Традиційні типи хатніх вузликових народних ляльок.

Про матеріал
  • Ознайомити учнів із історією виникнення української народної ляльки,показати роль оберегів у житті українців, залучати дітей до народних традицій і художньої культури в процесі творчої діяльності;

  • формувати творчу особистість, естетичний та художній смак, уяву, стійкий інтерес до мистецтва свого народу;

  • виховувати національну свідомість, патріотизм, шанобливе ставлення до народних звичаїв та традицій.
Перегляд файлу

          Липівська загальноосвітня школа I-III ступенів

 

 

 

 

 

Традиційні типи хатніх вузликових народних ляльок.

                             5 клаc

 

 

         Різдвяний ангел з текстилю                     

 

                                                                              Підготувала

                                                          вчитель трудового навчання   

                                                          Метліна Оксана Вікторівна

Тема. Традиційні типи хатніх вузликових народних ляльок

Мета.

  •  Ознайомити учнів із історією виникнення української народної ляльки,показати роль оберегів у житті українців, залучати дітей до народних традицій і художньої культури в процесі творчої діяльності;

  • формувати творчу особистість, естетичний та художній смак, уяву, стійкий інтерес до мистецтва свого народу;

  • виховувати національну свідомість, патріотизм, шанобливе ставлення до народних звичаїв та традицій.

Наочні посібники, інструменти та матеріали:

  • презентація з історії мотанки та її видів;
  • ілюстрації з журналів;
  • зразки ляльок-мотанок;
  • інструкційні картки;
  •   нитки;
  • ножиці;
  • набори клаптиків тканини

Обладнання: комп’ютер, проектор, екран

Хід заняття

  1. Організаційний момент

Перевірка присутності учнів та наявності необхідних матеріалів

  1. Мотивація навчальної діяльності

-Чи знаєте ви що таке оберіг? Які ви знаєте обереги? Хто вдома має оберіг? Чому люди використовували обереги?

  1. Повідомлення теми і завдання уроку( слайд№1,№2)
  2. Вивчення нового матеріалу

-Сьогодні ми з вами дізнаємось про  традиційні типи хатніх вузликових народних ляльок, зробимо ляльку-мотанку, яка буде вашим власним оберегом. Адже з давніх-давен люди берегли, шанували і непорушно охороняли свої національні досягнення. Бо коли вмирають традиції, то вмирає і народ.

 

  1. Теоритична частина

      Мотанка – це й іграшка, й оберіг. У дохристиянські часи мотанки робили з найпростішого матеріалу – сіна, клаптиків тканини, ниток, стрічок. Люди знали, лялька не може бути на когось подібно. Мати, створюючи донці іграшку, ніколи б не наважилась намалювати очі, ніс або губи. Замість людських рис у неї на обличчі хрест – символ Сонця. (слайд №3)

      Назва такої ляльки походить від технологічних особливостей її виготовлення. Всі деталі  міцно примотуються ниткою, вузлики не зав’язують.

Лялька-мотанка втілює ідею оберегу-захисту від злих сил. Народна лялька зроблена власноруч сповнена позитивної енергії, любові та тепла..(слайд№4)

Лялька буває різної форми – великою й маленькою. Вважають, що лялька є посередником між живими й тими, кого на цьому світі вже чи ще немає. Обличчя як такого у ляльки немає, воно досить символічне. Вважається, що лялька-мотанка повинна бути безлика, а та, яка служить берегинею – ще й з хрестом замість обличчя. Не можна малювати обличчя ляльці, вона не повинна ні на кого бути подібна, щоб не завдати шкоду. ( слайд №5)

    Чи має бути лялька красивою? Ні. Скоріше внутрішньо змістовною, образною, такою, яка б з’єднувала рід та природу, історію та сучасність. Українці вірили, що зробивши ляльку, можна просити у Вищих Сил дощу, гарної днини чи добрих новин. Коли нездужала дитина, батьки спеціально робили ляльку і клали її під подушку або прикріплювали до хворого місця, сподіваючись, що мотанка перебере на себе недугу. ( слайд№ 6)

Існувало три типи ляльок-мотанок:

  • немовля
  • баба
  • молода дівчина( слайд №7).

   За призначенням вони були різні. Наприклад:

    Лялька-немовля

  При народженні дитини українці виготовляли ляльку-немовляти. Лялька    виконана у вигляді немовляти в пелюшках. Її клали в ліжко поруч з дитиною для охорони його сну і здоров'я. ( слайд№8)

         Баба-берегиня

Баба-берегиня допомагала оберігати достаток сім'ї. В середину ляльки вкладали монети, зерно, вовну для збереження домашнього тепла і отримання хорошої вовни від овець і грошового достатку. ( слайд№9)

        Мати з дитиною            
         Лялька з діточками нагадує іконописний образ Богородиці. Її дарують                     новоствореним сім'ям. Ганчіркову ляльку – берегиню, вироблену власними руками, мати дарувала донечці перед весіллям, благословляючи таким чином на щасливе заміжжя. Гості теж дарували ляльок з побажанням, щоб в них народилося багато діточок. ( слайд№10)

        Лялька-наречена

Лялька-наречена захищала дівчат від порчі і підтримувала їх. Цю ляльку гарно одягали і прикрашали, так як вона символізувала придане нареченої і привертала багатого нареченого. ( слайд №11)

      Лялька – Багаторучиця

Свою назву лялька отримала за наявність великої кількості рук (п`ять пар рук).
Таку ляльку полюбляли господині, її підвішували над прялкою чи піччю для того, щоб господиня встигала робити всю хатню роботу. А лялька допомагала їй у цій справі. ( слайд №12)

     Берегиня

Берегиня.Її зображують із руками, піднятими вгору в молитовному жесті або з опущеними вниз. Коли руки підняті вгору – Богиня закликає небо допомогти засіяти ниву, зачати нове життя на землі. Коли руки опущені вниз – Богиня благословляє землю на народження, принесення плодів, дарів.
На спідниці ляльки – берегині вишитий мотив безконечника. ( слайд№13)

      Нерозлучники

Обрядова вузлова лялька

В деяких регіонах України таку ляльку дарували молодим під час весілля з побажаннями любові та злагоди, а ще звичайно, щоб молоді завжди були в парі і міцно тримались один одного все своє життя. В тому місті, де з’єднуються дві ручки, примотаний зроблений з ниток кутасик (переважно червоного кольору), який символізує кохання молодят та їхню майбутню дитину.(слайд№14)

    Весільна

Коли ж дівчина виходила заміж, то в родині чоловіка дозволялось, до поки в молодят немає діток, гратись лялькою, і чим більше, тим швидше, і тим здоровіші будуть діти. А коли вже народжувалась дітвора, то , звісно, лялька віддавалась їй.(слайд №15)

Лялечка-круп'яничка

Лялечка-круп'яничка (зерновушка) всередині наповнюється крупою (зерном). Вважалося, що вона приносить в дім достаток, благополуччя, допомагає досягти успіхів у роботі. Раніше робити ці амулети починали восени і використовували зерно з зібраного врожаю. Заборонено застосовувати подрiблену крупу або пластівці, обов'язково лише ціле зерно: пшеницю, перловку, гречку, пшоно, горох…
Використані матеріали: льон, бавовна, гречка, пшоно.
Висота цих лялечок - 10 см. (слайд№16)

 

Українська народна лялька є втіленням добра і лагідності. Це оберіг людської душі і долі, символ предків.

Це символ Великої Матері, яка створила все суще і береже до цих пір народжені нею душі.( слайд№17)

Щоб почати робити ляльку, перш за все потрібне бажання. Надзвичайно  важливо, щоб рукотворні вироби несли позитив.(слайд№18)

2.Демонстрація виготовлених видів мотанок.

V.Практична робота по виготовленню ляльки-мотанки. Ангел.

  1. аналіз завдання; 2) забезпечення учнів об’єктами праці та інструментам;

3)правила безпечної роботи під час виконання практичної роботи;

 4) виконання учнями завдання практичної роботи за інструкційною карткою; 5) контроль з метою виявлення недоліків у знаннях та уміннях; 6) поточний інструктаж ; 7) взаємоконтроль; 8) підбиття підсумків практичної роботи.

Необхідні матеріали:

— вовняна тканина білого чи синього кольорів (приблизно 40×40 см);
— стрічки або шнури;
— фурнітура (зірочки або намистинки);
 вата;
— нитки будь-якого кольору;
 ножиці.(слайд№19)

 

Етапи виготовлення:

1.Починаємо з того, що по краях клаптика тканини, яку відрізали для іграшки, робимо торочки. Висмикуємо зайві нитки, щоб надати тканині охайного вигляду.
2. Далі дуже щільно скручуємо у формі валика, або спіральки шматок вати і придаємо їй округлу форму. Це буде основа голови. (слайд№20)

3.Посеред квадратного шматка тканини кладемо скручену вату, закриваємо тканиною і зав'язуємо ниткою (як зображено на світлинах).
4. Посеред квадратного шматка тканини кладемо скручену вату, закриваємо тканиною і зав'язуємо ниткою (як зображено на світлинах).(слайд№21)

5.Потім шукаємо два кінці крилець, розправляємо їх так, як показано нижче. Піднімаємо крильця і визначаємо, де в янгола буде поясочок. Закріплюємо його ниточкою.(слайд№22)

6. Далі стрічечку накладаємо на поясочок і кілька разів обкручуємо. Від того, як ми щільно закрутимо пояс на талії, залежатиме вся іграшка. Закручуємо стрічку кілька разів за плечиками янгола, на шийці і робимо зі стрічки хрестик на грудях (дивіться на світлинах). Кінці стрічки зав'язуємо ззаду і обрізаємо зайву довжину.(слайд№23)

7. На голову обручем прив’язуємо теж срібну стрічку.(слайд№24) 

VI.Упорядкування робочих місць.

VII.Презентація учнівських робіт та їх оцінювання. Організація виставки.

VIII.Підбиття підсумків заняття.

Рефлексія.

  •                  Чи сподобалось вам виготовляти мотанку?
  •                  Чого нового ви дізнались?
  •                  Що взяли для себе корисного, цікавого?

IX. Домашнє завдання.Підготувати  матеріал та інструменти

docx
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
1664
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку