Кейс – урок
«Зубів не має, а кусає»
Цільова аудиторія: 2-3 класи
Тема: Різноманітність рослин у природі
Тривалість: 90хв
Мета:
формування предметних компетентностей: формувати уявлення учнів про різноманітність рослинного світу, особливостями будови кропиви, застосування у повсякденному житті та важливістю кропиви для птахів, людей, уміння розв’язувати життєві задачі; розвивати фантазію, увагу; виховувати пізнавальний інтерес, дбайливе ставлення до природи;
формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; уміння навчатися впродовж життя, працювати в групах; компетентності в природничих науках і технологіях.
Обладнання: Кейс 1, 2, 3, презентація, цеглинки LEGO, мультфільм «Кропива. Вечірні історії», куб Блума, мікроскоп, листки кропиви, оповідання Олександра Виженко «Мала Хортиця» (уривок), інтелект-карта, планшети
Інтегровані предмети |
||
ЯДС |
математика |
українська мова |
Яка інформація мене тут чекає? |
Вступ |
– З якої рослини героїня казки Андерсена Еліза плела сорочки, щоб зняти закляття з братів-лебедів?
Оберіть цеглинку LEGO, яка на вашу думку правильну відповідь Слайд 2
– Молодці! Певно ви чули, що деякі тварини захищаючись можуть вкусити? А чи кусали вас рослини? Так, так. Однією з них є кропива, яку ви правильно назвали у попередньому завданні. Не боїтеся познайомитися з нею ближче? А працювати ви будете у групах. Давайте повторимо правила роботи у групі. Слайд 3
Я досліджую світ |
Виступ групи
Колючки у кропиви є, але вони дуже маленькi й не помiтнi. Листки та стебла рослини вкриті маленькими жалкими волосками. У кожному з них сховалися особливi жалкi клiтини. Вони нiби малюсiнькi "пляшечки" з їдкою речовиною. Шийка пляшки така гостра, що одразу, коли ми торкаємося листка, проштрикує шкiру i ламається, а до ранки потрапляє "їдучка". Вiд несподiваного болю на очах з'являються сльози, а на колiнах чи долоньках – невеликi пухирцi.
Дослід
Під мікроскопом ви можете побачити маленькі голочки. Розглянь за допомогою лупи пекучі колючки на стеблах і листі кропиви .У пекучих волосках кропиви знаходиться мурашина кислота, якщо ворсинки ламаються, вона потрапляє в організм людини, і саме мурашина кислота відповідальна за відчуття печіння, яке виникає при контакті з цією рослиною. Слайд 4
Виступ групи, що працювала над кейсом 2
Наслідки від «опіку» кропиви не страшні: можливо, почервоніння і здуття пошкодженої ділянки шкіри протягом півгодини. Нейтралізувати «укус» допоможе листок щавлю, прикладений до потерпілого місцем. Луг, що міститься в соку його листя, нейтралізує дію кислоти. Слайд 5
Техніка безпеки роботи з кропивою:
Щоб не обпекти кропивою руки, збирайте її в рукавицях, зрізайте стебла ножицями.
Щоб не опектися кропивою, ошпарте її окропом!
Якщо акуратно взятися стебло кропиви і притиснути волоски до нього, то вони не зможуть жалити.
Математика |
Працюємо над задачею Слайд 5
Із 264г листя сухої кропиви можна виготовити 8 порцій ліків для зупинки кровотечі. Скільком хворим може допомогти хлопчик, що заготовив 1485г листя?
Я досліджую світ |
Виступ групи, що працювала над кейсом 3
Хто б без кропиви не існував? Слайд 7
Кропива є улюбленою та єдиною їжею метеликів – кропив’янки. Названий метелик на честь кропиви не випадково. Тільки на зворотному боці листя цього рослини метелик може відкладати яйця для подальшого розмноження. Кропива в цей період схожа на новорічну ялинку, обрамлену золотистими кульками. Гусениці метеликів – адміралів також харчуються тільки кропивою і будяками. Якби кропиви не було, то ці види метеликів вимерли.
Молода гусінь метелика адмірала та кропивниці, що їсть кропиву.
А чи тільки кропив’янка харчується кропивою?
Розгляньте фото та поясніть, що горобчик робить на гілочці кропиви? ДОВІДКА. Наприкінці літа величезна кількість насіння кропиви стає їжею для деяких видів птахів (горобців, зябликів і снігурів).
А тепер ви дізнаєтеся для яких комахоїдний кропива справжній магніт
Перегляд мультфільму «Чим корисна кропива»
Українська мова |
Послухай уривок оповідання Олександра Виженко «Мала Хортиця», у якому розповідається про славного князя Дмитра Івановича Вишневецького.
Знайди у творі, як Байда відповів на слова «Жалить турок, як кропива».
– Яке прислів’я ти знайшов? Як ти розумієш його? (Відповідь: Жалить турок, як кропива. А Байді й байдуже: – І на жалку кропиву мороз буває! – сміється. )
–А тепер у групах складіть сенкан до слова кропива, скористайся підказкою Слайд 9
Фізкультхвилинка
Я досліджую світ |
Робота з кейсом 4 «Коли кропива НЕ пече?»
Організація та проведення дослідів
Щоб відповісти на це питання разом з дорослими виконай наступні досліди:
1.Дослід №1
Вдягни рукавички, поклади листочок кропиви у пакет та добре помни його. Тепер можеш дістати листок. Не бійся, він тебе не попече. Поясни чому?
2. Дослід №2
Попроси допомогти ошпарити кропиву окропом. Нехай листочки охолонуть. Тепер можеш їх пощупати без рукавичок. Поясни чому кропива не пече?
3.Дослід №3
Спитай у бабусі, чи не має у неї засушеної кропиви, якщо
немає, купи у аптеці лікарську кропиву та доторкнись до
неї. Чи жалить засушена кропива? Поясни чому.
Технологічна та мистецька |
Виступ групи
Як добути з кропиви природний барвник?
З листків кропиви добувають чудову зелену фарбу, а з коренів – жовту, не шкідливу для людини. Хлорофіл з кропиви використовують як харчовий барвник, для забарвлення мила, духів і тканин. Попроси допомоги старших. Свіжі або сухі стебла і листя кропиви замочи на добу в м’якій холодній воді, потім прокип’яти у тій же воді 1–2 години. Гарячий відвар проціди крізь сито й охолоди. Барвник був концентрований, дай відварові прокиснути. Слайд 10
Неможливо уявити Великдень без розфарбовування пасхальних яєць. У цьому процесі може брати участь уся родина від малого до великого, проявляючи усю свою фантазію. Сьогодні ми з вами розфарбуємо пасхальні яйця без "хімії". Щоб фарба лягала рівніше, яйця необхідно знежирити – протерти мильним розчином або спиртом. Поклади яйця в каструлю, залий їх водою. Додай чайну ложку оцту. Кип'яти яйця 15 хвилин з натуральними барвниками з додаванням листям кропиви для отримання ясно-зеленого кольору. Для блиску протерти яйця олією.
Завдання для роботи в групах:
І група - Допрацюйте інтелект-карту до уроку Слайд 11
ІІ група – Створіть питання до теми за допомогою куба Блума
Чому кропива жалить?
Ти справді вважаєш, що кропива необхідна рослина на Землі?
Підведення підсумків уроку |
Презентація групами інтелект-карт
Організація виставки писанок