Мета: допомогти дітям зрозуміти важливість спілкування, сприяти дотриманню прав дитини в школі; навчити співпереживати, слухати; виховувати почуття поваги та взаємоповаги; уточнити уявлення дітей про дружбу, взаємодопомогу, ввічливість; учити оперувати ввічливими мовними формами; виховувати бажання бути ввічливими, турботливими, чуйними.
1. Розповідь вчителя
— Вивчаючи права людини, ми з вами говорили про людяність, доброту, співчуття. А для чого людині знати, як почувається хтось поруч? Це і є емпатія.
Вміння слухати, почуття довіри, поваги і відповідальності. У ставленні одне до одного слід поводитись з іншими так, як би хотіли, щоб ставились до вас.
Ви всі — учні. Вдома та в школі вас вчать, як правильно себе поводити, як ставитися до однокласників. Будемо вчитися слухати, співпереживати та співпрацювати. Це те, що необхідне кожному в спілкуванні з іншими.
—Приємно відчувати настрій інших людей, а іноді навіть необхідно.
—Чи це корисно — знати, що відчувають люди навколо тебе?
—Чому?
-- Що б сталось, якби ніхто не звертав уваги на почуття іншого?
— Уміння співпереживати — це складова частина людських стосунків.
2. Розповідь вчителя.
— Життя людини — складний механізм, який залежить не тільки від зовнішніх умов, але й від внутрішнього світу людини. Кожна людина має особисте я — характер.
Зараз від рідного оточення залежить, які риси характеру, звички закладаються в дитини.
Дитина зростає, і вже не тільки рідні мають вплив на особистість, а й інші люди — в дитсадку, в школі, у транспорті на прогулянці. Книги, музика, живопис впливають на формування внутрішнього світу дитини.
3. Гра "Чарівне серце".
— Проведемо гру ″Чарівне серце″. Через нього можна бачити тільки гарне. Ви будете передавати його з рук у руки, розповідаючи при цьому, що бачите гарного в тих, хто поруч із вами.
(Передача серця від дитини до дитини. Починає вчитель)
4. Характеристика учнями свого характеру. Власні спостереження.
—А тепер спробуйте розповісти про свої чесноти і недоліки.
—Як, на вашу думку, їх можна уникнути? Що для цього ви повинні зробити?
—Чи важко виправляти недоліки, про які вам повідомляють оточуючі?
—Процес формування характеру — не односторонній. Крім зовнішніх факторів, важливі ще й внутрішні — робота мозку, серця і душі. Тільки у такому випадку можна говорити про саморозвиток особистості.
—Чи може людина сама впливати й розвивати свій характер?
5. Притча "Про пихатого мандарина"
Дуже давно у старовинному місті жив великий мудрець, слава про якого поширювалася далеко від його рідного міста. Проте був у місті і вельможа – мандарин, який заздрив славі мудреця. І вирішив він придумати таке запитання, на яке той не зміг би відповісти.
Спіймав метелика і подумав: "А що, як спитаю у мудреця: який метелик у моїх руках, живий чи мертвий? Якщо він скаже, що живий, я стисну долоні, і метелик помре, а як скаже, що мертвий, я розтулю долоні, і метелик злетить. Тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший".
Так заздрісник і зробив. Та коли запитав про метелика, мудрець, який насправді був надзвичайно розумною людиною, відповів: "Усе в твоїх руках".
6. Бесіда про ввічливість.
- Сьогодні ми ще поговоримо про те, як учні повинні поводитися з дорослими, товаришами, учителями, батьками, , тобто про ввічливість.
—Що, на вашу думку, означає слово ввічливий?Це гарні манери, добрі діла, освідченість.
—Є слова дуже важливі, вагомі — Батьківщина, Україна, мир. Є рідні слова та близькі — мама, тато, бабуся, дідусь, брат, сестра. А ще є ввічливі слова, які називають ″чарівними″.
—Які ви знаєте ввічливі слова?
—Що ви кажете, йдучи зі школи додому?
—Які слова ви промовляєте за зроблену вам послугу?
—Всім людям стає приємно й хороше від цих слів. Чому?
—Як ви звертаєтесь до старших за віком, незнайомих людей, до вчительки?
—Потрібно бути ввічливим не лише в словах, а й у тоні, жестах, діях.
Якщо ввічливі слова сказані грубим голосом, вони перестають бути ввічливими.
— Запам’ятайте: від теплого слова і лід розмерзає. Тож будьте ввічливими дітьми!
7. Казка про єнота.
Послухайте казку "Про Єнота".
Маленький єнот збирав у лісі хмиз. Він набрав велику в'язку сухих гілок і рушив додому. Йому потрібно було перейти через річку. Міст був старий, скрипучий, і єнот дуже боявся. Обережно перебираючи лапами, він уже підходив до берега... Випадково глянув униз. Який жах! На нього дивилось величезне кудлате чудовисько. Єнот швидко показав йому кулак,— чудовисько — теж.
Єнот посварився на нього палкою — палкою посварили і його. Єнот кинувся тікати. Захекавшись, він прибіг додому, до мами:
—Ніколи більше не піду в ліс — там хтось страшний і злий.
—Не бійся,— сказала мама. — Спробуй усміхнутися йому.
Єнот знову побіг до моста. Він нагнувся і... посміхнувся. І що ж? На нього дивилася усміхнена істота.
Малий єнот так зрадів, що зареготав.
—Тепер воно буде зі мною дружити!
І єнот побіг через міст на інший бік.
—Чого вчить ця казка?
І на останок, хотілось би, щоб кожен з вас долучився до наших кульок побажань і поділився своєю мрією чи планами в нашому класі.
8. Чарівні кульки бажань та мрій
Кожен учасник заходу отримує паперову кульку на якій зображує або пише свою мрію чи бажання. Всі вони разом кріпляться на ватман.