Тема уроку. Взаємне розміщення двох прямих у просторі.
Мета уроку: вивчення взаємного розташування двох прямих у просторі: прямі, що перетинаються; паралельні прямі; мимобіжні прямі. Формування понять: паралельні прямі, мимобіжні прямі.
Обладнання: стереометричний набір, каркасна модель куба, схема “Взаємне розміщення двох прямих у просторі”.
Перевірку правильності виконання домашньої задачі провести шляхом фронтальної бесіди за записами, зробленими на дошці до початку уроку.
ABCDA1B1C1D1 — прямокутний паралелепіпед, у якому: AD = 6 см, DD1 = 6 cm, DC = 8 cm (рис. 31).
СС1 = 2MC ; DC = 2CK; BC = 2NC .
ΔΜΝΚ — шуканий переріз.
Із ΔMKC (cм).
Із ΔNCM (см).
Із ΔNKC (см).
PMNK = MN +NK+ MK = 10 + 3 (см).
Відповідь. 10 + 3 см.
1) Поясніть, що таке прямокутний паралелепіпед.
2) Як побудовано шуканий переріз?
3) Чому трикутник МСК — прямокутний?
4) Яка довжина ребра CC1 ? Чому?
5) Яка довжина ребра ВС? Чому?
6) Визначте вид трикутника MNK.
III. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
Із курсу планіметрії відомо, що дві прямі, які лежать у площині, можуть перетинатися або не мати спільних точок. Якщо дві прямі лежать в одній площині і не мають спільних точок, то вони називаються паралельними. У просторі дві різні прямі або перетинаються, або не перетинаються. Проте другий випадок допускає дві можливості: прямі лежать в одній площині або прямі не лежать в одній площині.
Прямі, які не перетинаються і лежать в одній площині, називають паралельними, а дві прямі, які не перетинаються і не лежать в одній площині, називають мимобіжними.
Випадки взаємного розташування двох прямих у просторі демонструються за допомогою стереометричного набору або на каркасній моделі куба.
Отже, дві прямі а і b у просторі можуть: перетинатися, бути паралельними, бути мимобіжними (демонструється схема, наведена нижче).
Виконання вправ
а) Чи перетинаються прямі АА1 і ВВ1? А1В1 і D1C1? Як називаються ці прямі?
б) Чи перетинаються прямі AD і ВВ1? АВ і DD1? Як називаються ці прямі?
в) Чи можна провести площину через прямі AD і DB1? A1D1 і C1D1? AD і ВВ1? АА1 і DВ1 ? АА1 і DD1 ?
IV. Закріплення та осмислення знань учнів
Розв'язування вправ
§ 1, п. 7 (до теореми 2.1); контрольні запитання № 1, 2; задача № 1 (с. 18).
Запитання до класу
1) Як можуть розташовуватися дві прямі на площині?
2) Як можуть розташовуватися дві прямі у просторі?