Читець: Я маю право жити на землі,
Творити, дихати, учитись,
Примножувати багатство всі її,
Своєю Україною гордитись.
Я маю право на веселку й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну,
І на лани із стиглим житом.
На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває,
На соловейка спів в гаях
І на любов батьків, безмежну і безкраю.
Ведучий 1: Добрий день, шановні друзі!
Ведучий 2: Ми раді вітати всіх вас у цьому залі.
Ведучий 1: Шановні учасники! Ваша найближча мета – знайти, визначити і зайняти гідне місце у суспільстві.
Кожен з вас - частина суспільства, і наскільки гармонійним буде ваше співіснування, залежить від вас як особистості.
Ведучий 2: Людина від народження наділена правами, а з часом у процесі життя, після досягнення встановленого законом віку, набуває здатності мати обов’язки і нести відповідальність за свої дії.
«Цінність держави визначається її громадянами»
Дж. С. Міль
«Сьогодні діти – завтра народ»
В. Сухомлинський
Ведучий 1:
«Найбільш вільною державою можна назвати таку, де люди мають всі людські та суспільні права, які тільки встановлено в світі»
Леся Українка
«Учитися жити по закону, поважати закон і виконувати його, людина повинна з малих літ, з сім’ї, дитячого садка, школи»
Є.М. Рибінський
Ведучий 2: Найважливіші для людини та суспільства відносини, упорядковані нормами права, тобто нормами, записаними в законах, і кожна людина перебуває під їхнім впливом.
Ведучий 1: Та повноцінною Людиною, яка буде частинкою суспільства можна вважати себе лише тоді, коли ти знаєш свою рідну мову.
Корені українського слова проросли з найдавніших діалектів праслов’янських племен, рясними пагонами розвинулися в часи Давньоруської держави. Древнє слово квітами-перлами розцвітало у найдавніших пам’ятках культури Київської Русі, у полемічних творах, у красному письменстві різних часів. Слово дійшло до наших поколінь. І ми, сучасні українці, повинні знати його і берегти. Адже чужу мову можна вивчати за три роки, а своєї потрібна навчатися усе життя.
Ведучий 2:
«Мова вдосконалює серце і розум народу, розвиває їх»
Олесь Гончар
«Нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирає мову»
Ліна Костенко
Ведучий 1: Сьогодні за звання кращих знавців правознавства та української літератури позмагаються дві команди.
Ведучий 2: Та спочатку дозвольте представити вам членів журі:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ведучий 1: Перший конкурс: представлення команд та їх девізи.
Членам журі потрібно дати оцінку назві команди, на скільки вона відповідає вікторині та оцінити девіз команди. Конкурс оцінюється у 5 балів.
Ведучий 2: Наступний конкурс «Розминка».
Командам будуть задані запитання (перший блок запитань з мови, другий - з права). Усього командам буде задано 20 запитань. Яка команда швидше відповість на запитання, та і отримує один бал.
Спочатку запитання з української мови.
(Викладач української мови зачитує запитання)
Ведучий 1: А тепер дайте відповіді на запитання з правознавства.
( Викладач права зачитує запитання)
Ведучий 2: Поки журі підраховує бали, ми переходимо до наступного конкурсу. Третій конкурс у нас - конкурс шифрувальників. Кожній команді дається картка, на якій числами зашифроване слово. Потрібно дізнатися, яке слово зашифроване. Кожне число відповідає порядку букви у алфавіті. За правильну відповідь команда отримує один бал. На виконання завдання дається одна хвилина. Команди розпочали.
Ведучий 1: Просимо капітанів команд, зачитати свої відповіді, а журі – їх оцінити.
Ведучий 1: А цей конкурс покаже, як кожна з команд підготувалася до сьогоднішньої вікторини. 4-й конкурс - конкурс на кращу газету. Представники команд, які працювали над творчим завданням мають презентувати свою газету за такими критеріями:
Ведучий 2: Наступним буде дуже цікавий конкурс капітані- пантоміма.
Капітан без жодного звуку має показати своїй команді фразеологізм. За кожне відгадане слово команда отримує 1 бал.
водити за носа тримати язик за зубами
гладити по голівці пальчики оближеш
намилити шию клювати носом
зуб на зуб не попадає накивати п’ятами
пекти раки позичити очі у Сірка
А поки капітани готуються до показу, ми проведемо конкурс вболівальників
Питання для вболівальників кожної з команд.
Кожна правильна відповідь дасть кожній команді по одному балу.
Відповіді мають давати лише вболівальники , яким буде задано питання.
Питання задаватимуться по черзі кожній групі вболівальників. Спочатку будуть питання з української мови, а потім з правознавства.
(Викладач української мови зачитує запитання)
(Викладач права зачитує запитання)
Ведучий 1: Вболівальники впоралися з цими завдання просто чудово. Шановне журі підраховує отримані бали.
А тепер ми запрошуємо до зали капітанів, які будуть нам показувати пантоміму.
Ведучий 1: Поки журі підраховує бали, ми переходимо до останньго конкурсу. Домашнє завдання - Антиреклама
Судді мають бути об’єктивними, адже команди готувалися до цього завдання заздалегідь і завдання було нелегким, вимагало дотримання певних правил. Учасникам команд потрібно було створити презентацію - антирекламу на довільну тему.
Вимоги до презентації антиреклами
В презентації має бути наступна інформація:
Ведучий 2: І знову поки команди готуються до представлення ми продовжимо конкурс вболівальників.
1. Перше і важливе право кожного громадянина. (Особиста свобода)
2. Здатність особи мати права і обов’язки. (Правоздатність)
3. Винна протиправна дія. (Правопорушення)
4. Протиправна поведінка. (Проступок)
5. Повна незалежність держави. (Суверенітет)
6. Автор першої в історії українського народу справді демократичної конституції. (Пилип Орлик)
7. Членами політичних партій можуть бути тільки громадяни України, які досягли... (18-річного віку)
8. Засновником молодіжних та дитячих організацій можуть бути громадяни ... (з 15-річного віку)
9. Максимальна тривалість робочого часу в Україні... (40 годин на тиждень)
10. Повна дієздатність громадян настає... (з 18-річного віку)
11. Суспільне небезпечна дія або бездіяльність, за які передбачено кримінальне покарання. (Злочин)
12. Кримінальна відповідальність неповнолітніх за особливо тяжкі і небезпечні злочини настає... (з 14 років)
13. Кримінальна відповідальність неповнолітніх настає... (з 16 років)
14. Найпоширеніший вид адміністративного стягнення. (Штраф)
15. Письмові договори про повну матеріальну відповідальність можуть бути укладені підприємством лише з працівником, який досягнув... (18 років)
16. З якого віку настає правоздатність громадян. (З дня народження)
17. Президент України обирається... (Всенародним голосуванням)
18. Президентом України може бути особа віком... (Не молодша 35років)
19. Найдавніша класова людська цивілізація. (Рабовласницька)
20. Джерелом особистого і суспільного багатства є ... (Праця)
21. Не допускається прийом на роботу осіб, які не досягли... (16-ти років)
22. Перше невід’ємне право кожної дитини. (Право на життя)
23. У чиї функції входить забезпечення стабільності грошової одиниці України гривні? (Національного банку України)
24. Конституційний принцип, за яким особа, яка підозрюється у скоєні злочину, вважається невинною до того часу, поки її вину не буде доведено. (Презумпція невинності)
25. Правило поведінки, що склалось людством протягом тривалого часу. (Звичай)
26. Вид, міра поведінки особи щодо використання та здійснення прав. (Обов’язок)
Запитання з мови
Ведучий 2: Журі підрахувало правильні відповіді. Запрошуємо наших учасників представити свої роботи.
Ведучий 1: Молодці команди, а зараз ми надаємо слово викладачам, які оголосять оцінки переможцям та активним учасникам уроку.
Викладач мови.
Викладач права.
А тепер слово надаємо журі, яке підведе підсумок уроку – вікторини та оголосить переможців конкурсу.( журі оголошує переможців, вручення призів.)
Ведучий 2: Жити серед людей не просто. В суспільстві кожен відіграє певну роль. Права і обов’язки, свобода і відповідальність, культура та мова – тільки в комплексі ці поняття роблять людину людиною, яка живе в суспільстві. Запам’ятайте! Закони та підзаконні акти створюються, для того щоб ви звертались до них при потребі. Вони захищають вас. І незнання закону не звільняє від відповідальності за його порушення.
Ведучий 1:
Шановний друже, права свої
Ти мусиш вивчати сумлінно
Це так потрібно, так важливо
Напевно знати в наші дні:
Коли з тобою справедливо
Вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам’ять,
Порадь і друзям прочитать.
Хай прочитають тато й мама,
Закони всім потрібно знать.