Інтегрований урок з літературного читання та природознавства.
Тема з літературного читання «Вступ до теми. Поетичні картини зими. М. Рильський «Зима»
Тема з природознавства «Узагальнюючий урок. Що я знаю про природу взимку?»
Мета: поглибити, узагальнити знання учнів з теми «Природа взимку», вчити учнів свідомо, виразно читати поетичні твори, аналізувати їх, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати пізнавальну активність дітей, допитливість, самостійність, спостережливість, кмітливість, зв’язне мовлення, уміння порівнювати, узагальнювати; виховувати любов до природи, бажання охороняти і примножувати її красу.
Обладнання: ІКТ, презентація,мікрофон, демонстраційні картки.
.
Хід уроку
І. Організація класу
Ось дзвінок наш пролунав,
Для навчання час настав.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Урок у нас сьогодні не звичайний, а казковий. Ми помандруємо в царство чарівної красуні. Щоб дізнатися хто вона, необхідно відгадати загадку.
Біла, гарна, чарівна,
Мов Снігуронька вона.
Землю прикрашає,
Сріблом засипає
Все навколо – наче рай!
Нумо! хто це, відгадай! (Зима)
Так, дійсно – це красуня Зима. Чи сприятиме нашій подорожі погодні умови? Послухаємо синоптика.
Повідомлення синоптиків про погодні умови дня за планом (Слайд 2)
Красуня Зима дівчина примхлива і буває різною і лагідною і лютою. Любить тишу і спокій. Тому в її царстві треба обов’язково дотримуватися чітких правил:
Сіли, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
Сьогодні на уроці ми підведемо підсумок по темі, яку вивчали на попередніх уроках природознавства і познайомимося з чарівним поетичним словом.
Вивчення нового матеріалу .
Ви послухайте як віхола гуде
(у-у-у-у-у)
І вітер у вітах гуляє, туди-сюди їх колихає
(ш-ш-ш-ш)
Мороз на вулиці тріщіть
(трісь-трісь-трісь).
А рученята наші замерзають. Зігріймо їх своїм диханням
(хух-хух-хух)
Так, Зима справжня красуня. Її врода завжди чарувала митців: і художників (погляньте на екран, перед вами репродукції картин українських художників) і композиторів (зараз ви чуєте уривок з твору П.Чайковського «Пори року.Зима. Грудень».
Краса зимової природи надихає і поетів. За допомогою слова вони яскраво і точно передають образи зимового ранку, засніженого саду і поля. З одним з таких віршів ми познайомимося, відкривши для себе новий розділ підручника «Літературне читання» «Твори українських письменників». Як ви думаєте, чому новий розділ так називається? (тут будуть твори українських письменників).
Тобто всі твори цього розділу будуть мати автора, і відповідно всі вони будуть авторські.
Відкрийте зміст підручника. З’ясуйте, скільки частин буде мати цей розділ. (3)
Як називається перша частина розділу?
Твори яких авторів ми будемо вивчати у першій частині цього розділу? (один учень зачитує).
На якій сторінці знаходиться перший вірш?
Відкрийте цю сторінку. Хто є автором цього твору? (М.Рильський)
Біографічна довідка.
Максим Рильський народився 19 березня 1895 році у Києві, але ріс у Романівці на Київщині. Його батько Тадей Рильський був сином багатого польського дворянина Розеслава Рильського і княжни Трубецької, мати — неписьменна, але талановита і співуча селянська дівчина. Як син українського дворянина-інтелігента, майбутній поет одержав домашню освіту.
Він виховувався під пильним наглядом батька, який помер дуже рано (на восьмому році Максимового життя), але передав синові аристократичну культурну спадщину, почуття власної гідності і віри в себе, поєднане із скромністю. Його дитинство минало в мистецькому середовищі серед книжок та музики. Змалку Максим відчував у собі хист до поетичного слова. У сім років хлопчик написав свій перший вірш «Прошак».
2. Опрацювання вірша М. Рильського «Зима» (с 95)
1) Виразне читання вірша вчителем.
— Яка ще пора року, крім зими, згадується у вірші?
2) Словникова робота.
Читання слів «луною» за вчителем.
Сніжно-синьої — многошумної;
пухнастому — завій;
суцвіть — веселить.
3) Гра «Бджілки».
Самостійне напівголосне читання вірша учнями.
4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Які ознаки зими називає поет, щоб показати її красу?
— Якою постає весна за рядками вірша?
— Знайдіть слова, що повторюються. З яким почуттям ви їх читатимете?
— Прочитайте речення, в яких розповідається про зиму; про весну.
— З яких речень складається вірш?
5) поетичне слово – це диво. У віршах слова дібрано так, щоб кінці рядків звучали однаково чи подібно – це рими. Завдяки цьому багато віршів можна проспівати і разом з музикою вони стають піснями.
Гра «Знайдіть риму».
Сніжно-синьої — інеї;
моїй — завій;
многошумної — розумної;
суцвіть — веселить.
Фізхвилинка.
Щось ми застоялися, милуючись красою Зими.
У володарки Зими
Трішечки замерзли ми.
Грудень каже: «Пострибай!»
Січень просить: «Присідай!»
Встали — сіли, встали — сіли,
Розігріли наше тіло.
Лютий місяць нагадав:
Час нам братися до справ.
Сіли, дітки, всі гарненько.
Спинки держимо рівненько.
Книги закриваємо —
В подорож далі рушаємо!
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань
Погляньте чим прикрашено царство Зими, а тепер і наш клас? (сніжинками).
Зазвичай вони білі , а сьогодні вони з різнокольоровими позначками. Це не випадково. Володарка для вас підготувала випробування.
І - сніжинки з жовтими стікерами.
ІІ – сніжинки з синіми стікерами (завдання індивідуальне.
Позначте ознаки зими знаками «+»
ІІІ - сніжинки зелені «Рослини взимку».
Групова робота (впізнайте рослину та визначте як вона зимує)
Перевірка
ІV – сніжинка червона
Командна робота.
Як ви думаєте, чому для групи тварин Зима обрала червоний колір сніжинок? ( бо тварини взимку потребують допомоги людини)
V Праця людей.
Яка праця чекає людей взимку?
Підсумок уроку.
Домашнє завдання
Літ. читання
Середній рівень: виразно читати, ставити запитання до змісту вірша.
Достатній рівень: проілюструвати вірш, виразно читати.
Високий рівень: використовуючи слова зима сніжно-біла, пухнастий іній, сніг блище кришталем, описати зимовий день.
Природознавство
вести щоденник спостережень.
1