Прийоми свердління фанери та ДВП.

Про матеріал

Тема уроку: Прийоми свердління фанери та ДВП.

Мета:

освітня: сформувати в учнів поняття про технологічний процес свердління фанери та ДВП; ознайомитись з будовою свердла та їх типами; прийомами свердління та пристосуваннями; навчити свердлити отвори у фанері та ДВП;

розвиваюча: розвивати політехнічний світогляд;

виховна: виховувати відповідальність за резуль­тат роботи.

Компетентності: предметна, інформаційна, соціально-трудова.

Опорні поняття: свердління, свердло, будова свердла, коловорот, дриль, патрон

Обладнання: столярний верстат, ручний дриль (коловорот), свердла, електронна презентація із зображеннями різних видів свердел та різальних частин інструментів, технологічним процесом різання свердлінням, мультимедійний комплекс, заготовки для свердління, набір інструментів для розмічання фанери та ДВП.

Перегляд файлу

Тема уроку: Прийоми  свердління фанери та ДВП.

Мета:

освітня: сформувати в учнів поняття про технологічний  процес свердління фанери та ДВП; ознайомитись з будовою свердла та їх типами; прийомами свердління та пристосуваннями; навчити свердлити отвори у фанері та ДВП;

розвиваюча: розвивати політехнічний світогляд;

виховна: виховувати відповідальність за резуль­тат роботи.

Компетентності: предметна, інформаційна, соціально-трудова.

Опорні поняття: свердління, свердло, будова свердла, коловорот, дриль, патрон

Обладнання: столярний верстат, ручний дриль (коловорот), свердла, електронна презентація із зображеннями різних видів свердел та різальних частин інструментів, технологічним процесом різання свердлінням, мультимедійний комплекс, заготовки для свердління, набір інструментів для розмічання фанери та ДВП.

Тип уроку: комбінований.

Хід  уроку:

  1.                     Організаційна частина

Перевірка присутніх учнів, підготовленості робочих місць, наявності робочого одягу

  1.                 Актуалізація опорних знань учнів (фронтальна бесіда) :
  1.                   Який технологічний процес називають різанням?
  2.                   Які різальні інструменти застосовують у деревообробці під час виготовлення виробів?
  3.                   Які властивості фанери та ДВП найяскравіше розкриваються під час різання?
  4.                      Який спільний принцип закладено в основу роботи різальних інструментів?
  5.                   Які різальні інструменти застосовують у деревообробці під час виготовлення виробів?
  1.             Мотивація навчальної діяльності учнів

Розглянувши тему уроку ми ознайомимося з інструментами та пристосуваннями для свердління отворів у фанері та ДВП, навчимося користуватися свердлильним інструментом та устаткуванням. Нові знання та уміння стануть у нагоді в майбутньому житті  під час виконання побутових ремонтних робіт та для реалізації власного хобі.

 

IV. Вивчення нового навчального матеріалу

1.  Поняття про свердління.

2.  Правила свердління

3. Правила безпечної праці під час свердління

 

Поняття про свердління

Свердління виконують за допомогою різних за конструкцією та призначенням свердел. Усі свердла мають три основні частини: різальну робочу і кріпильну .

 

 

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/trud-5-tereshuk/tereskuk-trudove-5-klas-119.png      http://narodna-osvita.com.ua/uploads/trud-5-tereshuk/tereskuk-trudove-5-klas-120.pngC:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\труд\свердління\табл.jpg

 

Різальна частина спірального свердла має дві різальні кромки у формі клина.      http://narodna-osvita.com.ua/uploads/trud-5-tereshuk/tereskuk-trudove-5-klas-121.png

Заглиблюючись у деревину, вони зрізують певний її шар. Між різальними ребрами вздовж робочої поверхні розміщені спіральні канавки, за допомогою яких зрізані частини деревини відводяться на поверхню заготовки у вигляді стружки. Робоча частина свердла має дві спіральні стрічки, призначені для спрямування свердла та зменшення його тертя об стінки отвору. Хвостовик та лапка свердла слугують для його закріплення у певному пристрої або механізмі.

Для обертання свердла застосовують механічні та електрифіковані інструменти. Найзручнішими з ручних інструментів є коловорот і дриль

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/trud-5-tereshuk/tereskuk-trudove-5-klas-123.png

Обертаючи ручку коловорота чи дриля, свердлу надають обертального руху, а натискуючи на упор - поступального. За рахунок цих двох рухів зрізані частини матеріалу у вигляді стружки виходять на поверхню заготовки.

Свердло підбирають залежно від діаметра отвору, зазначеного на кресленні. Вибравши свердло, його вставляють і щільно затискають у патроні інструмента.

Для свердління заготовку закріплюють у затискачах верстака або інших затискних пристроях. Перш ніж починати свердління, на заготовці розмічають центр майбутнього отвору. За допомогою лінійки і кутника намічають під прямим кутом дві лінії, що перетинаються. Точка перетину є центром майбутнього отвору. Щоб свердло на початку свердління не спорснуло з розміченого центра, центр наколюють шилом.

Центр свердла ставлять у наколотий шилом отвір і обертанням ручки коловорота або дриля приводять у рух патрон зі свердлом. Під час свердління необхідно стежити за тим, щоб свердло було розміщено під прямим кутом до площини заготовки .

 

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/trud-5-tereshuk/tereskuk-trudove-5-klas-126.pnghttp://narodna-osvita.com.ua/uploads/trud-5-tereshuk/tereskuk-trudove-5-klas-126.png

 

На початку свердління отворів коловоротом або дрилем свердло обертають повільно. При наскрізному свердлінні свердло виходить з протилежного боку заготовки і може відколювати верхні шари деревини, що псує заготовку. Щоб уникнути цього, під заготовку слід підкладати дерев’яну підкладку, а свердло обертати з меншим натиском на упор.

При свердлінні великої кількості глухих отворів на задану глибину використовують обмежувачі. Їх кріплять на потрібній відстані від вершини різальної частини свердла.

C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\труд\свердління\огранич.jpg

Свердління отворів виконують у такій послідовності:

1.    Розмітити на заготовці центри отворів згідно з кресленням.

2.    Наколоти шилом центри отворів.

3.    Підібрати необхідний діаметр свердла.

4.    Закріпити свердло в патроні.

5.    Закріпити заготовку на верстаку разом з підкладкою.

6.    Просвердлити отвори.

7.    Зачистити поверхню шліфувальною шкуркою.

8.    Перевірити якість виконання робіт.

 

Під час свердління необхідно дотримуватися таких правил безпечної праці:

1.    Працювати дозволяється тільки справним інструментом.

2.    Свердло слід встановлювати правильно, без перекосів, та міцно затискати в патроні.

3.    Заготовку слід надійно закріпити на верстаку.

4.    Рухи при свердлінні повинні бути плавними.

5.    Не можна під час свердління притримувати свердло руками.

6.    Не можна перевіряти якість свердління отвору пальцями.

7.    Заборонено здмухувати стружки з отвору.

8.    Не можна тримати коловорот або дриль свердлом до себе.

 

Питання на закріплення навчального матеріалу

1.    Які бувають свердла за призначенням?

2.    Якими способами одержують отвори в деревині?

3.    Як правильно свердлити отвори дрилем, коловоротом?

4.    Як виконати наскрізний і глухий отвори?

5.    Яка причина сколювання нижнього шару деревини при наскрізному пилянні? Як запобігти цьому явищу?

6.    Яких правил безпеки праці слід дотримуватися під час свердління отворів?

 

V.  Практична робота

Виконання тренувальних вправ.

Свердління отворів у деталях майбутнього ви­робу.

Інструменти та матеріали: коловорот або дриль, набір свердел, лінійка, олівець, кутник, шліфувальна шкурка, заготовки з фанери, сосни, берези.

Послідовність виконання роботи:

1.   За завданням учителя або кресленням уважно вивчи конструкцію укладки для інструментів.

2.   На заготовках для верхньої і нижньої полиць виконай розмітку місць  свердління отворів.

3. Просвердли отвори дрилем або коловоротом.

4.       Зачисть поверхню шліфувальною шкуркою.

5.       Перевір якість виконаних робіт.

Вступний інструктаж:

Пояснити учням важливість правильного розмічання майбутніх отворів. Повторити правила та техніку розмічання. Наголосити на необхідність обережного поводження з гострим інструментом та дрилем.

Правила безпечної праці під час свердління

 

 

 

 

 

 

 

Правила свердління

 

 

 

На попередньо виготовлених виробах  учням необхідно просвердлити отвори.

Під час виконання завдання звернути увагу учнів на такі моменти:

  • Чи потрібен взагалі отвір в конструкції  їхнього виробу? Яке його функціональне призначення?
  • Запропонувати учням самостійно визначитись з місцем свердління отвору на площині виробу;
  • Тільки після вибору місця для отвору й розмітки самого отвору, можна приступати до свердління.

Самостійне виконання роботи

Поточний інструктаж:

Цільові обходи робочих місць з метою надання допомоги учням у виконанні роботи, контролю організації робочого місця, правильної осанки та положення рук при користуванні дрилем. Особливу увагу слід звернути на дотримання правил техніки безпеки (робоча зона, користування інструментом) та зосередити увагу учнів на тому, що роботу слід виконувати не поспішаючи, дотримуючись технологічних правил. Пояснити учням, що від правильної розмітки деталі залежить точність виконання всієї роботи.

Заключний інструктаж:

Аналіз допущених помилок та пояснення способів їх усунення.

Контроль якості та само оцінювання виконаної роботи за критеріями:

  1.          точність свердління в наміченому місці;
  2.          чистота свердління отворів;
  3.          дотримання правил техніки безпеки.

 

VI. Закріплення набутих знань

обґрунтуйте, чому наприкінці свердління натиск на упор і швидкість обертання треба зменшити.

- з якою метою перед свердлінням під заготовку підкладають дошку?

  • запропонуйте найбільш раціональний спосіб свердління отво­рів одного діаметра в кількох тонких деталях.

Проблемне питання: як просвердлити глухий отвір?

 

VІI. Підсумок уроку

Рефлексія

1. Що нового ви дізналися на уроці?

2. Де й за яких умов можна скористатися знаннями, отриманими на сьогоднішньому уроці?

3. Чи відповідає результат меті й завданням уроку?

4. Яких умінь ви набули на сьогоднішньому уроці?

Оцінювання

Домашнє завдання: Опрацювати § 10 підручника Трудове навчання (для хлопців) для 5-го класу загальноосвітніх навчальних закладів  / Б.Н.Терещук, В.К. Загорний, В.М. Гащак,  Р.Н. Лещук  – К.:Генеза, 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Тестові завдання

  1. Перед свердлінням центри отворів наколюють шилом, щоб

А було краще видно

Б не спорснуло свердло на початку свердління

 В полегшити свердління

2.    Для свердління фанери свердло потрібного діаметра затискають у

А лещатах

Б патроні

В столярних затискачах

Г плоскогубцях

3.    При свердлінні отворів на зазначену глибину використовують

А шило

Б обмежувач

 В патрон

4.    При свердлінні наскрізних отворів під заготовку підкладають прокладку для того, щоб

А трохи підняти заготовку над верстаком

 Б заготовка не рухалась

В не відколювались шари деревини на місці виходу свердла

Г підвищити продуктивність праці

Д не псувати кришки верстака при наскрізному свердлінні

 

 

 

 

 

 

 

 

Тест

 

  1. Яким інструментом розмічають центри кола на фанері?

а) лінійкою;

б) циркулем;

в) кутником.

  1. Скільки деталей прямокутної форми розміром 200 х 200 мм вийде із заготовки розміром 400 х 400 мм (пропилом знех­тувати)?

а) 2;

б) 3;

в) 4.

  1. Для чого потрібен припуск при розмічанні заготовки?

а) щоб мати точні розміри і чисту поверхню;

б) щоб легше було виготовити виріб;

в) щоб легше було розмічати виріб.

  1.               Для чого потрібні пазухи між зубами пилки?

а) для кращого загострення зубів;

б) для кращого розведення зубів;

в) для видалення тирси.

  1.   На якому зображенні показано інструмент для випилю­вання виробів округлої форми?

 

       6. Що зменшує тертя полотна об деревину під час пиляння?

а) розведення зубів;

б) загострення зубів;

в) нахил пилки.

 

ПАМ’ЯТКИ КОМПЕТЕНТНОГО УЧНЯ

Вчимося спонукати себе до самоосвітньої діяльності

Проаналізуйте, чи завжди ви це робите:

 

1.Аналізуєте свої слабкі та сильні сторони.

2.Визначаєте свої потреби, інтереси, мету, мотиви.

3.Знаєте, як долати свої недоліки, бо ознайомилися з інформацією, як це робили видатні люди.

4.Відчуваєте в собі силу здійснити процес самовдосконалення, саморозвитку, самовиховання, самоосвіти.

5.Знаєте, як здобувати інформацію з різноманітних джерел інформації, володієте певними навичками.

6.Самостійно організуєте свою діяльність.

7.Опрацьовуєте матеріал осмислено, знаходите можливості його застосування у своєму житті.

Ви все це вмієте робити і робите? Є позитивні результати такої роботи?

Чудово! Успіх іде за вами.

 

Корисні звички для успішного навчання та самонавчання

Щоб бути успішним у навчанні та самонавчанні,

підготуйте себе до цього, формуючи такі звички:

 

Відповідайте за себе. Відповідальність - це усвідомлення того, що для досягнення успіху ви самі маєте визначити свої пріоритети, розподілити час і ресурси.

Сконцентруйтеся на своїх цінностях і принципах. Не дозволяйте друзям і знайомим вказувати, що для вас важливо.

Поставте першочергові речі першими. Не дозволяйте іншим відвертати вашу увагу від поставленої мети. Визначте час і місце своєї найбільшої продуктивності. Розташуйте пріоритети відповідно до ступеня складності матеріалу.

Показуйте себе з кращого боку.

Спочатку зрозумійте інших, а потім намагайтеся, щоб зрозуміли вас.

Шукайте найкраще розв'язання проблеми.

•Будьте вимогливими до себе.

 

 

 

 

doc
Додано
4 серпня 2018
Переглядів
6273
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку