-регіонів також мав свої особ­ливості. На Лівобережжі переважали дрібномаєтні дворяни-земле-власники; селянство складалося з посполитих та козаків (останні становили третину населення і проживали на своїх хуторах, маючи статус державних селян, зобов'язаних сплачувати чверть прибутків до державної скарбниці). Правобережна Україна вирізнялася спе­цифічною структурою населення: до магнатів і шляхти належало 135 тис. чол., селян-українців налічувалося 3 млн. чол., польських селян — 579 тис. чол.; з-поміж загального числа селян відсоток кріпаків становив: на Волині 74 %, у Київській губернії — 90 %, у Подільській — 91 %. Південна Україна (Новоросія) відрізнялася тим, що тут не було кріпаків. Основу населення складали колоністи-переселенці з європейських країн, вільні селяни, відставні солдати. Українці в усіх губерніях являли собою здебільшого селянську на­цію з малочисельною верствою духовної та світської інтелігенції.

Колонізаторську політику щодо українських земель проводили оби­два імперські уряди. Так, внутрішня політика російського самодержавства була спрямована на встановлення контролю над усіма сфера­ми існування українського суспільства. Царське законодавство змінювало землекористування, становище станів, діяльність місцевих адміністрацій. Особливістю цієї політики було те, що цивільна влада, спираючись на військову силу, проводила русифікацію системи осві­ти, упроваджувала кріпацтво, общинну систему відносин на селі, утвер­джуючи тим самим воєнно-феодальний деспотизм. Особливою формою колонізаторської політики Росії стало запровадження генерал-губернаторств, підпорядкованих безпосередньо імператору, що дозволяло встановити всеосяжний контроль над життям краю. Кожне генерал-губернаторство охоплювало кілька цивільних губерній, на чолі яких стояли губернатори, підзвітні ще й міністерству внутрішніх справ. Губернське правління здійснювалося за участю станових дворянських органів — повітових та губернських зборів, очолюваних предводителями дворянства. Губернії поділялися на повіти, де владу здійснювали адміністративні та повітові управи. На відміну від центральних росій­ських губерній, на українських землях судді та чиновники не обира­лись, а призначалися із росіян.

Внутрішня політика Габсбурґів на західноукраїнських землях також мала на меті утримання в покорі та асиміляцію українського населення. Уся влада у краї належала губернатору, що призначався австрійським імператором. Поліцейсько-судову владу на селі часто здійснювали неукраїнці-посесори (управителі) або мандатори (нагля­дачі). У містах соціально-економічним життям керували призначе­ні урядом члени магістратів, здебільшого німці.

Українське питання, пов'язане з існуванням двох найбільших у Єв­ропі гнобительських імперій, набувало міжнародного характеру. Від його розв'язання залежало майбутнє не тільки українського народу.

Населення: чисельність, соціальний і національний склад.

Робота з підручником

Іншоетнічні групи на українській території: поляки, росіяни, кримські татари, євреї, німці та ін.

Робота з картами та діаграмами

Упровадження «смуги осілості» для євреїв.

Смуга осілості — територія компактного проживання євреїв у Російській імперії, визначена імперським урядом з метою запобігання проникнення їх у великоруські губернії і захисту російського підприємництва від єврейської конкуренції.

Смуга осілості була одним із порушень прав людини, зокрема права на вільний вибір місця проживання.

Водночас — це також система преференційних і заохочувальних юридичних норм, що надавали право повсюдного мешкання в Російській імперії окремим («корисним» в очах центральної влади) групам єврейського населення, чий досвід мав слугувати прикладом для наслідування єврейському загалові.

Вперше смуга осілості була визначена відповідно до указу 1791 року. До неї увійшли КатеринославськаКиївськаВолинськаПодільськаХерсонськаТаврійськаЧернігівськаПолтавськаМінськаВіленськаБессарабськаАстраханська та Кавказька губернії, а також Курляндія. Оскільки три останні в 1829 та 1835 роках були виключені з числа регіонів, де євреї могли б селитися, то вони зосереджувалися переважно в західних губерніях та в Україні.

За Миколи І євреї були обмежені у праві проживання в містах. Їм не дозволялося селитися в КиєвіМиколаєвіСевастополі та в козацьких і державних селах Полтавщини. У багатьох містах виникли спеціальні квартали, в яких мали мешкати лише євреї.

Єврейське населення в українських губерніях смуги осілості у другій половині XIX століття постійно зростало і на 1880 рік становило понад 1,5 мільйонів осіб, або ж більше половини загальної їх кількості в смузі осілості всієї Росії, та половина єврейського населення України мешкала у містечках. На початку XX століття смуга осілості залишалася, але багато євреїв уже мешкали за її межами. Проіснувала до 1917 року.

 

ІV. Висновки  та  узагальнення.

Чеський Письменник Карел Гавлічек-Боровський писав: «Україна — це постійне прокляття, яке самі над собою проголосили її гнобителі... Доки не буде виправлена кривда щодо українців, доти неможливий справді міжнародний спокій».

Проаналізувати вислів письменника.

1. Назвіть поняття.

1)... — система територіальної організації держави, на основі якої утворюються і діють органи державної влади та управління.

2)... — наука, що вивчає склад населення.

3)... — пов'язаний із належністю до того чи іншого народу (етносу).

4)... — такий, що відбувається в рамках чинних правил, розпо­ряджень і законів.

5)... — пануюча держава, до складу якої входить залежна країна.

6)... — переселення, переміщення населення.

7)... — область, район, частина країни, що відрізняється від ін­ших певними природними, економічними чи іншими особливостями.

Вхідне діагностичне опитування

 

V. Домашнє  завдання.

Вивчити  параграф  з  підручника.

1

 

doc
До підручника
Історія України (підручник для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням історії) 9 клас (Гісем О.В., Мартинюк О.О.)
Додано
30 жовтня
Переглядів
13
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку