Вступ до теми. Поетичні картини зими. М. Рильський «Зима» Узагальнюючий урок. Що я знаю про природу взимку?

Про матеріал
Дана розробка є інтегрованим уроком з читання та природознавства. Під час уроку учні мандруютьдо царства красуні Зими. Там діти знайомляться з творчістю М.Рильського, зокрема з його віршем "Зима", Виконуючи завдання господарки, узагальнюють свої знання з теми "Природа взимку"
Перегляд файлу

Інтегрований урок з літературного читання та природознавства.

Тема з літературного читання «Вступ до теми. Поетичні картини зими. М. Рильський «Зима»

Тема з природознавства «Узагальнюючий урок. Що я знаю про природу взимку?»

Мета: поглибити, узагальнити  знання учнів з теми «Природа взимку», вчити учнів свідомо, виразно читати поетичні твори, аналізувати їх, збагачувати словниковий запас учнів;  розвивати пізнавальну активність дітей, допитливість, самостійність, спостережливість, кмітливість, зв’язне мовлення, уміння порівнювати, узагальнювати; виховувати любов до природи, бажання охороняти і примножувати її красу.

 

Обладнання: ІКТ, презентація,мікрофон, демонстраційні картки.

.        

Хід уроку

І. Організація класу

Ось  дзвінок наш пролунав,

Для навчання час настав.

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Урок у нас сьогодні не звичайний, а казковий. Ми помандруємо в царство чарівної красуні. Щоб дізнатися хто вона, необхідно відгадати загадку.

Біла, гарна, чарівна,

Мов Снігуронька вона.

Землю прикрашає,

Сріблом засипає

Все навколо – наче рай!

Нумо! хто це, відгадай! (Зима)

Так, дійсно – це  красуня Зима. Чи сприятиме нашій подорожі погодні умови? Послухаємо синоптика.

Повідомлення синоптиків про погодні умови дня за планом (Слайд 2)

Красуня Зима дівчина примхлива і буває різною і лагідною і лютою. Любить тишу і спокій. Тому в її царстві треба обов’язково дотримуватися чітких правил:

  1.     Поводити себе тихо.
  2.     Міркувати  швидко
  3.     Говорити чітко і тільки з дозволу екскурсовода, т. то вчителя, і тільки після правильної відповіді вона дозволяє взяти собі сніжинку щоб захистити ваше деревце, що лежить у вас на парті.Інакше начувайтесь, Зима розізлиться і заморозить порушника, не дасть права на відповідь, а значить і сніжинки.

Сіли, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.

Сьогодні на уроці ми підведемо підсумок по темі, яку вивчали на попередніх уроках природознавства і познайомимося з чарівним поетичним словом.

Вивчення нового матеріалу .

  1.     Фонетична зарядка

Ви послухайте як віхола гуде

(у-у-у-у-у)

І вітер у вітах гуляє, туди-сюди їх колихає

(ш-ш-ш-ш)

Мороз на вулиці тріщіть

(трісь-трісь-трісь).

А рученята наші замерзають. Зігріймо їх своїм диханням

(хух-хух-хух)

Так, Зима справжня красуня. Її врода завжди чарувала митців: і художників (погляньте на екран, перед вами репродукції картин українських художників) і композиторів (зараз ви чуєте уривок з твору П.Чайковського «Пори року.Зима. Грудень».

Краса зимової природи надихає і поетів. За допомогою  слова вони яскраво і точно передають образи зимового ранку, засніженого саду і поля. З одним з таких віршів ми познайомимося, відкривши для себе новий розділ підручника «Літературне читання» «Твори українських письменників». Як ви думаєте, чому новий розділ так називається? (тут будуть твори українських письменників).

Тобто всі твори цього розділу будуть мати автора, і відповідно всі вони будуть авторські.

Відкрийте зміст підручника. З’ясуйте, скільки частин буде мати цей розділ. (3)

Як називається перша частина розділу?

Твори яких авторів ми будемо вивчати у першій частині цього розділу? (один учень зачитує).

На якій сторінці знаходиться перший вірш?

Відкрийте цю сторінку. Хто є автором цього твору? (М.Рильський)

Біографічна довідка.

Максим Рильський народився 19 березня 1895 році у Києві, але ріс у Романівці на Київщині. Його батько Тадей Рильський був сином багатого поль­ського дворянина Розеслава Рильського і княжни Трубецької, мати — не­письменна, але талановита і співуча селянська дівчина. Як син українського дворянина-інтелігента, майбутній поет одержав домашню освіту.

 Він виховувався під пильним наглядом батька, який помер дуже рано (на восьмому році Максимового життя), але передав синові аристократичну культурну спадщину, почуття власної гідності і віри в себе, поєднане із скром­ністю. Його дитинство минало в мистець­кому середовищі серед книжок та музики. Змалку Максим відчував у собі хист до поетичного слова. У сім років хлопчик написав свій перший вірш «Прошак».

2.       Опрацювання вірша М. Рильського «Зима» (с 95)

1)       Виразне читання вірша вчителем.

  Яка ще пора року, крім зими, згадується у вірші?

2)        Словникова робота.

Читання слів «луною» за вчителем.

Сніжно-синьої — многошумної;

пухнастому — завій;

суцвіть — веселить.

3)       Гра «Бджілки».

Самостійне напівголосне читання вірша учнями.

4)       Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

  Які ознаки зими називає поет, щоб показати її красу?

  Якою постає весна за рядками вірша?

  Знайдіть слова, що повторюються. З яким почуттям ви їх читатимете?

  Прочитайте речення, в яких розповідається про зиму; про весну.

  З яких речень складається вірш?

5)      поетичне слово – це диво. У віршах слова дібрано так, щоб кінці рядків звучали однаково чи подібно – це рими. Завдяки цьому багато віршів можна проспівати і разом з музикою вони стають піснями.

 Гра «Знайдіть риму».

Сніжно-синьої — інеї;

моїй — завій;

многошумної — розумної;

суцвіть — веселить.

Фізхвилинка.

Щось ми застоялися, милуючись красою Зими.

У володарки Зими

Трішечки замерзли ми.

Грудень каже: «Пострибай!»

Січень просить: «Присідай!»

Встали — сіли, встали — сіли,

Розігріли наше тіло.

Лютий місяць нагадав:

Час нам братися до справ.

Сіли, дітки, всі гарненько.

Спинки держимо рівненько.

Книги закриваємо

В подорож далі рушаємо!

 

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань

Погляньте чим прикрашено царство Зими, а тепер і наш клас? (сніжинками).

 Зазвичай вони білі , а сьогодні вони з різнокольоровими позначками. Це не випадково. Володарка  для вас підготувала випробування.

І - сніжинки з жовтими стікерами.

  1.     Назвати зимові місяці.
  2.     Вгадай місяць.(командне завдання)
  •        «Місяць у якому найкоротший день, і найдовша ніч» ( 22 грудня)
  •        Місяць, у якому Зима виявляє свій суворий характер» (лютий)
  •        «Місяць, у якому наші предки розчищали ліси» (січень)
  1.     Скласти прислів’я із частин.
  •        «Як лютий не лютуй, а на весну бров не хмур»
  •        «Січень січе і морозить, а господар дрова із лісу возить.»
  •        «Грудень землю грудить, а хату студить»

ІІ – сніжинки з синіми стікерами (завдання індивідуальне.

Позначте ознаки зими знаками «+»

ІІІ - сніжинки зелені «Рослини взимку».

Групова робота (впізнайте рослину та визначте як вона зимує)

Перевірка

ІV – сніжинка червона

Командна робота.

  1.     Впізнайте тварину і скажіть, як вона зимує?

Як ви думаєте, чому для групи тварин Зима обрала червоний колір сніжинок? ( бо тварини взимку потребують допомоги людини)

  1.     Як можна  допомогти тваринам взимку?

V Праця людей.

Яка праця чекає людей взимку?

Підсумок уроку.

  •         Чи сподобалося вам в гостях у Зими?
  •         Чому сьогодні ми поєднали уроки читання і природознавства?
  •         Як називається вірш, що ми сьогодні читали?
  •         Хто автор цього вірша?
  •         Що ще ми робили на уроці?
  •         Оцініть роботу групи за 5-бальною шкалою (чи працювали злагоджено, слухали один одного, чи були доброзичливі?
  •         Порахуйте сніжинки на ваших деревах.
  •         У вас на партах лежать сніжинки-смайлики. Оберіть  ту, яка найкраще  відображатиме ваше враження від уроку і прикрасьте нею нашу класну ялинку.

Домашнє завдання

Літ. читання

Середній рівень: виразно читати, ставити запитання до змісту вірша.

Достатній рівень: проілюструвати вірш, виразно читати.

Високий рівень: використовуючи слова зима сніжно-біла, пухнастий іній, сніг блище кришталем, описати зимовий день.

Природознавство

вести щоденник спостережень.

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Сакун Оксана
Додано
20 березня 2019
Переглядів
1552
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку