Вступ. Завдання предмета «Трудове навчання». Поняття про технологію. Правила безпечної праці в шкільній майстерні

Про матеріал

ТЕМА. Вступ. Завдання предмета «Трудове навчання». Поняття про технологію. Правила безпечної праці в шкільній майстерні

Мета: Формувати:

предметні компетентності: узагальнення знань, отриманих учнями в початковій школі; засвоєння знань про технологію та основні види технологічної діяльності в побуті, формування вмінь користуватися побутовою технікою та використовувати згідно з призначенням;

Здоров'язбережувальні компетентності: засвоєння правил внутрішнього розпорядку в шкільній майстерні та правил безпеки;

комунікативну компетентность: вміння спілкуватися;

розвивати інтерес до технологічної діяльності в побуті, розвиток пам'яті;

виховання основ культури праці, бережливого ставлення до побутової техніки.

Перегляд файлу

ТЕМА. Вступ. Завдання предмета «Трудове навчання». Поняття про технологію. Правила безпечної праці в шкільній майстерні

 

Мета: Формувати:

предметні компетентності: узагальнення знань, отриманих учнями в початковій школі; засвоєння знань про технологію та основні види технологічної діяльності в побуті, формування вмінь користуватися побутовою технікою та використовувати згідно з призначенням;

Здоров’язбережувальні компетентності: засвоєння правил внутрішнього розпорядку в шкільній майстерні та правил безпеки;

комунікативну компетентность: вміння спілкуватися;

розвивати інтерес до технологічної діяльності в побуті, розвиток пам’яті;

виховання основ культури праці, бережливого ставлення до побутової техніки.

Обладнання: стенди, таблиці й інструкційні карти з техніки безпеки, об’єкти праці, виготовлені учнями, ілюстрації побутової техніки, проектор.

Ключові слова: технологія, техніка, перетворювальна діяльність, технологічна культура.

Тип уроку: засвоєння нових знань

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина

Знайомство з класом. «Мікрофон»

Пропоную учням познайомитися, використовуючи інтерактивну гру «Мікрофон», і пояснює їм правила гри:

• говорити має лише той, хто в руках тримає символічний мікрофон;

• відповіді не коментуються й не оцінюються;

• якщо хтось із учнів відмовиться завершувати речення, то можна дозволити обмежитися лише ім’ям;

• коли хтось висловлюється, інші не мають права перебивати, щось говорити, коментувати з місця.

Алгоритм роботи вчителя

1. Учитель ставить запитання учням: «Назвіть своє ім’я, прізвище і завершіть речення "Моя улюблена справа…”».

2. На завершення вчитель бере «мікрофон» і називає своє ім’я, по батькові та розповідає про свою улюблену справу.

II. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів

Бесіда

  1.               З якими матеріалами ви працювали у 1-4 класах?
  2.               Як ви розумієте слово праця?
  3.               Що називаємо інструментом? Яке його призначення?
  4.               Який ви знаєте інструмент ?
  5.               Яку річ називають корисною?
  6.               Яких правил безпеки праці необхідно дотримуватися?

Пропоную дітям:

Гра «Чарівна скринька»

Серед інструментів та матеріалів треба знайти ті, що відповідають опису, та пояснити їх призначення.

Гра «Відгадай професії»

Учні повинні назвати професії, які відповідають зображеним знаряддям і предметам праці (спроектовані на екран).

Підказка: садівник,  перукар, кресляр, слюсар тощо

Висновок учителя

Знання й уміння, які ви отримали в початковій школі, стануть основою для здобуття нових знань, умінь та навичок.

III. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів

Нагадую учням, що в початковій школі вони ознайомилися з тим, як обробляти картон, тканину, природні матеріали. На заняттях у шкільній майстерні вони можуть навчитися працювати з більш складним інструментом, конструювати й виготовляти складніші вироби. Нагадую учням, що слово праця означає корисну роботу людини в процесі трудової діяльності. Але праця на заняттях у навчальній майстерні відрізняється від виробничої тим, що дорослі створюють матеріальні й духовні цінності, а школярі тільки вчаться їх створювати.

Пропоную дітям ознайомитися з експозиціями в майстерні, де представлені кращі об’єкти праці, виготовлені учнями основної та старшої школи. Щоб виготовляти такі речі, то цьому необхідно навчатися.

Учні будуть організовувати працю в шкільній майстерні (організація праці — це способи впорядкування засобів, предметів та умов праці людини в технологічному процесі), навчаться визначати параметри робочого місця, робочу зону, розміщення заготовок та інструментів.

Крім того, треба знати, як виготовити ту чи іншу річ. Для цього треба засвоїти поняття «технологія», «технологічна послідовність виготовлення виробу», дотримуватися правил безпечної праці.

IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

Проектую на екран тему уроку, повідомляю мету й формулюю завдання уроку:

  • Узагальнити знання, отриманих учнями у початковій школі.  Завдання предмета «Трудове навчання». Ознайомлення із змістом програми трудового навчання для 5 клаcу
  • вивчити правила внутрішнього розпорядку в шкільній майстерні та правила безпечної праці;
  • з’ясувати зміст поняття «технологія»;
  • засвоїти знання про основні види технологічної діяльності й техніки в побуті.

V. Вивчення нового матеріалу

1.Завдання предмета «Трудове навчання»

2.Ознайомлення із змістом програми трудового навчання для 5 клаcу

3.Бесіда про перетворювальну діяльність, визначення понять «технологія», «техніка»

Запитання до бесіди

• Назвіть приклади перетворення матеріалу (сировини) в необхідну річ чи предмет.

• Як інакше можна назвати діяльність на перетворення?

• Чи можна створити потрібну річ без спеціальних інструментів і технічних засобів?

Слово технологія походить від грецьких слів techne — мистецтво, уміння, майстерність і logos — навчання, наука. Тобто, технологія — це наука про майстерність, способи взаємодії людини, знарядь і предметів праці. Визначення, яке учням необхідно запам’ятати: «Технологія це сукупність прийомів і способів, або, по-іншому, види робіт, які застосовує людина для виготовлення корисних речей». Головною метою технології як науки є вдосконалення виробничих процесів, тобто зменшення часу на виготовлення виробів, поліпшення їх якості, здешевлення виробів, економія матеріалів, полегшення праці людей.

Технологічна діяльність — це процес перетворення матеріалів (сировини) з метою створення нових предметів, речей, меблів, устаткування для задоволення власних потреб.

Будь-який технологічний процес складається з таких трьох елементів: предмет праці, засоби праці й сама праця. Результатом технологічного процесу є готові продукти, або готова продукція.

Предмет праці — це те, на що спрямована праця, а засоби праці — те, за допомогою чого здійснюється праця..

У побуті зустрічаються такі види технологічної діяльності: приготування їжі, прання, прасування, виготовлення одягу, в’язання, вишивання, виготовлення й ремонт меблів у домашніх умовах, ремонт квартири тощо.

Для певного виду технологічної діяльності застосовуються відповідні інструменти та знаряддя праці (ножиці,  молоток, пилка тощо).

Важливою складовою багатьох технологічних процесів є техніка. До неї належать різні машини, механізми, прилади. Техніка - сукупність машин, механізмів, пристосувань, які застосовуються для створення корисних речей. Сьогодні ми можемо побачити машини на заводах, фабриках, удома, на вулицях, на полях тощо. Інформацію про техніку й технологічні об’єкти можна знайти у спеціальних книгах, журналах, каталогах, електронній мережі Інтернет.

Запитання учням

Яку ви знаєте техніку, що застосовується в побуті, і як її можна назвати, об’єднуючи одним терміном? (Побутова техніка)

До побутової техніки відносяться: пилосос, пральна машина,холодильник, електрична й газова плити, праска, швейна машина, телевізор, тостер, музичний центр, мікрохвильова піч, міксер, кавоварка, електродриль.

Перелічені пристрої та техніку за їх призначенням та ознаками можна класифікувати так:

• кухонний інвентар;

• побутова техніка;

• швейне обладнання;

• медтехніка;

• піротехніка;

• сантехніка;

• автомототехніка тощо.

Робота в групах

Алгоритм роботи вчителя

1. Учитель пропонує учням об’єднатися в групи (3–4 особи).

2. Кожна група одержує завдання: назвати прилади або пристосування, що застосовуються в побуті, та охарактеризувати їх призначення.

• Група 1. Техніка для приготування їжі.

• Група 2. Техніка для прибирання квартири.

• Група 3. Техніка для ремонту квартири, електротехнічних робіт.

Висновок

Багато людей так звикли до техніки й машин, що не можуть уявити свого життя без цих пристроїв. Їх використання значно полегшує працю людини, скорочує час на виготовлення виробів, звільняє від монотонної або фізично важкої праці, дозволяє більш швидко, якісно впоратися з домашньою роботою, підвищує продуктивність праці, вивільняє більше часу для дозвілля, спілкування. Техніка, з одного боку, слугує для виконання певних технологічних процесів, а з другого — сама є продуктом праці людей.

Діяльність людини, спрямована на виробництво корисних речей або виконання корисної роботи, називається працею. Праця є невід’ємною складовою технологічної діяльності.

У сучасному розумінні під технологією мається на увазі опис прийомів виконання певних видів робіт, їх послідовність, інструментів, пристроїв, матеріалів і т.д. для виготовлення виробу. Такі дані містяться в технологічній карті.

 

Ознайомлення учнів зі шкільною майстернею

Успіх занять залежить від чіткої організації робочого місця, роботи й дотримання правил внутрішнього розпорядку.

Розповідь відбувається з використанням таблиць («Правила внутрішнього розпорядку в шкільних майстернях», «Загальні правила безпечної роботи в шкільних майстернях»), слайдів.

Навчальні майстерні є приміщеннями з підвищеними ризиком отримати травму через насиченість верстатами та іншим обладнанням для виконання роботи з великою кількістю виступаючих рукояток та інших частин. Для виконання робіт використовують гострі або важкі інструменти, якими можна поранитися або поранити однокласника.

 Тому для забезпечення нормальної та безпечної роботи та перебування у навчальній майстерні слід дотримуватися правил.

 

 

У шкільних майстернях учні повинні додержувати встановлених правил внутрішнього розпорядку.

До початку занять:

• приходити в майстерню до дзвінка;

• одягти спецодяг;

• при собі учень повинен мати: щоденник, підручник, зошит, олівець, ручку, лінійку, гумку.

Під час заняття:

• оглянути своє робоче місце й підготувати його до роботи;

• працювати тільки на своєму робочому місці й не залишати його без дозволу вчителя;

• дбайливо зберігати інструмент, економно використовувати матеріал.

У кінці заняття:

• витерти й покласти на місце інструменти, пристрої, матеріали;

• виходити з майстерні з дозволу вчителя.

Правила внутрішнього розпорядку в шкільних майстернях

  1.               Заходити у майстерню можна тільки з дозволу учителя.
  2.               Одягнути спецодяг, застібнути його на усі ґудзики та зав’язати на усі зав’язки.
  3.               Дістати необхідні речі для виконання теоретичних або практичних робіт. Непотрібні речі слід прибрати.
  4.               Працювати тільки справними інструментами.
  5.               Виконувати тільки ті  роботи, які задав учитель на своєму робочому місці.
  6.               Інструментами працювати обережно та бережливо.
  7.               Використовувати інструменти та технологічне обладнання лише за призначенням.
  8.               Не чіпати без дозволу учителя верстати, не натискати кнопки та не крутити рукоятки.
  9.               Під час роботи не розмовляти, не заважати іншим, дотримуватись безпечної відстані.
  10.          Стружку ні в якому разі не здувати, її слід обережно змітати спеціальною щіткою.
  11.          Робоче місце залишити після роботи чистим, інструменти складеними.
  12.          Про всі нестандартні ситуації (травми, вихід з ладу верстатів, поламка інструментів) відразу доповідати учителю для вжиття необхідних заходів

 

У результаті колективного обговорення вчитель підводить учнів до висновку щодо необхідності неухильно дотримуватися цих правил.

 

VI. Практична робота

1. Вступний інструктаж з техніки безпеки.

2. Ознайомлення з обладнанням майстерні.

3. Класифікація інструментів та приладдя за їх властивостями та призначенням.

Робота в групах (3–4 особи)

Учні вивчають предмети побутової техніки, які є в майстерні, заповнюють таблицю.

 

 

 

 

 

 

 

Учитель у ході роботи коментує дії учнів, а після заповнення таблиці організовує її обговорення.

4. Лабораторно – практична робота «Ознайомлення зі зразками промислових виробів різного призначення»

Робота з підручником

Завдання: ознайомитися з таблицею 1. Технологічна карта для виготовлення столика для випилювання (ст.9). Здійснити аналіз.

Виконати лабораторно – практичну роботу (ст.10)

VII. Підсумки уроку

Основні поняття

 

Рефлексія

1. Що нового ви дізналися на уроці?

2. Де й за яких умов можна скористатися знаннями, отриманими на сьогоднішньому уроці?

3. Чи відповідає результат меті й завданням уроку?

 

Домашнє завдання

  1. Опрацювати параграф 1 (Трудове навчання (для хлопців): підручник для 5-го класу загальноосвітніх навчальних закладів / Б.Н.Терещук, В.К. Загорний, В.М. Гащак,  Р.Н. Лещук  – К.:Генеза, 2013)
  2.  Вивчити правила внутрішнього розпорядку в шкільних майстернях та дотримуватися їх.

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Побутова техніка

 

http://vkurse.ua/i/2009-11/uydya-v-podpole.jpg

 

 

 

http://stronglady.net/wp-content/uploads/2013/01/pobutova-tehnika1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Ремонт сантехніки

 

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQguxaIVX5kZuu861J4rNwFVXwFrzz7ko63AtokuzY870B4aRd5

 

http://www.agrovodcom.ru/infos/images/santehnika-faq.jpg

http://master-krd.ru/assets/images/remont-santexniki.jpeg

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Коломієць Олена
    скористаюсь вашим конспектом, бо він класний !
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 серпня 2018
Переглядів
4336
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку