"Я маю право на державну мову" (мовно - правова вікторина)

Про матеріал
Жити серед людей не просто. В суспільстві кожен відіграє певну роль. Права і обов’язки, свобода і відповідальність, культура та мова – тільки в комплексі ці поняття роблять людину людиною, яка живе в суспільстві. Закони та підзаконні акти створюються, для того щоб ви звертались до них при потребі. Вони захищають вас. І незнання закону не звільняє від відповідальності за його порушення.
Перегляд файлу

 Читець:  Я маю право жити на землі,

                  Творити, дихати, учитись,

                  Примножувати багатство всі її,

                  Своєю Україною гордитись.

                  Я маю право на веселку й на весну,

                  На щедру осінь і на тепле літо,

                  На зиму, так безмежно чарівну,

                  І на лани із стиглим житом.

                  На золотаве сонце в небесах,

                  Що щедро Україну зігріває,

                  На соловейка спів в гаях

                  І на любов батьків, безмежну і безкраю.

 

Ведучий 1: Добрий день, шановні друзі!

 

Ведучий 2: Ми раді вітати всіх вас  у цьому залі.

 

Ведучий 1: Шановні учасники! Ваша найближча мета – знайти, визначити і зайняти гідне місце у суспільстві.

Кожен з вас - частина суспільства, і наскільки гармонійним буде ваше співіснування, залежить від вас як особистості.

 

Ведучий 2: Людина від народження наділена правами, а з часом у процесі життя, після досягнення встановленого законом віку, набуває здатності мати обов’язки і нести відповідальність за свої дії.

 

«Цінність держави визначається її громадянами»

                                                                                         Дж. С. Міль

 «Сьогодні діти – завтра народ»

                                                                                        В. Сухомлинський

 

Ведучий 1:

 

 «Найбільш вільною державою можна назвати таку, де люди мають всі людські та суспільні права, які тільки встановлено в світі»

                                                                                                     Леся Українка

«Учитися жити по закону, поважати закон і виконувати його, людина повинна з малих літ, з сім’ї, дитячого садка, школи»

                                                                                              Є.М. Рибінський 

 

Ведучий 2: Найважливіші для людини та суспільства відносини, упорядковані нормами права, тобто нормами, записаними в законах, і кожна людина перебуває під їхнім впливом.

 

Ведучий 1: Та повноцінною Людиною, яка буде частинкою суспільства можна вважати себе лише тоді, коли ти знаєш свою рідну мову.

Корені українського слова проросли з найдавніших діалектів праслов’янських племен, рясними пагонами розвинулися в часи Давньоруської держави. Древнє слово квітами-перлами розцвітало у найдавніших пам’ятках культури Київської Русі, у полемічних творах, у красному письменстві різних часів. Слово дійшло до наших поколінь. І ми, сучасні українці, повинні знати його і берегти. Адже чужу мову можна вивчати за три роки, а своєї потрібна навчатися усе життя.

 

Ведучий 2:

 

«Мова вдосконалює серце і розум народу, розвиває їх»

                                                                                                Олесь Гончар    

 

«Нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирає мову»

                                                                                                     Ліна Костенко

 

 

Ведучий 1: Сьогодні за звання кращих знавців правознавства та української літератури позмагаються дві команди.

 

Ведучий 2: Та спочатку дозвольте представити вам членів журі: 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Ведучий 1: Перший конкурс: представлення команд та їх девізи.

Членам журі потрібно дати оцінку назві команди, на скільки вона відповідає вікторині та оцінити девіз команди. Конкурс оцінюється у 5 балів.

 

Ведучий 2: Наступний конкурс «Розминка».

Командам будуть задані запитання (перший блок запитань з мови, другий -  з права). Усього командам буде задано 20 запитань. Яка команда швидше відповість на запитання, та і отримує один бал.

 

Спочатку запитання з української мови.

 

(Викладач української мови зачитує запитання)

 

  1. Яке трискладове слово об’єднує 33 букви? (алфавіт)
  2. У якому вигуку є сто однакових букв? (стоп)
  3. Який сполучник потрібно поставити між двома шостими буквами алфавіту, щоб утворити назву людини похилого віку? (дід)
  4. Який синонім прислівника «тепер» не змінює свого значення, коли його прочитати справа наліво? (зараз)
  5. Який молочний продукт можна перетворити на злак, коли його прочитати справа наліво? (сир - рис)
  6. Що знаходиться всередині школи? (о)
  7. Що стоїть між підлогою і стелею? (і)

 

  1. Чим закінчується зима і весна? (а)
  2. Як записати слово «робота» п’ятьма літерами (праця)? А чотирма? (труд)
  3. Замінивши одну приголосну на іншу, перетворіть свійську тварину на птаха. (осел - орел)

 

Ведучий 1: А тепер дайте відповіді на запитання з правознавства.

( Викладач права зачитує запитання)

  1. Основний закон країни ( Конституція)
  2. Основний документ громадянина (Паспорт)
  3. Він може бути цивільним, адміністративним, кримінальним ( Кодекс)
  4. Як називається Міжнародний договір, що встановлює права й обов’язки держав у певній сфері діяльності (Конвенція)
  5. Добровільне об’єднання громадян країни за певними політичними поглядами  ( Партія)
  6. Рішення суду у кримінальній справі ( Вирок)
  7. Особа, яка надає допомогу і виступає захисником у суді ( Адвокат)
  8. Той, хто бачив злочин ( Свідок)
  9. Особа наділена державою юридичними правами та обов’язками (Громадянин)
  10.  Особа, яку наділив парламент обов’язком здійснювати контроль за дотриманням прав та інтересів людини і громадянина. (Омбудсмен).

 

Ведучий 2:  Поки журі підраховує бали, ми переходимо до наступного конкурсу. Третій конкурс у нас - конкурс шифрувальників. Кожній команді дається картка, на якій числами зашифроване слово. Потрібно дізнатися, яке слово зашифроване. Кожне число відповідає порядку букви у алфавіті. За правильну відповідь команда отримує один бал. На виконання завдання дається одна хвилина. Команди розпочали.

 

 

 

  •            17, 19, 21, 25, 19, 16, 19, 4, 12, 23       (морфологія)                                          

 

  •            22, 11, 18, 23, 1, 15, 22, 4, 22               (синтаксис)    

 

Ведучий 1: Просимо капітанів команд, зачитати свої відповіді, а журі – їх оцінити.

 

Ведучий 1: А цей конкурс покаже, як кожна з команд підготувалася до сьогоднішньої вікторини. 4-й  конкурс  - конкурс на кращу  газету. Представники команд, які працювали над творчим завданням мають презентувати свою газету за такими критеріями:

  1. Тематика газети
  2. Назва команди
  3. Символіка команди
  4. Девіз команди
  5. Зміст праці:
  •   Юридичні терміни
  •   Характеристика термінології
  •   Походження терміну
  1. Відомості про творчу групу
  2. Естетичне оформлення

Ведучий 2:  Наступним буде дуже цікавий конкурс капітані- пантоміма.

Капітан без жодного звуку має показати своїй команді фразеологізм. За кожне відгадане слово команда отримує 1 бал.

 

водити за носа                                            тримати язик за зубами

гладити по голівці                                     пальчики оближеш

намилити шию                                           клювати носом

зуб на зуб не попадає                                накивати п’ятами

пекти раки                                                  позичити очі у Сірка

 

А поки капітани готуються до показу, ми проведемо конкурс вболівальників

 

Питання для вболівальників кожної з команд.

 

Кожна правильна відповідь дасть кожній команді по одному балу.

Відповіді мають давати лише вболівальники , яким буде задано питання.

Питання задаватимуться по черзі кожній групі вболівальників. Спочатку будуть питання з української мови, а потім з правознавства.

 

(Викладач української мови зачитує запитання)

 

  1. Як називали Т.Г. Шевченка? (Кобзар)
  2. Хто з названих письменників закінчив життя самогубством: Юрій Яновський, Микола Хвильовий, Остап Вишня? (Микола Хвильовий)
  3. Хто такий Каменяр? (Іван Франко)
  4. Хто автор вірша «Лебеді материнства»? (Василь Симоненко)
  5. Продовжить фразу «Можна все на світі вибирати, сину…..» (Вибрати не можна тільки Батьківщину)
  6. Хто написав вірш «Два кольори»? (Дмитро Павличко)
  7. Назвіть головного героя роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» (Чіпка Вареник)
  8. Хто автор твору «Кайдашева сім’я»? (І. Нечуй - Левицький)
  9. Кому з письменників при народженні дали ім’я Мирон? (Іванові Франкові)
  10. Хто з письменників народився у Гура – Гуморулуї? (Ольга Кобилянська)

 

(Викладач права зачитує запитання)

 

  1. На цій мові розмовляли Юлій Цезар і Цицерон, Юліан Клавдій і Корнелій. У V столітті вона почала вмирати. На ній записані “Пакти і конституції законів та вольностей Війська Запорізького”. Сьогодні цією мовою широко користується медицина. (Латинь)
  2. Дочка Урана і Геї, друга дружина Зевса. За однією з версій – мати Прометея. Богиня передбачення. Передавала людям повеління Зевса. Зображувалась з пов’язкою на очах (символ неупередженості), терезами в одній руці і мечем в другій. Хто вона? (Феміда)
  3. У наш час це слово є крилатим словом і юридичним терміном: так називають, наприклад, право постійного члена Ради Безпеки ООН заборонити прийняття рішення, з яким він не згоден. Цим правом користується і Президент України. Яке це слово? (Вето)
  4. У Шрі-Ланці він називається асамблеєю, в Ісландії – альтингом, Норвегії – стортингом, в Ірані – меджлісом. А як він називається в Україні? (Парламентом)
  5. У кожного народу є прислів’я, котрі говорять про те, що добре, а що, погано в житті. Пам’ятайте: “На злодію і шапка горить”, а “У брехуна сльози ...” (Дешеві)
  6. Ще одне прислів’я говорить: “І той злодій, хто...” Хто ж це вважається злодієм згідно з цим прислів’ям? (Знав та змовчав)
  7. Чи є громадянином України дитина, яка народилася на території України від осіб без громадянства, котрі постійно проживають в Україні? (Так)
  8. Певні правила,  які оцінюють поведінку людини з позиції добра і зла. (Мораль)
  9. Правило поведінки, що склалося людством протягом тривалого часу. (Звичай)
  10. Людина, що виступає носієм різних суспільних відносин у державі. (Особа)

 

Ведучий 1: Вболівальники  впоралися з цими завдання просто чудово. Шановне журі підраховує отримані бали.

А тепер ми запрошуємо до зали  капітанів, які будуть нам показувати пантоміму.

 

Ведучий 1:  Поки журі підраховує бали, ми переходимо до останньго конкурсу. Домашнє завдання - Антиреклама

Судді мають бути об’єктивними, адже команди готувалися до цього завдання заздалегідь і завдання було нелегким, вимагало дотримання певних правил. Учасникам команд потрібно було створити презентацію - антирекламу на довільну тему.

Вимоги до презентації антиреклами

В презентації  має бути наступна інформація:

  1. Назва презентації
  2. Зміст антиреклами
  3. Відомості про творчу групу
  4. Естетичне оформлення (музика, анімація, чистота мови )
  5. Має містити 5-7 слайдів
  6. Час на представлення 2 хв.

 

Ведучий 2: І знову поки команди готуються до представлення ми продовжимо конкурс вболівальників.

1. Перше і важливе право кожного громадянина. (Особиста свобода)

2. Здатність особи мати права і обов’язки. (Правоздатність)

3. Винна протиправна дія. (Правопорушення)

4. Протиправна поведінка. (Проступок)

5. Повна незалежність держави. (Суверенітет)

6. Автор першої в історії українського народу справді демократичної конституції. (Пилип Орлик)

7. Членами політичних партій можуть бути тільки громадяни України, які досягли... (18-річного віку)

8. Засновником молодіжних та дитячих організацій можуть бути громадяни ... (з 15-річного віку)

9. Максимальна тривалість робочого часу в Україні... (40 годин на тиждень)

10. Повна дієздатність громадян настає... (з 18-річного віку)

11. Суспільне небезпечна дія або бездіяльність, за які передбачено кримінальне покарання. (Злочин)

12. Кримінальна відповідальність неповнолітніх за особливо тяжкі і небезпечні злочини настає... (з 14 років)

13. Кримінальна відповідальність неповнолітніх настає... (з 16 років)

14. Найпоширеніший вид адміністративного стягнення. (Штраф)

15. Письмові договори про повну матеріальну відповідальність можуть бути укладені підприємством лише з працівником, який досягнув... (18 років)

16. З якого віку настає правоздатність громадян. (З дня народження)

17. Президент України обирається... (Всенародним голосуванням)

18. Президентом України може бути особа віком... (Не молодша 35років)

19. Найдавніша класова людська цивілізація. (Рабовласницька)

20. Джерелом особистого і суспільного багатства є ... (Праця)

21. Не допускається прийом на роботу осіб, які не досягли... (16-ти років)

22. Перше невід’ємне право кожної дитини. (Право на життя)

23. У чиї функції входить забезпечення стабільності грошової одиниці України гривні? (Національного банку України)

24. Конституційний принцип, за яким особа, яка підозрюється у скоєні злочину, вважається невинною до того часу, поки її вину не буде доведено. (Презумпція невинності)

25. Правило поведінки, що склалось людством протягом тривалого часу. (Звичай)

26. Вид, міра поведінки особи щодо використання та здійснення прав. (Обов’язок)

 

Запитання з мови

  1. Назвіть види речень за будовою. (прості і складні)
  2. Як називається морфема, яка стоїть перед коренем? (префікс)
  3.  Головні члени речення це - … (підмет і присудок)
  4. Назвіть види речень за метою висловлювання (розповідні, питальні, спонукальні)
  5. Як називається розмова між двома людьми? (діалог)
  6. Як називається речення, у якому два та більше підметів і присудків? (складне речення)

 

  1. У якому з поданих імен потрібно писати апостроф: Святослав, Святогор, В’ячеслав. (В’ячеслав)
  2. Що таке монолог? (виступ однієї людини)
  3. Що таке основа слова? (префікс, корінь, суфікс без закінчення)
  4.  Назвіть види складних речень (складносурядні, складнопідрядні, складні безсполучникові речення)
  5.  Чи потрібно писати апостроф у слові свято? (ні)
  6.  Яке з цих слів пишеться разом: жовтогарячий, червоно-жовтий, жовто-синій. (жовтогарячий)

Ведучий 2: Журі підрахувало правильні відповіді. Запрошуємо наших учасників представити свої роботи.

 

Ведучий 1: Молодці команди, а зараз ми надаємо слово викладачам, які оголосять оцінки переможцям та активним учасникам уроку.

Викладач мови.

Викладач права.

А тепер слово надаємо журі, яке підведе підсумок уроку – вікторини та оголосить переможців конкурсу.( журі оголошує переможців, вручення призів.)

 

Ведучий 2: Жити серед людей не просто. В суспільстві кожен відіграє певну роль. Права і обов’язки, свобода і відповідальність, культура та мова – тільки в комплексі ці поняття роблять людину людиною, яка живе в суспільстві. Запам’ятайте!  Закони та підзаконні акти створюються, для того щоб ви звертались до них при потребі. Вони захищають вас. І незнання закону не звільняє від відповідальності за його порушення.

 

Ведучий 1:

Шановний друже, права свої

Ти мусиш вивчати сумлінно

Це так потрібно, так важливо

Напевно знати в наші дні:

Коли з тобою справедливо

Вчиняють, а коли і ні.

Тож прочитай, завчи напам’ять,

Порадь і друзям прочитать.

Хай прочитають тато й мама,

Закони всім потрібно знать.

docx
Додано
10 жовтня
Переглядів
19
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку