« Я і моя сім’я »
навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
3 – 4 клас
Автор програми: Колесніченко М.В. кандидат філософських наук, практикуючий психолог.
Пояснювальна записка
Навчальний предмет «Я і моя сім’я» спрямовується на соціалізацію особистості молодшого школяра, зокрема його громадянське і патріотичне виховання.
У Концепції Нової української школи особлива увага приділяється вихованню і соціалізації особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності (Проект Закону України «Про освіту» №3491-д від 04.04.2016). Окремо наголошується на важливості та актуальності формування в учнів загальнолюдських цінностей, зокрема морально-етичних (гідність, чесність, справедливість, турбота, повага до життя, повага до себе та інших людей), соціально-політичних (свобода, демократія, культурне різноманіття, повага до рідної мови і культури, патріотизм, шанобливе ставлення до довкілля, повага до закону, солідарність, відповідальність).
В Указі Президента України від 18.05.2019 р. «Про стратегію національно-патріотичного виховання» зазначено, що основними складовими національно-патріотичного виховання є: громадсько-патріотичне, військово-патріотичне та духовно-моральне виховання. В переліку проблем, що є актуальними на сьогоднішній день, є: формування активної громадянської позиції, утвердження національної ідентичності громадян на основі духовних цінностей Українського народу, національної самобутності; розвиток духовності і моральності у суспільстві, утвердження традиційних сімейних цінностей.
Одним із пунктів, вказаних у Меті Стратегії національно-патріотичного виховання є формування національно-культурної громадянської ідентичності, національно-патріотичного світогляду, збереження та розвитку суспільно-державницьких та духовно-моральних цінностей Українського народу.
Серед основних напрямів досягнення мети Стратегії зазначаються:
- впровадження навчальних дисциплін духовно-морального спрямування як основи формування особистості та підґрунтя для національно-патріотичного виховання, які виходять з традицій українського державотворення;
- підтримка та розвиток сімейних традицій, активне залучення сім’ї до процесу національно-патріотичного виховання;
- превенція негативних проявів поведінки, злочинності, наркоманії, алкоголізму, насамперед серед дітей та молоді, зокрема шляхом залучення до участі у заходах із національно-патріотичного та духовно-морального виховання.
У Наказі МОН України «Про затвердження типових освітніх програм для 3-4 класів закладів загальної середньої освіти» №1273 від 08.10.2019 р., розроблених під керівництвом Савченко О.Я., у змісті курсу «Я досліджую світ» у розділі «Людина серед людей» зазначені теми: «Сім’я. Склад сім’ї. Історія роду»; «Розподіл прав і обов’язків у сім’ї»; «Дозвілля у сім’ї»; «Родинні стосунки між поколіннями»; «Турбота про тих, хто її потребує»; «Збереження традицій»; «Моральні норми».
Щодо забезпечення виконання Конституції України в частині захисту сім’ї та сімейних цінностей зазначено, що відповідно до статті 8 Конституції України Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії.
Також необхідно зазначити, що кожен зобов’язаний не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей (стаття 68 Конституції України).
Згідно із Сімейним кодексом України (частина друга статті 1) метою сімейних відносин є зміцнення сім’ї як соціального інституту і як союзу конкретних осіб; утвердження почуття обов’язку перед батьками, дітьми та іншими членами сім’ї; побудова сімейних відносин на паритетних засадах, на почуттях взаємної любові та поваги, взаємодопомоги і підтримки.
Відповідно до частини першої статті 21 Сімейного кодексу України шлюбом є сімейний союз жінки та чоловіка, який зареєстрований в органі державної реєстрації актів цивільного стану. Сімейні відносини регулюються на засадах справедливості, добросовісності та розумності, згідно з моральними засадами суспільства (частина дев’ята статті 7 Кодексу).
Концепцією державної сімейної політики, затвердженою постановою Верховної Ради України від 17.09.1999 № 1063, визначено, що основними напрямами державної сімейної політики є, зокрема, сприяння відродженню традиційно міцної, працьовитої, економічно спроможної сім'ї на основі нових соціально-економічних відносин, національних традицій та впровадження кращого світового досвіду; вжиття заходів для захисту інтересів сім'ї і дітей, їх соціальної підтримки в період соціально-економічної трансформації суспільства; формування у населення культури планування сім'ї, налагодження ефективної системи підготовки молоді до сімейного життя, пропагування авторитету шлюбу.
Метою предмета є формування в дитини здатності до саморозвитку відповідно до своїх здібностей, інтересів і потреб; виховання молодшого школяра як громадянина/громадянки України – вільної, демократичної, освіченої людини, здатної до незалежних моральних дій; формування навчальних вмінь і навичок та потреби в навчанні, а також здатності до практичного і творчого використання набутих знань; сприяння збагаченню духовного світу та моральної культури дитини, становленню її світогляду.
Ця мета досягається шляхом реалізації таких завдань:
- формування у дітей уявлень про себе як особистість, розуміння своєї неповторності, першочергової цінності для людини життя і здоров’я, сім’ї та родини, батьків та опікунів, рідної мови, народних традицій і звичаїв; позитивного ставлення до національних цінностей українського народу й української культури в усіх її різноманітних проявах та інших етносів і націй;
- виховання активної позиції щодо громадянської і соціально-культурної належності себе і своєї родини до України; інтересу до пізнання історії та природи свого краю і країни; пошани до символів держави, ініціативної патріотичної поведінки у громадських акціях, у відзначенні пам’ятних дат і подій;
- формування в учнів стійкого відчуття належності до своєї сім’ї, роду, українського народу, європейської цивілізації та людства, позитивного ставлення до сімейно-родинних стосунків, традицій, культурного спадку, законів і атрибутів Української держави, почуття гордості за своїх родичів, опікунів та українців, які зробили вагомий внесок у розвиток української та світової спільнот;
- виховання гуманної, соціально активної особистості, здатної усвідомлювати переваги чеснот, норм, установок та якостей, притаманних громадянинові демократичного суспільства;
- оволодіння способами діяльності і моделями поведінки, що відповідають чинному законодавству України, враховують інтереси і потреби громадян, передбачають повагу і взаєморозуміння між людьми;
- розвиток навичок взаємодії у сім’ї, родині, колективі, суспільстві через активне спілкування з соціальним оточенням, накопичення досвіду комунікативної діяльності, толерантної поведінки, співпереживання, емпатії, емоційної підтримки і солідарності з іншими людьми;
- формування вміння самостійно приймати відповідальні рішення щодо власної моральної поведінки у різноманітних життєвих ситуаціях (уміння зробити вибір і прийняти рішення в конкретній ситуації, знайти вихід із складного соціального виклику, перетворивши його на ситуацію саморозвитку);
- випробування учнями себе у ролях різних членів сім’ї та роду, громадянина/громадянки України, члена шкільної громади, дитячого колективу, грамотного споживача, активного та свідомого учасника соціальних, культурних, природозахисних акцій, становлення навичок культурної поведінки;
- утвердження ціннісного ставлення до навколишнього світу та тривких мотивацій для здійснення позитивних учинків.
Предмет «Я і моя сім’я» за навчальним планом втілюється у 3-4 класах і охоплює такі теми: «Моя сім’я, мій рід», «Формування чеснот», «Моя культура», «Моя совість», «Традиції мого роду», «Національна кухня». Ці теми розкривають взаємодію дітей в умовах сім’ї, роду, колективу, суспільства, передбачають активні контакти дітей з зовнішнім соціальним оточенням, сприяють накопиченню досвіду особистісного ставлення до системи цінностей демократичного суспільства, що беруть свої витоки у сім’ї чи малій групі, що створена за принципами переносної моделі сім’ї та сімейних стосунків.
Зміст навчальної програми підкреслює важливість набуття учнем/ ученицею життєвих компетентностей, що необхідні для життя в соціумі, спрямовує на особистісно орієнтований (перетворення змісту навчання з моделі «для всіх» на суб’єктивні надбання одного учня/учениці, що їх можна виміряти) і діяльнісний (може бути реалізований лише в діяльності, тобто в процесі виконання конкретним учнем/ученицею певного комплексу дій) підхід до навчання.
Особливо важливого значення надається зв’язку змісту навчання з життям, оскільки відсутність відповідного досвіду учнів потребує постійного залучення їх до аналізу життєвих ситуацій. У цьому сенсі особливої актуальності набуває спілкування учня/учениці з членами своєї сім’ї і родини чи з особами, що виконують опікунські функції. Саме в такому спілкуванні діти набувають першого комунікативного досвіду в умовах малої групи, який закладає підґрунтя подальшого становлення особистості та її реалізації у соціальному середовищі.
Відповідно до Рекомендації Європейського Парламенту та Ради (ЄС) «Про основні компетенції для навчання протягом усього життя» і Державного стандарту початкової загальної освіти реалізація завдань предмету «Я і моя сім’я» сприяє формуванню в молодших школярів ключових компетентностей:
соціальної (здатність налагоджувати взаємодію з іншими дітьми та дорослими, працювати в команді, знаходити порозуміння, запобігати конфліктам та вчитися конструктивно їх вирішувати, приймати самостійні рішення, відповідати за їхні наслідки для оточення, з повагою та розумінням цінності ставитися до довкілля та своєї особистості);
громадянської (усвідомлення своїх прав і обов’язків, використання моделей поведінки, які відповідають нормам моралі і права, здатність критично мислити, приймати рішення, виявляти громадянську позицію у ставленні до членів сім’ї, родини, батьків та опікунів, природи, людей, до самого себе);
загальнокультурної (здатність сприймати морально-духовні основи життя людини, досягнення національної та світової культури, застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності), опановувати моделі толерантної поведінки та стратегії конструктивної діяльності в умовах культурних, мовних, релігійних та інших відмінностей між народами, різноманітності світу й людської цивілізації;
уміння вчитися (здатність визначати мету своєї діяльності, проявляти зацікавленість навчанням, володіти навичками самоконтролю і самооцінки, набувати індивідуального досвіду самоорганізації, робити нескладні дослідження);
інформаційно-комунікативної (вміння добувати, осмислювати, аналізувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою, уміння здійснювати комунікацію у групі та в колективі).
При цьому увага акцентується на результатах навчання, у якості яких розглядається не сума заучених знань, умінь, навичок, а здатність відповідно діяти в різних життєвих ситуаціях.
Курс має міжпредметний характер. Це зумовлено, насамперед, тим, що він об’єктивно є ядром виховних впливів початкової школи на дитину.
Пріоритетну роль в організації навчальної діяльності молодших школярів слід надавати активним методам і формам, що ґрунтуються на демократичному стилі, сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи, творчості, розвивають уміння міркувати, аналізувати, ставити запитання, шукати власні відповіді, робити висновки. Ефективними є колективні, групові та індивідуальні творчі справи, використання проєктних, інтерактивних, інформаційно-комунікативних технологій. Важливим є включення молодших школярів до активної пізнавальної, дослідницької діяльності (оскільки об’єкти вивчення важливо сприймати безпосередньо), спілкування, застосування в навчальному процесі елементів дискусії, що є ефективними засобами розвитку особистості, її громадянської позиції.
Необхідно сприяти тому, щоб дитина використовувала набуті нею знання про способи громадянської активності як у знайомих, так і змінених, нових ситуаціях, що впливатиме на розвиток досвіду індивідуальної творчої діяльності.
Розподіл годин на вивчення кожної теми та вибір конкретного навчального матеріалу залишаються за вчителем.
3 клас (34 год.)
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги до навчальних досягнень учня/учениці |
Моя сім’я, мій рід |
|
Сім’я у моєму житті
|
Учень/учениця: має уявлення про сенс сім’ї, її значення; усвідомлює важливість сімейних стосунків у житті родичів; пояснює, яка поведінка призводить до зміцнення сім’ї, а яка – до руйнації стосунків між родичами; наводить приклади поведінки батьків, родичів та опікунів, яка сприяла зміцненню стосунків у сім’ї; моделює спосіб власної поведінки, яка сприятиме зміцненню стосунків у сім’ї |
Я – продовження мого роду
|
усвідомлює значення власного життя для міцності сім’ї та родини; орієнтується в часових вимірах та періодах життя різних поколінь; виявляє інтерес до життя та досвіду представників попередніх поколінь; наводить приклади з життя батьків чи опікунів стосовно турботи про прийдешні покоління |
Книга мого роду
|
виявляє інтерес до досвіду своїх родичів чи опікунів; бере участь в обговоренні поняття «Книга роду»; усвідомлює важливість життя кожного з представників свого роду; бере участь в дискусії стосовно значення власного життя, сім’ї і власних дій щодо збереження цінності сім’ї |
Що таке сім’я |
орієнтується в поняттях: «сім’я», «родина», «рід»; пояснює різницю між ними; виявляє інтерес до досвіду своїх родичів чи опікунів, розповідає про визначних представників своєї сім’ї, роду чи опікунів; обґрунтовує необхідність створення власної сім’ї |
Міні проєкт: «Фотографії мого роду. Давні фотографії» |
виявляє інтерес до представників власного роду, сім’ї чи опікунів; усвідомлює значення кожного з членів сім’ї, родини, опікунів у питаннях матеріального і духовного спадку; орієнтується в питаннях відповідальності кожного члена роду у примноженні сили та статку сім’ї; розповідає про найближчих родичів у своїй сім’ї, знає їхні імена; ділиться власними почуттями до своїх батьків, братів, сестер, бабусь, дідусів чи опікунів |
Моя сім’я – частина моєї Батьківщини
|
усвідомлює значення дружніх та товариських стосунків між різними сім’ями та родами українського етносу; бере участь в обговоренні питань щодо внеску кожної сім’ї в зміцнення сили та статку України; наводить приклади поведінки патріотично налаштованої особистості; застосовує власні знання для зміцнення своєї сім’ї |
Мої зв’язки із власним родом
|
розуміє взаємозв’язок понять: «попередні покоління», «сьогоднішнє покоління», «прийдешнє покоління», «спільна доля сім’ї та роду», «спільна відповідальність»; наводить приклади допомоги представниками різних поколінь одне одному; усвідомлює значення сімейного та родинного досвіду життя; орієнтується у способах турботи про старших членів сім’ї та родини чи опікунів |
Чесноти і недоліки |
|
Чесність |
має уявлення про зміст поняття; наводить приклади чесної поведінки з власного життя; усвідомлює зв’язок чесності з моральними якостями, з характером та долею людини розпізнає чесність з-поміж інших чеснот, спираючись на власний досвід та історії з життя знайомих і друзів; застосовує знання, набуті власним досвідом, розповідає про них |
Брехливість |
усвідомлює зміст поняття; бере участь в дискусії стосовно вигоди використання брехливості у житті; розуміє та пояснює можливі наслідки цього недоліку у житті людини; наводить приклади наслідків брехливості, спираючись на власний досвід, прочитані казки, вірші та оповідання; розв’язує ситуацію морального вибору людини, котра використовує брехню у своєму житті, та її можливі наслідки |
Щедрість |
усвідомлює зміст поняття; наводить приклади щедрості, спираючись на досвід своєї сім’ї чи опікунів та спілкування з товаришами; розуміє важливість цієї чесноти для становлення особистості; аргументує необхідність чесноти у житті та її важливість для зміцнення стосунків; розповідає про щедрість, використовуючи знання та спираючись на життєвий досвід рідних та близьких людей, батьків чи опікунів |
Жадібність |
усвідомлює зміст поняття; бере участь в обговоренні проблеми жадібності у житті людини; розуміє приховані ризики жадібності та її згубний вплив на життя особистості; моделює спосіб розв’язання ситуацій морального вибору; орієнтується в можливих згубних наслідках жадібності; виявляє інтерес до подолання цього недоліку та його викорінення з власного життя |
Повага |
усвідомлює зміст поняття; розповідає про членів своєї сім’ї, родини чи опікунів, що набули поваги за час власного життя; орієнтується в наслідках втрати поваги до людини після скоєння нею ганебного вчинку; аргументує необхідність формування цієї чесноти для людини; моделює спосіб власної поведінки, метою якої є формування поважного ставлення до себе з боку оточення |
Зневага |
усвідомлює зміст поняття; наводить приклади зневажливого ставлення, спираючись на літературні джерела чи власний досвід; моделює спосіб розв’язання ситуацій морального вибору; пояснює необхідність відстеження проявів зневаги у житті людини; виявляє інтерес до шляхів подолання цього недоліку та його викорінення з власного життя |
Самокритика |
усвідомлює можливу недосконалість власних дій та вчинків; вчиться визнавати власні похибки та звертатися за порадою до старших та більш досвідчених людей; визнає цінність та значущість життєвого досвіду кожної людини; розвиває об’єктивне бачення власних дій та вчинків; вміє провести аналіз власних помилок з подальшою їх корекцією |
Самовпевненість |
усвідомлює зміст поняття; вчиться віднаходити у своєму характері прояви самовпевненості; розуміє шкідливість цього недоліку для життя особистості; моделює спосіб розв’язання ситуацій морального вибору; орієнтується у діях та вчинках, що зменшують прояви самовпевненості у власному житті |
Уважність |
усвідомлює зміст поняття; розуміє необхідність формування уважності у власному житті; виявляє інтерес до форм та методів формування чесноти у власному житті; моделює спосіб поведінки людини, що спирається на уважність у власних діях та вчинках; планує дії та заходи щодо формування уважності, спираючись на досвід власної сім’ї, розповіді батьків, рідних, близьких людей та опікунів |
Неуважність |
усвідомлює зміст поняття; розуміє можливі шкідливі наслідки прояву неуважності у власному житті; орієнтується у взаємозв’язку прояву неуважності та втрати слушної нагоди; наводить приклади прояву неуважності, спираючись на літературні джерела та досвід власної сім’ї чи опікунів; розповідає про шляхи подолання цього недоліку та його викорінення з власного життя |
Моя культура |
|
Поняття про етикет |
має уявлення про зміст поняття; наводить приклади поведінки людини, знайомої з правилами етикету; виявляє інтерес до розширення знань про культуру поведінки і формування стосунків; розповідає основні правила поводження з однолітками і людьми старшого віку; розпізнає культурну та безкультурну поведінку людини, спираючись на її прояви, висловлювання, манери, мову |
Поняття про культуру особистості |
має уявлення про зміст поняття; орієнтується в питаннях культури та етикету у поводженні зі старшими людьми, членами сім’ї чи опікунами; бере участь в обговоренні теми з однолітками; орієнтується в критеріях визначення культури особистості; моделює спосіб поведінки людини, що знайома з цим поняттям |
З чого починається порядок у моїй оселі?
|
розуміє значення терміну; усвідомлює зв’язок між вихованням дисципліни і порядком у власній оселі, робочому місці; дбає про чистоту і підтримання установленого порядку у своїй кімнаті; розповідає про власну мотивацію підтримання порядку та допомогу батькам, рідним, близьким людям чи опікунам; аргументує послідовність власних дій під час прибирання приміщення |
Гігієна одягу та взуття |
розуміє необхідність бути акуратним /акуратною і підтримувати взуття й одяг у чистоті; усвідомлює шкідливість інфекції, що може уразити організм дитини і дорослої людини; аргументує необхідність дотримання власної гігієни з естетичного боку; дбає про чистоту взуття; розповідає про заходи, що сприяють дотриманню чистоти взуття і власного одягу |
Мої руки – для створення позитивного та корисного |
розуміє значення фізичного й душевно-емоційного здоров’я кожного члена сім’ї, родини чи опікунів; орієнтується в питаннях добробуту фізичної праці на прикладах шпаківень, будок для собак та інших виробів народного промислу; дбає про забезпечення необхідних умов для домашніх тварин; усвідомлює сенс проведення благодійних акцій, знає зміст понять «волонтер» та «волонтерство»; виявляє інтерес до досвіду однокласників щодо розширення можливості створення корисних речей; бере участь у спільній з однолітками роботі щодо прибирання шкільної території, території біля власного будинку |
Культура моєї поведінки
|
має уявлення про правила культурної поведінки; розрізняє поведінку вихованої і безкультурної людини; наводить приклади достойного виховання, спираючись на приклади позитивної поведінки або вчинків свої рідних, близьких людей чи опікунів; бере участь в дискусії на тему «культура поведінки»; усвідомлює зв’язок власного рівня культури поведінки з вихованням у сімейному колі чи у колі опікунів; |
Мої очі – для розуміння довкілля
|
має уявлення про загальні характеристики людського тіла; розуміє символічне значення висловів про людське тіло і його призначення; орієнтується в питаннях порівняння фізичних характеристик довкілля і його емоційного переживання; усвідомлює важливість духовної складової у житті людини; використовує народні прислів’я, що відображують духовну природу людини |
Моя совість |
|
Чи потрібна мені совість? |
розуміє загальний сенс терміну; пояснює значення терміну на прикладах, запозичених з власного життя, або життя друзів; орієнтується в оцінюванні ситуацій, в яких Совість є головною ідеєю; виявляє інтерес до можливості зміцнення духовних настанов щодо виховання чесноти; усвідомлює необхідність виховання цієї риси характеру для формування подальших міцних і надійних стосунків |
Як жити по совісті?
|
моделює спосіб розв’язання ситуацій морального вибору; усвідомлює неминучість виникнення проблем в житті людини у випадку відсутності совісті як риси особистості; планує етапи формування совісті як загального «контролера» свого життя і поведінки; виявляє інтерес до розуміння рівня відповідальності за власні вчинки і їхні наслідки; аргументує необхідність активної життєвої позиції щодо сумлінного виконання власних обов’язків |
Совість і радість |
усвідомлює позитивні наслідки відповідального ставлення до власних справ і оточення; розуміє причинно-наслідкові зв’язки і неминучість соціальної реалізації і задоволення за умови сумлінного виконання власних обов’язків; аргументує стан радості як бажаний у процесі виконання соціально значущих завдань; наводить приклади отримання схвалення і радості під час виконання соціально значущих подій; пояснює совість як необхідну складову зрілої та соціально активної особистості |
Традиції мого роду |
|
Традиція як форма передачі норм етикету |
усвідомлює зміст поняття; розуміє важливість і необхідність традицій для формування взаємоповаги та дотримання норм етикету в сім’ї; виявляє інтерес до джерел збагачення власного досвіду; передбачає можливі наслідки відсутності передачі традиційних знань; моделює спосіб власної поведінки за умови дотримання норм етикету |
Традиція як діалог поколінь |
пояснює зміст поняття; усвідомлює важливість діалогу як необхідного процесу обміну досвідом; виявляє інтерес до процесу між поколінного спілкування в сім’ях однолітків; обґрунтовує необхідність уважного ставлення до досвіду старших поколінь; орієнтується в розпізнаванні емоції своїх рідних та близьких людей чи опікунів |
Пісні мого роду
|
розповідає про пісні, які співають в сім’ї; розуміє взаємозв’язок між подіями і піснями, які лунають на них; пояснює важливість для сім’ї виконання пісень; усвідомлює важливу емоційну складову виконання пісень членами роду; називає свої улюблені пісні, може їх відтворити під акомпанемент чи акапельно |
Пам’ятки мого роду
|
розуміє важливість та унікальність пам’яток свого роду чи опікунів; пояснює, про що свідчать конкретні пам’ятки і як вони виникли; виявляє інтерес до вивчення подій та обставин появи деяких сімейних пам’яток; дбає про збереження сімейних пам’яток і духовних цінностей; усвідомлює цінність, значення та неповторність подій, що спричинили появу сімейних пам’яток та реліквій |
Видатні та пам’ятні місця мого населеного пункту, мого рідного краю
|
усвідомлює значення пам’ятних місць свого населеного пункту, рідного краю; розповідає про найбільш відомі пам’ятні місця; пояснює взаємозв’язок між історичними подіями та деякими пам’ятними місцями свого населеного пункту, рідного краю; виявляє інтерес до розширення знань про маловідомі видатні місця; бере участь у дослідженнях історичних подій свого населеного пункту, свого рідного краю |
Національна кухня |
|
Міні проєкт: «Національна кухня. Гарбузова каша. Деруни»
Діти готують страви разом з батьками або опікунами, записують рецепт і діляться в класі. |
усвідомлює значення національної кухні як важливого та невід’ємного елементу української культури; знає рецепти приготування Гарбузової каші та Дерунів; виявляє інтерес до процесу приготування страв членами сім’ї чи опікунами; розповідає народні казки, в яких згадуються страви національної кухні; вміє розповісти про особливості приготування цих страв у своїй сім’ї чи опікунів та провести презентацію у класі |
Міні проєкт: «Національна кухня. Млинці. Сирники»
Діти готують страви разом з батьками або опікунами, записують рецепт і діляться в класі. |
усвідомлює значення національної кухні як важливого та невід’ємного елементу української культури; знає рецепти приготування Млинців та Сирників; виявляє інтерес до процесу приготування страв членами сім’ї чи опікунами; розповідає народні казки, в яких згадуються страви національної кухні; вміє розповісти про особливості приготування цих страв у своїй сім’ї чи опікунів та провести презентацію у класі |
4 клас (34 год.)
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги до навчальних досягнень учня/учениці |
Моя сім’я, мій рід |
|
Чи може людина жити без сім’ї та Батьківщини? |
усвідомлює значення дружніх та товариських стосунків між різними сім’ями та родами українського етносу та представників/представниць інших народів, що живуть в Україні; бере участь в обговоренні питань щодо внеску кожної сім’ї в зміцнення сили та статку України; наводить приклади поведінки патріотично налаштованої особистості; застосовує власні знання для зміцнення своєї сім’ї; пояснює неможливість повноцінного існування та розвитку людини поза межами сім’ї та Батьківщини |
Як уникнути конфліктів у сім’ї? |
має уявлення про сенс сім’ї, її значення; усвідомлює можливість сімейних непорозумінь у житті родичів, близьких людей чи опікунів; пояснює, яка поведінка призводить до зміцнення сім’ї, а яка – до руйнації стосунків між родичами; наводить приклади поведінки батьків, родичів чи опікунів, яка сприяла зміцненню стосунків у сім’ї; моделює спосіб власної поведінки, яка сприятиме зміцненню стосунків у сім’ї |
Що я можу зробити для моїх рідних та близьких мені людей? |
усвідомлює значення уваги та допомоги для міцності сім’ї та родини; орієнтується в часових вимірах та періодах життя різних поколінь; виявляє інтерес до життя та досвіду представників попередніх поколінь; наводить приклади з життя батьків або опікунів стосовно турботи про прийдешні покоління |
Турбота про бабусь і дідусів |
розуміє взаємозв’язок понять: «попередні покоління», «сьогоднішнє покоління», «прийдешнє покоління», «спільна доля сім’ї та роду», «спільна відповідальність»; наводить приклади допомоги представниками різних поколінь одне одному; усвідомлює значення сімейного та родинного досвіду життя; орієнтується у способах турботи про старших членів сім’ї та родини; пояснює можливі додаткові вимоги чи обмеження у сім’ї за наявності хворих бабусь чи дідусів знає зміст поняття «люди з особливими потребами», пояснює його значення, наводить приклади з життя близьких, родичів, знайомих чи опікунів; |
Турбота про батьків |
розуміє взаємозв’язок понять: «попередні покоління», «сьогоднішнє покоління», «прийдешнє покоління», «спільна доля сім’ї та роду», «спільна відповідальність»; наводить приклади допомоги представникам старших поколінь – батькові, матері чи опікунам; усвідомлює значення сімейного та родинного досвіду життя; орієнтується у способах турботи про старших членів сім’ї, родини чи опікунів; пояснює можливі додаткові вимоги чи обмеження у сім’ї за наявності хворих бабусь, дідусів чи опікунів |
Турбота про братів і сестер
|
розуміє взаємозв’язок понять: «попередні та прийдешні покоління», «сьогоднішнє покоління», «спільна доля сім’ї та роду», «спільна відповідальність»; наводить приклади допомоги представникам сиблінгу – братам і сестрам; усвідомлює зміст понять: «сирота», «сирітство»; пояснює важливість усиновлення дітей-сиріт, необхідність уважного ставлення до їхньої долі, надання їм фізичної та моральної підтримки; орієнтується у способах турботи про братів і сестер |
Чесноти і недоліки |
|
Працьовитість |
має уявлення про зміст поняття; наводить приклади працьовитості з власного життя, досвіду сім’ї чи опікунів; усвідомлює зв’язок чесноти з моральними якостями; розпізнає працьовитість з-поміж інших чеснот, спираючись на власний досвід та знайомі історії; застосовує знання, набуті власним досвідом, розповідає про них |
Лінощі |
усвідомлює зміст поняття; бере участь в дискусії стосовно небезпеки прояву лінощів для особистості; розуміє та пояснює можливі наслідки цього недоліку у житті людини; наводить приклади лінощів, спираючись на власний досвід, прочитані казки, вірші та оповідання; моделює спосіб розв’язання ситуацій морального вибору, вказує на можливі руйнівні наслідки лінощів у житті людини |
Турбота
|
усвідомлює зміст поняття; розуміє необхідність формування турботи у власному житті; виявляє інтерес до форм та методів формування турботи у власному житті; моделює спосіб поведінки людини, що спирається на турботу у власних діях та вчинках; планує дії та заходи щодо формування цієї чесноти, спираючись на досвід та розповіді близьких, родичів чи опікунів |
Оптимізм |
усвідомлює зміст поняття; наводить приклади оптимізму, спираючись на досвід та розповіді близьких, родичів чи опікунів, спілкування з товаришами; розуміє важливість цієї чесноти для становлення особистості; аргументує необхідність оптимізму в житті та її важливість для зміцнення стосунків; розповідає по оптимізм, використовуючи набуті знання та спираючись на власний досвід |
Песимізм |
усвідомлює зміст поняття; розуміє шкідливість прояву песимізму у власному житті; орієнтується у взаємозв’язку прояву песимізму та втрати часу і слушної життєвої нагоди; наводить приклади прояву песимізму, спираючись на літературні джерела та досвід власної сім’ї чи опікунів; розповідає про шляхи подолання цього недоліку та його викорінення з власного життя |
Терпіння |
усвідомлює зміст поняття; розповідає про досвід близьких, родичів чи опікунів, що відзначалися терпінням та були взірцем у цьому сенсі; орієнтується в наслідках втрати поваги до людини після скоєння нею поганого вчинку; аргументує необхідність формування цієї чесноти для людини; моделює спосіб власної поведінки, метою якої є виховання терпіння та терплячого ставлення до себе, своїх дій і вчинків та до оточення |
Нетерплячість |
усвідомлює зміст поняття; наводить приклади нетерплячого ставлення до близьких та оточення, спираючись на літературні джерела і власний досвід; моделює спосіб розв’язання ситуацій морального вибору; пояснює необхідність відстеження проявів нетерплячості у житті людини; виявляє інтерес до шляхів подолання цього недоліку та його викорінення з власного життя |
Заздрість |
усвідомлює зміст поняття; вчиться віднаходити у поведінці своїй чи інших людей прояви заздрості; розуміє шкідливість цього недоліку для життя особистості; моделює спосіб розв’язання ситуацій морального вибору; орієнтується у діях та вчинках, що викорінюють заздрість із власного життя |
Гідність |
має уявлення про зміст поняття; наводить приклади гідної та пристойної поведінки з власного життя та досвіду своєї сім’ї; усвідомлює зв’язок гідності з моральними якостями, які є основою передачі цього досвіду до наступних поколінь; розпізнає гідність з-поміж інших чеснот, спираючись на власний досвід та історії, почуті від близьких, родичів чи опікунів; застосовує знання, набуті власним досвідом, розповідає про них |
Любов до людей
|
усвідомлює зміст поняття; розповідає про членів своєї сім’ї, родини чи опікунів, що стали взірцем любові до членів близьких та оточуючих; орієнтується в наслідках зневіри та неможливості виховання у своїй душі любові до людей; аргументує необхідність формування цієї чесноти для людини; моделює спосіб власної поведінки, метою якої є формування гуманного ставлення до людей з особливими потребами |
Моя культура |
|
Культура мого спілкування |
має уявлення про зміст поняття; наводить приклади поведінки вихованої людини, знайомої з нормами та правилами взаємоповаги під час спілкування; виявляє інтерес до розширення знань про культуру спілкування і формування міцних стосунків; розповідає основні правила у спілкуванні з однолітками і людьми старшого віку; розпізнає культуру та її відсутність під час спілкування, спираючись на вміння вислухати, висловлювання, манери, культуру мови |
Як треба дбати про домашніх улюбленців?
|
усвідомлює зміст турботи як поняття; розповідає про членів своєї сім’ї, родини чи опікунів, що стали взірцем турботи про домашніх тварин; орієнтується в наслідках відсутності цих умінь та неможливості виховання у своїй душі турботи про близьких та рідних; аргументує необхідність формування цієї чесноти для людини; моделює спосіб власної поведінки, метою якої є формування турботи про домашніх тварин |
Культура прояву моїх почуттів |
має уявлення про зміст поняття; орієнтується в питаннях культури прояву власних почуттів у поводженні зі старшими людьми, членами сім’ї чи опікунами; бере участь в обговоренні теми з однолітками та старшими членами сім’ї чи опікунами; орієнтується в критеріях визначення культури прояву почуттів; моделює спосіб поведінки людини, що опікується розвитком культурного прояву почуттів, що не завдає шкоди іншим людям |
Що означає відчувати серцем? |
має уявлення про зміст поняття; наводить приклади емоційного ставлення до оточення, спираючись на народні казки, оповідання, фольклор; усвідомлює необхідність розвитку емоційних якостей; розпізнає чесноту з-поміж інших чеснот, спираючись на власний досвід та історії, почуті від близьких, родичів чи опікунів; застосовує знання, набуті власним досвідом, розповідає про них |
Протиставлення любові та байдужості |
усвідомлює зміст поняття; розповідає про членів своєї сім’ї, родини чи опікунів, що стали взірцем любові до людей; орієнтується в наслідках байдужості та неможливості за її наявності виховання у своїй душі любові до людей у широкому сенсі; аргументує необхідність формування цієї чесноти для людини; моделює спосіб власної поведінки, метою якої є вирощування любові до людей як чесноти, без якої важко побудувати та прожити гідне життя |
Яким /якою я хочу бути? |
усвідомлює значення дружніх та товариських стосунків між різними сім’ями та родами українського етносу; бере участь в обговоренні питань щодо внеску кожної сім’ї в зміцнення щастя та добробуту України; наводить приклади поведінки патріотично налаштованої особистості; застосовує власні знання для зміцнення щастя своїх рідних, близьких, опікунів та Батьківщини; аргументує важливість зміцнення щастя своїх рідних, близьких, опікунів та Батьківщини як необхідної складової сенсу власного життя |
Моя совість |
|
Совість і натхнення |
усвідомлює позитивні наслідки відповідального ставлення до власних справ і оточення; розуміє причинно-наслідкові зв’язки і неминучість соціальної реалізації і задоволення за умови сумлінного виконання власних обов’язків; аргументує стан емоційного піднесення та натхнення як бажаний у процесі виконання соціально значущих завдань; наводить приклади натхнення й емоційного підйому під час виконання соціально значущих подій; пояснює поєднання совісті і натхнення як необхідної складової соціально активної особистості |
Совість і вірність |
розуміє загальний сенс термінів; пояснює значення термінів на прикладах, запозичених з власного життя, або життя друзів; орієнтується в оцінюванні ситуацій, в яких совість у поєднанні з вірою є головною ідеєю; виявляє інтерес до можливості зміцнення моральних настанов щодо виховання вказаних чеснот; усвідомлює необхідність виховання цих чеснот для становлення гідної людини та формування подальших міцних і надійних стосунків із соціумом |
Совість і мудрість |
усвідомлює важливість відповідального ставлення до власних справ і власного життя, спираючись на формування мудрості; розуміє необхідність і важливість поєднання совісті й мудрості для сумлінного виконання власних обов’язків; аргументує формування мудрості як характеристику зрілості людини; наводить приклади поєднання совісті й мудрої поведінки під час виконання соціально значущих завдань; пояснює поєднання совісті й мудрості як необхідної складової соціально активної особистості |
Як совість допомагає стати справедливим /справедливою? |
усвідомлює важливість чесного ставлення до власних справ і власного життя, спираючись на формування справедливості; розуміє необхідність і важливість поєднання совісті і справедливості для сумлінного виконання власних обов’язків; аргументує формування справедливості як необхідний етап у виконанні соціально значущих завдань; наводить приклади поєднання совісті й справедливості під час виконання соціально значущих завдань; пояснює поєднання совісті і справедливості як необхідної складової соціально активної особистості |
Совість і любов |
розуміє загальний сенс термінів; пояснює значення термінів на прикладах, запозичених з власного життя, або життя друзів; орієнтується в оцінюванні ситуацій, в яких совість у поєднанні з любов’ю є головною ідеєю; виявляє інтерес до можливості зміцнення моральних настанов щодо виховання вказаних чеснот; усвідомлює необхідність виховання цих чеснот для становлення гідної людини та формування подальших міцних і надійних стосунків із соціумом |
Традиції мого роду |
|
Інструменти мого роду |
розповідає про інструменти, які використовуються в колі сім’ї, близьких чи опікунів; розуміє призначення вказаних інструментів, знає їхню назву; пояснює важливість використання інструментів для виконання побутової роботи; усвідомлює, як утримувати інструменти, щоби вони були в робочому стані; називає свої улюблені інструменти та вказує, яка робота виконувалася близькими, родичами чи опікунами за допомогою цих інструментів |
Обереги мого роду
|
розуміє важливість та унікальність оберегів в історії свого роду; пояснює, про що свідчать конкретні пам’ятки, знає, як вони з’явилися; виявляє інтерес до вивчення подій та обставин появи оберегів роду; дбає про збереження сімейних пам’яток і духовних цінностей; усвідомлює цінність, значення та неповторність подій, що спричинили появу оберегів, якими користувалися старші члени роду |
Міні проєкт: «Я досліджую український етнос. Новорічні пісні, колядки та щедрівки» |
З різних регіонів України запис новорічних пісень, колядок та щедрівок; взяти інтерв’ю у бабусь і дідусів, презентувати міні проєкт |
Одяг мого роду. Вишиванки мого роду |
розуміє важливість та унікальність автентичного одягу та вишиванок в історії свого роду; пояснює, про що свідчать конкретні види та елементи одягу, знає, як вони з’явилися; виявляє інтерес до вивчення подій та обставин появи автентичного одягу та вишиванок в історії свого роду чи опікунів; дбає про збереження сімейних пам’яток і духовних цінностей; усвідомлює цінність, значення та неповторність подій, що спричинили появу вишиванок як історично-культурного надбання роду близьких людей чи опікунів, якими користувалися його старші члени |
Національна кухня |
|
Міні проєкт: «Національна кухня. Борщ. Вінегрет» |
усвідомлює значення національної кухні як важливого та невід’ємного елементу української культури; знає рецепти приготування Борщу та Вінегрету; виявляє інтерес до процесу приготування страв членами сім’ї, близькими чи опікунами; розповідає народні казки, в яких згадуються страви національної кухні; вміє розповісти про особливості приготування цих страв у своїй сім’ї, сім’ї близьких чи опікунів та провести презентацію у класі |
Міні проєкт: «Національна кухня. Вареники. Голубці» |
усвідомлює значення національної кухні як важливого та невід’ємного елементу української культури; знає рецепти приготування Вареників та Голубців; виявляє інтерес до процесу приготування страв членами сім’ї, близькими чи опікунами; розповідає народні казки, в яких згадуються страви національної кухні; вміє розповісти про особливості приготування цих страв у своїй сім’ї, сім’ї близьких чи опікунів та провести презентацію у класі |
Я і моя сім’я
Зошит-посібник
Перелік тем
3-й клас. 1-й семестр
№ |
Тема уроку |
Тиждень |
Примітки |
1 |
Сім’я у моєму житті |
|
|
2 |
Я – продовження мого роду |
|
|
3 |
Книга мого роду |
|
|
4 |
Що таке сім’я? |
|
|
5 |
Чесність |
|
|
6 |
Брехливість |
|
|
7 |
Міні проєкт: «Національна кухня. Гарбузова каша. Деруни» |
|
Діти готують страви разом з батьками або опікунами, записують рецепт і діляться в класі. |
8 |
Презентація міні проєкту |
|
в книзі – одна велика тема, в плані розписується як 2 години |
9 |
Чи потрібна мені совість? |
|
|
10 |
Щедрість |
|
|
11 |
Жадібність |
|
|
12 |
З чого починається порядок у моїй оселі? |
|
|
13 |
Гігієна одягу та взуття |
|
|
14 |
Поняття про культуру особистості |
|
|
15 |
Поняття про етикет |
|
|
16 |
Традиція як форма передачі норм етикету |
|
|
17 |
Міні проект (на зимові свята): «Фотографії мого роду. Давні фотографії» |
|
|
2-й семестр
№ |
Тема уроку |
Тиждень |
Примітки |
1 |
Моя сім’я – частина моєї Батьківщини |
|
В плані – робота по міні проекту з минулого семестру |
2 |
Повага |
|
|
3 |
Зневага |
|
|
4 |
Самокритика |
|
|
5 |
Самовпевненість |
|
|
6 |
Міні проєкт: «Національна кухня. Млинці. Сирники»
|
|
Діти готують страви разом з батьками або опікунами, записують рецепт і діляться в класі. |
7 |
Презентація міні проєкту Традиція як діалог поколінь |
|
В книзі – одна велика тема, в плані розписується як 2 години |
8 |
Уважність |
|
|
9 |
Неуважність |
|
|
10 |
Совість і радість |
|
|
11 |
Як жити по совісті? |
|
|
12 |
Пісні мого роду |
|
|
13 |
Мої зв’язки із власним родом |
|
|
14 |
Мої руки – для створення позитивного та корисного |
|
|
15 |
Пам’ятки мого роду |
|
|
16 |
Мої очі – для розуміння довкілля |
|
|
17 |
Видатні та пам’ятні місця мого населеного пункту, мого рідного краю |
|
|
18 |
Міні-проєкт: «Пам’ятні місця», «Славетні українці та українки», «Рідні краєвиди» |
|
|
4-й клас. 1-й семестр
№ |
Тема уроку |
Тиждень |
Примітки |
1 |
Чи може людина жити без сім’ї та Батьківщини? |
|
|
2 |
Культура мого спілкування |
|
|
3 |
Як уникнути конфліктів у сім’ї? |
|
|
4 |
Працьовитість |
|
|
5 |
Лінощі |
|
|
6 |
Совість і натхнення |
|
|
7 |
Міні проєкт: «Національна кухня. Борщ. Вінегрет» Презентація міні проекту |
|
В книзі – одна велика тема, в плані розписується як 2 години |
8 |
Як треба дбати про домашніх улюбленців? |
|
|
9 |
Інструменти мого роду |
|
|
10 |
Обереги мого роду. |
|
|
11 |
Що я можу зробити для моїх рідних та близьких мені людей? |
|
|
12 |
Культура прояву моїх почуттів |
|
|
13 |
Турбота |
|
|
14 |
Турбота про бабусь і дідусів |
|
|
15 |
Що означає відчувати серцем? |
|
|
16 |
Міні проєкт: «Я досліджую український етнос. Новорічні пісні, колядки та щедрівки» |
|
З різних регіонів України запис новорічних пісень, колядок та щедрівок; взяти інтерв’ю у бабусь і дідусів, презентувати |
2-й семестр
№ |
Тема уроку |
Тиждень |
Примітки |
1 |
Протиставлення любові та байдужості |
|
|
2 |
Совість і вірність |
|
|
3 |
Оптимізм |
|
|
4 |
Песимізм |
|
|
5 |
Терпіння |
|
|
6 |
Нетерплячість |
|
|
7 |
Заздрість |
|
|
8 |
Совість і мудрість |
|
|
9 |
Як совість допомагає стати справедливим /справедливою? |
|
|
10 |
Міні проєкт: «Національна кухня. Вареники. Голубці» |
|
В книзі – одна велика тема, в плані розписується як 2 години |
11 |
Презентація міні проекту |
|
|
12 |
Турбота про батьків |
|
|
13 |
Турбота про братів і сестер |
|
|
14 |
Совість і любов |
|
|
15 |
Одяг мого роду. Вишиванки мого роду |
|
|
16 |
Гідність |
|
|
17 |
Любов до людей |
|
|
18 |
Яким /якою я хочу бути? |
|
|
1