вступ і цілепокладаюча частини річного плану

Про матеріал
Планування роботи психологічної служби здійснюється на підставі таких документів і принципів: 1. Аналізу соціально-психологічного стану учнівського колективу – визначення проблемних питань, потреб та ризиків, з якими стикаються учні, для подальшого планування роботи. 2. Законодавчих актів України – зокрема, Законів України "Про освіту", "Про охорону дитинства", "Про соціальні послуги" та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність соціально-психологічної служби. 3. Стратегічних завдань освітнього закладу – урахування цілей та завдань, визначених адміністрацією навчального закладу.
Перегляд файлу

Вступ

      Соціальний педагог у своїй діяльності керується низкою нормативних документів, що регулюють його роботу. Основні з них:

  • Конституція України – головний закон країни, який закріплює основні права та свободи громадян.
  • Закон України "Про освіту" – визначає основні положення освітньої діяльності, права та обов’язки учасників освітнього процесу, зокрема соціальних педагогів.
  • Закон України "Про охорону дитинства" – регулює питання захисту прав та інтересів дітей.
  • Закон України . «Про запобігання та протидію домашньому насильству».
  • Закон України "Про соціальні послуги" – визначає порядок надання соціальних послуг, що включають діяльність соціальних педагогів.
  • Етичний кодекс соціального педагога – містить норми та принципи етичної поведінки фахівців у сфері соціальної педагогіки.

    Накази та методичні рекомендації Міністерства освіти і науки України – регламентують конкретні аспекти роботи соціального педагога, зокрема щодо ведення документації, планування роботи, організації соціальної та виховної роботи.

  • Наказу МОН №509 від 22 травня 2018 р. «Положення про психологічну службу у системі освіти України»;
  • Додатку до листа ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» від 08.08.2024р. №21/08-1233 Методичні рекомендації «Пріоритетні напрями роботи психологічної служби в системі освіти України у 2024/2025 навчальному році», які схвалені Вченою радою ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (протокол No6 від 10 липня 2024 року).
  • Лист МОН від 24.11.2023 № 4/4610-23 «Щодо Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства».
  • Лист ДНУ «ІМЗО» від 16.05.2024 № 21/08-790 «Про інформаційні матеріали стосовно небезпеки азартних ігор».
  • Лист ДНУ «ІМЗО» від 22.05.2024 № 21/08-824 «Про проєкт методичних рекомендацій щодо соціалізації та інтеграції дітей ВПО у громадах».
  • Лист МОН №1/13007-24 від 22.07.2024 “Про методичні рекомендації щодо соціалізації та інтеграції дітей внутрішньо переміщених осіб у громадах”
  • Лист МОН від 18.04.2023 № 1/5449-23 “Щодо проведення в закладах освіти правопросвітницьких заходів до Міжнародного дня протидії булінгу (День боротьби з цькуванням)”
  • Лист МОН від 04.04.2022 № 1/3872-22 «Про методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій»
  • Лист ДНУ «ІМЗО» від 29.03.2023 21/08-479 2 «Про Всеукраїнську програму ментального здоров’я «Ти як?».
  • Лист МОН від 14.08.2020 № 1/9-436 “Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)”
  • Лист МОН від 24.07.2019 №1/9-477 «Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України»;
  • Лист МОН від 29.03.2022 №1/3737-22 «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні»;
  • Наказ МОН №864 від 28.12.2006 «Про планування діяльності та ведення документації соціальним педагогом у роботі з дітьми-інвалідами у системі Міністерства освіти України».

    У своїй роботі опиратись на нормативно-правове забезпечення діяльності психологічної служби в системі освіти України в умовах дії воєнного стану :

  • Закон України від 09 травня 2024 року №3714-IX «Про ратифікацію Угоди між Україною та Європейським Союзом про участь України у Програмі ЄС «Громадяни, рівність, права та цінності».
  • Постанова Верховної Ради України від 09 травня 2024 року № 3712-IX «Про прийняття за основу проєкту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі».
  • Постанова Верховної Ради України від 24 квітня 2024 року № 3663-IX «Про прийняття за основу проєкту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України з метою боротьби з ігровою залежністю (лудоманією) та вдосконалення державного регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор та лотерей».
  • Постанова КМУ від 1.06.2020 р. No585 «Про забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у СЖО»)
  • Постанова Верховної Ради України від 22 листопада 2023 року № 3487-IX «Про прийняття за основу проєкту Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення у зв’язку з ратифікацією Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок i домашньому насильству та боротьбу із цими явищами (Стамбульська конвенція)».
  • Постанова Верховної Ради України від 21 листопада 2023 року № 3485-IX «Про прийняття за основу проєкту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо застосування обмежувальних заходів протидії домашньому насильству».
  • Постанова Верховної Ради України від 05 жовтня 2023 року № 3412-IX «Про прийняття за основу проєкту Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми».
  • Розпорядження Кабінету Міністрів України від 07 червня 2024 року № 527-р «Про схвалення Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації на 2024- 2026 роки».
  • Постанова Кабінету Міністрів України від 14 травня 2024 року № 551 «Про затвердження Порядку виявлення та повернення дітей, депортованих або примусово переміщених внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України».
  • Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.02.2024 року № 141-р «Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми з утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2028 року».
  • Постанова Кабінету Міністрів України від 23 січня 2024 року № 83 «Про організацію діяльності та забезпечення функціонування центрів життєстійкості».
  • Розпорядження Кабінету Міністрів України від 10 листопада 2023 року № 1025-р «Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції забезпечення національної системи стійкості до 2025 року».
  • Розпорядження Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2023 року № 850-р «Про затвердження Державної цільової національно-культурної програми “Єдність у розмаїтті” на період до 2034 року».
  • Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02 червня 2023 року № 496-р «Про затвердження Державної цільової соціальної програми протидії торгівлі людьми на період до 2025 року».
  • Розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 року № 174-р «Про схвалення Концепції безпеки закладів освіти».

Планування роботи психологічної служби здійснюється на підставі таких документів і принципів:

  1. Аналізу соціально-психологічного стану учнівського колективу – визначення проблемних питань, потреб та ризиків, з якими стикаються учні, для подальшого планування роботи.
  2. Законодавчих актів України – зокрема, Законів України "Про освіту", "Про охорону дитинства", "Про соціальні послуги" та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність соціально-психологічної служби.
  3. Стратегічних завдань освітнього закладу – урахування цілей та завдань, визначених адміністрацією навчального закладу.
  4. Методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України – це включає стандарти, рекомендації та накази щодо роботи соціально-психологічної служби в навчальних закладах.
  5. Етичного кодексу соціального педагога та психолога – принципи етики та професійної поведінки, які мають бути відображені в плануванні діяльності.
  6. Річного плану роботи закладу освіти – робота соціально-психологічної служби інтегрується в загальний план діяльності закладу освіти.
  7. Запитів від учасників освітнього процесу – врахування звернень від учнів, батьків, вчителів, а також адміністрації закладу щодо надання допомоги або підтримки.
  8. Результатів попередньої діяльності – аналіз результативності заходів, проведених раніше, для коригування плану роботи на новий період.

 

 

І. Аналітична частина

   Вирішення соціально-педагогічних проблем у 2023/2024 навчальному році здійснювалась за основними напрямками :

1. Діагностична робота

  • Проведення соціально-психологічних діагностик для виявлення проблемних зон у класних колективах.
  • Спостереження за поведінкою учнів для виявлення дітей, що потребують особливої уваги (діти з девіантною поведінкою, діти з сімей, що перебувають у складних життєвих обставинах, тощо).
  • Співпраця з класними керівниками для обговорення виявлених проблем і розробки стратегій підтримки.

2. Профілактична робота

  • Організація та проведення бесід і лекцій на теми, що стосуються здорового способу життя, профілактики правопорушень, наркотичної залежності, булінгу тощо.
  • Проведення тренінгів з розвитку комунікативних навичок, навичок розв'язання конфліктів, а також зниження рівня агресії серед учнів.

3. Інформаційно-просвітницька робота

  • Підготовка та розповсюдження інформаційних матеріалів (буклети, інфографіки, інформаційні листки) для учнів, батьків та вчителів.
  • Організація інтерактивних заходів для батьків з метою підвищення їх обізнаності про особливості розвитку дітей і підлітків, методи виховання.

4. Корекційно-розвивальна робота

  • Проведення індивідуальних консультацій з учнями, які мають труднощі у навчанні або соціальній адаптації.
  • Організація групових занять з розвитку соціальних навичок, емоційного інтелекту, подолання стресу.
  • Взаємодія з психологом школи щодо обговорення актуальних способів вирішення щодо запитів учасників освітнього процесу.

5. Робота з батьками

  • Індивідуальні та групові консультації для батьків щодо питань виховання та взаємин з дітьми.
  • Взаємодія з батьками щодо проблемних ситуацій у поведінці чи навчанні їхніх дітей.
  • Залучення батьків до профілактичних заходів і шкільного життя.

6. Організаційна робота

  • Участь у методичних об'єднаннях, семінарах, конференціях для підвищення кваліфікації.
  • Ведення документації та звітності про виконану роботу.

7. Координаційна робота

  • Співпраця з іншими фахівцями школи (психологами, фахівцями інклюзивного центру).
  • Взаємодія з соціальними службами, поліцією, медичними установами у разі необхідності.
  • Організація соціальних проектів і ініціатив, спрямованих на підтримку дітей з особливими потребами або з сімей, що перебувають у складних життєвих обставинах.

8. Аналіз і звітність

  • Щорічний аналіз результатів роботи.
  • Складання звітів для керівництва школи.
  • Оцінка ефективності проведених заходів і внесення коректив у плани на майбутнє.

    Ці напрямки дозволяють соціальному педагогу ефективно виконувати свої обов'язки, сприяючи розвитку здобувачів освіти та створенню сприятливого соціально-психологічного клімату в школі.

    Соціально – педагогічна діяльність Лановецького ЗЗСО І-ІІІ ступенів №2 проводилася відповідно плану роботи соціального педагога на 2023-2024 навчальний рік, на основі якого ведеться щоденний облік проведеної роботи.

    У діяльності були враховані пріоритетні напрямки та основні завдання соціального педагога. Особлива увага була звернена на:

  • виявлення учнів різних категорій (ВПО, діти військовослужбовців, учасників АТО, малозабезпечених сімей та інші) та супровід сімей, що опинилися в складних життєвих обставинах;
  • формування в учнів орієнтування на здоровий спосіб життя та захист психічного здоров'я учнів;
  • превентивне виховання (профілактика булінгу, домашнього насилля, злочинів серед неповнолітніх, здійснення насилля учнями чи відносно них, профілактику бездоглядності та безпритульності, суїцидальних проявів профілактику ксенофобських дій);
  • сприяння вибору підлітками професій з урахуванням їхніх ціннісних орієнтацій, здібностей, життєвих планів і можливостей, підготовка учнів до свідомого життя;
  • сприяння участі вихованців у науковій та художній творчості, спортивній, суспільно-корисній діяльності, виявлення задатків, обдарувань, розкриттю здібностей, талантів, тобто робота з обдарованими дітьми;
  • робота з дітьми «групи ризику» та робота з дітьми, схильними до правопорушень;
  • робота з педагогічним колективом.

    Протягом року здійснювався соціально-педагогічний супровід  освітнього процесу щодо набуття учнями життєво важливих ресурсів, таких як:

  • здатність до осмисленого сприйняття життя;
  • набуття необхідного соціального досвіду, навичок конструктивних взаємин, оволодіння засобами спілкування;
  • здатність до свідомого особистісного самовизначення;
  • відповідальність за власні дії та вчинки;
  • спроможність успішно долати власні проблеми;
  • готовність спрямувати свої здібності, можливості та таланти на реалізацію високої ідеї та гідної мети.

    Діяльність соціального педагога була направлена на оптимізацію освітнього процесу у школі, тому заходи, які проводились відповідають виховній та науково-методичній проблемам школи.

Соціальна паспортизація закладу станом на 2023-2024 навчальний рік.

     Протягом 2023-2024 навчального року був доопрацьований соціальний паспорт школи, де зазначені учні, дані про стан їхнього здоров’я, інформація про соціальне середовище перебування учнів, про зайнятість в позаурочний час та про їхню соціальну поведінку. Для отримання повної інформації консультувалася із класними керівниками, класоводами, медичною сестрою.

За категоріями:

  • дітей-сиріт______
  • дітей, позбавлених батьківського піклування - 3
  • дітей з  інвалідністю – 4
  • дітей, які перебувають на диспансерному обліку_____
  • кількість багатодітних сімей - 51,  в них дітей - 98
  • кількість малозабезпечених сімей - 6 , в них дітей -11
  • кількість неблагополучних сімей - 2
  • дітей, які перебувають на обліку в кримінальній поліції -
  • дітей, які перебувають на  внутрішньошкільному обліку -
  • дітей, які навчаються вдома – 1
  • діти з інвалідністю - 4
  • дітей,  чиї батьки учасники АТО /ООС – 65
  • діти, охоплені інклюзивним навчанням – 5
  • діти ВПО - 13

   Протягом 2023-2024 н.р. учні з малозабезпечених сімей, позбавлені батьківського піклування,  діти із сімей АТО/ООС, діти з інвалідністю та діти інклюзивних класів – забезпечені безкоштовним харчуванням.

 

ІІ. Цілепокладаюча частина

Педагогічний колектив школи у 2024/2025 н.р. працює над науково-методичною проблемою: «Використання проектних технологій в освітній діяльності освітнього закладу»

Виховна проблема школи:

«Виховання освіченого, всебічно розвиненого, відповідального, здатного до інновацій громадянина шляхом впровадження ключових компетентностей»

Проблема, над якою продовжує працювати соціальний педагог: «Превентивне виховання: подолання стереотипів та формування безпечного освітнього середовища в умовах викликів сьогодення»

 

Мета діяльності соціального педагога:

Пріоритетними напрямками діяльності соціального педагога в 2024-2025 н. р. будуть:

1. Психосоціальна допомога та підтримка.

2. Психоемоційна стабілізація учасників освітнього процесу.

3. Запобігання торгівлі людьми, експлуатації дитячої праці.

4. Протидія та запобігання булінгу, домашньому насильству, жорстокому поводженню з дітьми.

5. Запобігання та подолання правопорушень, злочинності, девіантної поведінки серед неповнолітніх.

6. Профілактика адиктивної поведінки

7. Підтримка дитини та сім’ї внутрішньо переміщених осіб (ВПО), дитини та сім’ї, яка перебуває у складних життєвих обставинах (СЖО).

8. Соціально-педагогічний патронаж дітей з особливими освітніми потребами (ООП)

9. Формування медіакультури

10. Відновлення власного ресурсу.

    Ці напрямки діяльності соціального педагога дозволяють забезпечити цілісну підтримку дітей та молоді, а також сприяти їхньому гармонійному розвитку в умовах сучасних викликів.

Завдання соціального педагога:

Соціальний педагог виконує важливу роль у розвитку та підтримці дітей та молоді. Основні завдання соціального педагога включають:

− Сприяти створенню безпечного та підтримуючого освітнього середовища для навчання та розвитку кожної особистості (запобігання насильству, дискримінації, торгівлі людьми, конфліктам тощо).

− Забезпечити правову підтримку та соціально-психологічний захист прав і свобод дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах.

− Своєчасно надавати психосоціальну підтримку та соціальн о- правовий захист здобувачів освіти з числа внутрішньо переміщених осіб, тих, хто виїхав за кордон і повернувся, тих, хто повернувся із деокупованих територій.

− Здійснювати соціально-педагогічний супровід інклюзивного навчання та патронаж дітей з особливими освітніми потребами, консультативну і просвітницьку роботу з батьками.

− Систематично здійснювати психоедукацію учасників освітнього процесу щодо збереження їх ментального здоров’я і соціального благополуччя та виявлення емоційних та/або поведінкових розладів у дітей внаслідок травмуючих подій, ситуацій; обмеження чинників ризику його порушення; інформування батьків щодо психологічної травми й підтримки дитини під час навчання.

− Надавати учням інформацію про збереження й зміцнення здоров’я і правила поведінки у небезпечних ситуаціях, знайомити з алгоритмом дій у разі увімкнення сигналу повітряної тривоги.

− Організовувати та проводити просвітницько-профілактичні заходи з охорони психосоціального здоров’я та психосоціальної підтримки відповідно до викликів.

− Впроваджувати в освітньому закладі технології вирішення конфліктів шляхом співробітництва із відповідними закладами у питаннях запобігання насильства, дискримінації, правопорушень, злочинності серед неповнолітніх.

− Систематично проводити просвітницько-профілактичні заходи, поширювати інформаційно-освітні матеріали серед учасників освітнього процесу з питань попередження насильства, булінгу, торгівлі людьми, експлуатації дитячої праці тощо; формування навичок толерантного спілкування, ненасильницької поведінки; самодопомоги у надзвичайній ситуації; створення безпечного середовища; допомоги у подоланні негативних наслідків травмуючих подій та адаптації до нових обставин життя.

− Посилити інформування здобувачів освіти щодо ризиків вживання наркотичних, психоактивних речовин (ПАР), тютюнопаління, запобігання розвитку залежностей; повідомляти про загрози, які може чинити інтернет (шахрайство, спам, кібербулінг тощо).

− Проводити просвітницько-профілактичні заходи щодо підвищення рівня знань учасників освітнього процесу з питань статевого виховання, ВІЛ/СНІДУ, запобігання суїцидальним проявам і нахилам серед учасників освітнього процесу.

− Активізувати профілактичну роботу з учасниками освітнього процесу з питань попередження правопорушень, злочинності, ігроманії, гемблінгу та людоманії серед неповнолітніх.

− Здійснювати координацію та перенаправлення в разі потреби в наданні індивідуальної психосоціальної підтримки або спеціалізованої допомоги.

− Надавати фахову допомогу педагогам в оволодінні практичними навичками щодо надання здобувачам освіти психосоціальної та емоційної підтримки, розвиток соціальної резильєнтності для надолуження освітніх втрат.

− Проводити роботу з ознайомлення педагогів з технологіями надання першої психологічно допомоги учасникам освітнього процесу.

− Активізувати роботу на сайті закладу освіти сторінки соціального педагога та онлайн-консультування/надання допомоги (viber, Telegram…).

− Постійно підвищувати свої професійні компетентності у напрямі оволодіння сучасними технологіями допомоги у збереженні соціального благополуччя та ментального здоров’я.

    Соціальний педагог допомагає створювати безпечне та підтримуюче середовище, де кожна дитина може реалізувати свій потенціал.

 

Очікуваний результат :

- виховання загальнолюдських цінностей у школярів, як одного із головних аспектів розвитку особистості.

- збереження здоров`я учнів.

- створення в школі мікроклімату, сприятливого для навчання, спілкування та розвитку всіх учасників освітнього процесу.

- формування безпечного освітнього середовища в умовах викликів сьогодення

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Планування
Додано
20 вересня
Переглядів
36
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку