Вступ. Література – скарбниця духовних багатств людства. Фольклор - усна народна творчість . Прислів’я та приказки малі жанри фольклору .

Про матеріал
Мета : розповісти п’ятикласникам про новий навчальний предмет «Зарубіжна література» ; дати початкове поняття про літературу як скарбницю духовних багатств людства ; сприяти залученню учнів до багатств світової культури ; засвоїти поняття про прислів’я та приказки ; розвивати навички роботи з художнім твором , отримані в початковій школі; виховувати любов та інтерес до світового фольклору.
Перегляд файлу

Тема модуля: Вступ. Література – скарбниця духовних багатств людства. Фольклор -  усна народна творчість . Прислів’я та приказки малі жанри фольклору .

Мета : розповісти п’ятикласникам про новий навчальний предмет «Зарубіжна література» ; дати початкове поняття про літературу як скарбницю духовних багатств людства ; сприяти залученню учнів до багатств світової культури ; засвоїти поняття про прислів’я та приказки ;

розвивати навички роботи з художнім твором , отримані в початковій школі;

виховувати любов та інтерес до світового фольклору.

Тип модуля : чуттєво-емоційний, установчо-мотиваційний.

Обладнання : портрети письменників , чиї твори вивчатимуться у 5 класі, підручник «Зарубіжна література» 5 клас ( автор – О.Ніколенко ) , робочі зошити.

Епіграф :

Немає мудріших , ніж народ учителів;

У нього кожне слово – це перлина

М. Рильський

Хронометраж модуля:

І. Організаційний момент – 1 хв.

ІІ. Оголошення теми , мети та завдань модуля – 2 хв.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу – 1 год. 10 хв.

  1. Вступне слово вчителя -10хв.
  2. Бесіда за епіграфом модуля -5хв.
  3. Словникова робота - 12хв.(3 хв. перерва)
  4. Робота з підручником -10хв.
  5. Порівняння прислів’їв і приказок – 10 хв.
  6. «Мозковий штурм» - 10 хв. (3 хв. перерва)
  7. Складання схеми «Особливості прислів’їв і приказок» - 13 хв .

ІV. Узагальнення та систематизація вивченого – 5 хв.

V.  Підсумок модуля – 5 хв.

VІ. Оцінювання учнів – 4 хв.

VІІ. Домашнє завдання – 3 хв.

 

Хід модуля

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми , мети та завдань модуля

ІІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

  1. Вступне слово вчителя .

    Сьогодні у вас визначний день – перший у вашому житті модуль світової літератури, цей предмет для вас новий, сподіваюсь, що для багатьох з вас він стане улюбленим . Якої професії ви б не набули література завжди буде займати певне місце у вашому житті .

  • Що ж таке світова література ? Що ви будите вивчати на цих уроках ?

( Ознайомлення з підручником «Зарубіжна література»  О.Ніколенко)

       Протягом цього навчального року головними нашими помічником у вивченні світової літератури буде підручник Євгенії Волощук. Це – не простий підручник. Він буде вас навчати…розважаючи. Він розважатиме вас великими й малими пригодами в чарівному Саду Світової Літератури. Чому він чарівний, цей Сад ? Тому що в ньому квітнуть дивовижні книжки. Ці художні твори були написані в різні часи й у різних країнах .

( Ознайомлення з творами , які будуть вивчатися у 5 класі )

  1. Бесіда за епіграфом модуля.

-         Прочитайте рядки поезії українського поета М. Рильського . Як ви їх розумієте?Що поет хотів сказати цими рядками?

( З давніх-давен найдорогоціннішим скарбом людини був розум. В усі часи були люди, яких природа наділила надзвичайними розумовими здібностями. Вони ставали мудрецями і передавали свої знання через слово. Людська фантазія збирала їх, наче перлини , одне за одним, і народжувалися дивовижні перекази , легенди, казки, пісні. Усе це зберігалося у пам’яті  , поповнювалося з роками, передавалося від покоління до покоління. Так з’явилася усна творчість народу, яку пізніше вчені назвали фольклором. )

  1. Словникова робота.
  • Опрацювання поняття «література».

Література ( від лат. Lit(t)era – буква) – один з видів мистецтва – мистецтво слова ; сукупність творів цього виду мистецтва ; літературна діяльність, процес творення художніх творів за допомогою слова.

-         Поясніть чому література – скарбниця духовних надбань людства?

-         «Література є душею народного життя», - казав історик Микола Костомаров. А чи може існувати народ без своєї культури, літератури?

 

  • Опрацювання поняття «фольклор».

Фольклор ( від англ. folk – народ, lore –мудрість ) – це твори , автором яких є народ . Фольклорні твори передавалися «з уст в уста». У них відбивалися загальнонародні уявлення про життя .

-         Які жанри фольклору знайомі вам з початкової школи ?

Складання таблиці «Жанри фольклору»

  1. Робота з підручником .

( Виразне читання з підручника  визначення поняття «прислів’я та приказка» )

Прислів’я – це влучний образний вислів , що містить у собі оцінку події, явища, рис характеру людини тощо і обов’язково має повчальний характер .

Приказка – це стислий короткий вислів , близький до прислів’я , однак без повчального значення, іноді це скорочене прислів’я .

  1. Порівняння прислів’їв і приказок.

Прислів’я

Приказки

стислий і влучний вислів

влучний короткий вислів

виражає повчальну думку

без повчального висновку

завершене судження

немає закінченої думки

 

частина прислів’я

Наприклад :Не щастя людину, а людина щастя створює .

Наприклад : Нема щастя без печалі.

  1. «Мозковий штурм».

-         Чому прислів’я та приказки високо цінують в літературі?

-         Назвіть свої улюблені приказки та прислів’я .

-         Поясніть , чим прислів’я відрізняються від приказок, а чим схожі.

  1. Складання схеми «Особливості прислів’їв і приказок».

ІV. Узагальнення та систематизація вивченого

-         Визначте , які влучні вислови з поданих нижче є прислів’ями , а які – приказками. Відповідь обгронтуйте.

За спання не купиш коня.

Хто пізно встає, у того хліба не стає.

Голодній курці все просо на думці.

Хочеш їсти калачі, то не сиди на печі.

Гарна хата не кутами, а пирогами.

У хаті гульки , а в городі ані цибульки.

V.  Підсумок модуля

Бесіда.

-         Що таке фольклор?

-         Які жанри фольклору вам відомі?

-         Згадай, від якого слова походить термін «література»?

-         Яка роль фольклору та літератури в житті сучасної людини?

-         Чому, на вашу думку, усну народну творчість та літературу називають скарбницею духовної мудрості?

VІ. Оцінювання учнів

VІІ. Домашнє завдання

  1. Дібрати прислів’я та приказки на теми «Праця в житті людини», « Книга в житті людини»,  «Про пори року».
  2. Записати до зошита по 5 прислів’їв та приказок, вивчити їх напам’ять.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема модуля. Прислів’я та приказки – гості нашого класу.

    Мета: формувати свідоме ставлення до надбань народної творчості, вчити активно використовувати прислів’я та приказки у власному житті; розвивати вміння пов’язувати фольклорні твори з життєвими фактами, усне та писемне мовлення, творчу фантазію; виховувати повагу до духовних скарбів народу, почуття міри, доречності у використані прислів’їв.

    Тип модуля: системно-узагальнювальний.

    Обладнання: виставка книг з прислів’ями та приказками різних народів світу, ілюстрації, роздатковий матеріал.

Епіграф:

Ніхто мудрий не вродився, а навчився.

Народна мудрість

Більше прислів’їв знаєш –

більше розуму маєш.

Англійське прислів’я

 

Хронометраж модуля:

І. Організаційний момент – 1 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань гімназистів – 10 хв.

ІІІ. Оголошення теми , мети та завдань модуля – 2 хв.

ІV. Робота над темою модуля – (1 год.)

1. Перший конкурс «Розумний капітан»- 7 хв.

  2. Другий конкурс «Продовжіть прислів’я»- 10 хв ( 3 хв. перерви) .

  1. Третій конкурс «Доберіть відповідне» - 8 хв .
  2. Четвертий конкурс «Хто більше?» - 6 хв .
  3. П’ятий конкурс «Плутанина» - 8 хв .
  4. Шостий конкурс « Відрізни прислів’я від приказів» - 8 хв ( 3 хв. перерви) .
  5. Сьомий конкурс «Інтелектуальна гра» - 6 хв .
  6. Восьмий конкурс «Відгадай загадку» - 8 хв .

V. Підбиття підсумків. Оцінювання.– 5 хв.

VІ .  Закріплення навчального матеріалу. Прийом «Мозкова атака» – 8 хв.

VІІ. Домашнє завдання – 3 хв.

 

Хід модуля

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань гімназистів.

       Заслуховування вивчених напам’ять прислів’їв та приказок.

ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань модуля.

       Слово вчителя. Добре, якби наша мова була б насичена прислів’ями та приказками. Вони зберігають знання для майбутніх поколінь, розповідають про звичаї, традиції різних народів. Використовуючи прислів’я та приказки, ми набуваємо досвіду, мудрості багатьох поколінь. Сьогодні ми проведемо підсумковий урок у формі гри-змагання, тому що активне використання прислів’їв і приказок у вашій мові допоможе в складних життєвих ситуаціях. Поділіться на дві рівні команди і оберіть капітанів.

ІV. Робота над темою модуля.

  1. Перший конкурс «Розумний капітан».

Капітан кожної команди витягують собі листочок із завданням.

1-ий капітан – дає визначення , що таке прислів’я.

(Прислів’я – це стислий і влучний народний вислів, у якому в образній формі виражена повчальна думка чи оцінка якогось явища.)

2-ий капітан – дає визначення, що таке приказка.

(Приказка – це близький до прислів’я влучний вислів, який не має властивого прислів’ю повчального змісту чи висновку.)

  1. Другий конкурс «Продовжіть прислів’я».

Кожна команда отримує листочки з прислів’ями. Виграє та команда, яка виконує завдання швидко і правильно.

  • Хто хоче знати майбутнє, … (мусить добре знати минуле.)
  • Приказка – квітка, … (прислів’я – ягідка.)
  • Добрі людині слово допомагає, … (лихій палиця не допоможе.)
  • З ким поведешся, … (того й наберешся.)
  • Не одежа прикрашає людину, … (а добрі справи.)
  • Прислів’я в розмові - … (як солодкий мед у глечику.)
  • З лисицею жити - …(по-лисячому крутити.)
  • Гарна з личка, … (та душа гниличка.)
  1. Третій конкурс «Доберіть відповідне».

До поданих прислів’їв народів світу дібрати відповідне українське.

  • Черепаха йде повільно, але далеко (африканське прислів’я). – Тихіше їдеш, далі будеш.
  • Не лізь на дерево, не знаючи, як з нього злізти (африканське прислів’я). - Не знаючи броду, не лізь у воду.
  • Краще власний хліб, ніж чуже печиво (нім. прислів’я). – Краще на своїй стороні кістьми лягти, ніж на чужині слави здобути.
  • Одна вранішня година - краща за дві вечірні (англ. прислів’я). – Хто рано встає, тому Бог дає.
  1. Четвертий конкурс «Хто більше?»

За одну хвилину назвати якомога більше прислів’їв і приказок на задану тему ( про книги,  пори року, дружбу).

Відповідають по одному представнику від команди, які готувалися до цього завдання заздалегідь. Варіанти відповідей:

  • Книги – міст у світ знань.
  • Хороша книга – яскравіше зірки сяє.
  • Книги – ключ до знань.
  • Золото добувають із землі, а знання – з книжок.
  • Смотрит в книгу, а видит фигу.
  • Книги не говорят, а правду сказывают.
  • Якби не зима, то й літо було б довше.
  • Літом без діла сидіти – зимою хліба не мати.
  • Розпочинає зиму грудень.
  • Літо збирає, а зима з’їдає .
  • Зимою сонце світить, та не гріє.
  • Новий рік – до весни відлік.
  • Без вірного друга - велика туга.
  • Були б пиріжки - будуть і дружки.
  • Для приятеля нового не пускайся старого.
  •  Скажи мені, хто твій товариш, - тоді я скажу хто ти.
  • Нема товариша – шукай, а знайшов – бережи.
  •  Вірний приятель, то найбільший скарб.
  1. П’ятий конкурс «Плутанина».

Скласти прислів’я з окремих частин.

  1. Сокіл шанує свої крила,
  2. Одна мудра книга
  3. Краще працювати,
  4. Діло тоді лише корисне,
  5. Щастя у повітрі не в'ється,а
  6. Людина без Батьківщини,
  7. Хто працює на себе,
  8. Не роби іншим того,
  9. Де мир і любов,

   10.Тигри сильні кількістю, а
 

ніж голодувати (угорське).

руками дістається (рос.)

той робить за трьох(італ.)

чого не хочеш собі(китай.)

там усі друзі(фінське)

а людина ім'я(япон.)

коли воно зроблене(араб.)
народи - єдністю(китай.)
дорожче від найбільшого
багатства(перське)
як насіння без землі(афр.)

 

 

6.     Шостий конкурс « Відрізни прислів’я від приказів».

Потрібно з наведених прислів’їв зробити приказку. Кожна команда отримує по три прислів’я . Хто правильно виконав той виграв.

-         Риба шукає, де глибше, а людина де ліпше.

(Людина шукає, де ліпше.)

-         Тисяча друзів – мало, а один – багато.

(Тисячу друзів мало.)

-         На тисячу літ розлягається звук, на десять тисяч – славетне ім’я.

(На тисячу літ розлягається славетне ім’я.)

-         Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.

(Наука з лісу виводить.)

-         Слова відлітають, а лист залишиться.

(Лист залишиться.)

-         Корабель пливе відкритим морем, човен -  уздовж берега.

(Човен пливе  уздовж берега.)

7.     Сьомий конкурс «Інтелектуальна гра».

Знайти ключ прочитання приказки. Хто скоріше виконає той переміг.

(Розуму і за морем не купиш.)

 

8.     Восьмий конкурс «Відгадай загадку».

Команди по черзі розгадують загадки . за кожну правильну відповідь - один бал.

-         Шість ніг, дві голови, один хвіст. Хто це такий? (Кінь і вершник.)

-         У сімох братів по одній сестрі. Скільки всього сестер? (Одна.)

-         Йшли син з батьком та дід з внуком. Скільки їх? (Троє.)

-         Чорний Іван, дерев'яний каптан: де носом проведе, там помітку кладе. (Олівець.)

-         Влітку наїдається, а взимку відсипається. (Ведмідь.)

-         Біжить він по долині в сіренькій кожушині. (Заєць.)

-         Стоять на дорозі, усім заважають, хто йде, той штовхає, а з дороги ніхто не прийме. (Двері.)

-         Два кінці, двоє кілець, посередині цвяшок. (Ножиці.).

-         Прийшов чорний віл, положив частокіл, а прийшов білий — поставив. (День і ніч.)

-         Старий дід мости помостив, прийшла молода — мости рознесла. (Мороз і весна.)

-         Шило-мотовило попід небесами ходило, і з панами говорило, і з князями розмовляло. (Блискавка і грім.)

-         Вузенька, довгенька, а як устане, то до неба достане. (Дорога.)

V.  Підбиття підсумків. Оцінювання.

VІ. Закріплення навчального матеріалу.

  • Прийом «Мозкова атака».

-         Що таке прислів’я та приказки?

-         Чи потрібні вони в житті людини?

-         Чи можна без них обійтись?

-         Як ви вважаєте, чому прислів’я й приказки називають народною мудрістю ?

VІІ. Домашнє завдання.

  1. Написати невеликий твір (5-7 речень), використавши як заголовок прислів’я чи приказку.
  2. Прочитати (на вибір) народну казку , дібрати до неї прислів’я чи приказку.

 

 

docx
Додано
24 січня
Переглядів
259
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку