Розробка уроку містить матеріали які допоможуть вчителю навчити учнів проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; розвивати вміння критично мислити, чітко виділяти проблему, самостійно віднайти і опрацювати інформацію; логічно будувати свої думки, наводити переконливу аргументацію,бути відкритим до сприйняття думок інших і одночасно принциповим у відстоюванні своєї позиції ; вміння вчитися – розвивати вміння аналізувати і порівнювати
Скородистицька загальноосвітня школа І – ІІ ступенів Чорнобаївської районної ради Черкаської області
Заняття - тріада з хімії у 9 класі
Вуглеводи. Глюкоза й сахароза. Будова, властивості, застосування. Крохмаль і целюлоза. Полімерна будова, властивості, застосування
Загубинога Оксана Олексіївна - учитель хімії, біології з основами екології, природознавства та охорони здоров’я, учитель вищої кваліфікаційної категорії, вчитель – методист.
2016 рік
Девіз уроку: Не досить оволодіти премудрістю, потрібно також вміти користуватися нею. (Слайди 2 і 3 )
Тема уроку. Вуглеводи. Глюкоза й сахароза. Будова, властивості, застосування. Крохмаль і целюлоза. Полімерна будова, властивості, застосування
Цілі: формування ключових компетенцій; природничо-наукової - продовжувати розкривати місце хімії серед інших наук, її значення в житті людини; соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; розвивати вміння критично мислити, чітко виділяти проблему, самостійно віднайти і опрацювати інформацію; логічно будувати свої думки, наводити переконливу аргументацію,бути відкритим до сприйняття думок інших і одночасно принциповим у відстоюванні своєї позиції ; вміння вчитися – розвивати вміння аналізувати і порівнювати, робити висновки із спостережуваного; екологічної – природоохоронна діяльність, інтерес до впливу антропогенного фактору на природу та шляхи усунення його негативних наслідків на неї; предметної - ознайомити учнів із класифікацією вуглеводів, їх фізичними властивостями; дати уявлення про будову молекул глюкози, сахарози; показати поширення вуглеводів у природі, їх біологічну роль, застосування; розширити знання учнів про органічні сполуки, їх будову і властивості на прикладі природних полімерів — крохмалю й целюлози; дати уявлення про полімерну будову молекул крохмалю й целюлози; ознайомити з якісними реакціями на глюкозу та крохмаль, реакціями поліконденсації та гідролізу, показати їх значення для життєдіяльності живих організмів і людини; розкрити зв'язок між властивостями, будовою та застосуванням крохмалю й целюлози; практично навчитися виявляти вуглеводи за допомогою якісних реакцій.
Розвивати вміння використовувати свій життєвий досвід у роботі;
Тип тріади: формувальна
Форми роботи: розповідь учителя, фронтальна робота з виконанням лабораторних дослідів, евристична бесіда, лабораторна робота, самостійна робота учнів індивідуально і в групах.
Обладнання: мультимедійна схема будови молекул глюкози, сахарози, крохмалю й целюлози, слайди, уривок фільму «Виробництво цукру», на магнітній дошці намальоване дерево, листки з записами завдань, квіти з записами висновків уроку, листки із знаками запитань, магнітики.
Реактиви і обладнання для дослідів: штатив з пробірками, пальник, хімічні стакани (5 шт.), піпетка, тигельні щипці, чашка для випарювання, свіжоприготовлений розчин купрум (ІІ) гідроксиду, спиртовий розчин йоду, оцтова кислота, розчин амоніаку, глюкоза, сахароза, мед, вода, хліб білий (2шт.), макаронні вироби, масло солодко вершкове, яблуко,
Лабораторний дослід 10. Взаємодія глюкози з амоніачним розчином оксиду срібла.
Лабораторний дослід 11. Взаємодія глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом.
Лабораторний дослід 12. Гідроліз сахарози
Лабораторний дослід 13 Реакція крохмалю з водою(гідроліз).
Лабораторний дослід 14. Взаємодія крохмалю з розчином йоду. .
План – схема заняття
І і ІІ мініади
І. Організаційний етап «Термін за хвилинку». Прийом «Дощик» . . . 2 хв.
ІІ. Актуалізація знань, одержаних на уроках біології . . . . . . . . . . . . 5 хв.
Гра «Хто більше» . Дивергентна вправа
ІІІ. Мотивація діяльності, сповіщення теми, завдань уроку. . . . . . . . 5 хв.
Прийом «Загадка». «Загадка короля»
Дерево Знань . Гра «Мислитель» Прийом «Поміркуй і пригадай».
ІV.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу. . . . .. . . . . . . . 43 хв. Перегляд кінофільму «Вуглеводи» Прийом «Відстрочена відгадка».
3. Класифікація вуглеводнів. Прийом «Німа схема»
4. Фізичні властивості глюкози і сахарози. Прийом «Досліджуй і міркуй»
а)Глюкоза та її властивості. Лабораторний дослід 10 і 11.
б) Сахароза та її властивості. Лабораторний дослід 12. Гідроліз сахарози
7. Крохмаль і целюлоза – біополімери. Їх будова молекули, властивості, застосування. Лабораторні досліди 13 і 14. Прийом «Досліджуй і міркуй»
8. Вуглеводи – відновлювальна природна сировина для виробництв Зеленої хімії.
V. Первинне застосування одержаних знань (керована практика).
2 Дослідження харчових продуктів на вміст вуглеводів. Прийом «Досліджуй і міркуй»
ІІІ мініада
VІ. Закріплення вивченого матеріалу. Рефлексія . . . . . . . . . . . . . . . 18 хв.
Прийом «Творча лабораторія». Дослідження якості меду.
VІ. Підсумок роботи. Самостійна робота учнів. Прийом «Міркуй і приймай рішення» . Тестові завдання . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . .6 хв
VІІ. Розв’язування кросворду. Прийом «Навчаємось цікаво» …. . . . 5 хв.
VІІІ. Домашнє завдання. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 хв.
Хід заняття
І і ІІ мініади
1. Організація класу. Слова вчителя: Розпочинаючи наше заняття, зробимо невеличку розминку «Термін за хвилинку». Прошу пояснити термін чи дати визначення, озвучити правило.(Слайд 4) Прийом «Дощик». Починаємо з лівого ряду. При відсутності відповіді – право переходить до наступного учня. Часу на обдумування запитання не дається.
Завдання1: складні етери, жири, гліцерин, масляна кислота, гідроліз, гідрування жирів, стеаринова кислота, мило, маргарин, приклад твердого жиру, приклад рідкого жиру.
II. Актуалізація опорних знань
(слайд 4)Завдання 2. Гра «Хто більше?» Дивергентна задача: Наведіть кілька прикладів реакцій з неорганічної і органічної хімії, в яких бере участь вода. Робота в групах з 4 – 5 осіб. Взаємоперевірка. Запис кращого в групі за кількістю відповідей в підготовленій табличці на дошці. Правильність запису рівнянь реакцій у переможця перевіряє учитель.
Прізвище учня |
К–сть варіантів |
К- сть рівнянь реакцій |
Ваша оцінка |
|
|
|
|
(Можливі варіанти відповідей:
ІІІ. Мотивація діяльності, сповіщення теми, завдань уроку.
Слова вчителя: Кожний організм до того часу, поки він росте, збільшує запас своєї живої маси. Для цього йому необхідно будівельні матеріали, які він здатний пристосувати до своїх цілей, включити в обмін речовин. Крім того організму потрібно пальне – джерело енергії. Порівнюючи живий організм із хімічним заводом, ми могли б сказати, що харчування – це споживання і переробка будівельних і паливних матеріалів. Жири – як джерело енергії ми вже з вами на попередніх заняттях вивчили. Маючи вдома різні джерела інформації з теми, ви змогли дати відповідь на запитання домашнього завдання:
(слайд 5) «Авторитет короля вимірюють в одиницях системи СІ. Це добре засвоїв король Тонга Таоха Ахау Тупоу ІУ. Посідаючи престол, він потрапив до книги рекордів Гіннеса. У якій номінації? Чи можна цей факт пов’язати із темою, яку ми вивчили на попередньому заняття»? Які речовини причетні до набору такої ваги?»
Прийом «Загадка короля». Запрошую вас поділитись своїми думками з цього факту - найважчий король мав вагу 211 кг. (Відповіді учнів Використовуються знання з біології людини тема «Травлення» та з хімії - тема «Жири та жирні кислоти».)
Слова вчителя: Отже, більшість із вас схильна твердити, що крім великої кількості жирів король у їжу вживав іще інші речовини, що містяться в продуктах харчування. Всі вони є в природі. Дехто з вас назвав їх. Це вуглеводи. Вони і будуть об’єктами вивчення на даному занятті.
Слова вчителя:На дошці у нас є намальоване красиве «Дерево». Назвемо його «Дерево знань». У нього на гілках є листки та квіти. На зворотній стороні зелених листків записані запитання, які ми з вами зараз обміркуємо.
Прийом «Поміркуй і пригадай». ( слайд 6) Проведемо гру на виявлення кращого «Мислителя» в галузі біології, пригадаємо вивчене з біології. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал. ( Учням видаються переможні «бали» у вигляді моделі з пінопласту - кусочка рафінаду.)
( слайд7)
Прийом «Відстрочена відгадка»
Слова вчителя: з курсу біології ви вже маєте певні знання про цю групу речовин. А ті знаки запитання, якими ще рясніє наше дерево ви відкриєте, вивчивши основних представники цієї групи речовин, їх будову, властивості, застосування, значення в природі та житті людини. Дізнаєтесь якими іще квітами - запитаннями та плодами порадує вас наше дерево. А тепер зосередьтесь і будьте уважні. Ми продовжуємо гру «Мислитель», але вже в галузі хімії. Кожна відповідь – 1 бал. Підрахуємо їх у кінці заняття та визначимо переможця.
В кінці перегляду уривка з фільму вас чекає запитання, на яке потрібно дати відповідь.
(Перегляд уривку з кінофільму «Вуглеводи» Будова молекули та фізичні властивості вуглеводів)
Торбинка з запитанням – сюрпризом «Ваша думка»: (слайд 8) “Сонячний промінь, без видимого поглинання пролетів величезний простір, що відокремлює нас від центрального світила, ударився об хлорофілове зерно, поглинаючись і затухаючи, тобто перетворюючись. І це перетворення віднаходиться у одночасному вивільненні кисню і води та утворенні органічної речовини. Ця органічна речовина: целюлоза, крохмаль, сахароза, згораючи в наших вогнищах і наших організмах є джерелами механічної сили…” (К.А. Тімірязєв)
Чому Тімірязєв об’єднав целюлозу, глюкозу, крохмаль, сахарозу в одну групу? Що є спільного в їх будові і було показано в уривку з фільму? (Відповіді учнів)
Слова вчителя: Про ці речовини ми з вами поговоримо більш детально. Записуємо в зошити назву теми заняття та план роботи. (слайд 9)
III. Вивчення нового матеріалу Розповідь учителя (Коротко основні тези розповіді)
1. Вуглеводи. Будова, фізичні властивості.
Вуглеводи — найважливіші природні сполуки, що характеризуються біологічною активністю, відіграють важливу роль у житті рослин, тварин, людини.
Прийом «Мозковий штурм». Завдання: Маючи знання про процес фотосинтезу у рослин, поміркуйте: Із атомів яких хімічних елементів можуть складатися речовини класу «Вуглеводи». (Відповіді учнів.)
Перші дослідження про склад вуглеводів – вміст атомів Карбону, Гідрогену та Оксигену встановив шведський вчений Беорцеліус Йєнс Якоб.(1779 – 1848) і першим записав емпіричну формулу сахарози. Свою назву сполуки одержали через початкові уявлення про склад вуглеводів як сполук Карбону з водою: СХ(Н2О) . Назву у свій час запропонував російський хімік Шмідт Карл Генріхович (1822 – 1894). Ця назва збереглася дотепер, хоча доведено складну будову вуглеводів. (слайд 10)
У рослинах міститься до 70 % вуглеводів, в організмі тварин і людини — до 20 %. їжа людини на 70 % складається з вуглеводів.
2. Знаходження в природі. Прийом «Я це частково знаю». (слайд 11) Завдання для учнів: Складіть схеми поширення вуглеводів – глюкози, сахарози, крохмалю і целюлози в природі, використовуючи знання з біології. По закінченню роботи порівняйте свої схеми із схемами на слайді. Доповніть свої відповіді, але іншим (червоним) кольором. Бонус отримує той, у кого найменше червоних доповнень. На прохання вчителя роблять повідомлення про поширення вуглеводів у природі. (Відповіді слайди 12 і 13)
3. Класифікація вуглеводів. ( слайди14 - 17 )(Розповідь учителя) Завдання для учнів. Використовуємо «Метод недостатньої інформації». (слайди 18 і 19) (Учням спеціально дається завдання, де недостатню інформацію вони отримують від учителя. Такою є неповна інформація про наведення прикладів представників груп вуглеводнів.)
Заповнення учнями «Німої схеми» та «Робота з підручником».(Схема зображена на дошці чи є на слайді). Учні самостійно, користуючись інформацією з підручника, а при потребі і допомогою вчителя, заповнюють схему. наводять приклади, роблять висновки про класифікацію вуглеводів. (Вигляд заповненої схеми)
4.Будова молекул основних вуглеводнів – глюкози, сахарози, крохмалю і целюлози. (Розповідь учителя) (слайди20 – 21)
5. Фізичні властивості вуглеводів. (слайди22 – 23) Самостійна робота учнів. Розгляд роздаткового матеріалу.
Прийом «Діаграма Вена». (слайд 24) Робота в групах. Порівняйте фізичні властивості глюкози та целюлози(І група), сахарози та крохмалю (ІІ група). Знайдіть спільні та відмінні властивості (особливості) обох речовин
(Звіти обох груп)
5.Основні представники вуглеводів. Бесіда, повідомлення вчителя.
А). Глюкоза (розповідь - підсумок учителя, будова молекули, фізичні властивості з елементами досліджень учнів)
Найпростіший представник вуглеводів — глюкоза, має молекулярну формулу С6Н12О6
Як показали дослідження, у розчині глюкози є молекули лінійної й циклічної будови. Лабораторний дослід 10. Розчинення глюкози у воді. Висновок: Глюкоза – добре розчинна речовина.
Б) Сахароза — представник дисахаридів, має молекулярну формулу С12Н22О11 і являє собою сполучення двох молекул: глюкози та фруктози.
Її важлива властивість — здатність до гідролізу з утворенням глюкози й фруктози: С12Н22О11+Н2О С6Н12О6+С12Н12О6
В) Крохмаль і целюлоза. Рівняння утворення крохмалю або целюлози можна подати так: (С6Н1ОО5)п (С6Н10О5 ) +n Н2О Це реакція поліконденсації.
Ланцюги целюлози побудовані із залишків β-глюкози й мають лінійну будову. Цей біополімер має велику механічну міцність і виконує роль опорного матеріалу рослин, утворюючи стінки рослинних клітин. Використовується у виробництві штучних волокон і паперу. У великій кількості целюлоза міститься у деревині й бавовні. Ланки β -глюкози надають ланцюговим молекулам випрямленої форми за рахунок внутрішньо- та міжмолекулярних водневих зв'язків. Тому целюлоза має волокнисту структуру й нерозчинна.
Крохмалем називається суміш двох полісахаридів, побудованих із залишків циклічної α-глюкози.
Реакція взаємодії крохмалю й целюлози з водою — гідроліз, протікає за
нагрівання в кислому середовищі або під дією ферментів:
(С6Н1ОО5)п + nН2О(С6Н1ОО5)п С6Н12О11 С6Н12О6
. декстрин мальтоза глюкоза
6.Хімічні властивості вуглеводів Дослідження учнів під керівництвом учителя. Проведення лабораторних дослідів.
Увага! Нагадування правил техніки безпеки при проведенні дослідів – розчинення, нагрівання речовин, робота з запашними речовинами та їдкими розчинами)
А) Наявність функціональної групи -СОН дозволяє зарахувати глюкозу до класу альдегідів. Лабораторний дослід 11. Реакція срібного дзеркала.
Глюкоза, завдяки наявності альдегідної групи окиснюється амоніаковим розчином аргентум оксиду (реакція «срібного дзеркала») (якісні реакції):
НОСН2 -(СНОН)4 -СНО+ Аg2О НОСН2 -(СНОН)4 -СООН+2Аg
Глюконова кислота
Висновок: Глюкоза є альдегідом.
Б) За своєю будовою глюкоза — складна багатофункціональна сполука, що містить п'ять гідроксильних груп і одну альдегідну групу
(-СОН): СН2ОН – СНОН - СНОН - СНОН - СНОН - С ОН
Лабораторний дослід 13. Приготуємо купрум(П) гідроксид, додамо до одержаного осаду розчин глюкози. Проблемне запитання «Поміркуй»: Що спостерігаємо? Про що свідчать розчинення і яскраво-синє забарвлення розчину? Тепер, дотримуючись правил нагрівання, підігріємо пробірку. Проблемне запитання «Поміркуй»: Що спостерігаємо? Чому?
Висновок: (Глюкоза — багатоатомний спирт)
Загальний висновок : В молекулі глюкози є карбоксогрупа і гідроксогрупа. Отже, глюкоза є альдегідоспирт.
Допомога вчителя: Зміна забарвлення пов'язана з відновними властивостями альдегідної групи. Купрум(ІІ) оксид яскраво-оранжевого кольору. Цю реакцію використовують як якісну реакцію на глюкозу.
C6H12O6 + 2Cu(OH)2 = НОСН2 -(СНОН)4 -СООН +Cu 2O + 2Н2О
Глюконова кислота
В) Глюкоза — цінна поживна речовина. У результаті її окиснення в тканинах вивільняється енергія, необхідна для нормальної життєдіяльності організмів. Реакцію окиснення можна описати сумарним рівнянням:
С 6Н12O6 + 6О2 6СО2 + 6Н2О
Г). Важливе значення для життєдіяльності людини й тварин мають реакції бродіння глюкози: Спиртове бродіння: С 6Н12O6 2С2 H 5 OH + 2СО2
Молочнокисле бродіння: С 6Н12O6 2СНз - СН(ОН) – СООН
Ізомери глюкози – фруктоза і галактоза, їх коротка характеристика
Д) Прийом «Пригадай» На уроках біології проводили подібні дослідження з картоплею і розчином йоду. Про що вони свідчили?(Лабораторний дослід 12). Під час взаємодії крохмалю з йодом у водному розчині молекули йоду входять у внутрішній канал спіралі, утворюючи так звану сполуку включення. Ця сполука має характерний синій колір. Висновок: реакція використовується для виявлення як крохмалю, так і йоду (йодкрохмальна проба). (слайд 28)
7. Застосування вуглеводів. Прийом «Я це частково знаю». (Слайд 25 -27). Завдання для учнів: Складіть схеми застосування вуглеводів – глюкози, сахарози, крохмалю і целюлози, використовуючи свій життєвий досвід і знання. По закінченню роботи порівняйте свої схеми із схемами на слайді. Доповніть свої відповіді, але іншим (червоним) кольором. Бонус отримує той, у кого найменше червоних доповнень. На прохання вчителя роблять повідомлення про застосування вуглеводів у природі, діяльності людини.
8. Вуглеводи – відновлювальна природна сировина для виробництв Зеленої хімії. (Розповідь учителя)
Перший промисловий біорозкладувальний термопласт Біпол (Віроl) розроблений англійською фірмою Іmрегіаl СhеmісаІ Іndustries. Його виробляють зброджуванням крохмалю й цукру. Він повністю розкладається та асимілюється навколишнім середовищем. Розроблено декілька варіантів технологій виробництва подібних полімерних матеріалів. Зокрема, у Росії ведуться спільні роботи НДІ крохмалю й Московського державного університету прикладної біотехнології зі створення біорозкладуваного полімерного пакувального матеріалу на основі похідних целюлози й картопляного крохмалю. Найбільш розвинуто виробництво біорозкладувальних полімерів на основі гідроксикарбонових кислот, оскільки поліефіри на основі гліколевої, молочної, валеріанової, капронової кислот під дією певних мікроорганізмів розкладаються на діоксид вуглецю і воду. Відомим поліефіром є полілактид, отриманий конденсацією молочної кислоти. Перевагами його є те, що він може бути отриманий синтетичним і біологічним способами.
Природні полімери (крохмаль, протеїн, целюлоза) використовують як добавки для забезпечення певних властивостей пакувальним засобам разового користування. При утилізації їх піддають компостуванню з наступним повним розкладанням. Із крохмалю, у складі якого вагома частка амілози, виробляють методом екструзії листи, з яких пневмоформуванням готують елементи упаковки. У Німеччині на основі крохмалю виробляють гранульованийлитий біопласт, піиоматеріал для пакування продуктів, гранульований біоматеріал для переробки екструзією і роздуванням.
Стійкі до високих і низьких температур багатошарові пакувальні матеріали для харчових продуктів можуть бути отримані із целюлози і крохмалю. Таку упаковку можна використати при розігріванні продуктів в електричних і мікрохвильових печах.
VІ. Первинне застосування одержаних знань (керована практика). Прийом «Дерево знань» - індивідуальна робота – на схематичному зображенні дерева на дошці магнітами прикріплені квіти із завданнями теоретичного та плоди - із завданнями практичного змісту. (слайд 29)
А) Теоретичні завдання:
Б) Практичні завдання: Дослідження продуктів харчування «Крохмаль, ми тебе шукаємо». (Обладнання для досліджень – на демонстраційному столі). (слайд 30)
№1 – в локшині – наявність крохмалю; (йодокрохмальна проба)
№2 – у ковбасі - крохмаль(йодокрохмальна проба)
№3 – в яблуці – крохмаль(перевірка на стиглість. Крохмаль - у недостиглих яблуках, а у стиглих- сахароза)
№4 – в білому хлібі – крохмаль, (йодокрохмальна проба)
№5 в банані - крохмаль (йодокрохмальна проба)
Висновок: дія йоду на речовини є якісною реакцією на наявність крохмалю в даній речовині.
ІІІ мініада
VІІ. Осмислення матеріалу. Тренувальні вправи «Керована практика» (Прийом –«Творча лабораторія» робота в парах зі зразками домашнього меду.
Слова вчителя: Ми зараз з вами уявно перемістимось у лабораторію станції метрології та якості продукції, де йдуть дослідження якості багатьох продуктів у тому числі і меду.
Ваша посада «Молодший лаборант санстанції по контролю якості товарів» – Завдання: Як в домашніх умовах можна це з׳ясувати? (слайди 31 - 32) Провести дослідження зразків меду на вміст у них сахарози, цукрового сиропу, крохмалю, крейди, патоки.
Усно прозвітуйте про виконану роботу.
Методика досліджень меду.
У складі натурального меду міститься близько 75% глюкози й фруктози, 1-1,5% сахарози і 18% води, а також ферменти, вітаміни, органічні кислоти, мінеральні солі, дубильні й ароматичні речовини.
Фальшивий мед може містить цукор, патоку, крейду, борошно, крохмаль і навіть тирсу.
І. Чи мед справжній? (слайд 33)
ІІ. Чи містить мед домішки?
VІІІ. Закріплення знань. Самостійна робота учнів. Тестові завдання. Рефлексія. (слайд 36 – 37)
Завдання 1. 1. До простих вуглеводів не відноситься:
а) глюкоза; б) крохмаль; в) фруктоза; г) дезоксирибоза.
2. Вкажіть вуглеводи, які не розчиняються у воді:
а) дисахариди; б) полісахариди; в) моносахариди;
3. Вкажіть формулу глюкози:
а)С6Н12О5; б)С6Н12О6; в)С12Н22О11; г)С6Н10О5
4. Який із запропонованих термінів застосуємо до глюкози?
а) вуглевод, дисахарид; б) вуглевод, полісахарид; в) моносахарид, гексоза, кетоза; г) моносахарид, гексоза, альдоза; д) моносахарид, пентоза, кетоза.
5Яка речовина є ізомером глюкози:
а) фруктоза; б) мальтоза; в) лактоза; г) галактоза
6. Вкажіть, які властивості глюкоза виявляє при взаємодії з купрум(ІІ) гідроксидом:
а) одноатомних спиртів; б) карбонових кислот;
в) багатоатомних спиртів; г) жирів
7. Фруктозу інакше називають цукром:
а) молочним; б) фруктовим; в) інвертним; г) тростинним
8 Вкажіть формулу крохмалю: а)С6Н12О6; б)С12Н22О11; в)(С6Н10О5)n; г)С5Н10О5
9. Вкажіть ознаку реакції взаємодії крохмалю з йодом:
а) поява запаху; б) утворення червоного осаду;
в) знебарвлення розчину; г) утворення синього забарвлення
10. Укажіть вуглевод, який є найважливішою складовою клітинної стінки рослинних клітин:
а) цукри; б) крохмаль; в) целюлоза; г) вуглекислий газ; д) вода.
Відповіді: 1 –Б; 2 – Б; 3 – Б; 4 – В, 5- А; 6 – В; 7 – Б; 8 – В; 9 – Г; 10 – В.
Завдання 2. (Виконується одне з них за вибором учнів).
1. Чому варення солодше за цукор, хоча вариться воно з цукром? Підтвердьте свою відповідь рівнянням реакції.
2. Для чого в молоко додають соду?
3. У двох пробірках містяться крохмаль і глюкоза. Як з допомогою досліду розпізнати ці речовини ? Учні здійснюють взаємоперевірку і оцінюють роботи.
VIІІ. Підбиття підсумків заняття.
Прийом «Навчаємось цікаво». (бали до гри «Мислитель») Кросворд - гра. (слайд 38 і 39) Правильно розгадавши кросворд, у виділеному вертикальному стовпці ви прочитаєте назву одного із вуглеводів.
|
|
|
|
|
х |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
Х |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
Х |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
Х |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Х |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
Х |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
Х |
|
|
|
|
|
|
7 |
Відповіді:1 – вуглеводи, 2 – полімери, 3 – целюлоза, 5 – солодкий, 6 – сахароза, 7 – лактоза, 8 – крохмаль. Закодоване слово – глюкоза
ХI. Домашнє завдання. (слайд 41)
А) Для всіх: Прочитати текст параграфа підручника.
Задача 1. Обчисліть, скільки крохмалю утвориться в результаті фотосинтезу, якщо рослини виділяють при цьому 10 т кисню.
В) Для допитливих. З дозволу мами перевірте наявність крохмалю у харчових продуктах (за вашим вибором)
Г) Додатково. Розв’яжіть чи розгадайте завдання на змінному стенді,
що стосуються теми «Вуглеводи».